Gå till innehåll

Värmeproblem i valpen


Rekommendera Poster

Jag har fått värmeproblem i valpen  :(

 

Vi börjar med kall motor och välfyllt kylsystem. När motorn blir varm öppnar termostaten (vid 82° C) och den övre kylarslangen blir varm. Så långt allt väl. 

 

Efter ett tag så börjar tempen smyga uppåt mer och mer, 90°, 95° och uppemot 100° C. Klämmer jag då på kylarslangen så känns det att den är luftfylld. Skruvar jag av kylarlocket då så får jag varmvattensprut på fingrarna, det gör jag inte om igen  ;)

 

Min tolkning: Eftersom övre kylarslang blir luftfylld så får man sämre (eller ingen) cirkulation genom kylaren, varpå motortempen stiger.

 

Låter den svalna en aning så att övertrycket försvinner, öppnar kylarlocket och klämmer på slangen, pressar ur all luft och fyller på med mer vatten, för det HAR gått efter. Bubblar i kylaren gör det när jag klämmer på slangen, men ingen uppenbar avgaslukt iaf. Startar upp igen och efter ett tag är det samma sak, tempen kryper uppåt och övre kylarslang blir luftfylld. Hmm...

 

Teorier: 

  • Paj topplockspackning? Avgas pressar ut i kylsystemet och trycker ut vatten. Måste dock vara en liten skada, för det tar en stund, 5-10 minuters körning, innan slangen är luftfylld.
  • Läckande kylare? Fast.. det är ju ett övertryckssystem, om än inte högt övertryck, så det borde inte suga in luft nånstans, det borde pressa ut vatten isåfall
  • Läckande vattenpump? Om den läcker på sugsidan där det är lägre tryck så skulle den kunna suga in luft?

Saker jag HAR gjort:

  • Bytt termostat. Första tanken var att den kanske hade kärvat ihop och därför inte öppnade ordentligt, så att motorn sakta blev varmare och varmare
  • Bytt fläktrem (tidigare). Den gamla slirade, kanske har spänt hårdare nu så att det bryter på vattenpumpsaxeln? När jag bytte rem så bröt jag lite på remskivan till vattenpumpen och jag tyckte att den kändes okej och glappfri men.. 

Nästa åtgärd tänkte jag skulle bli att mäta kompressionen. Om den skiljer sig mellan cylindrarna så är topplockspackning en kandidat antar jag.

 

Övriga tips, förslag, idéer, teorier? Jag är ingen motorguru så all hjälp är välkommen  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ värmereglagen på full värme, tappa ur kylsystemet helt på kylvätska. Ta en trädgårdsslang och spola rent med (kylare, slangar till värmepaket etc...). Efter det fyll på med vatten och stoppa i två maskindisktabletter (!) i kylaren. Värmereglage fortfarande på full värme. Starta motorn och fyll på vatten när termostaten öppnar. Kör ett tag, om nu det fortfarande blir för varmt så skulle jag byta toppackning. Om nu temperaturen har lugnat sig, tappa ur och fyll på med korrekt blandning kylvätska/vatten. Vad är det för termostat, var köpte du den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Termostaten är en "Calorstat by vernet", inköpt över disk på Autoexperten. Jag har kokat både den nya och den gamla på spisen och övervakat med termometer. Båda öppnar, den nya (82° C) öppnar något tidigare än den gamla (87° C ?)

 

post-10215-0-16035200-1504735427_thumb.jpg

 

Stopp i kylaren skulle onekligen orsaka både dålig cirkulation och dålig kylning, men jag får en känsla av att luften i övre kylarslangen är ett symptom som man inte kan ignorera. Att motorn sen blir varm kanske bara är en effekt av dålig cirkulation pga "luftlås" i övre slangen? Luft ska inte finnas där, oavsett hur bra eller dålig cirkulationen är. Var tusan kommer luften ifrån?

Kan dålig cirkulation bero på dålig vattenpump också, eller är det för långsökt/osannolikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ändå börja med att spola rent hela systemet. Lossa så måna slangar som möjligt för att dels komma åt att spola, dels se var ett eventuellt stopp kan vara. Ta bort termostaten så har du fritt flöde. Kan ju aldrig skada oavsett om felet sitter där eller inte. Toppackning/vattenpump blir nog nästa grej att kolla om inte spolning hjälper. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom värmepaketet ligger över både kyl och topp kommer luft vilja samlas där.   

 

Vatten expanderar, vatten med luft expanderar ännu mer, cirkulerar det är pumpen hel ej söndrostat uppfrätt, är det ett riktigt termostat

10862986-origpic-a78c80.jpg

helst med plugg under som stänger bypassen i toppen se bilden  

Då återstår bara spruken topp eller brusten topppackning.

 

Att du ej får värme trots att värmepaketet är ok är isåfall pga av att kompression hämnar på översta stället dvs i värmepacketet.

 

Bypassen går att plugga slangstump och sen igängad bult,  gjorde så på de två volvos jag åkt öken körningar med för att öka på cirkulationen och kylförmågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ändå börja med att spola rent hela systemet. Lossa så måna slangar som möjligt för att dels komma åt att spola, dels se var ett eventuellt stopp kan vara. Ta bort termostaten så har du fritt flöde. Kan ju aldrig skada oavsett om felet sitter där eller inte. Toppackning/vattenpump blir nog nästa grej att kolla om inte spolning hjälper. 

