Gå till innehåll

Förgasarjustering Stromberg i Gbg med omnejd.


Johannes

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Finns det någon som mot betalning vill ta sig an en förgasarjustering alternativt vet någon en verkstad som fortfarande besitter kunskapen?

 

Specialverktygen har jag lånat av en forumkamrat så de finns tillgängliga.

 

Funderar på att testa själv men det hade varit gött med någon som gör rätt på en gång så man hellre kan observera och lära...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes, jag inte hjälpa men tänkte försöka bygga en liten manick för att testa mina förgasare. Lyckas jag skall du få låna prylen.

Min bil drar efter jag har monterat en ny varmstartsventil ca 2,4 L/ mil bland körning. Den gamla fungerade inte alls. Hur mycket det gör vet jag inte men bränsleångorna går i retur numera... den där bimetall fjädern som justerar för viskositetsföändring kan man också fundera på om den gör vad den ska. Såg att Tatanka hade nya.., Jag vet inte om det är optimalt eller ej? Det kan intressant att se vad dina förgasare ger för mätdata Efter det Att justering är gjord. Återkommer med lite siffror.../L

PS vad har du för liter/mil...

Ja vi får se hur länge vi har råd att köra innan fossila kemiskt flytande bränslesystem kostar 100 kr litern i miljöavgifter?

Läste tror det var Eile, inågon tråd som ondgjorde sig över bränsle som förstörde ledningar av gummi. Kanske en egen byggtråd konvertering av gummiledningar till kopparrör?!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopparrör på längre sträcka är väl en självklarhet.  

 

Lät min ena 8 åriga lilla tös skruva isär gräsklipparen för att ta reda på varför den var orkeslös, hon hittade gummibitar i förgasarens flotörhus som låg och blockerade mot huvudmunstycket,  soppavittrad bränsleslang, troligen pga av att den tidvis använts på 95 oktan.   Kan gissa vad hon säger när de ska berätta vad de gjort på sommarlovet,

 "Ja, jag har rensat skit ur förgasaren på gräsklipparen " :lol:

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile, vet du som finns i bränslet, inte finns i 95- jämfört med 98 oktan och som påverkar gummi i bränsleslangar. Tidigare fanns det endast en mack här som sålde 98. Jag måste åka 6 eller 14 mil för skaffa denna numera än mer åtråvärda produkt efter läst vad du tycker om 95 vs gummi slang. Läggs produktionen ner av 98 kvalitet pga låg efterfråga får vi alla problem. Dags att förbereda sig på olika vis om det värsta händer.

Min tanke är:

-man kan börja fundera på att ersätta gummi med koppar?

Vad händer med förgasare + tändning? Är det möjligt att ställa om?

Vad innebär det för motorn?

?

Terrängbil.net börjar lobba på företagen OKQ8. Cirkel K osv (tror det är en viktig bit!)

Hur många är vi och hur stor efterfrågan, Bara från äldre tgb? Det finns säkert många fler fordon i drift som kräver 98!

Ja många idéer... som säkert förtjänar en egen tråd av forumets goda krafter.

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS vad innebär "längre sträckor". Normalt finns det ett flertal övergångar mellan metall och slang, tror det finns sju korta bränsleledningar av gummi. Anslutningar till filter mm måste gängas. Det kommer säkert andra smarta lösningar på YouTubes filmer där "Farbror Frey visar hur man gör"+=

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl oljebolagets utredning som gjordes hade jag aldrig drabbats om jag tankat 98, för tillsatserna som den sommaren förstörde hela båtsäsongen fanns endast tillsatta i 95.  finns en lång forumtråd om detta på maringuiden.   Och vad jag hört från dels reservdelsförsäljarna och andra reparatörer var fenomenet välkänt i stora drag var det någon tillsats som fick membran, o-ringar, slangar och andra gummimaterial att svälla.  Biltema var även inblandad och där togs nya betydligt dyrare produkter in i sortimentet som verkar klara bränslet bättre. Tyvärr fick ansvarig inte plocka bort de produkter som inte tålde bränslet.   Påverkat gummi återtar normalstorlek eller blir mindre efter det svält men också stenhårt.

 

98 oktan rekommenderas av alla som håller på med äldre fordon eftersom det mer liknar den äldre bensinen.

