Jump to content
Martin W

Uppfräschning av Jeep J20

Recommended Posts

De nya fjädrarna o dämparna är på och lite högre blev den :)

 

Före och efter.

015.thumb.JPG.48c34823e0053aae904d47d6b5990d44.JPG

003.thumb.JPG.8fde58174bf8fc148ede61b6550795fc.JPG

 

Har fått på hei fördelaren också, motorn startar och går bra men har inte provkört på vägen pga massa snö o is men snart ^_^

 

049.thumb.JPG.0f45d9b6c7f081103ff21150d033c30a.JPG

 

 

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tänkta jag skulle ut o provköra i solskenet igår men motorn ville inte starta, hmm undra varför -_-

Ny fördelare på gamla drev va inte så bra :lol:.

va igång sammanlagt 2 minuter innan den dog, så nya delar på väg , nu blir det byte av kamkedja och dreven plus dreven till fördelaren.

 

029.thumb.JPG.f40eef03706affa6cf14d8c43de65cbf.JPG

030.thumb.JPG.53e36d1413ca1dd4cbcc523e9d7fe03b.JPG

  • Like 2
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir lite trött nu.

Beställde kamkedja,kamdrev,fördelardrivning,vattenpump och startmotor.

Så långt var allt bra,fick hem grejerna och upptäckte att det fattades en kugge på vevaxeldrevet :angry:

Ny beställning på väg,blev gratis utbytt men det skickas från USA så det tar tid...att vänta på delar känns ju nästan som när man väntade på tomten som lite pillt. LÅÅÅNG TID(8 dagar).

men till slut kom även dom delarna och motorn plockades ihop, fick till och med dit en extern oljeledning som rekommenderades till fördelardreven :)

Fyllde på motorolja och sedan kylarvatten, fick väl i ett par liter vatten innan det blev en sjö på golvet, på något magiskt vis har det gått hål på kylaren som har legat på flaket sedan jag plockade av det .

Renovering av kylare får bli nästa punkt på listan innan provkörning.

Har inte varit utanför garaget sedan mitten på Januari :( 

 

020.thumb.JPG.43f8bf80d3ac5e6f921b7be21105798f.JPG..

 

Den lilla oljeledningen till fördelardrivningen  :)

084.thumb.JPG.b59151962bafbf5547b08d52601e6ff9.JPG

 

 

 

  • Like 3
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så efter några dagar väntan (igen) så var kylet färdigt och det blev både fint o tätt .Nya slangar blev det också :)

Allt monterat o klart för provkörning som också gick bra, nu blev det bara en mil men den milen funkade allt fint.

Kylet var tätt, fördelaren funkade bra och fjädrarna satt kvar så nu är den redo för reg besiktning och vanlig besiktning den 29 Mars :wub:''

 

014.thumb.JPG.856ffa228c4d99cfd6e76c908733f87c.JPG

 

Flaket och bakluckan fick ett par lager till med Bedliner .

'015.thumb.JPG.26d022a8988e931b6a7adc69d28601ea.JPG

018.thumb.JPG.9a7b8053ba2e52a7338758eec00cd2a9.JPG

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎2019‎-‎01‎-‎11 på 10:35, eile säger:

Synd att din bil inte var i trakten hade varit kul att knäcka mysteriet. 

 

Är fördelaren helt riktig och ändå kurvan och  förställingen blir fel i förhållande till vevaxeln så drivs ju den av kammen, vet folk som lyckats hänga på remmar ett hack fel, men du har ju kedja och den var väl inte helt slut?

 

 

 

På ‎2019‎-‎01‎-‎11 på 15:28, Martin W säger:

Har funderat på kamkedjan också men den var innanför gränsvärdet för byte så den bör vara ok.

Det går nästan inte att montera den fel heller.

ra

Ja, det är ju alltid lättare att vara på plats och kunna bolla lite idéer, men jag återkommer med detaljer när felet är hittat <_<

.

 

Har kört några mil till och tändningen och den vacuumstyrda förtändningen funkar fint nu.

