Jump to content
JohnA

Förbättra bromsarna i radiovalp -67

Recommended Posts

Tjo! Bromsarna i min radiovalp -67 "Fiona" krånglar och behöver ordentlig genomgång inför sin förmodligen allra sista besiktning. Det är därför ett bra tillfälle att överväga mindre förbättrningar eller ändringar. Servobromsen i radioskåpen är ju egentligen inte alls dåliga, men det förutsätter ett välfungerande original Girling MK2 servo. I min valp sitter ETT exemplar av den modernare typen från 202 och jag är fundersam till om dessa klarar samma hydraulvolym som originalet. Bromsar jag hårt känns det som att pedalen går i botten men det är i stället servoverkan som bottnar och ger mig "direktkontakt" med hjulcylindrarna. Det går alltså att öka bromsverkan ytterligare genom att trycka MYCKET hårdare på pedalen. Jag har kvar ett Girling MK2 någonstans i garaget, med nya tätningar i, men något kärvar så bromsverkan blir plötslig och lynnig.

 

Vintertid tycker jag det är en direkt otäck fördelning av bromskraften mellan fram- och bakaxeln. Är det isigt låser bakhjulen innan framhjulen! Jag antar systemet är designat för en bil fylld av permanent monterad radioutrustning och hos bilprovningen märker man förstås inte denna direkt livsfarliga egenhet. På 202 har man väl automatisk islagning av diffspärren av denna anledning?

 

Kanske jag med enkla medel kan lösa två problem samtidigt, genom att koppla om bromssystemet så att endast framaxeln går via servo/bromskraftförstärkare och bakaxeln direkt från huvudcylindern? 202 har så vitt jag vet TVÅ servoburkar innanför "grillen" och jag antar då de bromsar var sin hjulaxel, vilket grovt gissat bör ge halva arbetsvolymen jämfört med min bil som bara har EN sådan burk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

C202 har triangelsystem en servo påverkar en bak på vardera framhjul samt ett bakhjul c202 har dubbla hjulcylindrar fram.   Ett mindre servo direkt ihop med pedalstället är bästa lösning.  Näst bästa och betydligt svårare att bygga är ett kraftigare servo med egen huvudcylinder som man sen sätter på valfri plats i bilen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vintertid tycker jag det är en direkt otäck fördelning av bromskraften mellan fram- och bakaxeln. Är det isigt låser bakhjulen innan framhjulen! Jag antar systemet är designat för en bil fylld av permanent monterad radioutrustning och hos bilprovningen märker man förstås inte denna direkt livsfarliga egenhet. På 202 har man väl automatisk islagning av diffspärren av denna anledning?

På veg med is eller snø bør du alltid ha firehjulstrekket innkopla. C202 + C300-serien (tgb11-13-20) har automatisk innkopling av firehjulstrekket (evt. sekshjulstrekket) ved hard bremsing for å unngå låsing av bakhjula. Ikke diffsperrene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag byter gärna till servo mellan pedal och huvudcylinder så som det är på de flesta bilar sedan 70-talet. Har dock dålig koll på vilka servon och cylindrar som kan vara bra val i det trånga utrymmet. Tvåkrets skulle inte heller smaka dåligt. Har sett bilder på servo+cylinder från Mercedes som varit mycket korta, men vet inte vilken bilmodell man hittar dessa i. Någon som vet hur det ser ut i t.ex. VW Transporter?

 

Just nu finns inte tid och ork till någon större ombyggnad så valet står mellan att försöka få mjukare gång i mitt original Girling mk2, bara "kasta ihop skiten" så som det ser ut idag eller koppla om rören så endast framaxeln går via 202-servot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har på min valp och en tidigare valp monterat Volvo 360 servo och en huvudcylinder från Ford Mondeo 93 - 99 utan ABS.

