Gå till innehåll

O-ring till oljekylare?


R8N

Rekommendera Poster

Min bil har blivit ledsen och gråter motorolja. Efter en grundlig motortvätt så ser jag att det läcker bakom oljekylaren. 

Var i Stockholm kan man köpa en passande O-ring? 

Alternativt så har oljekylaren spruckit.
 

post-8529-0-96229000-1497166565_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsat på originaldimension, skall man vara petig är det ganska noga med måtten på en o-ring. enligt ISO-standard är toleranserna på o-ringsspår inom tiondelar.

 

Hade själv problem att hitta o-ring med korrekt dimension för några år sedan men det löste sig till slut, hittade en o-ring som verkade passa.

 

Fast, är jag pillade med växellådan häromdan fick jag se att det läcker igen....grrrr.

Så nu har jag beställt original o-ring från tatanka.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan personligen intyga att det är fullt möjligt att lödningen på oljekylaren har en spricka.

Plockade av och på min oljekylare inkluderat packnings byte flera gånger innan jag insåg att den faktiskt hade en spricka.

Sprickan var förbryllande svår att se, så titta noga.

Jag begriper inte hur den kan spricka.

Men misströsta ej.

Det går att smälta om lödningen med erfoderlig gaslåga och eventuellt påföra ytterligare lod med gott resultat.

Peppar, peppar, min håller tätt sedan några år tillbaka.

 

Lycka till!

/131

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan personligen intyga att det är fullt möjligt att lödningen på oljekylaren har en spricka.

Plockade av och på min oljekylare inkluderat packnings byte flera gånger innan jag insåg att den faktiskt hade en spricka.

Sprickan var förbryllande svår att se, så titta noga.

Jag begriper inte hur den kan spricka.

Men misströsta ej.

Det går att smälta om lödningen med erfoderlig gaslåga och eventuellt påföra ytterligare lod med gott resultat.

Peppar, peppar, min håller tätt sedan några år tillbaka.

 

Kan också intyga detta. Har precis samma erfarenhet. Fram med stark lupp och syna noga!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den du försökt laga är väl en vatten oljekylare? Varför inte ta det säkra förre det osäkra och köra med luft oljekylare och på detta sätt bättra på hela motorns kylning.

 

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/oljeadapterplatta-an8-anslutningar.html    

 

Om man ska laga så tror jag nog kopparlodet rörmockarna använder är bättre än silverlod. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det gick åt h-vete med lödningen.

Meen, du spara nog lite tid på att hitta felorsaken direkt istället för att svära högt över packningen hundra gånger m.m. som jag gorde.

Var hitta du oljekylaren och vad gick den löst på om får fråga?

Glad att det löste sig trots allt.

/131

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...