Min tändinställningslampa slutade naturligtvis att  fungera när jag höll på som bäst så jag vet inte exakt var den står nu men den bör vara i närheten där den bör vara.

Min teori är att slacket i kamkedjan tillsammans med glappet i fördelardrivningen blev för mycket och då gick det inte att få tändningen att funka som det var tänkt :)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citat

 

 

Besiktningen gick bra och nu är den både regbesiktad som pickup och godkänd i den vanliga besiktningen tom 2021-03-15 :)

 

Nya däck sitter på (285-75-16) ,nästa projekt blir nog blästring  och målning av stål fälgarna som ser lite sunkiga ut.

IMG_8552.thumb.JPG.e02a6c0f2caaa1e5db15b7a30777f825.JPG

IMG_8557.thumb.JPG.39596b0ff2d4cbec3b3ab87a100b48f9.JPG

IMG_8554.thumb.JPG.46f5f8044f5bb1a4b952fe92ac29570d.JPG

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser helt ny ut efter allt arbete! 

Imponerande. 

:wub:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis, ja jag är också riktigt imponerad, 

Den vart enormt fin, skall bli kul att se vad du hittar på invändigt med den framöver 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På ‎2019‎-‎04‎-‎07 på 07:15, H.Hansen säger:

Grattis, ja jag är också riktigt imponerad, 

Den vart enormt fin, skall bli kul att se vad du hittar på invändigt med den framöver 

Tack :)

 

Insidan är nästan klar och där blev inga större utsvävningar.

Allt är orginal förutom durk aluminiumen på dörrarna, innertaket som fick nytt tyg och toning av bakrutan.

 

Instrumentbrädan har fått morderniseringar som digital voltmätare,usb uttag och varvräknare -_-

 

IMG_8571.JPG.fe9038c8f104a3cf2edcb7e9a048adea.JPG

IMG_8572.JPG.4ffbbb3b11fd70210566166b6e99f8eb.JPG

IMG_8573.JPG.7e198dfb4404d4446196fa74e64c1f19.JPG

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiligt, Ja lite moderniteter är väl godkänt, man vill ju kunna ladda sina leksaker .

Jag har smugit in ström till ladd uttag. i min M6a. allt från telefoner till komradios, batterier , lampor. kameror, gps mm vill ju ha ström.

Och det med durken ser helt ok ut :excl:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-09-03 på 18:23, JDW säger:

Ja frågan är väl långhårigt eller krossad plysch :D

Lite neon gör resten...

 

Känner mej snuvad på hedersomnämnande för design nu..:angry:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan, JDW säger:

 

Känner mej snuvad på hedersomnämnande för design nu..:angry:

 

Det va ju inte meningen att trampa på dina designerkänslor :lol::lol: 

 

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

såg din bil i söndags tjolöholm när vi skulle parkera gick direkt för att kolla på den men då hade du åkt... hoppas man kan se den nån gång igen:) vill ha lite ideer till min egna j20. Tänkte fråga dig om fjäder och dämpar kittet du köpte om du upplever att den inte är lika stötig och guppig längre, mjukare körning? antar även att det var från dahlhems? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, Meag42 säger:

såg din bil i söndags tjolöholm när vi skulle parkera gick direkt för att kolla på den men då hade du åkt... hoppas man kan se den nån gång igen:) vill ha lite ideer till min egna j20. Tänkte fråga dig om fjäder och dämpar kittet du köpte om du upplever att den inte är lika stötig och guppig längre, mjukare körning? antar även att det var från dahlhems? 

 

Det blev så himla varmt på tjolöholm så vi gav upp vid lunchtid men det var trevligt att se alla fina bilar .

Ser du oss någonstans så är det bara att hälsa på :).

Höjnings satsen köpte jag från Race lab då dom var ett par tusen billigare än Dalhems,men det är samma prylar från Rough country.

Bilen är fortfarande väldigt stötig och guppig, inget mjukt alls men den går fint på asfalt ^_^

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-03-07 på 19:01, Martin W säger:

Blir lite trött nu.

