Gå till innehåll

Martin W

Rekommendera Poster

Har provat och vacuum regleringen funkar, vikter finns och dom är rörliga och fjäderbelastade, graderna ändrar sig med motorvarvet. 

Det är det som är så konstigt, vilken grad jag än ställer tändningen på när vacuumet är inkopplas så går motor bra ända till den blir belastad och vacuumet blir noll då uppstår misständingarna igen.

Nockorna sitter spärrade med ett stift på den sidan som inte syns.

 

7-10 grader på tomgången kan nog stämma rätt bra just nu.

 

Ska göra lite nya mätningar imorgon och förhoppningsvis komma med något nytt :)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hva med jording innad i fordeleren? Hvis giveren er jordet rett mot fordeleren skal det være en liten jordledning som forbinder fordelerhuset og den vridbare platen som giveren sitter på. Kanskje den bare får god jord når vacuumet presser mot endestilling. Har også vært borti (på en kondis riktignok) at et brudd innenfor isolasjonen på ledningen førte til feiltenning  når vacuumet vred bryterplata.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har provat med vaccum från insug, men då ser du inte ifall de rör sig som de ska.. för då är locket på å motorn igång? Å känna på den med mejsel att den fjädrar å rör sig visar ju inte om de rör sig av vaccum.

 

Men Har du sugit med munnen i slangen som går till vaccumklockan å kollat så den vrider tändningen i fördelaren?

 

Jag har en gammal fördelare framför mig nu till en j20. Suger jag i den så rör sig den inte i fördelare.

Jag har också en helt ny fördelare till j20. Suger jag i den behövs inte mycket vaccum innan den börjar vrida tändningen

 

Värt å kolla så de funkar 

 

Bortse från dom sexiga sug ljuden:D

 

Ny å fungerar 

 

Gammal trasig å rör sig inte 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Halfsafe säger:

Hva med jording innad i fordeleren? Hvis giveren er jordet rett mot fordeleren skal det være en liten jordledning som forbinder fordelerhuset og den vridbare platen som giveren sitter på. Kanskje den bare får god jord når vacuumet presser mot endestilling. Har også vært borti (på en kondis riktignok) at et brudd innenfor isolasjonen på ledningen førte til feiltenning  når vacuumet vred bryterplata.

 

Själva givaren har separat jord och den funkar .

Kan vara en bra idé att mäta o kolla kablarna igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din motor lite nyare än de jag sysslat med och goglar man upp den finns tydligen både egr och div annat som kan strula. Men jag tror fortfarande att även dessa ska ha vaccumet till förställningen separerat från div annat dvs egr och  ev modulator till vxl.   Ta ut vaccumet på förgasaren lilla hålet finns fler ska de täppas, här ska mycket lite vaccum sugas på tomgång. 

Dvs det ska inte göra någon jätte skillnad om du har det kopplat eller ej på sin höjd någon grad om du mäter vid lågfart.

 

Vad är det för förgasare? funkar vaccumutaget riktigt?   Någon tidigare ägare kan ju ha trixat till saker, eller misslyckats när de rivet förgasaren.      

 

Sen som tidigare nämnde brytar plattan i fördelaren ska gå lätt och inte kärva, självklart ska inte gummi bälgen i vaccumklockan blivit stenhårt, men vad som verkar är ju att du har för mycket rörelse och därför måste spärra vaccumklockan vilket tyder på för högt undertryck och vid fel tillfälle.

 

Ta gärna några bilder utan luftburken så är det lättare att se om något ser fel ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang tidigare tips om fingret i hålet mm så hittade jag denna videon,   ända anmärkningen till vad han gör är att oljepumpsdrevet är enklare att vrida till med en lång mejsel än att misshandla fördelardrevet om de nu jävlas lite.  Underbart ljud på slutet.   @ martin fordarna går motsols din går medsols så ställer du tändningen statiskt så vrid åt andra hållet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

41 minuter sedan, eile säger:

Din motor lite nyare än de jag sysslat med och goglar man upp den finns tydligen både egr och div annat som kan strula. Men jag tror fortfarande att även dessa ska ha vaccumet till förställningen separerat från div annat dvs egr och  ev modulator till vxl.   Ta ut vaccumet på förgasaren lilla hålet finns fler ska de täppas, här ska mycket lite vaccum sugas på tomgång. 

Dvs det ska inte göra någon jätte skillnad om du har det kopplat eller ej på sin höjd någon grad om du mäter vid lågfart.

