Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Såja då har man äntligen sällat sig till skaran och införskaffat en 912:a och som skall fixas till lite ^_^

 

Den har aldrig varit reggad så den resan har påbörjats med att få ut papper från försvarsmakten

men innan det kommer så långt så behöver bromsar etc en minst sagt rejäl översyn.

För övrigt så funkade motorn fint evter att stått still många är men trots försiktig uppstart så har några ventiler satt sig och en vippa

kroknat och behöver akut bytas ut :(

 

Är det någon som eventuellt har lite prylar liggande ( vippor, topp packning) alt en motor eller vet var man kan jaga fatt i lite reservdelar till motorn

 

//Diffen

 

 

  • Like 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej å grattis. Jag tror jag har ett nytt insugsrör liggandes i förpackning, och ev lite annat krafs.

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat riva i motorn för att fixa till ventilerna som satt sig. Provade att försöka lossa dom med hjälp av 556, lite knackande, mer knackande och

mer knackande och mycket tålamod:-)

Dom rör sig hela vägen men fortsätter gå trögt upp igen så locket åkte av idag för att ta ut ventilerna, putsa upp skaften och slipa in sätena igen.

Fick in vagnen i tillfällig lokal så att man kan meka torrt. Ser riktigt fint ut i cylindrarna, sot men inga kanter/repor men den har o andra sidan bara

rullat 2200 mil.

Är en hel del prylar som man måste plocka av för att lyfta toppen.

Har lite delar till vipparmen på väg (tack Martin) :wub: så den är snart ihop igen

 

//Diffen

post-6383-0-71615800-1507490728_thumb.jpg

post-6383-0-90300900-1507490766_thumb.jpg

post-6383-0-15941700-1507490770_thumb.jpg

post-6383-0-36671800-1507490773_thumb.jpg

post-6383-0-76386400-1507490776_thumb.jpg

post-6383-0-84126700-1507490779_thumb.jpg

  • Like 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Nja inte riktigt där än.....tid är lite av en bristvara alt man är tidsoptimist :D

Rev ner toppen och tog loss alla ventilerna. Var samtliga insug som satt sig. Det var inte bränt utan rena klistret och fick knacka ut samtliga. Ingen som skurit utan bara klistrat ihop rejält.

Gick inte att lösa upp med diesel etc utan det enda som funka var T-röd. Sen blev det genomgång o rengöring av alla prytlar och borttagning av all fastbränd sot.

Den krökta vippan o stötstången byttes och ventiler slipats in.

Sotningssats o grenrörs packning införskaffat o nu skall det bara målas o plockas ihop o monteras inom de närmsta dagarna :)

post-6383-0-91683300-1508879591_thumb.jpg

post-6383-0-68994300-1508879604_thumb.jpg

post-6383-0-20457000-1508879913_thumb.jpg

post-6383-0-02880200-1508879932_thumb.jpg

post-6383-0-30008500-1508879947_thumb.jpg

post-6383-0-41522400-1508879962_thumb.jpg

post-6383-0-17437000-1508880057_thumb.jpg

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sotningssats o grenrörs packning införskaffat o nu skall det bara målas o plockas ihop o monteras inom de närmsta dagarna :)

 

Hvor fikk du tak i packnings-satsene?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterliga några små kliv.
Har varit svårt att få till lite mek tid på senare tid men nu har det blivit ett litet ryck.

Drog igång motorn efter genomgången av topp o förgasare och den spann igång direkt, lite små just kvar för att få den till att

gå riktigt jämt. Kontrollen grön så nu skall bara bromsarna gås igenom för att kunna ta sig till SBP någorlunda säkert......... :D

post-6383-0-83569500-1512828838_thumb.jpg

post-6383-0-16277800-1512828939_thumb.jpg

post-6383-0-46785800-1512829091_thumb.jpg

post-6383-0-53486400-1512829106_thumb.jpg

post-6383-0-71899500-1512829134_thumb.jpg

IMG_4577.MOV

  • Like 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pyssel i julhelgen med att renovera upp huvudcylinder till bromsen. Dåliga packningar o lite rost men efter rengöring, blästring av huset, honing av

cylindern (som ser ut att klarat rosten), byte av packningar och sist lite färg på så är den redo för montage ^_^

