Jump to content
Lasse303

Terrängbil (C303)112180 diverse tankar och funderingar m.m.

Recommended Posts

20 timmar sedan, Lasse303 säger:

Framrutan;"Flera firmor säljer glas ex: https://www.glasgiganten.se/byggnadsglas/28-lamellglas.html    "

Kollade på din länk, tror kanske inte, att det lönar sig att fixa på egen hand om bilen är försäkrad...
Gör det självkalaset kostar  ((ca 1 m2) [1000 kr / mm2]+[frakt ca 20 kg]+[kitt, tätningsmedel till rutan]+

[arbetstid]+[sämre kvalitet?])- (1500 kr i självrisk). Ser ut som en förlustaffär för hemmafixaren. Men tack i alla fall för tanken och tipset, Man brukar ju säga "ingen aning utan spaning",
     Ja vevaxeln, man får väl åka runt med lite olje-inkontinens. Däremot är det inte fel att ha hela operationen påläst och planlagd tills tid och ambition finnes, och lite extra olja med ombord. Från att bara haft en skvätt portal olja 80W-90, blir det lite också vanlig motorolja numera.

    Angående båtar så har jag köpt en två-männing i dag, seglet är nog lite stort så det blir att ta fram saxen, kanske, och mesanmasten saknas så nästa vinter blir det att hyvla till en ny mast och sy segel.

Laminat på länken  790:-m2  för 6,76 mm tycker också det var dyrt en valp framruta 135x45 skulle kosta hos dem 480:-    

 

Ang b20-b30 bröstkåpa dvs där främre vevaxeltätning sitter så är det ett kvick jobb vet inte hur det är med just b30 men tidig b18 hade filtring sen bytes detta mot packbox, denbakre vid svänghjulet är packbox och den tar man när man byter koppling.    På min däremot sitter ropesealing: vilket är något helt annat sist jag kollade på ett likadant block var den även stiftad. 

 

Innan du börjar kolla så inte några slangar är skiftade för smogen. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Gravander säger:

Framrutan tar 10min att byta.

 

Du behöver en ny ruta uppenbarligen.. och 3meter 1.5 kvadrat elkabel i valfri färg.

 

Lägg i kabeln i listen, lägg emot rutan med ett lätt tryck.. sen drar du i kabeln så kommer listen ut å rutan in.

 

Underlättar å va två.. men de går att vara ensam också.

 

Är de förarrutan går den plocka loss i gångjärnen å lägga på en arbetsbänk för att göra de lättare.

 

Skål!:wub:

Hur får jag loss ramen från gångjärn? Kollat och det sticker ut en liten pinne med ett litet hål i från gångjärnet. Hur gör jag rent konkret fför att få lossa den från gångjärnet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här byter man ropeseal lite pilligare än att byta packbox. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Repet snubben lägger in i spåret är inte snöret från Coop. Vad är det tillverkat av?

Tål det mesta? Förslitning, värme, tryck och kemisk påverkan(olja). Vilka naturfiber klarat allt det? Det enda det inte påverkas av är väl UV ljus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asbest är bäst men nu finns div ersättningsmaterial, grafit mm, jag har aldrig bytt men har en omgång liggande i bilen. Finns ju några på forumet med merca diesel mm som troligen kommer råka ut för detta med tiden, används inte bilen torkar oljan och tätningen bränns upp till några motorer finns gummi ersättning jeep mm.

Har lossat på en skrot motor från indenor och där var repet stiftat in i blocket vilket gör det omöjligt att byta övre halvan utan att riskera att rester av stiftet ligger an och skadar veven.  

På min har jag istället ökat upp motorn undertryck med att experimentera med hur smogen ska tas och utnyttja ejektorverkan på anslutningen dock lite farligt på en diesel som kan börja tjurrusa tills den sprängs.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem med att lägga i växlar

Är det någon som känner igen eller har erfarenhet av följande problem?

Efter start av motor med koppling nertrampad (känns som vanligt..) lägger jag i back och eller växlar fram --> ingen av växlarna tar och det enda som händer är ett svagt surr från lådan.

Kollar för säkerhets skull att lägga i lågväxel, och nu tar växellådan både back och fram!!?

Lägger ur lågväxel till högväxel. Växellägen tar och allt verkar normalt .

(Ifs skruvade jag loss pluggen till växellådan strax innan för att kolla oljenivån...)

Vid närmare eftertanke kändes det mera som friläget på huvudväxellådan inte kopplades ur.
Jag har ett litet oljeläckage från den lilla pluggen ovan PTO ( har inte den något med friläget att göra?).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känns mer som du råkat få i ett mellanläge på fördelnings lådan. 

Tänkte på att när du lade i låg så fungerade det.

Sedan provade du hög och det fungerade också. 