 

Finns liknade problematik med diesel och rme, där rme dels får pumpar att läcka men även ställer till trycket så de går sönder, men mackar utan tillsats börjar komma allt mer tex PS  där man kan tanka utan risk för RME   http://psolje.se/tankstationer/

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang tilsatser:   så finns det bara några depåer dessa levererar till områdets alla mackar, när macken beställer tankas tankbil upp och just det märkets tillsatser tillsätts. Men för just 98 fick jag besked om från oljebolaget att där tilsätts mindre tillsatser och vissa saknas helt som kan vara skadliga som finns med i 95.  Jag kör alla fordon på 98 numera, är rätt säker på att det ökade energiinnehållet väl uppväger prisskillnaden eftersom man får ut mer effekt kommer man längre på den dyrare soppan.  

 

Tänker man teoretiskt så sker ju antändningen tidigare ju lägre oktantal man kör på och ju tidigare ifrån tdc dvs just där kolven vänder,  ju tidigare man låter exposionen ske ju mer ju mer motstånd kommer finnas med i förbränningsfasen, det ultimata vore ju smällaså nära tdc som möjligt , varje grad mot tdc ger ju då logiskt mindre uppbromsning energi och mer positiv rörelseenergi.

 

Har man en motor vilken bygds för tidigare super 99-100 eller premium 96-97 och där inga sensorer finns för spikningar så kommer tändpunkten ske för sent med 95 oktan och spikningar blir följden dvs små detornationer innan själva gnistan kommer och man ut mindre effekt ur motorn högre bränsleförbrukning och med tiden kolvskador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta synpunkter, slutsatsen blir att 95 med tiden ger skador på kolv...

Ordet "premium" bensin väcker gamla minnen. Kommer i håg när bensinpriset gick till den magiska gränsen En krona, nästan som att bli rånad tyckte man då. Man brukar jämställa inflation med priset på glass och på den tiden kunde man köpa enkronas glasspinne eller 25 Öres pinnglass. Det verkar inte som bensin pris och glass håller jämna steg, som tur är!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolvskador går att undvika kört några ökenresor med volvo motorer och kört på inhemska 78-80 oktan soppan utan skador och detta även på sommar halvåret då ute tempen ligger på över 40 grader tom med toppat min mätare som bara gick till 56 en riktigt varm sommar dag, varmaste jag upplevt.   Såklart gäller då inga fabriksinställningar varken på tändning eller förgasare.    c202 som gick sista turen var smidigat med sitt enkelt ställbara munstycke och en fördelare som man kunde nå och ställa om medans man körde, man visst ju aldrig riktigt hur dålig soppa man fick så började den spika var det bara att lyfta luckan ner med handen.

 

Minns som liten kostade vaniljpucken 25 öre och storstruten när den kom 1 krona

 

1964_stor_besk_162416850.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt, en sån härlig Puck-reklam. Frusen Coca-Cola var nog min favorit ett bra tag. Jag reste i Nordafrika 1970 men tyvärr bara med tummen och ett minimalt lättviktsfjällt från Fjällräven(det första ryggås tältet som fanns). Det märktes i Algeriet att det varit krig för inte så många år sen. Man såg alla militärbilar med skenor och dammsnorkel, så nu inser jag det var ganska problem fritt , och inte behöva tänka på bilteknik. Atthyra bil var otänkbart det var lika dyrt eller dyrare jmf med Sverige. Är det inte teknik så är det annat som utmanar tex Irak på natten är nog värre. Baghdad lär kunna ha +50 och många kör utan lyse, dammigt på vilken sida som helst. Det är inte helt ovanligt att man kör utan lyse pånatten även i Turkiet (som mannen jag talade menade var bäst, så man ser om det kommer en mötande bil).

Nu har vi lämnat Johannes tråd och förlorar oss i annat, skall se om jag lyckas mixtra ihop not att kolla förgasare med??

 

Villminnas att Johannes sugrör i botten på förgasaren satt på olika höjd, har du fixat detta eller vad är det du vill justera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang tilsatser:   så finns det bara några depåer dessa levererar till områdets alla mackar, när macken beställer tankas tankbil upp och just det märkets tillsatser tillsätts. Men för just 98 fick jag besked om från oljebolaget att där tilsätts mindre tillsatser och vissa saknas helt som kan vara skadliga som finns med i 95.  Jag kör alla fordon på 98 numera, är rätt säker på att det ökade energiinnehållet väl uppväger prisskillnaden eftersom man får ut mer effekt kommer man längre på den dyrare soppan.  

 

Tänker man teoretiskt så sker ju antändningen tidigare ju lägre oktantal man kör på och ju tidigare ifrån tdc dvs just där kolven vänder,  ju tidigare man låter exposionen ske ju mer ju mer motstånd kommer finnas med i förbränningsfasen, det ultimata vore ju smällaså nära tdc som möjligt , varje grad mot tdc ger ju då logiskt mindre uppbromsning energi och mer positiv rörelseenergi.

