Gå till innehåll
eile

Varma tankar

Rekommendera Poster

Funderat lite på värmare, gjorde häromdagen i ordning en liten bensin luft som på forntiden satt i campern, den funkade perfekt (om någon vill handla den) men jag förpassade den till hyllan, vill istället ha en riktigt tyst värmare, en helt ljudlös.

 

Så mina funderingar är följande: mer än 200kg varm motor med stor vattenvolym, min brukar ha dusch varmt vatten i kylarens varmvattenväxlare även nästkommande dag om man kört den varm, och motorn är såklart något varmare än toppen på kylet.

 

Varför inte utnyttja den värmeenergin från denna uppvärmda 200kg metallklump.  

 

Två t rör vid toppens avtappningar för det vanliga värmeelementet sen en cirkulationspump som styrs med termostat.  Inkopplingen mot toppen gör innan termostat så det vanliga kylet ej påverkar och sänker tempen. När man stannar för natten stänger man av kranen för kupens värmeelement och då finns bara campern inkopplad på motorn. 

 

Som radiator/konvektor i campern får det i mitt fall bli något litet måttmässigt runt 30x45 cm detta borde om man jämnför med elradiatorer ge vid 60 graders vattentemp ca 250Watt vid högre vattentemp något mer watt dvs mer än tillräckligt för en liten camper.  

Har man sen motorvärmare/blockvärmare och står vid nätanslutning kommer system även fungera vid längre campingar. 

 

Letade bland bra och ha sakerna och hittade en 12volts cirkulationspump samt ett ombyggt gammalt rumstermostat med brytare,  så det som återstår en kran och lite rörbockande. 

 

 

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goda idéer,

Utnyttja befintliga system till att värma upp så resonerar jag också. En fundering jag har är om vatten är är värme

-bäraren så skulle det kanske inte vara omöjligt med en acumulator tank(rostfri?) som värms upp vid körning. Gärna i kombination med någon styrning.

Eile vi ser fram mot dina praktiska tester!!

-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudlös värme är nåt som jag verkligen uppskattar. Har väldigt svårt att koppla av och sova bra med en Eberspächer som startar med ojämna mellanrum. Lycka till med projektet!

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag tänkt men inget gjort! Eller räknat på...

Två system bär energi i bilen vatten och el. Mina funderingar gick till en golvvärmeslinga med el eller vatten. El kabeln matas från extra batteri så långt det räcker men det är kanske en osannolik förhoppning att det räcker. Kunde man tänka sig en kombination mellan två slingor med el och vatten. Komplicerat? Ett vatten buret system måste garanteras så det inte fryser och en säkerhetsventil kan man förmoda behövs med eller utan en ack-tank, som inte får fallera bli full med lera eller något.

Det hade varit enkelt att dra lite el golvvärme kabel mellan masonite och plåt (det skall inte bli en fullfjädrad camper) på innerväggar. Hur varmt vill vi ha? Räcker + grader eller måste det vara min +10.

Nu Är Eile på spåret med vatten modellen. Lyckas du får vi lämna in våra bilar för ombyggnad till Farbror Frej - varmt och gott AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggt system tidigare på stenålder även provat batteri elstrålvärmare höll på att brinna upp vid första övernattningen hade byggt  strålelement den gången med kanthalttråd matat med 4 bilbatterier, friskt vågat  :wacko:

 

Även byggt fungerande system med bensin och dieselvärmare dessa fungerade utmärkt för vinterboende.  Det mest avancerade var på min lilla buss där vippbakventil lades i motorn motsatta riktning så när värmaren började pumpa stängdes motorn bort automatiskt, vidare gick vattnet till en vv beredare/buffertank byggd i rostfritt och sen vidare till ett antal gamla kopparbusselement i systemet sattes även en 220 patorn med egen cirkulationspump, den bussen bodde jag i en hel vinter här i sverige.

 

Hade även ett liknade bensinsystem i första äventryrsbilen. 

 

Men nu vill jag komma ifrån någon lös värmekälla som behöver drivmedel och det räcker att värmen klara en övernattning.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går åt ganska mycket effekt att värma, batterier räcker nog inte länge för det. Man får nog vara glad om man har el nog att driva fläktar, Eberspächer och cirkulationspump.

 

Att få varmt i bilarna under gång är ju inte problem om man inte monterat bort originalvärmarna. Det är intressant om man kan använda den extra värmen från motorn under gång till att värma en ackumulatortank, frågan är bara om en sådan går att bygga stor nog för att lagra tillräckligt med energi för att det ska vara användbart utan att det blir enormt mycket vikt i bilen.

