Jump to content
R8N

O-ring till oljekylare?

Recommended Posts

Min bil har blivit ledsen och gråter motorolja. Efter en grundlig motortvätt så ser jag att det läcker bakom oljekylaren. 

Var i Stockholm kan man köpa en passande O-ring? 

Alternativt så har oljekylaren spruckit.
 

post-8529-0-96229000-1497166565_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte samma som på oljefiltret?   O-ringar kan vi i Småland köpa hos nästan vilken järnhandlare som helst borde väl vara samma i storstan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-8529-0-15453100-1497171070_thumb.jpg

Oljefiltret har en grov packning som definitivt inte passar i falsen. 

 

Får åka förbi Volvo Truck Center i Sollentuna på måndag och kolla med dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle satsat på originaldimension, skall man vara petig är det ganska noga med måtten på en o-ring. enligt ISO-standard är toleranserna på o-ringsspår inom tiondelar.

 

Hade själv problem att hitta o-ring med korrekt dimension för några år sedan men det löste sig till slut, hittade en o-ring som verkade passa.

 

Fast, är jag pillade med växellådan häromdan fick jag se att det läcker igen....grrrr.

Så nu har jag beställt original o-ring från tatanka.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan personligen intyga att det är fullt möjligt att lödningen på oljekylaren har en spricka.

Plockade av och på min oljekylare inkluderat packnings byte flera gånger innan jag insåg att den faktiskt hade en spricka.

Sprickan var förbryllande svår att se, så titta noga.

Jag begriper inte hur den kan spricka.

Men misströsta ej.

Det går att smälta om lödningen med erfoderlig gaslåga och eventuellt påföra ytterligare lod med gott resultat.

Peppar, peppar, min håller tätt sedan några år tillbaka.

 

Lycka till!

/131

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och jag kan personligen meddela att trots nya rätta oringar och två olika oljekylare.. fick jag det aldrig tätt.

Efter en hel dag fick jag ett utbrott, och slet bort hela skiten och kör utan istället.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan personligen intyga att det är fullt möjligt att lödningen på oljekylaren har en spricka.

Plockade av och på min oljekylare inkluderat packnings byte flera gånger innan jag insåg att den faktiskt hade en spricka.

Sprickan var förbryllande svår att se, så titta noga.

Jag begriper inte hur den kan spricka.

Men misströsta ej.

Det går att smälta om lödningen med erfoderlig gaslåga och eventuellt påföra ytterligare lod med gott resultat.

Peppar, peppar, min håller tätt sedan några år tillbaka.

 

Kan också intyga detta. Har precis samma erfarenhet. Fram med stark lupp och syna noga!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ett litet hål i kylaren. Med tryckluft och såpa gick det att hitta som inte syns för ögat.

 

post-8529-0-57098100-1497209119_thumb.jpg

post-8529-0-48577200-1497209135_thumb.jpg

  • Like 11

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sket sig totalt med lagningen av oljekylaren. För mycket värme pajade den totalt invändigt. Någon som har en att sälja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det sket sig totalt med lagningen av oljekylaren. För mycket värme pajade den totalt invändigt

 

 

Det hade du inte behövt tala om, en bild säger mer än tusen ord

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den du försökt laga är väl en vatten oljekylare? Varför inte ta det säkra förre det osäkra och köra med luft oljekylare och på detta sätt bättra på hela motorns kylning.

 

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/oljeadapterplatta-an8-anslutningar.html    

 

Om man ska laga så tror jag nog kopparlodet rörmockarna använder är bättre än silverlod. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synd att det gick åt h-vete med lödningen.

Meen, du spara nog lite tid på att hitta felorsaken direkt istället för att svära högt över packningen hundra gånger m.m. som jag gorde.

Var hitta du oljekylaren och vad gick den löst på om får fråga?

Glad att det löste sig trots allt.

/131

Share this post


Link to post
Share on other sites

I have removed the rear heater. It is just a plug. I will later get a boat defroster under the back seat to replace the missing heater.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@R&N En vän ligger på ett gäng nya kompletta paket värmepaket med 24 v fläktar.

Sitter i M621/,M35a2  bland annat, Men han har monterat ett bak i sin 24 v valp, med gott resultat.

Hör av dej om du är intresserad av ett sådant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha. Jag har redan köpt en defroster på 8 kW på båtmässan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...