 

Har man en motor vilken bygds för tidigare super 99-100 eller premium 96-97 och där inga sensorer finns för spikningar så kommer tändpunkten ske för sent med 95 oktan och spikningar blir följden dvs små detornationer innan själva gnistan kommer och man ut mindre effekt ur motorn högre bränsleförbrukning och med tiden kolvskador.

 

Hej!

 

Där blev det nog lite fel Eile. Det är tvärt om, ju lägre oktantal, desto senare förtändning krävs för att undvika detonation. Med tidig tändning och dålig soppa så startar förbränningen med gnistan, men på grund av tryckökningen från kolvens fortsatta rörelse uppåt i kombination med temperatur- och tryckökningen från förbränningen, exploderar (till skillnad från förbränns) bränsleblandningen som ännu inte antänts, med extrem temperaturhöjning och smältskador på kolven som följd. Högre oktantal innebär att bränslet tål högre tryck innan detonation och därmed tidigare förtändning.

 

Justering av tändningen "med örat" gör man så att, vid fullgas under acceleration på ett varvtal där vikterna i fördelaren är fullt ute, ökar man tändförställningen tills man hör spikningen och sänker därefter något. Så fungerar också motorer med "knacksensor" som anpassar sig efter bränslekvalitén, fast då sköts det automatiskt av styrboxen.

 

På våra flygteknikkurser diskuterar vi ovanstående och delar ut en skrift som beskriver hela fenomenet ingående. Bifogar den om någon vill fördjupa sig. Mycket läsning...

 

Mvh WF

 

Engine Basics.pdf

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du har nog rätt mitt inlägg blev nog lite rörigt med  felsyftning, men kontentan är ändå att undvika spikningar.  

 

Ang att ställa på örat så handlar det om för mig att trottlen/spjälet öppnar mer än vad motorn kan just tillgodogöra sig dvs man trökar den och där avslöjas spikningarna lättast sen lyssnar man även utan överdriven belastning samt känner av balansen och gången på motorn, saknas rätt förställningskurva blir det ju ändå aldrig bra så att vikter vaccum mm är ok är en förutsättning samt även rätt bränsleblandning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://youtu.be/Ush9Zc-hNIA

 

Av stiften att döma går en förgasare normalt och en väldigt fett, rejält svarta stift. Co-halten låg över 6 på tomgång vid test en gång.

 

Jag har lite trevande börjar testa, har med hjälp av lyssna i en slang fått dem att dra lika mycket luft på tomgång (ungefär).

 

Nu testade jag att göra som killen i filmklippet, låta den gå på tomgång och lyfta kolven lite med fingret, den förgasaren som jag bedömer går normalt (enligt stiften) märker jag ingen större skillnad om jag lyfter kolven 3 mm vilket borde ge mer soppa på befintlig mängd luft.

 

 

Däremot den som går fett, lyfter jag kolven 3 mm stannar motorn direkt. Min lekmannamässiga gissning är att den drunknar i soppa och stannar då den redan har på tok för fet blandning. (Som att dra i choken på varm motor).

 

Hållet expertisen med om denna ytterst primitiva analys?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt gällande all förgasarjustering :

 

Innan du börjar justera så har du väl gjort allt det förberedande , rengjort,kollat nålventiler, flotörnivå, även kollat så ingen flotör påverkats och blivit tung(varit ut för det på wv)  nål -båda samma fanns med olika lutning satta i botten och oskadade,  munstycken på samma läge, membran lika styva olja dämpkolv lika nivå, spjälen synkade samt ingen tjuvluft.

 

När detta är gjort kan man börja se hur mycket det ska justeras på munstyckena och spjäll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har faktiskt vägt mina flottörer och de såg ut verkade vara av samma typ som Tatanka erbjuder.

  I dag vet jag inte om jag skulle besvära mig med att plocka bort förgasaren utan skulle kanske se om det inte gick att ta bort de 4 skruven på flottörhuset  direkt när de är monterade på motorn. Skruvarna är fjäderbelastade och mina satt inte hårt. 

Kolla med den förgasaren och skruv som som sitter sämst till får du bort den är ju resten "öppet spår". Blir det inte bra finns ju Plan B, The safe way. Montera bort förgasaren. Jag tog inte bort kallstartsvajer från den bakre F, tänkte att det är nog pilligt att få dit.