 

Hur mycket effekt går det åt att värma en bil? Ni som har lite isolering, hur mycket effekt ger era värmare och hur mycket måste de gå för att hålla varmt? Här har jag ingen koll.

 

Vi gör en liten överslagsräkning, vad är rimlig tankstorlek för en camper? Vi säger 50L i vårt räkneexempel, det ska både fysiskt få plats nånstans, gärna med rätt bra isolering runt, och det får ju inte väga tokmycket. Vi säger att vi kan värma vattnet i tanken till 90C när motorn går, och att vi sen kan använda detta vatten för att värma bodelen i bilen. Vi räknar på att vattnet klarar av att ge okej värme tills det i tanken är nere i 20C, blir det kallare än så är det nog svårt att få ut värmen i bilen. På 50L skulle det ge oss maximalt 4,1kWh lagrad effekt (enligt en kalkylator på nätet). Säg att vi vill ha varmt minst 8h för att sova gott, då har vi 4KwH/8h, vilket ger oss 512W värma per timme, i bästa fall. Hur långt det räcker med en 500W-värmare är nog extremt individuellt per bil beroende på isolering och storlek. I praktiken vill man säkert stänga av motorn en bra stund innan man faktiskt tänkt sova, så då får man dela energin på fler än 8h.

 

Hur stor skillnad gör en 500W-värmare under 8h i en bil? Många Eberspächer är väl på effekt runt 2000-3000W? 1000W kanske räcker om tanken värmer hela tiden och inte går som Eberspächern i ovan nämnda intervall, för att klara det behövs en tank på minst 100L för 8h värme, eller 150L för 12h värme (Tänk 7 på kvällen till 7 på morgonen). Man bör också tänka på att vi inte räknat på några förluster, och att vi har max värme i tanken när vi börjar räkna timmar.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknade också på nätet och låt säga att motorn väger 200kg var av hälften går bort i svinn då har man ändå mer än nog att ta ut för en övernattning.  Ang vad som behövs:

 

Hade i min tidigare en B1l dessa små värmare passar perfekt i valpen, man behöver bara borra några hål i kanten vid motorkåpan sen är monteringen klar insug blir lagom skyddat i kåpan avgas behöver ett vinkelrör,  istället för startur sätt rumstermostat.  

 

post-5279-0-45674200-1506526063_thumb.jpg

 

Värmaren ger max 1700watt drar runt 40 watt vid drift. Jag har sovit i min en jul nyårshelg under 90 talet när tempen gick ned mot  -30 och då gick värmaren nästan konstant. Det var just den gamla värmaren jag plockade iordning härrom dagen.

 

http://www.80-90.co.uk/techhelp/Eber_Webasto_Manuals_All/B1L-D1L/B1L%20&%20D1L%20MANUAL.pdf

 

Tänkte jag skulle provköra cirkulationspump idag på bilen (bara kört den i balja ) tänkte prova med metalrör anslutet och se hur lång tid man har värme från motorn, men en fot har oturligt nog blivit justerad pga av klantighet men lägger sig svullnaden och jag är åter tvåbent så är tanken att provmäta i helgen.

 

Cirkulationspumpen behöver köras har ett minne att den byttes ut på 80 talet pga av läck i systemet den satt i , kan hända har tiden repat den, eller så fungerar den bättre i öppet system. (nya pumpar är rätt dyra) Men fungerar värmaren är det lönt att handla en ny.

 

Ang stora tankar så finns väl rätt gott om plats bakre delen ,golvet upphöjningen vid bordet, i min var förr bränsletank numera lastutrymme rymde närmre 200liter.

 

 

Billig 220v värmare med pump:   http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_Motorvarmare.html

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också fundera på vikt / volym på en ack tank. Blir vi tvungna att omregistrera bilen. Om vi tar en Tgb 11 som exempel kan Max lasta 900 kg bör det finnas lite marginal men vad säger bilprovningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eile, tänkte du använda motorn som värmeackumulator istället för tank? Det kommer nog fungera dåligt, den är ju tvärt om mot bra isolerad, och designad för att i största mån avge värme till luft utanför bilen. Hur länge håller sig motorn varm efter körning ens utan att man försöker ta ut någon extern värme? Ett par-tre timmar kanske på sin höjd? Omöjligt att det skulle gå att nyttja den värmen till en hel natt. Klart att 200kg motor klarar av att hålla nog med energi för att värma upp insdidan av bilen en hel natt, men i praktiken måste du då se till att värmen inte försvinner någon annan stans och det är nog omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp så är det tänkt ingen acctank bara järnklumpen 

 

 

Avsikten är inte vintern utan den varmare delen av året när jag använder bilen, vill bara få väck råheten som blir i ouppvärmd luft .