Då är min känsla att den stog i något mellan läge i fördelningslådan. Där av surret ur lådan när de andra växlarna gick i. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samma fd 51som c202 och på c202 finns friläges läge i fd lådan har ni inte det angivet på c303? FD är lådan uppbyggd med ett synkhjul en synkhylsa och 2 synkringar dvs då blir det mellan dessa ett friläge. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Följande;

med högväxel i lagd,

kör in bilen i garage, med framhjulsdriften ilagd (tar sig enklare över portkanten), stannar och kopplar ur framhjulsdriften och flyttar bilen något (rätar upp framhjul så inte damasken står i spänn). Slår av tändningen.

-

Nästa dag/start händer det jag beskrivit ovan. Att  ”Vridet överförs från Hvxll. genom FD till utg axel”, har jag inte helt och fullt begripit tidigare.

Men begriper inte hur friläget i FD som HH och Eile beskriver hoppat i. Kan det möjligen ha något med framhjulsdriftens urkoppling att göra. Tyckte jag hörde ett tydligt ”klunk” vid urkoppling...

Till sist är det något att vara orolig för eller bara normalt och lite otur? Vad tror ni?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är man o vevar med spaken "ute till höger" så är det inte alls svårt att hamna i friläge, ibland kan det vara lite knixigt när man ska koppla i/ur PTO för winchning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tittat lite på 11 manual, tydligen har man gjort lite annorlunda mot c202 med sina dubbla spakar.

Du har kanske varit och bytt slangar mm och lagt dem lite fel vid länkarmen. Eller är länken något feljusterad så den ligger nära att hoppa ur vilket inte är bra då ligger synkhylsan och trycker mot skiftgaffeln hela tiden.  

 

Finns ett tråkigare fel men då hade du först haft ett rejält axealglapp vid bromstrumman. axialspel kan få synkhylsan att inte greppa ordentligt, det var därför jag passade på att bygga om 5vxlade lådan när jag ändå byte lager i fd lådan. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en 11-bil...
Feljusterad, ja där finns kanske något att fundera på? 

Efter start kan ett skorrande läte vid större gaspådrag i höras början från lådan. Kör man några minuter och gasar lite försiktigt så undviks missljudet. Efter några km hörs det inte. Jag har satt det i samband med klokopplingen till framhjulsdriften som borde justeras +/- ? Numera med vakuummätare så vet man, uppkommer vid < 70 kPa i vakuumsystemet. 

   Med utgångspunkt i Eiles tänk. En idé.

Om gaffel till 4wd ställs i fel läge och vilket påverkar växel-gaffel i FD och sakta för den mot neutral och får den ev. att hoppa ur vid urkoppling av framhjulsdriften ?

Kanske klantade mig vid byte av membran i vakuumdosa. Den Inre av tryckplåtarna hade en buckla jag klämde bort??

Tänkte den blivit för hårt åtdragen.

   Hänryckningens tid mellan Hägg och Syren får uppskjutas till jag löst problemet eller tillbringas i garaget.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du vaccumläck så låt den jobba upp undertryck innan du kör. Har ju lite för skojs skull kolla var min orginaltank läckte och det kan lätt ligga fukt mm i rambalken och sen rosta hål så alla c202 c303 11 mm borde borra ett hål i ramen invid balken och blåsa in lite rostskydd innan det är för sent. 

 

Om gaffel till 4wd ställs i fel läge och vilket påverkar växel-gaffel i FD och sakta för den mot neutral och får den ev. att hoppa ur vid urkoppling av framhjulsdriften ?

Men så fungerar väl det inte?   Kolla länkarmen till fd lådan och se om lägena stämmer, kolla så inget större glapp finns i bromstrumman. Kolla så du inte fått armen till h+l fel där den hackar i huset .  Tror fortfarande du lagt någon slang mot armen  eller klämt hastighetsmätarvajer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det är nog lite långsökt, att om gaffel ligger an lite vid vissa varvtal skapas vibrationer som får växellägen i FD att trilla ur och neutral trillar in.

1:a steget blir att få bort missljudet vid gaspådrag i början om det är möjligt. Letat i VH efter vilket minsta tryck framhjulsdrift kopplas ur, men hittar det inte... Däremot anges minsta tryck för diffar in och ut till 45 kPa. Antar att det är det lägsta. 
Skall kolla alla slangar m.m. som du föreslår och fortsätter en stund till på vakuum spåret för att försöka fastställa när undertrycket är för litet och framhjulsdrift kopplas in.

Hur kollar man glapp i bromstrumman?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trillar friläge in när du kör? 

Jag hade också missljud det var därför jag bytte lager. Lagerglapp känns lätt om man ställer bilen på friläge utan att ha i handbromsen och känner/bänder lite på trumman, glappet får vara 3-8 hundradels mm mätt på axeln. Redan vid 2 tiondelar låter det rätt illa och du får ett malande ljud vid belastning, men har du lagerglapp brukar även packboxen läcka.  Har du pto på din?  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där har jag råkat ut för, både att fastna i ingenmansland och att plötsligt vissa växlar inte går in.

 

Alla gånger har det varit länkaget som lossnat ovanpå lådan. Bara å dra åt skruvarna å köra vidare.

 

Ta bort stora luckan i golvet och be frugan växla lite fram och tillbaka hög/låg/back/1 så ser du ganska snabbt om något rör sig som borde sitta fast....

