Gå till innehåll

Tranellsläp militärt/civilf.


Rekommendera Poster

Nu har jag också gått och köpt mig ett fint släp!

 

Skicket var ganska bra bortsett från plyfan i botten som behöver bytas. Ovanpå den låg det en galvad plåt, är det något som har tillkommit eller är det original?

 

Tyvärr så var dragstången kapad och ombyggd, men det borde ju inte vara svårt att hitta lämpliga delar på någon gammal arbetsbod. Fjädringen satt som berget, men efter att ha tryckt i lite fett och hjälpt den på traven med ett spett så började den röra på sig. Jag sparar nog arbetet med den tills jag har kört lite med släpet, kanske det "lear te sig" nu när det finns fett  :)

 

Är det någon som vet hur reglerna ser ut med belysning och reflexer på den gamla goda tiden? Är det samma som idag?

 

Lite mer problematiskt var att förre ägaren hade lämnat in släpet på blästring och lack, där även skylten med chassinummer hade fått en omgång av båda. Jag har lagt den i thinner men har inget stort hopp om att hitta några siffror, även om jag får bort färgen. Jag har dock en skylt till på axeln, jag hittade en post om den skylten men som jag förstod det så är det något som cfs satte dit med sina siffror? Det hade varit toppen om någon kunde bekräfta ifall det finns chassinummer på skylten på axeln för den går fortfarande att läsa.

 

Nu får vi se hur samarbetsvilliga transportstyrelsen är för ursprungskontrollen.....

 

post-9566-0-37910200-1525197312_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt så ville dom endast bevilja ögla om släpet blir kopplat i registreringsbeviset till enbart min bil..

 

Å de känns de inte värt att registrera in för flera tusen å sen kan man bara dra de efter en enda bil.

 

Nä får nog bli att göra som tamaz .. sätta på kulhandske..

 

Så man kan sälja de i framtiden om man skulle vilja

 

Kopplingsbesiktning bil-släp, finns det ens kvar?

Förr vara alla lastbilssläp besiktigade med dragbilen, sen kom kopplingsklasserna och man kunde koppla klassvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt hade combo med öggla + 60mm kulhandske, trodde först att jag skulle komma undan med att bara kapa av ögglan och behålla handsken, men det visade sig som sagt att handsken var för 60-kula och inte 50-kula.

 

Byta handske till 50mm ärju ingen stor operation (bättre säkerhet på köpet), men sen är det ju hur SBP säger, du lär ju inte få dra så tungt ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isaksson:
På min CFS-skylt står det bara deras egna inventarienummer som det inte finns några papper att hitta till, det har inget med släpets chassinummer att göra. Om du inte har skylten från tranell intakt kan det nog bli svårt vid en ursprungskontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Mailade Transportstyrelsen och frågade om mitt Tranellsläp nu när de nya reglerna trätt i kraft och det fortfarande stod att mitt släp behövde besiktigas senast 2020-05-30, fick svar nedan:

Quote

 

Hej!

 

Nu är det rättat och ZJO652 är besiktningsbefriad.

 

Med vänlig hälsning

 

Gunnar Dicander

Handläggare

Fordonsinformation 

Transportstyrelsen  

701 81 Örebro 

 

Så en registreringsbesiktning (nåja en besiktning + en efterkontroll) och en kontrollbesiktning senare så är det gamla släpet klar med besiktningsorganen så länge dessa regler gäller. Sjukt är vad det är, men det är inte jag som bestämt hur det ska vara, och jag klagar inte på att slippa hålla koll på en till besiktningsperiod.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isaksson:
Jag syftade på den fyrkantiga uppe på släpet. Jag vet inte om jag har den runda på axeln eller vad det står på den, jag har inte sett någon på mitt men inte heller krupit runt under och kollat specifikt efter den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Masken! Vad är det du vill ha vägledning med? Om du saknar identifikationsnummer på släpet är det nog svårt att få en godkänd ursprungskontroll från Transportstyrelsen vilket krävs för att kunna registrera det. Det verkar som att Transportstyrelsen gett sig fan på att det inte ska vara lätt ens med alla skyltar och nummer kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...

Jaha, nu har jag pratat med nånstans mellan 50 och 100 personer angående mitt släp. Transportstyrelsen vill ha -Yttrande/medgivande till registrering från Civilförsvarsföreningen som tidigare brukat fordonet. Ingen vet någonting.