 

Vad är det för förgasare? funkar vaccumutaget riktigt?   Någon tidigare ägare kan ju ha trixat till saker, eller misslyckats när de rivet förgasaren.      

 

Sen som tidigare nämnde brytar plattan i fördelaren ska gå lätt och inte kärva, självklart ska inte gummi bälgen i vaccumklockan blivit stenhårt, men vad som verkar är ju att du har för mycket rörelse och därför måste spärra vaccumklockan vilket tyder på för högt undertryck och vid fel tillfälle.

 

Ta gärna några bilder utan luftburken så är det lättare att se om något ser fel ut.

 

Tack,bra filmsnutt :excl:

 

Det finns EGR och kolkanister. Förgasaren är orginal tvåportad Motorcraft 2150.

Har provat att byta förgasare mot en av samma modell men det blev ingen skillnad.

EGRen och vacuumet till den är bortaget och pluggat  i felsöknings syfte, den gick lika dåligt med detta inkopplat.

Har använt vacuum mätare och kollat så att båda sorterna av vacuum funkar som de ska har också provat att köra både på portat vacuum och på manifold vaccum,den går lika dåligt på båda.

Vacuumklockan har en normal rörelse, problemet är när motorn belastas och vacuumet blir lågt och tändningen närmar sig TDC då uppstår misständningarna.

 

Just nu använder jag bara den gula slangen och den vita till kol kanistern.

 

H8YA2WVd.jpg.7cdcc04f6af830908f8595daf357b71b.jpg

 

 

 

 

Så här ser det ut runt förgasaren just nu.

011.thumb.JPG.f754285d7b4a03bb2d006028c4ce0e9f.JPG012.thumb.JPG.571b265ef7bbf90b2b9194c4815158ce.JPG013.thumb.JPG.da9ed5152bd4541ffb999d9fb4dac3f9.JPG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget direkt fel. 

Så här kommer mer gissningar;

Om den tänder fel när vaccumet släpper dvs vid belastning och på varv så kan ändå inte tändkurvan kunna gå ner till mer än det du ställt den statiskt till runt 10 grader.

Det är vikterna som ska se till att förställningen följer varvet , vaccumet justerar belastningen.    

 

Har du den statiskt ställd på runt 10 grader och vaccumet pluggat ej anslutet så ska bilen gå helt ok om vikterna och fjädrarna är ok.

 

De amc bilar jag haft hade bara 6'or men den första hade sånt här tändningsstrul och där fanns två fel dels skevt insug vilket gav vaccumläck samt ena fjädern i fördelaren.

 

Jag hade nog först ställt tändningen statiskt sen provkört med bara vikterna som justering, har du en lampa kan du ju kolla hur kurva följer varvet dvs hur vikterna slår ut.    Funkar detta felfritt hade jag pluggat allt även spärrat chocken även kollat att inget läck finns vid mellanlägg/förgasarfot, känt att lagom vaccum finns vid slangen till fördelaren.   

 

Vad har du för fler vaccumställen som kan ställa till det?  söndrigt membran i bromservot?  läck vid modulatorn vid växelådan.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite google mek: hittade bilder på hur förgasaren ser ut och i den förgasarhals du har vaccum till tändning ligger även choken,  plugga den.

 

Sen  ska uttag för egr i andra förgasarhalsen bli påverkat  efter vaccumet till tändförställningen börjat släppa ,  så prova att ha det uttaget pluggat.

 

Om förgasaren inte sitter tätt och det läcker lite hur som helst mellan halsarna så kommer vart efter spjällen öppnar vaccumet bli fel.

 

Är förgasarfoten plan, är det rätt packning, är insuget plant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat ev insugsläckor ,allting verkar vara tätt och plant.

Provade att ställa tändningen på 10 grader statiskt men det funkade inte alls, justerade i steg bakåt och slutade på vad jag uppskattate till 30 grader.

Motorn gick dåligt över hela skalan.

 

Använde tänd inställningslampa för att kolla vad som hände med tändningen vid gaspådrag (viktjuteringen) .När tändningen var inställd på 10 grader och jag varvade upp motorn så justerades tändningen ca 5 grader mot TDC, ska det inte justera åt andra hållet?

 

Gick tillbaka till 10 grader statisk för att sedan spärra tänd förställningen på fullt och då funkar den igen.

 

Det var dagens äventyr :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt omöjligt att du har riktig tdc märkning för 1'an och sen mät på 1'an låter mer som du mätt på 2'an.

Vikterna verkar heller inte funka om de endast gör 5 graders skillnad.   vikterna ska skjuta tändningen minst 20 grader från låg fart till högfart.

