Gå till innehåll

Varma tankar


eile

Rekommendera Poster

Gasol värme + VV.

Är nog ett fynd om man har plats, vänstra främre hörnet på c202 HT eller mitt bak om man byggt inredningen annorlunda. 

https://www.blocket.se/jonkoping/Trumatic_Forbranningsflakt_och_Brannare_74632391.htm?ca=17&w=1

 

Men luft bensin är oslagbart billigast och enklast att driva och se tidigare bild i tråden de passar bolt on i valpen nackdel är ju såklart ljudet.

 

Jag har kollat upp husvagnselement tyckte de var i klenast laget i godstjocklek för att ha kopplade till motorns kylvatten.

Kommer leta efter bättre lösning troligen boka ihop något själv, men tror det blir nästa år, bokat vinterplatsen idag.

 

Garagestädade i dag hittade en gamal vv växlare i koppar jag tidigare byggt och använt, vilket var en smidig lösning på vv i campern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på monteringen, som jag tidigare haft avgaserna ut i vinklat rör nedåt under motorkåpan så är avgasljudet ej hörbart.   Fläktljudet invändigt i campern beror på dels om du sätter slang på insuget vilket jag inte hade samt slang på utblåset vilket jag hade, då bilr det ungefärs som ett jetplan  :P , nä skämt och sido det låter ungefär som c202 defrosterfläkt på lägsta hastigheten,  fläckten är ju inte större än i en värmepistol/hårtork.

Du kan ju kolla luftvärmren i någon husvagn husbil gällande ljudet allt beror på var du sätter värmaren.    You tube har div videos på dessa men där hörs även avgasljudet vilket du inte hör vid monteringen i bil.   Gamla värmare var bara att sätta ett rumstermostat i serie med valfri av och på knapp enklast sätta en microbrytare på termostatet, brytare behövs så man sliper vrida termostatet i botten när man inte vill att värmare ska gå igång när bilen är lämnad. 

 

Vet en annons med 3 små värmare, portabla enheter där allt sitter i plåtlådan man bara doppar ner slangen i tanken och hakar på ström,   1600:- rubbet allt på bilden ( ser ut som även div omvandlare mm även skickas med dock syns bara en matarpump och dessa är dyra)  2 bensin och en diesel jag vill ha en av dessa men inte alla och säljaren vägrar sälja bara en värmare och frakt blir onödigt på allt extra som jag inte vill ha, så köp dem skicka dieseln till mig som sitter i en av plåtlådorna.  Säljare säljer detta efter en upprensning hos fadern som aldrig han montera dem och sen har det blivit liggande. 

 

post-5279-0-34276800-1507317399_thumb.jpg

 

post-5279-0-43303300-1507317952_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Det kan godt hende den er der for å varme opp kjølevannet på motoren. Toyota har et sånn system på dieselbilene sine.

 

 

 

On 9/4/2021 at 8:05 PM, Volvo Laplander Camper said:

Såg denna del bytas på en renault, helt i rostfritt, ska tydligen kyla avgaser. Men går lika bra att värma dusch /köks vatten med från avgas eller från kylvattnet.  IMG_0074.thumb.JPG.94c6dd69cf2033d185925710d4542109.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...