Gå till innehåll

Fönsterbyte


Beau

Rekommendera Poster

Är det någon som gjort detta förut?

Jag skall byta höger sidoruta och bakdörrrutan på min tgb 11. För detta ändamål har jag köpt en 4mm plexiglasskiva 120 x 80 cm. Jag tänker börja med sidorutan. Men hur skall jag få ut den gamla? Det verkar vara lättast att arbeta från insidan av fönstret. Skall jag försöka bända ut den gamla rutan med kniv och stämjärn mellan gummilist och plexiglas? Eller måste jag göra sönder den gamla för att få loss den? Jag hade helst velat få ut den hel för att kunna använda den som mall.

 

För montering av nytt fönster så känner jag till knepet med snöre och Vaselin i teorin.

post-4966-0-54910300-1494429768_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en tillknackad mejsel så spetsen är lite böjd som en krok och avrundad tycker för montage av den list typen du har på bilden, att lossa är väl bara att trycka samtidigt man drar med någon avrundad mejsel i listen eller ha sönder rutan.  Varför plexi är inte vanligt laminat och traktor/expanderlist att föredra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:):D Nu har jag bytt höger sidoruta. Det var inte så svårt som jag trodde; går jag efter svårighetsgrad enligt Haynes reparationshandböcker så säger jag 2 skiftnycklar på en skala till 5.

Börja med att trycka ut rutan med gummilist i en hörna. Tag sedan försiktigt ur rutan ur gummilisten. Rengör falsen i rutramen och gummilisten. Jag använde tandborste och vatten med diskmedel. Smörj sedan gummilisten och falsen med Vaselin. Tag den gamla rutan som mall och såga till en ny. Den nya får inte bli större än den gamla.

Lägg ett snöre (ev. el-kabel) i spåret på gummilisten som skall sitta på falsen i rutramen. Tryck in rutan utifrån tag sedan snörena på insidan och drag i dom. Då kryper gummilisten så snällt över falsen i rutramen. I hörnorna kan du ev. behöva hjälpa till med kniv eller skruvmejsel. En medhjälpare som trycker från utsidan underlättar.

Imorgon skall jag ta bakrutan. Plexiglaset 120 x 80 cm köpte jag hos Biltema.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Har du gummilist på din bakruta? Min sitter bara limmad med typ Sikaflex.

Ska i närtid byta frontrutorna, och noterar att dessa gummilister är likadana i profil som listerna för sidorutorna, men ett par nummer större. Tack för instruktionen hur man går tillväga :-)

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag gillar de gamla rutorna med Volvo och Boforsloggan... problemet är ju att de blir lite svåra att se ut igenom efter en sisådär 20-30 år.. -_-

 

Jag provade att vaxa dem och då förbättrades sikten avsevärt. Nu klurar jag på att vattenslipa ned repor och annat till en jämn fin yta för att sedan klarlacka dem  på båda sidor.

Någon som provat detta med bra resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...