Man måste göra en distans i mellan. Jag har Mondeon redusering  bak + Valpen original.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag byter gärna till servo mellan pedal och huvudcylinder så som det är på de flesta bilar sedan 70-talet. Har dock dålig koll på vilka servon och cylindrar som kan vara bra val i det trånga utrymmet. Tvåkrets skulle inte heller smaka dåligt. Har sett bilder på servo+cylinder från Mercedes som varit mycket korta, men vet inte vilken bilmodell man hittar dessa i. Någon som vet hur det ser ut i t.ex. VW Transporter?

 

Just nu finns inte tid och ork till någon större ombyggnad så valet står mellan att försöka få mjukare gång i mitt original Girling mk2, bara "kasta ihop skiten" så som det ser ut idag eller koppla om rören så endast framaxeln går via 202-servot.

Dessa girling har jag när de fanns på bilar rättat till några gånger  se bilden lilla vippbryggan no:6 tjärvar eller tätar inte pga av smuts gör rent ibland fick man ta lite fint vattenslippaper och snygga till ytorna ,  såklart kan även genomgånende kolv tjärva men då brukar de läcka. 

 

post-5279-0-96244900-1496040069_thumb.jpg

 

 

ang transporter servo så finns det någon model med ett servo som sticker snett upp under panelen detta bör passa vet att jag stötte på ett sånt efter jag byggt mitt egna.   ang bromsfördelning och rejält förbättrade bromsar 2 krets så kan man behålla allt bak och fram ta sköldarna från c202 an med c202 eller c303  enkelcylindrar då får du dels mer än dubbla bromskolvsarean fram vilket borgar lagom fördelning dvs med något under 50% bak och då även strunta i alla avlastningsventiler reduceringar mm, dubbla enkelkolvcylindrar fram ger ett bra fungerande 2 kretstriangelsystem  en kolv på vardera sida samt ett bakhjul per krets.    Totala cylindervolymen blir dock lite stor men man kan klara sig med tex huvudcylinder i storlek från VW lt 31 ,  jag åker med den plattare dieselklockan och sen lt 31 huvudcylinder detta manövrerat av en merca/bmw kopplingsslav och vid pedalen tror jag sitter en c202 kopplingshuvudcylinder servot placerat på tvärn  framför kylet.

 

 

post-5279-0-37925300-1496040779.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg idag en riktigt ett riktigt kort bromservo på en reunalt lastbil visserligen stor diameter på klockan men knappt 5 cm pluss en rätt kraftig i diameter huvudcylinder gissar allt byggde ca 15 cm borde gå in vid pedalställett eller utan vidare om man placerar det i kyltuneln på tvärn med en axel från pedalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg idag en riktigt ett riktigt kort bromservo på en reunalt lastbil visserligen stor diameter på klockan men knappt 5 cm pluss en rätt kraftig i diameter huvudcylinder gissar allt byggde ca 15 cm borde gå in vid pedalställett eller utan vidare om man placerar det i kyltuneln på tvärn med en axel från pedalen.

Intressant! Minns du vad det var för modellnamn på Renaulten?

 

Eftersom jag är saabfreak och har gott om delar från skrotade Saab 96 har jag konstaterat att deras huvucylinder stämmer ganska bra i diameter (aningen mindre) men längd på servo + cylinder är långt ifrån kul. Av den anledningen har jag lekt med tanken att bygga en mekanisk länk och placera alltihop just på tvären i "kyltunneln" som du skrev Eile.

