Gå till innehåll

Dragstång mellan balk och dragtapp i kofångare


Rekommendera Poster

På valpen sitter det en ca två dm lång dragstång (nr 46 i bild) mellan den runda balken framför kylaren och dragtappens fäste i kofångaren. Det är den stången som tar lasten och inte kofångaren när man bogseras.

Men hur tusan ska man komma åt att spänna/lossa muttern? Det är ju förtvivlat trångt i fästet på både balken och kofångaren, vettiga verktyg får inte plats.. :unsure:

post-10215-0-51438500-1503441286.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade loss kofångaren så fick jag skära av den gamla dragstången. Jag gjorde en ny av lämplig gängstav.

 

För att spänna muttrarna så skruvade jag de som inte går att nå för hand så att det blev rätt längd, sedan spände jag de andra två med en fast nyckel. Jag kunde inte hitta någon lämplig metod för att lossa muttrarna när det inte gick att skruva dem för hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att problemet löstes med en gängstång, en lagom lång rörhylsa och bara de två yttre muttrarna. Ska kolla hur det ser ut vid tillfälle.

 

EDIT!

 

Nej,

rörhylsan löste inte monteringsproblemet. Den kom dit bara för att jag tyckte att gängstången såg klen ut map. knäckning vid tryck.

 

Jag monterade på så sätt att jag drog dom "dolda" muttrarna med fingrarna och sen drog dom två synliga muttrarna med två nycklar till låsning. Man kunde hålla fast dom dolda muttrarna genom att kila fast dom med en skruvmejsel.

post-5290-0-57637200-1503950999_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...