Gå till innehåll

härjes c202 laplander


Rekommendera Poster

jaha för att börja tråden så ramlade det in en en valpreplika :P hos mej en vagn som jag har tjatat med ägaren om i många år och sedan glömt bort totalt tills killen helt plötsligt fick för sej att barnvagn var roligare än volvovagn -_-  men tillbaka till göra rättlistan  kopplingen satt fast så jag har rivit ner lådan vilket tog en halv dag  :angry: måtte ha varit full han som konstruerade lådupphängningen  :D måtte aldrig hastighetswiren gå av  ;) sedan märkte jag att kardan till framaxeln snurrade med hjulena nere :angry: med viss rysning lossade jag kåpan till klumpen men drevena var hela :wub:  så antingen har drivaxeln eller knuten gått i pension på vänstersidan  :unsure:  vart man nu kan hitta dessa saker :( sedan har slavcylindern till kopplingen blivit lite snuvig läcker som ett såll undrar om cylindern till volvo 850 passar. bättre då den är i aluminium :unsure: den som har en bild på hur man tar ut axel o knut lägg upp den här  :wub:

post-6313-0-67684800-1501784673_thumb.jpg

post-6313-0-36735400-1501784699_thumb.jpg

post-6313-0-48021400-1501784725_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat så den inte har frinav?

nix har inte frihjulsnav fanns dom med det  skulle va praktiskt å kunna lägga i en diffspärr fram ^_^  för övrigt hur ser diffspärrarna ut i valparna är det lameller eller klolåsning har inte sett hur dom ser ut på gammel valparna :unsure: eftersom det är dana axlar  på c202an borde ju jänkarnas snikdiff passa :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På engelska sidor finns mycket om dessa axlar och diffar.  Skillnad bak 4 diffdrev och kors fram 2 och axel.  Fram Salisbury 4 HS-001-294 B   och bak 4 HA-001-293 B  finns mycket på engelska sidor om diff till dessa.

 

Har aldrig helt plockat isär fram utan endast bak för byte skadade /vridna drivaxlar, sist helt av (blir lätt så med för mycket vrid -_- ) Men har i många år haft lite vibrationer fram så det är nog dags även där. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plockat fram reservaxeln  från skrothögen låg långt ner efter 15 år LÄS FRÅN MINA VÄLSORTERADE HYLLSTÄLL :D så vi får väl se om knut å axel är samma :wub: på axeln står det c9 och på bilen w2  :unsure: säkert nån som vet skillnaden ;) finns även en fördelninglåda med växellåda till valp vet ej skick eller årsmodell om någon vill ha gratis mot avhämtning krävs viss arkeologisk utbildning för att ta fram den  -_-  men nu blir det lugnt ett tag då jag rullar ner till stockholm på grusrally ett par månader ^_^

post-6313-0-34657900-1501854208_thumb.jpg

post-6313-0-04053300-1501854228_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C9 huset är väl mindre än W2.

vete fan volvo är inte min starka sida har alltid kört engelska terrängbilar -_-  därifrån reservaxeln kommer, satt monterad på en landrover  en tidigare ägare hadde tagit hela drivlinan från valpen och flyttat över :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vete fan volvo är inte min starka sida har alltid kört engelska terrängbilar -_-  därifrån reservaxeln kommer, satt monterad på en landrover  en tidigare ägare hadde tagit hela drivlinan från valpen och flyttat öve

 Jag tänkte nog fel märkningen är väl bara för överfallen. kollade någon gammal bild och min ena axel var märkt 50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta mer.

Har du den hemma och ska montera?

nej stulen bild men så där ser budgetmodellen ut för gm axlarna då får man två plåtar och 4 fjädrar som trycker mot diffdreven som sitter på drivaxlarna även smådrevena sitter kvar ett helvete å få dit fjädrarna då dom är fullsträva ^_^ men det funkade hyffsat kostade väl 2500 för en 10 år sen vet inte om det finns till valpaxlarna  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

jaha varit ut i garaget för första gången på 3 månader :wub: bytt pbox på vevaxeln tätat om slavcylindern på kopplingen 2 fel mindre att åtgärda :D  kvar på görarättlistan hitta ny lamell och tryckplatta verkar vara omöjligt pratade med volvo fanns inte att uppbringa hos dom och renovera lamell o platta kostar skjortan  :angry: finns 32 olika lamellpaket till volvo utom ett som passar laplandern  min vanliga otur :lol:   hitta sidoruta till förardörren  montera drivaxel skaffa ett 8 timmarsjobb på hemmaplan :wacko:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingen är likadan som den som sitter på Volvo 164 med B30E. Alltså lamell och tryckplatta. Urtrampningslager tror jag är samma även det.