Hjälp mig, HUR BAR NI ER ÅT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tjafsade ett bra tag som går att läsa tidigare i tråden. Släpet finns inte med i några register någonstans. Min metod var att alltid hålla trevlig ton, ringa handläggaren ofta (typ 2-3ggr per vecka) och fråga om status och vad mer jag kunde göra. Varje gång de gav mig en uppgift att gå på så la jag ett hyfsat försök att hitta något, och rapporterade sedan tillbaka vad jag gjort, hur långt jag kom i sökandet, och att ingen information gått att hitta.

 

Detta fick jag från min handläggare under ärendets gång:

 

Jag och mina kollegor har nu pratat om ditt ärende och kommit fram till följande:
 
Börja med att vända dig till riksarkivet, landsarkivet och det militära arkivet och se om du kan få tag på handlingar som identifierar fordonet därifrån.

Om handlingar fortfarande inte går att få tag på så får du inkomma till oss med en skrivelse  där du uppger om vilka åtgärder du vidtagit och vilken efterforskning som gjorts gällande fordonets identitet och så får vi på ursprungskontrollen fatta ett beslut utifrån din skrivelse.

 

 

Jag fick ett utlåtande från MFHF där deras "besiktningsman" styrkte att släpet hade sitt ursprung från civilförsvarsstyrelsen och var i originalskick. Det är möjligt att detta var "utvägen" för transportstyrelsen som då hade något (läs: vad som helst) att kunna motivera sitt beslut med och bli av med mig.

 

Släpen tillverkades åt och användes av CivilFörsvarsStyrelsen, vilket går att utläsa från ID-skylten med CFS-nummer.

 

Vad jag kan söka mig fram till existerar inget som heter Civilförsvarsföreningen, däremot finns föreningar på olika orter som heter "Ortnamns Civilförsvarsförening" som verkar ingå i Civilförsvarsförbundet. Civilförsvarsförbundet är i sin tur en egen organisation som funnits sedan 1937, parallellt med Civilförsvarsstyrelsen, och är uppenbart inte samma organisation.

Civilförsvarsstyrelsen var en nationell myndighet som startades 1944 och lades ner 1986. 1986 fick Statens räddningsverk ta över de viktigaste funktionerna. Statens räddningsverk lades i sin tur ner 2008 och ersattes av MSB. Några register från Civilförsvarsstyrelsens tid över inventarier med hänvisning till CFS-nummer existerar inte någonstans vad jag kunnat hitta.

Jonas, jag skickar ett PM med mitt ärendenummer för ursprungskontrollen, så kan du försöka hänvisa till det om du vill.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har ju inskaffat ett släp, Ja eller efterfordon är det i dag har jag bestämt, det är en gammal ammunition vagn från 1944.

Det finns alla "plattor" med Id nr och olika uppgifter, så som vikter mm på hur mycket ammunition av en viss sort jag får lasta :) , Dock ser jag ingen möjlighet att besiktiga in den som släpvagn, utan det är att köra som efterfordon som kommer gälla, då det antagligen är omöjligt i dag att få fram från Norge vart den gått mm. Men lite kryphål som är till min fördel finns det.

Kompressorvagn,  Skruva på en lite fungerande kompressor, Har en så det är lätt löst,. Båtvagn, nä jag kan ej åka runt med en båt bakom jämt, Kioskvagn, Ja varför inte, Det står inget om hur den måste vara byggd för det, och ja det skulle gå att stå och sälja läsk mm på och vid den -_-

Fördelen, den får väga mer än 750 kg och jag får dra med C behörighet. det är vikten på fordonet som bestämmer hur tungt jag får dra

Dock är jag då fast vid 30 kmh, men jag har hört något om att de ändrat någon regel och man får köra i 50 kmh, vilket jag skulle kunna leva med, för då får jag köra på motortrafikled om det behövs, 

 

Så min fråga är . Är det någon som sett detta och kan bekräfta, jag har snokat på Transportstyrelsens hemsida men ej funnit den trevliga lilla ändring jag hört om,

Inget tranell släp, men jag smyger in här och kollar då släp är det som är intresset i denna tråd, om någon har något emot det, plockar jag bort detta och skapar en annan tråd för det,

Mvh Hasse

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas, så länge ärendet är aktivt så spelar inte utgångstiden någon roll. Det är nog bara om du inte inkommer med några uppgifter och ärendet ligger och väntar på dig för länge som det kan stängas.

