Gå till innehåll

Bygga mek-garage, behöver tips och råd.


Tamaz

Rekommendera Poster

Efter mycket letande har vi till slut köpt ny bostad, istället för en trea i Tensta blir det en gård på 53ha i Gävleborg, vi tror det kommer passa oss båda mycket bättre, men nog om det, det viktigaste är ju att äntligen kunna drömma om det perfekta garaget!

 

Vi skissar på ett stall, något som inte finns idag, och då vill jag få in liten verkstad. Det finns gott om kallgarage (6-7 bilplatser) så det jag är ute efter är inte parkering utan en varm och go plats att arbeta i. Vad har ni för tips och idéer? Vad måste man göra, och vad ska man absolut inte göra? Det här är den grova planen än så länge, sen får vi se om det är ekonomiskt genomförbart.

 

Porten är 3x3m, ovanvåningen är tänkt till förvaring av sådant som man inte vill ska stå kallt, det som är ritat innanför porten är en tvåpelarlyft. Innermåtten på hela verkstadsdelen är 11 x 8,5m. Det är 6,3m i längd från porten fram till "övervåningen".

 

Jag har skissat upp det lite snabbt för att få lite mer uppfattning om storleken och hur mycket plats prylar tar.

 

post-9208-0-93889400-1500364705_thumb.jpg

 

post-9208-0-40852700-1500364706_thumb.jpg

 

Det blir kanske lite tight på längden om jag skulle få för mig att byta upp mig till tre axlar istället för två, men det går ju alltid att minska djupet på övervåningen om det skulle vara så.

 

Slängde in en grov 11:a i garaget:

 

post-9208-0-95653400-1500369140_thumb.jpg

 

post-9208-0-55917100-1500369141_thumb.jpg

 

post-9208-0-00600700-1500369142_thumb.jpg

 

Kanske måste ändra om lite ändå. Med lyften mitt i vet jag inte om det går att öppna bakdörrarna på bilen med garageporten stängd, kanske flytta vilken vägg övervåningen följer så man kan köra in bilen längre?

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fränt!  :excl:

 

Ska garaget bli svetssäkrat?

Blir det golvbrunn och blir det isf oljeavskiljare?

 

En fundering/förslag: om ni ska ha hästar lär ni väl ska ha traktor och kanske även pallgafflar till denna, så vad sägs om en liten port på övervåningen så att du slipper bära bråte upp och ner för trappen. För sånt tröttnar man väl på fort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skissat upp det lite snabbt för att få lite mer uppfattning om storleken och hur mycket plats prylar tar.

 

Kanske måste ändra om lite ändå. Med lyften mitt i vet jag inte om det går att öppna bakdörrarna på bilen med garageporten stängd, kanske flytta vilken vägg övervåningen följer så man kan köra in bilen längre?\

 

Vakkert!

Hva med å vri lyftbukken 90 grader og ha port på endeveggen?  Da kan du ha større/høyere port uten å påvirke bæringen på veggen slik at du kan få inn større kjøretøy ved behov.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinkon, vet inte om det blir nån pall-lyft. Planen är att ha en ramp upp till övervåningen ovanför stallet för hö, och plats utanför under tak där den som levererar direkt kan ställa pall med spån där det ska vara. Visst är det trevligt att kunna lyfta upp, men å andra sidan blir risken att man ställer upp för tunga prylar. ;)

Halfsafe, bra idé!

 

post-9208-0-79333700-1500372932_thumb.jpg

 

post-9208-0-16317200-1500372933_thumb.jpg

 

post-9208-0-62882500-1500372933_thumb.jpg

 

Inte alls dumt.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjingen, det finns redan ett vanligt dubbelgarage + ett stort husbilsgarage + en lada/"maskinhall" där jag kan stuva in bilar, så förvaring får ske på annan plats, men det är ju trevligt att kunna få in två bilar om man får sällskap med mekandet.

Att vända på porten och lyften var en bra idé. Det är 8,5m vägg till vägg, så om jag inte har lite mindre bilar går det in två. ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang golvbrunn och oljeavskiljare så är det en hiskelig skillnad på traktorgarage med stor port o bilgarage med liten port, kan vara värt o göra rätt från början. Även hästarnas dörrbredd är viktig, brorsan o svägerskan byggde o satte i rätt antal cm till hästarna, men karmyttermått istf dörrbredd så hon fick inte ha hästarna i det nya stallet. Sen att det är islänningar o inte Ardenner spelade ingen roll.....

 

Hiss är bra, men ibland är en krok i taket åxå bra, ännu bättre om den sitter fast.

 

Ljus kan det inte bli för mycket av, inte uttag heller. Att fördela på grupper o jordfelsbrytare är ju självklart.

 

En rörslinga med fasta kopplingar till kompressorn är åxå praktiskt o ha fastskruvat.

 

Använd plywood eller många reglar i väggarna så du kan skruva fast div saker, bra o få bort verktyg mm från golvet.

 

Fönster är bara till nytta för långfingriga som vill se vad som finns inne.

 

Även om du inte drar in vatten på riktigt så är ett vattenledningsnät du ansluter med slang lättare än att du ska skruva in det efteråt

 

Sen har gamla smörjgropar sina fördelar, TGB har ju nästan ståhöjd ändå, om topografin tillåter....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vatten och avlopp kommer finnas i huset då det behövs i stallet.

