Gå till innehåll

svedis

Rekommendera Poster

Haha.. glömmer aldrig.

Premiärturen i ledningen.. efter refiningen: Hörde i komradion, låg väl fyra bilar bakom i ledet då..

 

"Svedis HAR KLOTAT!"

Min första tanke var nymålad bil! Andra tanken var Dexter, men han blev knappt rädd ens.

 

Därimot.. hans banan han hade i hytten! Den blev lixom inte sig lik mer haha..

Mosad banan på insidan av sidorutan!😅😅

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om det, högerstolen tog vältningen som en karl, men hur lät det i vänsterstolen???  ^_^  ^_^

 

Må säga att jag är impad, parkerade själv en gång på ett hygge med vänster fram i en håla (en skördare som lagt en rishög över) höger bak på en stubbe, kändes nära då, men kom ur skogen den gången åxå.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dexter e min bästa polare vi gör nästan allt tillsammans och ja hjelm vore kanske inte helt fel

Men hur som det gick hur sakta och fint som helst blev två små bucklor och en mosad banan bara

Och Dexter kom tillbaka till dagis och skröt om det direkt

Och det gör han fortfarande för alla polare

Men hur som nu ska han och jag ut och byta ett däck på bilen sen till Botkyrka och hämta första priset från muddracet och sen ta en liten vända på botkyrkabanan bara för att vi kan

Sen i kväll så kanske det kommer en uppföljning på resan fram till nu

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det här inlägget är inte menat som att ta ställning för och emot ...men kan kanske ge lite nya funderingar kring terrängbilar och avancerad körning. Man får ta sina egna beslut helt enkelt. Säkert är bilen försäkrad och förare och passagerare men hur långt. Olycksfallsförsäkring, Mototorfordonsförsäkring Osv. Ja försäkringsbolag, försäkringsskydd och vad det blir i slutändan kanske inte är så lätt att bedöma. Ev förtjänar försäkringsdiskussionen en egen tråd av någon annan ,, som känner för det.

I FAL Försäkringsavtalslagen står följande att läsa...

--

<4 kap. Begränsningar av försäkringsbolagets ansvar

Upplysningsplikten

1 § Den som vill teckna en konsumentförsäkring är skyldig att på försäkringsbolagets begäran lämna upplysningar som kan ha betydelse för frågan om försäkringen skall meddelas. Detsamma gäller om försäkringstagaren begär att få försäkringen utvidgad eller förnyad. Försäkringstagaren skall ge riktiga och fullständiga svar på försäkringsbolagets frågor.

En försäkringstagare som inser att försäkringsbolaget tidigare har fått oriktiga eller ofullständiga uppgifter om förhållanden av uppenbar betydelse för riskbedömningen är skyldig att utan oskäligt dröjsmål rätta uppgifterna.

2 § Om försäkringstagaren vid fullgörande av sin upplysningsplikt enligt 1 § har förfarit svikligt eller i strid mot tro och heder, är avtalet ogiltigt enligt vad som sägs i lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område och försäkringsbolaget fritt från ansvar för försäkringsfall som inträffar därefter. I fråga om betald premie tillämpas 5 kap. 6 §.

Har försäkringstagaren annars uppsåtligen eller av oaktsamhet eftersatt sin upplysningsplikt enligt 1 §, kan ersättningen sättas ned i fråga om varje försäkrad efter vad som är skäligt med hänsyn till den betydelse förhållandet skulle ha haft för försäkringsbolagets bedömning av risken, det uppsåt eller den oaktsamhet som har förekommit och övriga omständigheter.

Riskökning

3 § Försäkringsbolaget får föreskriva i avtalsvillkoren att försäkringstagaren utan oskäligt dröjsmål skall anmäla till bolaget om ett förhållande som har angetts i avtalet och som är av väsentlig betydelse för risken ändras. Om försäkringstagaren försummar att göra en sådan anmälan, kan ersättningen från försäkringen sättas ned i fråga om varje försäkrad enligt vad som sägs i 2 § andra stycket.