Kolla mitt ärende, det tog nästan ett år.

datum.PNG.50d2407d93fe955466d11499a56228cb.PNG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2019-01-10 på 08:04, Tamaz säger:

Jag tjafsade ett bra tag som går att läsa tidigare i tråden. Släpet finns inte med i några register någonstans. Min metod var att alltid hålla trevlig ton, ringa handläggaren ofta (typ 2-3ggr per vecka) och fråga om status och vad mer jag kunde göra. Varje gång de gav mig en uppgift att gå på så la jag ett hyfsat försök att hitta något, och rapporterade sedan tillbaka vad jag gjort, hur långt jag kom i sökandet, och att ingen information gått att hitta.

 

Detta fick jag från min handläggare under ärendets gång:

 

Jag och mina kollegor har nu pratat om ditt ärende och kommit fram till följande:
 
Börja med att vända dig till riksarkivet, landsarkivet och det militära arkivet och se om du kan få tag på handlingar som identifierar fordonet därifrån.

Om handlingar fortfarande inte går att få tag på så får du inkomma till oss med en skrivelse  där du uppger om vilka åtgärder du vidtagit och vilken efterforskning som gjorts gällande fordonets identitet och så får vi på ursprungskontrollen fatta ett beslut utifrån din skrivelse.

 

 

Jag fick ett utlåtande från MFHF där deras "besiktningsman" styrkte att släpet hade sitt ursprung från civilförsvarsstyrelsen och var i originalskick. Det är möjligt att detta var "utvägen" för transportstyrelsen som då hade något (läs: vad som helst) att kunna motivera sitt beslut med och bli av med mig.

 

Släpen tillverkades åt och användes av CivilFörsvarsStyrelsen, vilket går att utläsa från ID-skylten med CFS-nummer.

 

Vad jag kan söka mig fram till existerar inget som heter Civilförsvarsföreningen, däremot finns föreningar på olika orter som heter "Ortnamns Civilförsvarsförening" som verkar ingå i Civilförsvarsförbundet. Civilförsvarsförbundet är i sin tur en egen organisation som funnits sedan 1937, parallellt med Civilförsvarsstyrelsen, och är uppenbart inte samma organisation.

Civilförsvarsstyrelsen var en nationell myndighet som startades 1944 och lades ner 1986. 1986 fick Statens räddningsverk ta över de viktigaste funktionerna. Statens räddningsverk lades i sin tur ner 2008 och ersattes av MSB. Några register från Civilförsvarsstyrelsens tid över inventarier med hänvisning till CFS-nummer existerar inte någonstans vad jag kunnat hitta.

Jonas, jag skickar ett PM med mitt ärendenummer för ursprungskontrollen, så kan du försöka hänvisa till det om du vill.

 

Hej!

 

Jag hade gärna uppskattat om du ville skicka ett PM till mig också. Med våren i antågande så borde jag ta tag i att försöka få släpet i drift och jag bävar lite för den hanteringen. Kanske kan det underlätta att hänvisa till någon som har lyckats innan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Blev inhandlat ett tranellsläp för något år sedan, svårt att inte låta bli o införskaffa ännu mer projekt mot bättre vetande.....:D


Efter lite pyssel så är det nu på rull igen. Blev nya skivor, däck, fixa lampor, reflexer, kablage, koppling m.m. Fick tag i en 12 polig hane

så att jag kunde göra en kabel för att använda släpen till militär bilarna förutom en std en 7 polig kabel för vanliga bilen.
Skall bara måla 11:an med så att det matchar ….:lol:
Är ju en väldigt behändig liten vagn, planer finns på att göra någon form av insats för att ha som en campingvagn efter 11:an i sommar

 

/Diffen

1.jpg

2.JPG

3.jpg

4.jpg

5.jpg

tr4.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kom över en AL-KO dragstång från en gammal arbetsbod som skrotats. Själva kopplingsdelen med tänderna ser ut att vara samma, har inte dubbelkollat ännu, men skruv och mutter är av grövre dimension, så det passar inte genom centrumhålet på släpets dragstång. Det går säkert att borra upp hålet, tänkte bara meddela att det uppenbarligen finns flera modeller/skillnader som inte är så uppenbara om ni som jag letar extra dragstångsdelar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...