Släpper nog inte tanken förrän jag testat och skulle det hela bli värdelöst vimlar det ju på blocket och bildelsbasen av små dieselvatten värmare bara att ansluta en sån i slingan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ( ta bort råheten) det är även min ambition, men kan det bli bättre. Varför inte med en utökad BOB-konstruktion, en ack-tank??. Den lösningen innehåller en del utmaningar i konstruktion och placering.

I somras blev alla förkylda efter en uppesittarkväll i bilen. Råheten och kylan kändes inte innan vi klev inomhus. Vi blev sittandes i elvan medan vi planerade inredning och gjorde planer. När vi kom in såg vi att det var + 5 grader ute.

Efter man bestämt sin basecamp och fixar till, så blir man tvungen att köra på tomgång en stund framåt natten för att få värme tillräckligt i motor( Eiles uppvärmning) och el till allt annat. Ogärna vill man åka en sväng ens om det vore lagligt efter en god middag.

Står man vid havet är allt plask blött efter 22-tiden pga kondens. Ute temp ligger mellan 4-10 grader. Det är inte ovanligt ner mot nollan eller under, - 5 hade vi för några år sen runt midsommar.

(Den enda färg som duger på necessär m.m. är gult. Allt annat är borttappat 45 minuter solens nedgång, vid nautisk skymnings början.

Mollierdiagramet ger lite ledning för att bedöma vid vilken minitemp som måste upprätthållas i bo-delen. Luften innehåller mycket vatten och står vi vid stranden och RF% bör kanske inte gå över 80%{en gissning, 90% =kondens). Vad är rimlig RF% för att undvika känslan av råhet? Vilken är den lägsta temperatur som ger RF < 80%. Nu är det dags för fältförsök som självklart moment! Hur stort vatteninnehåll har luften i olika situationer och övernattningsplatser?

 

Islandsfararna kommer troligen att möta 7-12 grader och hög luftfuktighet och blir tvungna att bo i bilen, taktält osv pga urusel mark( vassa lavastenar) att tälta på och skulle säkert vara glada för lite uppvärmning.post-10030-0-74281700-1506585203_thumb.jpeg

 

I en tidigare tråd i juli diskuterades liknande frågor kring uppvärmning, isolering etc.

Sammanfattningsvis, så vilka temperaturer är rimliga att uppnå med Eiles goda idé i förhållande till vatteninnehåll i luften på aktuell Campsite. Blir det rått och kondens i alla fall pga för låg verkningsgrad i uppvärmningssystemet i förhållande till absolut vatteninnehåll?

Eile vi ser fram mot dina fältförsök!

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På första äventyrsbilen hade jag en Webasto1021 dvs vattenvärmare, redan på första lång resan var jag infrusen och översnöad i alperna vid Cranskagora , den värmaren rädda mig många gånger, var vägen snöblockerad var det bara att krypa till kojs och slå på värmaren. 

 

På c202 kördes luft tidigare funkat bra men till skillnad mot vattenvärmarna låter ju luft en hel del.

 

Vill man ha enkel lösning köp en b1l eller d1l passar perfekt i våra fordon med montage i golvkanten vid motorkåpan, på bilden är värmaren bara ditlagd även en slangstump för lämpligt ställe för värmeutblås.  Dessa värmare är löjligt enkelt uppbyggda nästan inget kan gå fel.  Fördelen men monteringen vid kåpan är att dels blir den rätt tyst utblåsljudet dämpas rätt bra samt att ut blås insåg blir skyddat under kåpan från stänk, lera mm. 

 

post-5279-0-96004500-1506600373_thumb.jpg

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta tankar och idéer. Har sparat en hög husvagnsradiatorer att använda för långsam och tyst värmning. Kanske några placerade för att lätt kunna torka blöta kläder. Bensinvärmare kanske acctank/buffert? Vill kunna klara minusgrader utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du bensin vatten värmare är det viktigt att gångtiden inte blir för kort, med dieslvärmare är detta ännu viktigare, många gånger rekommenderas att låta motorn vara med i systemet för att förhindra igensotning vid för korta gångtider,  då blir motorn din acc tank.   