 

Bilen är ju av årgång 1967 så när jag väl får ihop bromssystemet blir det dags för den allra sista schemalagda kontrollbesiktningen. Jo jag vet, man SKA visa upp bilen på registreringsbesiktning när man ändrar så pass väsentliga detaljer som bromssystemet, men jag tänker att om man vet vad man gör hyfsat väl, enbart förbättrar och inte bygger in klantiga dödsfällor som t.ex. svetsfogar eller länkstänger som bryts/böjs, så är det en "synd" jag kan leva med. :-)

 

Nu satsar jag alltså på att med minsta medel få ihop sk***n precis så (idiotiskt) som det varit de senaste fyra besiktningarna, sedan kan jag i lugn och ro förbättra konstruktionen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idén att bygga sin egen fristående "bromskraftförstärkare" typ Girling mk2 och "eile-DIY" är intressant. Det blir då två separata system med var sin bromsvätskebehållare förstås, och så är jag inte helt förtjust i att första steget ändå blir enkelkrets, även om risken för fel i denna är betydligt mindre än att t.ex. råka slita av en bromsslang mot en stubbe. En hybridlösning kan vara att montera en tvåkrets huvudcylinder direkt vid bromspedalen och leda ena kretsen direkt till bakaxeln och den andra via hembyggd "förstärkare". Jag får då både äkta tvåkrets och reducering av bromskraften till bakaxeln med ca 50%.

Om främre kretsen brister blir det förstås inte lätt att hejda bilen med endast bakaxeln, och det utan servohjälp, så triangelsystem vore onekligen snäppet bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var förbi där idag men glömde kolla modellnamnet.  3,5 tons flakbil 8-10 år gammal.

 

ang mekanisklänk byt ut stället till c202 då är redan allt gjort bara förlänga axeln som ska gå in i servot.

 

ang regbeskitningar bromsombyggnad så när min var inne på regning bad jag dem även ta med de ombyggda bromsarna, svaret var att en sak i taget vi provbromsar först och sen får vi se hur resultatet blir, bromsning gjordes på rullarna tror det var 3.8 och sen var de nöjda frågade inte ens om hur ombyggnaden gjorts, endast kaross och motorbytet skrevs in på de nya regpappren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många huvudcylindrar har andra steget påverkat av olja från första steget en sån lösning kan innebära problem.

 

Bäst är att få servot direkt påverkat av pedalen.  finns inte någon bild av c202 pedalställ i någon av reservdelskatalogerna på sidan.   googlade och detta dök upp c202 ställ med servo post-5279-0-80409100-1496140981_thumb.jpg

 

 

några tips från tidigare tråd http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7417-bromsservo/

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-5279-0-21431800-1496144666.jpg bild från nätet på reunaltservot,

 

ang bromsvätskebehållare så har jag en vid kopplinscylindern och sen en upp i panelen istället för två som c202 har original behövde den andra platsen för expansionskärl.  Bromsvätskan avdelad till cylindrar med vanliga förgreningskors.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har på min valp och en tidigare valp monterat Volvo 360 servo och en huvudcylinder från Ford Mondeo 93 - 99 utan ABS.

Man måste göra en distans i mellan. Jag har Mondeon redusering  bak + Valpen original.

 

Som jag skrev, Volvo 360 servo passar nästan rakt på och Mondeo har stor huvudcylinder (25 mm) och du få 2-krets bromsar och allt får plats framför rattstången. Varför krångla till det, när man kan göra det enkelt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jag har på min valp och en tidigare valp monterat Volvo 360 servo och en huvudcylinder från Ford Mondeo 93 - 99 utan ABS.

Man måste göra en distans i mellan. Jag har Mondeon redusering  bak + Valpen original.

 

Som jag skrev, Volvo 360 servo passar nästan rakt på och Mondeo har stor huvudcylinder (25 mm) och du få 2-krets bromsar och allt får plats framför rattstången. Varför krångla till det, när man kan göra det enkelt.

 

Verkar vara bästa lösningen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här en bild på hur jag gjorde för att få bromsservo på min: http://www.kjenik.se/#!album-9-53 det finns några bilder till åt höger i länken.

 

Det är taget ifrån en Mercedes w124, -80 tal. Både servo och cylinder. Nu skall iofs nämnas att jag samtidigt konverterat till skivbroms, så jag har inte koll på hur det blir med kolvareor.

 

En krets fram, och en bak. För att reducera har jag köpt en justerbar reducering som sitter på bromsröret som går bakåt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...