 

Tjejjen har koll på vad som krävs för hästarna, och vid nybyggnation skickar man in papper i förväg för att få det godkänt för djuren så risken är rätt liten att det blir strul där. Det är också krav på 60min brandcell mellan verkstan och djurdelen.

 

Porten är tänkt till 3x3m, är det stort nog?

 

Fönster tycker jag är rätt trevligt, kanske kan sätta dessa högre upp så man får in ljuset och kan se om det är dag eller natt utan att de som snokar kan titta in? Vi pratar också långt ute på landet, de flesta har inte låst ens till ladorna men det är ju onödigt att skylta med verktyg och annat.

 

Smörjgrop, då blir det svårt att slippa krav på oljeavskiljare. Av vad jag hunnit googla fram så verkar det rätt dyrt. Utöver inköp och installation ska den tömmas och inspekteras med jämna mellanrum, vilket måste göras av auktoriserat bolag.

Bra tips att sätta upp träskivor på väggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skissar på ett garage, 8 x 12 meter, jag tänker mig två portar som ska vara 3,5 meter höga, min 1314 borde gå in om dörren är 3,3, men då jag tänker mig 4 meter i tak så ryms det en port på 3,5 så då får det bli 3,5, väldigt liten skillnad i kostnad.

En kompis byggde garage med en port på 3,8 tror jag. Det var för att få in traktorn.

 

Så om 3 x 3 är stort nog beror ju helt på vad som ska in  ;) Trist om ni skaffar traktor, och den inte går in  :unsure:

Välkomna till Gävleborg  :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H.Hansen, det är tänkt som förvaring. Mycket möjligt att det inte blir öppet dit för att hålla nere på smuts och damm från verkstan. Det finns inte så mycket uppvärmt förvaringsutrymme på gården. Är en 1314 så hög? Ja, då kanske jag ska kolla på en högre port, det finns ju inget som direkt hindrar en sån. Traktor finns på gården, men det är en liten sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt inte mätt min 1314 exakt...  :unsure:

Men jag tror jag har sett någon skiss från försvaret att skåpet är 3 meter, och min har ju en saftblandare, så då tänkte jag att 3,3 blir lagom... Men jag får ju plats för 3,5 så då får det bli det  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med en mindre port är bättre isolering, eller snarare mindre yta med sämre isolering än vägg. Jag har kollat på vikportar från Prido och såhär går mitt resonemang. Vikportens nackdel är att den tar lite plats in i garaget när den ska öppnas, fördelen är att den inte tar någon direkt plats uppe i taket, så den är inte i vägen för lyften. De verkar också ha bättre isoleringsegenskaper än rullportar. Någon som har erfarenhet eller andra tips?

 

Samma vikportar finns även i större storlekar (4x4 eller 4x4,5) så det är absolut inte omöjligt att det blir en sådan om konsensus är att en 3x3 kan bli för liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pridos vikportar kan jag klart rekommendera. Väldigt enkla att montera och är förvånansvärt täta. Har en 3x3 och en 4x4 med dörr i ena portbladet i vår verkstad.

 

En annan sak som jag kan rekommendera är att lägga golvvärme. Det är lite dyrare att installera, men slipper ljudet som aerotempers annars har och punktvärmen som man får från el-element. Du får också värmen där du vill ha den, nerifrån och upp. Vi la in det när vi byggde vår verkstad och jag ångrar inte det en sekund. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er du på Facebook? Det er ei gruppe der som heter «Ja, vi elsker garasjen vår». Der er det mye å se på. F.eks. var det en som da han kjøpte nytt hus gravde opp heile hagen og lagde underjordisk garasje med plass til seks biler og nedkjøring i den eksisterende garasjen. Nedkjøringa var stor nok til en Chevrolet Suburban. Andre har garasjer som ser ut som stuer...

 

https://www.facebook.com/groups/1010917602387771/

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Det har gått några år, men nu är det i full gång med bygget! Dyrt som satan blir det, men men, buy once cry once?


Portblev 4x4m från Findoor, aningen dyrare än Prido men 60mm isolering och de verkar hålla högre kvalité över lag. Ingen gångdörr utan istället separat entredörr vid sidan om. Golvvärme och 2x400m jordvärmeslang är nedgrävt, jag har inte bestämt mig för vilken pump det blir ännu.
 

  • Like 8
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-02-06 på 17:22, Tamaz säger:

Det har gått några år, men nu är det i full gång med bygget! Dyrt som satan blir det, men men, buy once cry once?


Portblev 4x4m från Findoor, aningen dyrare än Prido men 60mm isolering och de verkar hålla högre kvalité över lag. Ingen gångdörr utan istället separat entredörr vid sidan om. Golvvärme och 2x400m jordvärmeslang är nedgrävt, jag har inte bestämt mig för vilken pump det blir ännu.
 

 

Det blir ju magiskt bra!

 

Ser fram emot nästa timelaps!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Det går framåt.

Taket är nu klart så när som på lite ventilationshuv mm. tätt för väder och vind och riktigt skönt att det förhoppningsvis är sista gången när vi nu skottar ur sista is/snö/slasket från insidan.
tak.thumb.jpg.5096560d650f89d11194e224f9902b44.jpg

Alla fönster är också monterade i stall och köksdel, nu börjar det kännas som ett hus. Jag ser inte fram mot att skiva taket i verkstadsdelen, vi får se om pengarna räcker för att leja ut det till byggfirman.

gavel.thumb.jpg.83c8834adecce6f368b41171124bb8d2.jpg



verkstad.thumb.jpg.da4fd380a084de7b29021a33eb2d6caa.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...