Av 2 kap. 8 § framgår att ett villkor om anmälningsskyldighet enligt första stycket i vissa fall inte får åberopas av försäkringsbolaget om det inte särskilt har framhållits för försäkringstagaren.>

./.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som så efter klotningen så blev det massa körning och en hel del skruva🙈

Rengöring av tanken samt målning

Byte av generator till en 80a så man kan tända alla lampor och wincha😜

Nya stötdämpare fram

Nya bladfjädrar fram

Nya styrleder

Nytt styrstag

Nya slangar till alla hjul

Några backspeglar 🙈

Säkert något mer jag glömt 🙈

post-10250-0-76926400-1508618622_thumb.jpeg3BE8DBC0-A64D-4B99-AF32-BCA540DFC1F2.MOVpost-10250-0-26534600-1508618741_thumb.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen behövdes det lite översyn igen 🙈

Damask byte😋post-10250-0-80539600-1508618911_thumb.jpeg

post-10250-0-35439400-1508619070_thumb.jpeg

Och när jag ändå höll på så passade jag på att bygga fäste för domkraften

post-10250-0-58083900-1508619017_thumb.jpeg

Och så passade jag på att bygga en dragkrok så jag kan sjösätta min båt själv och slippa smöra för någon med traktor😜post-10250-0-64526100-1508619262_thumb.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt vanligt vad jag förstått, att köra slang i våra hjul när man har beadlocks. Men jag ser bara fördelar med det.

 Jag har visserligen klämt sönder en slang i ett framhjul. Men då med endast 0,3kg i lufttryck, och det är ändå lite för lite för orken i min trötta motor, så 0,5 är nu min lägsta nivå fram, och 0,3 bak istället. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då kom vi till dagens datum 🤔

Vad skulle man hitta på i dag då tro🤔

En kompis kom förbi och tyckte att vi skulle ta en vända i skogen okej då jag ska bara fixa en sak 🙈post-10250-0-60726000-1508626621_thumb.jpegpost-10250-0-30381500-1508626693_thumb.jpeg

Sen ut i skogen😜post-10250-0-87923500-1508626740_thumb.jpeg

Och sen kom jag på att det har regnat i några veckor 🤔

post-10250-0-77729200-1508626876_thumb.jpegpost-10250-0-44515100-1508626906_thumb.jpegpost-10250-0-72467100-1508626942_thumb.jpegpost-10250-0-01194600-1508626973_thumb.jpeg

Det krävdes två jeepar för att få upp den tydligen😂🙈post-10250-0-57730700-1508627062_thumb.jpegpost-10250-0-51903400-1508627097_thumb.jpeg

Fick tömma fördelaren och några cylindrar efter att vattnet runnit in baklänges🙈

Sen gick den som en klocka igen 😜😂😂

Jag som skulle bara åka en liten lätt sväng 🙈😂

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störtsköna bilder.

Du äger verkligen vattengravarna nu Svedis.. jag har faktiskt aldrig haft trösklarna under ytan med 37 tums hjulen på.

Själv tänker jag bara på oljebyten och besvär efteråt.. ålderstecken kanske.

Visst kan jag erkänna att jag blivit bekvämare och gärna kör runt vattenhålen nuförtiden.

Klättra i berg och undvila vatten kräver ju inte samma materielvård efteråt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl alltid ambitionen o ta mig fram där jag kör o ser väl utmaningen i det, o winchen kommer väl mer som en nödåtgärd. Nu kör jag mest själv så det är väl en bit i självbevarelsedriften.

(Ska väl erkännas, att då jag var på väg tillbaka från över en myr, med en 12 taggare på kort stropp bakom och en törestubbe under framaxeln är läxan där jag lärde mig det kanske  -_-  -_- ) Gick ju bra att köra dit, men på returen kom jag lite längre ut från fast mark, o stubben under som sagt)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...