Gå till innehåll

Nordlunds 11:a "Dagmar"


Malawie

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte föra lite bygglogg här, även om själva byggandet kommer vara ganska begränsat så märkte jag att det är ganska skoj att kika igenom vad man har slösat sin tid och pengar på efter ett tag, ifall man nu glömmer och vill att ångesten ska smyga tillbaka. 

 

Var uppe och hämtade den nedanför Stockholm vilket är lagom långt när man glider på E4:an men efter ha sett bilen, eller rättare sagt sett en TGB för första gången i mitt liv så förstod jag att glida hem i en snitthastighet på 120km/h på motorväg inte var genomförbart. 

 

Kastade pengar på den skumma bilförsäljaren och for iväg hemåt på riksvägar, stannade på första bästa bemannade mack för att fylla tanken medans min polare (han skruvar i bilarna som jobb) sprang in och köpte en lustig behållare med någon färgglad vätska i. Där står jag som ett frågetecken och kikar på min första oförutsedda utgift, bara 10 minuter efter jag köpt bilen.

 

Efter en stund märker jag att bromsen också fungerar som högersväng, en lugnande tanke var i alla fall att vi åker åt rätt håll ifall en hård inbromsning skulle fodras. 

 

Några timmar in i bilfärden så stannar vi på BK för att sedan besöka Biltema och köpa brandsläckare, det är också vid den här tidpunkten jag bestämmer mig för att köpa ett nytt, helt avgassystem så fort jag kommer hem.

 

Efter många timmar, flera nära döden upplevelser och en huvudvärk som får en bakfylla att se ut som semester är jag hemma, utanför lägenhetshuset lägger jag i lågettan, slår på saftblandaren och låter varenda pensionär i området veta att jag köpt en ny bil.

 

Vad har vi lärt oss? Jo, så länge det är bra väder och man har en bra kompis med sig så kvittar det nästan hur otrevliga omständigheterna är, det blir en upplevelse!

 

post-10262-0-95584300-1508867312_thumb.jpg

post-10262-0-12393500-1508867322_thumb.jpg

post-10262-0-55978600-1508867336_thumb.jpg

 

Största anledningen till att jag köpte just denna var för att den var reggad för sju personer, det var också mitt enda krav.

Skicket? jo ramen är så bra som man kan tänka sig att den kan vara, men inget nyskick.
Maskinellt är den tydligen väldigt bra, i slutet av 90-talet så blev den igenomgången och ställdes i förvaring för att sedan köpas av ett företag som gjorde någon sorts geologisk mätning (?) då monterades någon form av arm/kran fram vilket resulterar i att det nu sitter en vinsch SVETSAD i taket. Men det sitter dock en saftblandare så det går väl jämnt ut.  :)  

Efter ha blivit körd i några år på lite grövre grusvägar så köpte en gubbe som gick i pension med sig den och sedan stod den stilla för att 2017 släpas ut till en bilförsäljare och sedan köras 45 mil obesiktigat hem  :)

 

Karossen är motivlackad i försvarets kamouflage och sedan har någon ballat ur med svart färg och pensel i ett försök att dölja lacksläpp. 

Rost finns lite, dock är det bara genomgående under höger framdörr, vad jag vet och jag tänker inte leta. 

Annars är den rak och fin med lite bulor och repor här och där. 

Det jag har gjort än så länge är: 
Bytt oljor/filter/stift/säkringar/relä, avgassystem och genomgång av bromsar.

 

Tack för att du tog dig tid och här kommer en bild på min första fastkörning. :)

post-10262-0-23748200-1508867350_thumb.jpg

 

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter avgassystemet så finns det vissa kritiska saker att byta ut, då däck med samma mönster och fabrikat är dyrt och tråkigt att byta så bestämde jag mig för att byta trälisterna, då det växte mossa på originalen så blir det ett par sprillans nya skapta av svärfar.

Dom är av mahogny och ska oljas och fästas med skruvar av mässing, för extra bling i skogen. 
post-10262-0-40329300-1508870062_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...