Se min tråd "bensinlukt"

 

Tyngd flottör 1,15 g
mätt med fjädervåg
   

 eller låna hushållets våg har du tur är precisionen på 0,10 gram i alla fall på grammet ( så du kan utesluta Eiles gissning om tunga flottörer)

När jag kollade flottör ventilen så passade jag på att mäta och kolla det som gick, alltid kan det vara till någon nytta?

(ingår i mitt förgasarprojekt att mäta det som går  :unsure: )

Huvudspåret i F-projektet, just nu är att kolla om det finns en objektiv möjlighet att kontrollera synkningen till att börja med. Gravander och Svana har bra koll på trädgårdsslangen, det är säkert något att lära sig, men det kräver att hörseln är god.

En sån därina Proffrs-burk med mätare kan ju alltid vara något, men kanske det  går att läsa med betydligt mindre pengar.

 

  En sak man kan observera är; vid normal drift bli avgasen vit och i det närmaste osynlig.... gasar man vid tomgång så kommer en svart puff. Troligen helt i sin ordning.

Normaldrift =bränsleblandning korrekt förbränning vid accelaration (gasar) blir bränsleblandningen fetare tack vara dämpkolven men justeras när undertrycket och bränslesuget reduceras.

 

Jag tycker du har en poäng med dina nålventiler på olika höjd. Jag har inte lyft på locket till bakre F.  Jag pillar inte på det som fungerar. Givet samma undertryck kommer det att sugas mer bränsle om spelet mellan nål och rör är större om undertrycket är konstant=lika stort mellan de bägge F. Nålen lyfts upp nu har du öppnat mer genom att flyttat nål-röret ner..., såvida inte nålarna är och skall vara olika som kompenserar ventilrörets placering, lite långsökt tycker jag?

/L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://youtu.be/Ush9Zc-hNIA

 

Av stiften att döma går en förgasare normalt och en väldigt fett, rejält svarta stift. Co-halten låg över 6 på tomgång vid test en gång.

 

Jag har lite trevande börjar testa, har med hjälp av lyssna i en slang fått dem att dra lika mycket luft på tomgång (ungefär).

 

Nu testade jag att göra som killen i filmklippet, låta den gå på tomgång och lyfta kolven lite med fingret, den förgasaren som jag bedömer går normalt (enligt stiften) märker jag ingen större skillnad om jag lyfter kolven 3 mm vilket borde ge mer soppa på befintlig mängd luft.

 

 

Däremot den som går fett, lyfter jag kolven 3 mm stannar motorn direkt. Min lekmannamässiga gissning är att den drunknar i soppa och stannar då den redan har på tok för fet blandning. (Som att dra i choken på varm motor).

 

Hållet expertisen med om denna ytterst primitiva analys?

Öppnar spjälen lika ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste jag mäta, ut med kolvarna och visuell inspektion med hjälp av spegel antar jag? Eller går det att avläsa enklare på utsidan?

 

Det enda jag vet säkert är att ena munstycket är avsevärt lägre än det andra, och att den förgasarn går fett.

 

Skall mäta nålarnas utstick oxå så man vet om de är lika långa. Kilar ner och sätter igång så snart ungarna somnar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tyder ju på att någon klabbat så räkna med att hitta fler fel,  ang tunga flottörer så slutar de flyta.  spjälsynkning: du borde ju kunna släppa tomgånsskruvarna så de ska stänga helt sen röra gasen något och känna/se om de öppnar samtidigt.  

 

Så här gör jag: 

1: flotörnivå

2. spjällsynkning

3. munstycke, låg fart,  tomgång mm.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stiften är nya, max 100 mil.

 

Svana hade rätt (jag mindes fel) det är den bakre förgasaren som går fett och munstycket sitter klart lägre och dessutom var nålen 1 mm kortare så ett enkelt test blir att byta plats på kolvarna så att den längre nålen hamnar i den förgasaren som går fett vilket borde få den att gå mindre fett för att se hur de reagerar då man lyfter kolven med fingret. Kanske har någon justerat nålarna för att passa till illa monterade munstycken och de har sedan hamnat i fel förgasare...

 

 

post-6558-0-35021000-1503343597_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätning av vikten på flottör och om den är tät(flyter) kräver nog att du tar loss flottören från sin hållare. Kanske lite pilligt om F. sitter fast på motorn. Väljer Du plan B (ta bort förgasare) så går det att mäta hur mycket flottören teoretiskt badar i bränslet, se handboken och du kan alltid inspektera flottörhusventil. Men jag tror du skall höja ventilen till samma höjd på bägge förgasarna. Tror du har varit inne på den tanken tidigare. Det verkar mycket osannolikt att två "synkade förgasare" skall erhålla olika bränsle mängd, såvida inte nålarna är olika...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...