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dessvärre läcker packboxen, lite klar och ren olja under remskivor fram (tänkte det var vattenpumpen) och något under hålet i kåpan vid övergång mellan motor och växellåda. 2/10 mm finns väl inte? Men skall bända lite på bromstrumman vid utgående axel.
  Friläge trillar inte in under färd som tur är, 
Och ett bra råd att studera funktionen lite närmare... 

Växlar går in som sig bör tycker jag. Det känns som Eile och HH har en brukbar idé kring FD.

Jag får inget missljud utan belastning men det konstiga är att missljudet försvinner efter några km och gaspådrag kan göras utan problem, så det är inte helt utan grund att vakuumet kan vara en av förklaringarna. Morgondagen ägnas nog åt praktiska tester och skruva på vakuumsystemet!

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orsaken till det ofrivilliga friläget i växellåda är inte löst men men kanske inte så ovanligt. Träffade en officer i armen med erfarenhet från biltypen. "jasso det, att friläget hoppar in det händer lite då och då, det är bara spaka runt med hög-lågväxel så ordnar det sig" Ja så det var det ur värden, tillsvidare.... Varför är en annan fråga, men kanske inget att ligga sömnlös för. 

    Angående mina vakuum tester så undersökte jag vid vilket tryck 4wd kopplas in.
Värden gäller min bil men kan kanske vägleda någon? Lägsta undertryck ligger på strax under 35 kPa. Första testen kopplade in framhjulsdrift vid 32 och testmätning 2, vid 34 kPa. Vid tomgång skapas ett undertryck på ca 47 kPa så framhjulsdrift bör kopplas ur, i princip så snart man startat bilen. En intressant övning vore att flytta låsmutter på dragstången i vakuumdosan fram och tillbaka och kolla vakuum för in- ur koppling av framhjulsdrift. Men det får bli en annan gång. Önskvärt är fullt ingrepp men inget nötande mot framaxel vid urkoppling.

    En i mitt tycke ganska centralfunktion med 4wd+diffar, som påverkar körning, säkerhet (Gripens 180-böj) m.m. så det känns lite bra att ha lite koll på vakuum trycket. Råkar det vara 4wd inkopplad t.ex. när det är halt så blir körtekniken annorlunda ?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som alltid spelar däcken roll (är ju inte ovanligt med ganska gamla/ hårda..), men att köra bakhjulsdrift vid halka så känner man att det är en riktig Volvo, så det går fort ganska brett... Klicka i 4WD ökar kursstabiliteten 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Växellåda-oljebyte-dramatik
På vänstersidan av växellådan under pinnen till växelgaffeln(har jag numera lärt mig) läcker det lite olja, kanske också från luckan till 
det sk. kraftuttaget. Byte av packning kräver avtappning av olja (man borde öppna och dammsuga som Eile...)
men jag väljer nog den lättare vägen. Lägger i friläge, efter tips...,efter öppnat luckan kanske jag förstår varför ingen har ett kraftuttag där. Det enda man ser i luckan är en växelgaffel.... Välbehövligt med olje byte av döma efter avtappningspluggens utseende!
Drar sen ut pinnen ovan, sitter lite fast men kanske det bara är oringen? När den lossnar hör jag hur något
faller ner i växellådan och pinnen kommer ut utan problem. Tar bort oringen och försöker skjuta in - tvärstopp.
Kände på mig att det skulle gå åt-hve. Ifs var det ett medvetet risktagande, men men. Kikar in i hålet med en spegel och pinnen
 sitter i något och man ser att detta "något" bara till en del. Kan man pilla så det kommer rätt? Letar verktyg och hittar en nyckel till min gamla Saab. Passar perfekt men inser att detta "något" är fjäder belastat. Det kommer aldrig gå att pilla på plats. Men med lite bändande ser jag att gaffeln i kraftuttagsluckan rör sig. På med ny o-ring drar utåt-uppåt i gaffeln och vips sitter pinnen på plats- !!! Det sitter ingen packning under den lilla gråbrickan , tydligen skall det räcka med  O-ringen, smetar lite permatex på metallen men tyvärr läcker det lite i alla fall efter allt pillande och "ågren - på en skala =10". Turen räckte inte ända fram men bra långt!
Vid byte av pinnen måste man nog öppna kraftuttagsluckan och ha en ny packning i beredskap... 
Resten av de små pinnar med grå små hållare får absolut sitta kvar där de sitter. Sån tur har man nog en gång.
Ja så var det det där med olja och kvalitet...
Så varför inte byta på FD lådan på en gång.IMG_3142.thumb.JPG.1fb4669820c8a6e25b5a8149587bf23d.JPGIMG_3140.thumb.JPG.fe726f135caa6c5b66452a70d1dd9c76.JPG

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja en sån manick ja, tror det var upphängningen till inkopplings-gaffel till friläget som syns i luckan under. Provkört och allt verkar fungera som det ska, och växellådor ska jag akta mig för -_-

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...