Gå till innehåll

Martin W

Rekommendera Poster

Har kopplat bort vacuumet från fördelaren och skruvat fast tändförställningen på fullt,kör på det tills jag kommer på vad som är fel på riktigt.

Har sökt på sidor i USA och felet verkar inte vara ovanligt men det finns ju inga konkreta förklaringar på hur man löser problemet :angry:

 

Nu lite roligare grejor.

Har beställt årets julklapp , hoppas att tomten är stark  :D

jeep-lift-kit_645n2-base.jpg.0899841d7f83dbf822df8908b40f8596.jpg

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Beau säger:

Hur stor blir höjningen med årets julklapp, och vilka däck har du tänkt dig?

 

 

Fjädrarna ska höja 3" enligt tillverkaren och jag hade tänkt ha 33-35" däck.

Får se hur mycket utrymme det blir när fjädrarna är på plats .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kände mig lite arbetslös i helgen så stötfångaren fram fick bli ompysslad.

Började med att slipa bort färgen och forma den efter fronten så den blev lite spetsigare.

 

061.thumb.JPG.0c41db12b45543157bf15dd1f9cb7e8b.JPG

 

Har lite grejor kvar från min Volvo  912 så jag svetsade igen hålen och monterade fästpiggarna till 912:ans bogseringskedja på stötfångaren.

Nu fattas bara kedjan :)

 

063.thumb.JPG.a738cd895e9b1dbad95597cf5cd64d68.JPG

 

Sen blev det fäste till extra belysning, ska såklart vara fyra stycken men det fanns ju bara tre st hemma  så det fick duga för nu.

 

066.thumb.JPG.d6d8862b19183d062569c701a82de972.JPG

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Behöver du riktig flakplyfa så brukar reas ut billigt i Reftele, annonser på blocket när partier tas hem. 

Löst tändproblemet?

Kör du med brytare?

 Ett tips: Nockglapp som gör att kamvinkel/brytaravståndet ändras vid förställning,  öka kamvinkel dvs minska avståndet till minimalt, eller ställ avståndet med tummen på nocken så glappet som bildas vid högre varv följer med, släpp tummen och se så åtminstone lite öppning finns kvar.  Kollar du inte manuellt och du istället vill hänga på mätaren se vilken vinkel du får när den bara snurrar runt på starten och sen jämföra hur mycket den ökar när motorn sen går.    

 

Avrostade fjädrar till vikterna kan också ge liknade symptom så att förställningen blir hel fel ihop med vacummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna plyfan får duga tills den blir dålig men ska hålla utkik efter lite reor .

 

Tändproblemet är inte löst men den funkar som den ska nu när jag har fixerat vacuumjusteringen till tändförställningen i maxläge(fullt vacuum) och kör utan justerbar tändförställningen.

Tändningen hamnar troligtvis på 20-25 grader före TDC och det känns inte som om det skulle funka men det gör det??

Har kollat alla delar i fördelaren inklusive fjädrarna och dom är hela.

Det är ett brytarlöst Motorcraft system till tändningen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok brytarlöst är för nytt för mig.  Men det låter märkligt, ska just det brytarlösa ha vaccum, funkade det innan renoveringen? Går den att starta- ingen baktändning eller bonkande, spikar vid belastning? 

 

Låter nästan som om du fått en kugge fel eller kablarna ett steg fel.  kolla på vanlig sätt fingret i hållet sen mejseln och se om den oförställd hamnar endast några grader innan tdc.     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorn gick likadant innan jag plockade isär den så det är ingen skillnad.

Förstår inte riktigt det med fingret och mejseln?

 

Har kollat allt och alla funktioner, allt fungerar på fördelaren både vacuum, fjädrar och vikter.

(Har bytt tändmodul, tändkablar, fördelarlock, rotor och tändstift.)

Ställer jag tändningen efter konstens alla regler så står den rätt och justerar som den ska men då misständer motorn så fort den belastas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är osäker på vilken som är ettan. 

Fingret/ mejseln : ibland tar man fel på ettan på vissa motorer (ta ex fransmän som räknar baklänges mm) och vid komp kommer det fisa till när du har fingret i hålet istället för stiftet, bort med finger och låt mejseln visa de sista mm. 

 

Rätt tändföljd? ex på fordar kan man skifta 2 cylindrar och de går bra men får lite märkliga tendenser vid belastning. 

-------------

 

Kolla vad du har för förställning vid olika varv, kan hända du inte ska ha vaccum  ihop med det brytarlösa eller så har vaccumet på något sätt för stort slag.

 

Spikar den?  glödtänder?   eller något annat fenomen? 

 

Är det en amc motor och vilken isåfall?  360?     

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har koll på ettans cylinder ,men bra tips.

 

Har kollat tänd följden men ska kolla igen för att vara säker.

Har inte kollat vid olika varv, har inte så detaljerad grad skala på motorn och nog inte alla verktyg heller .

Motorn är en AMC360 helt original med vacuum och brytarlös tändning. Har inte upptäck spikningar eller något annat utan den funkar och låter väldigt bra.

 

Uppskattar verkligen dina förslag, jag har själv nästan inga idéer kvar :angry:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 360 bör 5,7 gå att förväxla, på fordarna var det 7,8 som folk förväxlade.

Det som händer är att sex cylindrar drar rätt och en något för högtänd och en något för låg.  Lite beroende på hur tändningen är ställd kommer felet att yttra sig, lite onödigt varm och lite bludder på varv.     

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dubbelkollat tänd följden idag och den stämde.

Har också kollat övre läge död läge på cylinder ett och jämfört det med innehållet i fördelare.

Ställde motorn på gradskalan 10 grader före och då ser fördelaren ut så här, den står mitt för tänd nocken utan vacuum förställning.

Bild två är hur den står med full  vacuum förställning och fixerad  i detta läge funkar motorn bra.

 

016.thumb.JPG.3a060a2bc16ad6805f03c26e8ee8ffb3.JPG

017.thumb.JPG.0ad7e77725dd97df7e86d5cb64ff0c84.JPG

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på hur du ställt tändningen från början enl bilderna tänder den ju på tdc istället för några grader före. 

Har fördelaren vikter?

1. Prova först att vacumdosan är hel brukar gå att suga med munnen.

2. Ha vaccumet kopplat ställ tändningen med hjälp av örat du där den går lättast och dra sen ner tillbaks den något så varvet minskas, gasa till lyssna efter spikningar, ut och belasta leta upp gränsen innan spikningar uppträder.  Se sen till att den går att stänga av utan glödtändning och även starta utan att mota. 

 

Har aldrig själv kört lampa på V8 endast örat, så reservera mig mot exakta gradtal, men har du någon lampa så koppla på den, tror nog att tomgång  nu ligger  7-10 grader och vid fulla viktutslagen bort mot 30 grader.  Det viktiga är att du ser att den ändrar sig ihop med varvtalet. 

 

På dina bilder ser det ut som att det finnas ett spår på givaren/nocken men detta ser ut att sitta halvvarv mot nockaxels spår, har du ingen låsning eller finns det ett spår till för att låsa givaren på nockaxeln?016.JPG.9ade5e0338c569ea6262de23e71a9ac0.thumb.JPG.45f609e4253cbc45db64ef36638dce67.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...