Gå till innehåll

Ramnummer / chassie nummer skydd


131

Rekommendera Poster

Hur vårdar och skyddar man sitt ramnummer / chassie nummer på lämpligt sätt?

 

Detta delikata, sköra och möjligen utsatta nummer som tvunget ska visas upp vid bilprovningen många av oss infinner oss vid när behov uppstår.

 

Vad händer om nummret förvanskats i den grad att bilprovningsinpektören anser att det inte går att tyda?

Är fodonet utom all räddning?

 

Korrosion borde inte vara ett stort beskymmer om man först inne i bilprovningshallen avlägsnar ytbeläggningen och omedelbart efter uppvisandet påför en ny skyddande yta.

 

Finns det goda exempel som kan utgöra skydd av nummret vid vårdslöst framförande av fordonet?

 

Känner att jag gärna vill tillföra mitt fordon en sådan utrustning innan...

 

/ 131

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du normalt slitage av metallskylten? Skulle det inte gå att montera en gummimatta som hänger ner över den som skydd i daglig drift, bara för bilprovningen att lyfta på flärpen för att läsa alla siffror sen. Borde skydda mot det mesta slitage som kan göra skylten oläslig.

 

Eller tänker du mer extrema saker som att man knycklar ihop hela hörnet på bilen mot ett träd eller sten som gör skyltarna oläsliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade i första hand på det inpräglade nummer som återfinns längst fram till höger på ramen/chassiet.

 

/ 131

tectyl/underedsmassa.   ID-Plåten inne i bilen kan man ha lös om man vill bara den plockas fram vid förfrågan, har haft min lös i alla år  och brukar lägga den på panelen vid besiktning ,men kommer nog sätta den under panelen så de får kämpa lite för att kolla den nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag besiktigade min Toyota landcruiser igår och fick faktiskt nedslag på att just numret på ramen inte gick att tyda. Ska prova att blästra fram numret. Annars är det att kontakta Toyota för att få ett nytt nummer instansat påföljt av regbesiktning!

Så ta hand om era nummer! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stämmer era instansade chassienummer med regbeviset för övrigt?

 

Mitt börjar i regbeviset med C3034x4......

På ramen och plåtbrickan i karossen börjar det med C034x4......

 

Saknas en 3:a jämfört med regbeviset med andra ord, dock stämmer alla övriga siffror

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt med chassi nummer som är fel jämför med Registreringsbeviset... De finns även dom som saknar nummer i ramen överhuvudtaget..

 

Då snackar vi i nutid...

Varje tgb genomgår varje år en GT(grundtillsyn/besiktning).. Och ram nummer ska kollas... Varje GT... Alltså en gång om året..

Fordonen är från mitten 70talet.. Å de är alltså fordon med fel nummer som dyker upp än idag.. Tror ni besiktningsmännen har kollat noga då? Hahaha... Tror inte de:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stämmer era instansade chassienummer med regbeviset för övrigt?

 

Mitt börjar i regbeviset med C3034x4......

På ramen och plåtbrickan i karossen börjar det med C034x4......

 

Saknas en 3:a jämfört med regbeviset med andra ord, dock stämmer alla övriga siffror

Det är de 4 sista siffrorna som är viktigast på just TGB. 

Pratade med en man som visst vad han pratade om på Swedac ; Det är de som kontrollerar att bilprovningen följer sina regler bland annat.

på äldre bilar skulle det inte bli totalt omöjligt att få dem besiktigade, enbart för att numret blivit oläsligt. bråkade de för mycket på en station och inte var villig att hjälpa, skulle man vända sej direkt till Swedac, så hjälper de en att komma till rätta med problemet.

 

På TGB sitter det egentligen lite dumt till, längst fram på ramen där man stöter i sten mm först så att de numrena blir svårlästa är nog vanligt . lite beroende på hur man använder bilen, min var det nästan helt sönder repat på, Pratade med Swedac redan innan sista besiktningen, och fick rekommendationen att slå in nytt nr på höger sida på ramen fram, då nr ofta satt där och var mer skyddade.

 

Det gick bra både på besiktningen och exporten av den bilen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...