 

Vid drift drar de flesta värmare inte så mycket men vid varje ny start drar de rejält med ström, så vill man spara på strömmen får man se till att inte överdimensionera värmaren, bättre att ligga i underkant.  Man kan prova med elelement och se effektbehovet, jag vet att b1l var mer än nog i gamla campern och mindre värmare av de äldre finns ej, men nyare värmare ska kunna variera effekuttaget ex Planar som ska klara av att gå ned till 800watt   https://www.autoterm-europe.com/en/product/325-air-heater-planar-2d-12-2-kw

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man blir ju lite sugen att bygga vatten system finns även youtube med lilla webasto vatten motorvärmare som finns gott om beg att handla från skrotad dieselbilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eile, du borde skriva en bok om alla dina konstruktioner och campers du kört och byggt. Erfarenheter från olika länder, osv. Komplettera med e-material på nätet. Titel får du hitta på själv men undertitel kan ses ut som så...

"Upptäck Sanningens ögonblick i en hembygd camper med aficionadon Eile..." Det skulle avgjort bli en klassiker innan den ens var utgiven. I klass med Carlin/ Halfsafe?

Jag skulle uppskatta om du vill beskriva mer exakt hur du tänker kring dina konstruktioner, För mig framstår en del som grekiska, nja kanske inte fullt så svårt men många frågor blir det. Jag kan inget om b1 och allt vad du hänvisar till. Rita gärna skisser som illustration till dina tankar. Det blir lättare att förstå.

ευχαÏιστίες Efcharisto poli

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät mitt ena mattesnille till barn räkna lite på det hela och jag är nog lite fel ute  :unsure: .

 

Men, blir det tid och väder i veckan så blir det nog ändå lite rör monterade dock med lite ändringar från ursprungsplanen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det med uppfinnare, det är spänningen i att vara kreativ och nytänkare som är drivkraften och arbetsglädjen. Allt måste inte fungera. Det är vägen som är mödan värd. Blir en succé får man se det som extra bonus. En öppen och prestigelös kommunikation är också roligt och utvecklande. Det är liksom en av poängers med forum som här på Terrängbil. Öppen dialog istället för prestigefylld monolog.

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Empiriska studier: Ej helt varm körd bara några ärenden ca 1 timme tidigare på stan vatten temp enl biltempmätaren något under 80.  utvändig block temp mätt med ungstermometer vid spridaren.

post-5279-0-43255400-1506793598_thumb.jpg

post-5279-0-87507000-1506793742_thumb.jpg

post-5279-0-60721000-1506793431_thumb.jpg

post-5279-0-16813000-1506793520_thumb.jpg

post-5279-0-21172100-1506796271_thumb.jpg

Ser ut som den tappar 10 grader per timma,  utomhus temp ligger på ca 10 grader och lite blåst.

 

Så varmkörd bör den klara ca 3 timmars uppvärmning av campern innan tempen blir för låg. 

2 timmar effektiv värme med 300 watts uttag räknade dottern tidigare ut, verkar som hon hade rätt.

 

Nu är det ju så att man redan börjar med varm camper så första timmen vid stop lär inte extra värme behövas, sen tar man kanske en kopp innan sängdags och då värmer köket upp en hel del, men timme 2 blir det dags för värmeuttag och då lär motorn redan trillat ner till  under 70 grader. Är den riktigt varmkörd med även vxlådorna varma så finns ju lite mer värmeenergi att krama ut.

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kl 9:00 var spridaren nere på 15 grader så från 70 till 15 grader på 15,5 timmar. 

Mätte också på kylet på det utrymmet där vv växlaren är inbyggd och även där låg den utvändiga tempen på 15 grader .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med lite seriös forskning och analys! En annan fråga som kan utredas är vid vilken RF% och absolut vatten innehåll börjar råheten märkas i bodelens inneluft. Där ligger efterfrågad tillförd energi i antal Watt/timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på antal personer, aktiviteter, gasol och ventilation så behovet kommer ju variera.

 I mitt fall på bodel med måtten lbh  2.40x 1.55/1.30  x 1.80  minus ca 25 % för invändig utrustning motorkåpa golvhöjning kök  förvaring mm borde bara bli ca 4500 liter luft som ska värmas/fuktas av.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att, behovet är som störst fram på efternatten när det är kallast ute, innan soluppgång? Ja det många faktorer att ta hänsyn till, tillkommer vald isolering osv.

Fram med elsladden och element parkera utan för garaget och två termometrar en våt och en kall och fastställ komfort RF%, kanske något för dottern, att ta ansvar som mätchef. Hon tycks redan vara en del av projektet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ska se om jag hittar några buss radiatorer gamla modellen 2 rörs i koppar behöver en 2 st en 1.3 m och en något kortare. 

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×