 

Tryckplattan sitter även på TGB 11. Där är lamellen dock olika.

 

Det kanske kan hjälpa lite i letandet?

 

Kopplingen är likadan som den som sitter på Volvo 164 med B30E. Alltså lamell och tryckplatta. Urtrampningslager tror jag är samma även det.

 

Tryckplattan sitter även på TGB 11. Där är lamellen dock olika.

 

Det kanske kan hjälpa lite i letandet? 

verkar var lika svårt 240 lamell hittar hittar jag bara som sinterlamell verkar som jag åker på att byta ingående axel till finsplinsad för att hitta 240mm lamell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

jaha vad händer med valpen inte mycket:angry:  får fortfarande inte tag i lamell 240 mm 10 splinsad har slutas tillverkas även till volvo 164 :angry:  renovering kostar 3500  för bara lamellen på billigaste stället jag har hittat  tänkte byta ingående axel till finsplins  men nä nog fan är det ett kugg mindre på drevet  och orkar inte byta bottenstock ochså  så är et nån som har en liggande så hör av er  

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte landrover samt am jänkarna tum splinesen eller kolla volvo classic part.    Jag har finsplinsat på min hade det även på 45 lådan, tog till m45 ingående från en skrotad m47 låda, senare åkte samtliga bronslagrade m45 drev in i en m47 som nu sitter sen 18 år tillbaks i bilen och hade något kugg saknats borde de ha märkts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

googlar man volvo nummer från 164 katalogen hos classic part så finns den ena lamellen fortfarande  för 1575:- och den hade även bildelar online för 1954:-

 

  • Tandantal:  10
  • Navprofil:  1 1/8"-10N
  • Diameter (mm):  228
  • Parameter:  228CPB

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, eile säger:

googlar man volvo nummer från 164 katalogen hos classic part så finns den ena lamellen fortfarande  för 1575:- och den hade även bildelar online för 1954:-

 

  • Tandantal:  10
  • Navprofil:  1 1/8"-10N
  • Diameter (mm):  228
  • Parameter:  228CPB

JO MEN MIN LAMELL ÄR 240 MM I DIAMETER

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, eile säger:

Har inte landrover samt am jänkarna tum splinesen eller kolla volvo classic part.    Jag har finsplinsat på min hade det även på 45 lådan, tog till m45 ingående från en skrotad m47 låda, senare åkte samtliga bronslagrade m45 drev in i en m47 som nu sitter sen 18 år tillbaks i bilen och hade något kugg saknats borde de ha märkts.

 JO MEN ÖVRE DREVET DET PÅ INGÅENDE AXEL HAR STÖRRE DIAMETER PÅ  VALPLÅDAN   MEN DÖK NER I BANDVAGN I DAG  SAMMA LÅDA  SÅ DET FÖRKLARAR EN HEL DEL  NT1 HAR ZFLÅDA   SER RÄTT LIKA UT MEN OLIKA UTVÄXLINGAR  PRATADE MED FÖRFÖRRA ÄGAREN OCH HAN HADDE BYTT MOTOR OCH LÅDA NÅN KILLE PÅ MILOVERKSTAN  HADDE BYTT DET ÅT HONOM  OCH DÅ NYA MOTORN DROG SÅ MYCKET SOPPA HADDE HAN BYTT TILL ENKELINSUG IGEN SÅ DET VERKAR SOM DET VAR ETT BV PAKET SOM RAMLADE I DEN  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, härje säger:

 JO MEN ÖVRE DREVET DET PÅ INGÅENDE AXEL HAR STÖRRE DIAMETER PÅ  VALPLÅDAN   MEN DÖK NER I BANDVAGN I DAG  SAMMA LÅDA  SÅ DET FÖRKLARAR EN HEL DEL  NT1 HAR ZFLÅDA   SER RÄTT LIKA UT MEN OLIKA UTVÄXLINGAR  PRATADE MED FÖRFÖRRA ÄGAREN OCH HAN HADDE BYTT MOTOR OCH LÅDA NÅN KILLE PÅ MILOVERKSTAN  HADDE BYTT DET ÅT HONOM  OCH DÅ NYA MOTORN DROG SÅ MYCKET SOPPA HADDE HAN BYTT TILL ENKELINSUG IGEN SÅ DET VERKAR SOM DET VAR ETT BV PAKET SOM RAMLADE I DEN  

Valpen och c202 har olika lådor, knepigt att hitta lamell om du inte vet vilken låda du har. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...