 
Sant, renspolning är nog aldrig fel. Hur kollar man på enklaste sätt att vattenpumpen verkligen pumpar som den ska?
 

 

Att du ej får värme trots att värmepaketet är ok är isåfall...

 

Nej i värmepaketet värmer det som tusan så "ej får värme" är inget problem, det verkar inte som att värmepaketet blir luftfyllt. Det är som jag nämnde tidigare den övre kylarslangen som blir luftfylld, alltså mellan termostathus och kylare. Var kommer den luften ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var väl lite trött i skallen efter dagens skruvande, så jag tolkade rubriken fel trodde du hade värmeproblem och satt och frös.  

 

Toppfyll inte systemet kör runt den utan lock så åker den luften ut som ska ut, bildas sen ny luft så är det kompressions läck och är det så kraftigt som du beskriver känner du detta lätt om du håller handen istället för lock.     

Går luft ut kan även vatten gå in och du får rena stift.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var väl lite trött i skallen efter dagens skruvande, så jag tolkade rubriken fel trodde du hade värmeproblem och satt och frös.  

 

Toppfyll inte systemet kör runt den utan lock så åker den luften ut som ska ut, bildas sen ny luft så är det kompressions läck och är det så kraftigt som du beskriver känner du detta lätt om du håller handen istället för lock.     

Går luft ut kan även vatten gå in och du får rena stift.   

 

Feltolkningen är accepterad. Ordet "värmeproblem" kan ju vara riktat åt båda hållen, jag var otydlig i rubriken. Fryser gör jag inte, delvis pga värmeventilen inte stänger helt så det blåser varmluft hela tiden. Men det är (borde vara) en separat historia  :)

 

 

Utgår från att du inte har expansionskärl utan original med bara slang från kylaren.

Korrekt, inget expansionskärl, bara en slang från kylaren där den pinkar ut överskottet när övertrycket blir högre än vad kylarlockets fjäder orkar hålla emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tro är att toppen av kylaren är systemets expansionskärl på B18 i 903/9033.

Är man ambitiös och försöker hålla kylaren fylld ända upp till locket så kommer överskottet att pinka ut.

 

Tror jag rätt här?

 

Kul text på Eiles termostatask. "Both sommar and vinter."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvällens experiment, med kylarlock ersatt med en avskuren PET-flaska (så att nivån kan stiga utan att rinna över) ger följande:

 

  • När termostat öppnar blir övre kylarslang varm (och sen blir den luftfylld), klämmande på kylarslangen ger bubblor i kylaren, dock utan uppenbar avgasdoft. 
  • Jag ser inga tecken på cirkulation nere i kylaren när jag varvar upp motorn och tittar ner genom påfyllningshålet. Borde det inte virvla högst märkbart?
  • När jag varvar upp motorn så sjunker nivån en aning, när jag släpper gasen stiger den igen
  • Nedre kylarslang = helt kall = ingen cirkulation? Även om man hade världens bästa kylare borde den nedre slangen vara fesljummen åtminstone?
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tro är att toppen av kylaren är systemets expansionskärl på B18 i 903/9033.

Är man ambitiös och försöker hålla kylaren fylld ända upp till locket så kommer överskottet att pinka ut.

 

Tror jag rätt här?

 

Kul text på Eiles termostatask. "Both sommar and vinter."

Kan hända jag har någon 62 graders för riktigt hett sommar väder liggande dessa finns på volvo och användes för vattenslingan till elementen i bussar men var samma som b20.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kvällens experiment, med kylarlock ersatt med en avskuren PET-flaska (så att nivån kan stiga utan att rinna över) ger följande:

 

  • När termostat öppnar blir övre kylarslang varm (och sen blir den luftfylld), klämmande på kylarslangen ger bubblor i kylaren, dock utan uppenbar avgasdoft. 
  • Jag ser inga tecken på cirkulation nere i kylaren när jag varvar upp motorn och tittar ner genom påfyllningshålet. Borde det inte virvla högst märkbart?
  • När jag varvar upp motorn så sjunker nivån en aning, när jag släpper gasen stiger den igen
  • Nedre kylarslang = helt kall = ingen cirkulation? Även om man hade världens bästa kylare borde den nedre slangen vara fesljummen åtminstone?

 

 

Om du läser i min bandvagnstråd (Panks bandvagn) så hittar du mer kylarjävulskap. Problemen jag hade var att det fanns en extra cirkulation som vattnet gick över istället för kylen samt att kylaren nog innehöll en massa skit. Efter pluggad cirkulation och rejäl kylarrengöring så fungerar kylningen fint på min vagn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det för dig, får du ordning på värmen?

 

Pysslandet har legat nere ett tag pga andra projekt. Så kallat "förvärvsarbete" som snor all tid.. men å andra sidan ger pengar till fritidsaktiviteter ;-)

 

Rapporter kommer, när det finns nåt nytt att rapportera. Nya däck har den fått, men det gör varken till eller från på värmeproblematiken :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...