Kör du med fel kurva kan du spräcka en kolv.

http://www.cfsja.org/tech/drivetrain/firing/firing.html

 

När du hittat alla märkningar dvs satt remskivan på 10 grader före tdc så se till att rotorn pekar på ettan, på med lock vrid fördelaren klockvis/ medsols förbi några graderförbi , slå på tändningen dit med ett löst stift eller kompisens finger**** i tändhatten vrid nu fördelaren sakta mot klockan tills gnista eller smärta uppstår där har du rätt läge.   

****  min far var inte så barnvänlig glömmer aldrig när han bad mig ha fingret i tändhatten på en jordfräs för att se om det var tillräcklig spänning när han ryckte i startsnöret.

 

  • Haha 1
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Initial timing:
 
5* BTDC @ 500 RPM, distributor vacuum line disconnected.
 
Centrifugal advance:
 
0-4* @ 1100 RPM
2-7* @ 1300 RPM
5-9* @ 1500 RPM
15-19* @ 2200 RPM
19-23* @ 2600 RPM
21-25* @ 3000 RPM
23-28* @ 3500 RPM
26-30* @ 4000 RPM
 
Vacuum advance:
 
Start @ 5-7" Hg. Full @ 12-16" Hg.  14-18* advance.
 
Total timing @ 2000 RPM:
 
Engine fully warmed up, TCS solenoid wires disconnected if applicable: 31-39*.
  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, eile säger:

Helt omöjligt att du har riktig tdc märkning för 1'an och sen mät på 1'an låter mer som du mätt på 2'an.

Vikterna verkar heller inte funka om de endast gör 5 graders skillnad.   vikterna ska skjuta tändningen minst 20 grader från låg fart till högfart.

Kör du med fel kurva kan du spräcka en kolv.

http://www.cfsja.org/tech/drivetrain/firing/firing.html

 

När du hittat alla märkningar dvs satt remskivan på 10 grader före tdc så se till att rotorn pekar på ettan, på med lock vrid fördelaren klockvis/ medsols förbi några graderförbi , slå på tändningen dit med ett löst stift eller kompisens finger**** i tändhatten vrid nu fördelaren sakta mot klockan tills gnista eller smärta uppstår där har du rätt läge.   

****  min far var inte så barnvänlig glömmer aldrig när han bad mig ha fingret i tändhatten på en jordfräs för att se om det var tillräcklig spänning när han ryckte i startsnöret.

 

 

Har kört ner finger i tändstiftshålet och tillsammans med ett tändstift liggande brevid med ettans tändkabel på så gick det ganska lätt att få fram

tändläget på ettans cylinder, det gick inta att provocera fram gnistan på ett exakt sätt ,tror det sättet som du beskriver funkar bäst med mekanisk brytare.(?)

Var därför svårt att få exakt gradantal men det hamnar runt 10 grader.

 

Allt verkar funka på ett korrekt sätt men det funkar inte :huh:

Tror jag ska prova med en annan fördelare innan jag fortsätter, bara för att utesluta möjliga fel med vikter och annat.

 

 

Lite taskigt av din far          men fanns det någon bra gnista på jordfräsen? :lol:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkliga fel som är sönder och inte är logiska är både engagerande och svårlösta,  när du hittat lösningen måste det upp i tråden.

 

Ang jordfräs så fanns det bra gnista.  Det var väl så att man skulle lära sig den hårda vägen men idag skulle jag aldrig be någon 6-7 åring stoppa fingret i tändhatten men man får väl vara glad att farsgubben inte var elektriker.  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min bransch råkar vi ibland ut för att en motor går bra obelastad men misständer när den belastas. Det beror då på överslag i tändstift eller tändkablar. Båda är skärmade och en spricka i isoleringen medför överslag till skärmstrumpan i kabeln eller halsen på tändstiftet. Har du provat andra tändstift?

 

Skrev lite om gnistspänning vid olika kompressionstryck för några år sedan.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att din bil inte var i trakten hade varit kul att knäcka mysteriet. 

 

Är fördelaren helt riktig och ändå kurvan och  förställingen blir fel i förhållande till vevaxeln så drivs ju den av kammen, vet folk som lyckats hänga på remmar ett hack fel, men du har ju kedja och den var väl inte helt slut?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat på kamkedjan också men den var innanför gränsvärdet för byte så den bör vara ok.

Det går nästan inte att montera den fel heller.

 

Ja, det är ju alltid lättare att vara på plats och kunna bolla lite idéer, men jag återkommer med detaljer när felet är hittat <_<

.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...