Nästa steg blir nog hydrovac'en...

post-6383-0-21393000-1514325040_thumb.jpg

post-6383-0-52997100-1514325068_thumb.jpg

post-6383-0-24715900-1514325081_thumb.jpg

post-6383-0-62292600-1514325097_thumb.jpg

post-6383-0-08948200-1514325108_thumb.jpg

  • Like 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pyssel i julhelgen med att renovera upp huvudcylinder till bromsen. Dåliga packningar o lite rost men efter rengöring, blästring av huset, honing av

cylindern (som ser ut att klarat rosten), byte av packningar och sist lite färg på så är den redo för montage ^_^

Nästa steg blir nog hydrovac'en...

Snyggt jobbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

I enjoyed the video with the running engine very much...

My 912 runs like an old guy after smoking 30 cigarettes a day. B)

 

Btw... do you have any idea how to renew th wheel brake cylinders, mine ar a bit corrosive...

 

MVH,

Frank

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi Frank

 

Thank's :)

 

If it's only some minor corrosion inside you can try to do some honing to see if you can remove any pitting otherwise the only option is to

find some new ones or get some renovated ones with stainless sleeves. Try www.pastparts.co.uk

You can buy seal kits from them as well.

 

/Diffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I planen ligger genomgång av hela bromssystem och nu är Hydro-vacen avklarad. Kan inte påstå att tempot är så högt så här i kylan -_-

För att vara 60år så var den i väldigt bra skick inuti med bara någon

lite ytrost. Reservdels katalogen med sprängskiss och Terränglastbil 912/TL22 beskrivning del 2 är suverän hjälp så att man inte glömmer något :D

 

Är svårt med service satser till dessa men lyckades efter lite letande på nätet hitta några andra bilar som troligen använder samma Bendix Hydro-vac.

Hjulcylindrar nästa....

post-6383-0-01543900-1517859726_thumb.jpg

post-6383-0-54903300-1517859738_thumb.jpg

post-6383-0-27899100-1517859748_thumb.jpg

post-6383-0-32177100-1517859769_thumb.jpg

post-6383-0-64495000-1517859782_thumb.jpg

post-6383-0-69999900-1517859793_thumb.jpg

post-6383-0-54321000-1517859806_thumb.jpg

post-6383-0-96551400-1517859818_thumb.jpg

  • Like 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit lite lågt tempo den senaste tiden pga lita andra prio men nu med ljusare tider o skön värma så är det på bana igen.

Det är fortfarande bromssystemet i fokus och det rullar på hjul för hjul. På första hjulet så såg hjulcylindrarna lite trötta ut så det blev

till att riva ner och fixa till med nya packningar etc.

Efter rengöring i ultra ljustvätten så syntes det tydligt hur ankomna hjulcylindrarna är. Provade först med lite honing men insåg snabbt att

det var för mycket porer så jag testade att köra lite ursvarvning. Efter att fixat till lite fixtur och riktat in i alla led så svarvade jag ur ca 0.07-0.1mm

och efter det såg ytorna fina ut

Efter nya packningar, lite färg på utsidan och fixad bromstrumma så kom allt på plats igen och avslutades med en kall go i kväll..  :D

 

Bara att rulla på med nästa...

 

post-6383-0-23194700-1523215752_thumb.jpg

post-6383-0-08796100-1523215767_thumb.jpg

post-6383-0-52565900-1523215777_thumb.jpg

post-6383-0-40252800-1523215790_thumb.jpg

post-6383-0-12244700-1523215800_thumb.jpg

post-6383-0-82325700-1523215806_thumb.jpg

IMG_5002.MOV

post-6383-0-31288100-1523216122_thumb.jpg

  • Like 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×