Beställde kamkedja,kamdrev,fördelardrivning,vattenpump och startmotor.

Så långt var allt bra,fick hem grejerna och upptäckte att det fattades en kugge på vevaxeldrevet :angry:

Ny beställning på väg,blev gratis utbytt men det skickas från USA så det tar tid...att vänta på delar känns ju nästan som när man väntade på tomten som lite pillt. LÅÅÅNG TID(8 dagar).

men till slut kom även dom delarna och motorn plockades ihop, fick till och med dit en extern oljeledning som rekommenderades till fördelardreven :)

Fyllde på motorolja och sedan kylarvatten, fick väl i ett par liter vatten innan det blev en sjö på golvet, på något magiskt vis har det gått hål på kylaren som har legat på flaket sedan jag plockade av det .

Renovering av kylare får bli nästa punkt på listan innan provkörning.

Har inte varit utanför garaget sedan mitten på Januari :( 

 

020.thumb.JPG.43f8bf80d3ac5e6f921b7be21105798f.JPG..

 

Den lilla oljeledningen till fördelardrivningen  :)

084.thumb.JPG.b59151962bafbf5547b08d52601e6ff9.JPG

 

 

 

Tjena, skall själv byta kamkedja och drev nu när jag sätter dit min nya HEI fördelare. Undrar därför lite vart man kopplar in det nya smörjningen (röret) och vilka delar behöver jag för att fixa det.

/Tommen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har satt en trevägs rörkoppling vid utgången för oljetrycksgivaren och dragit röret förbi generatorn och upp på kåpan.

IMG_8755.thumb.JPG.1aedcd4744fefcd99ee78e8b9a9ebb3e.JPG

 

Borrade hål i kåpan till kamdrivningen,gängade och skruvade i ena halvan av en klämmringskoppling som man  normala fall använder till att skarva bromsrör.

Andra halvan av kopplingen har kvar klämmringen för att kunnna fixera röret i rätt läge.

Änden på röret har jag bara klämt ihop så endast ett litet hål återstå.

Skruvhuvet brevid täcker ett hål jag gjorde för att kunna filma oljesprutets mängd och riktning.

 

IMG_8756.thumb.JPG.0a6bbe212531f031a5a7f3b71dd00a32.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Delarna som behövdes var en klämmkoppling,en trevägs rörkoppling några A nipplar och lite bromsrör.

 

IMG_8759.thumb.JPG.ca9b99a3da05a70d09fc049dad3d8af2.JPG

 

Här ser man nedre drevet på fördelaren och oljeröret vid motorstart.

 

 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu när sommarens körningar o andra roligheter är över så fick de bli några justeringar av Jeepen.

Efter en fastkörning i Skövde där vi fick vinsch hjälp av en trevlig man i en Wrangler så bestämdes det att större däck och en vinch skulla va bra att ha så bilen åkte in i garaget.

 

Efter räddningen ur lerhålet  :)

IMG_8869.JPG.53dd2b6945129801b00e2debf5ba2895.JPG

 

Bilen höjdes yttligare blygsamma 1" , nu totalt 4" ,(katten verkade i alla fall gilla det)

IMG_8946.JPG.186699dca754a0b0975264fe19dd2cdb.JPG

 

Så dom nya däcken skulle få plats, 315/75-16

IMG_9019.jpg.652b93858fc60016e3ebee2a5606cbe6.jpg

 

Vinsch ordnades från Winchmax och en ny kofångare fick byggas. 

IMG_8980.JPG.2b150ef342b780b8bb30f9f9e3ab474d.JPG

 

Och efter en hel del skärande, svetsande,mätande o bankande blev det så här :) 

 

IMG_9121.jpg.7f5ecfb98b39706322765fe1f6c22b64.jpg

IMG_9027.jpg.4f981b1beb0007fe21939a400d4b245f.jpg

 

:) 

 

 

 

 

 

  • Like 11

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...