Gå till innehåll

TGB och stöldrisk.


Malawie

Rekommendera Poster

Blev hyfsat paff när polaren startade min 11:a igenom säkringshållaren, så antar att om dom vill stjäla den så blir den stulen.

Men på tal om stöld så är det en sak jag har funderat över, bak på sportbilen ska det ju sitta en jeep-dunk, den säkras med ett spännband och är otroligt lättstulen.

Det jag funderar över är att dra självborrande skruv underifrån, vilket gör den oanvändbar om den blir stulen + den sitter fast, dock sliter dom väl sönder fästet när dom ska ha loss den. 

Min andra plan är att fylla dunken med bensin och någonting annat. Det andra är då till för att totalförstöra motorn i bilen som tjuven häller i den i.
Det måste ju då lukta bensin och se ut som det.

Smågrus stannar ju i soppafiltret och socker fungerar ju inte som man har hört i alla år. 

 

Tips? 

 

Fortsatt trevlig kväll. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som gjort lumpen i IB77 kan starta TGB med ståltråd

Öppna dörrarna listar man snart ut.

 

ett sätt är att flytta säkringspositionerna, eller sätta hängsäkring nån annan stans. Å andra sidan är undersidan av nyckel/startknapp öppen...

 

post-4978-0-23295000-1508872354.jpg

(jag hade ingen bild när jag skruvat fast säkringshållarna)

 

 

Å andra sidan stjäl man moderna bilar åxå.....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När min gick på utlandet hade jag en elventil till bränsleledningen hämtat från en Fiat,  så drog man inte ut en extra knappen till värmefläkten fick den inge mer soppa än vad som fanns i flotörhuset,  ev tjuvar slipper göra så stor åverkan på bilen och lär bara komma några 100 meter innan de får soppatorsk och det är dags att överge bilen.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra ägaren till min har installerat en extra brytare som dödar tändningen, vet inte exakt vad den bryter, eller var. Har den alltid i på-läget då jag mer än en gång sett jävligt dum ut med en "svårstartad" bil, men om man kunde lära sig att komma ihåg brytaren så kan det nog vara ett effektivt stöldskydd. Tändningen går ju på och startmotorn runt men motorn startar aldrig. Tror inte någon börjar skruva isär saker för att se om det finns gnista eller inte. Döda batterier lär man dock ha när man kommer tillbaka efter att tjyven varit där, men som det gamla ordspråket lyder: Bättre två döda batterier i en bil, än ingen bil i skogen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt med bränslematningen är bra, tjuven kommer iväg en bit innan det stannar, då är det inte läge för felsökning.

 

På bilar med tryckluftbroms kan man ha en kran till atmosfär på kompressorns ledning till tank (före backventilen) det hörs inte mycket att luften blåser ut, men kompressorn laddar inte. Parkeringsbromsen går då inte loss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt med bränslematningen är bra, tjuven kommer iväg en bit innan det stannar, då är det inte läge för felsökning.

 

På bilar med tryckluftbroms kan man ha en kran till atmosfär på kompressorns ledning till tank (före backventilen) det hörs inte mycket att luften blåser ut, men kompressorn laddar inte. Parkeringsbromsen går då inte loss.

Och de försöker ändå och eldar upp kopplingen, har vid ett tillfälle hämtat upp en kvarhållen buss man gjort så på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösning finns. 

Istället för dörrklocka har jag bara en stor skruvskalle men det hindrar varken jehova eller dörrknackande larmförsäljare, funderar på att lägga en tusing på att låta skruvskallen bli genvägen till himlen så de slipper värva fler "otrogna" för att själva få en plats på resan dit, tror även det kan ge larmförsäljarna en tankeställare en sk "snill el blixt"

 

https://www.blocket.se/jonkoping/Batteriaggregat_for_elstangsel__Apollo__60500683.htm?ca=17&w=1

 

7031104340.jpg

Utgående spänning: 
12V = 7.000 V
9V = 5.000 V
6V = 3.400 V
Laddningsenergi: 0,6 Joule

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att som jag har slå av tändningen fungerar fint, samma om det är till soppapumpen, men skulle önska att det fans en tydlig indikatorlampa som lös om vredet var på "av". Det behöver ju inte stå vad lampan betyder, så ingen annan kommer reagera, utan bara så man som glömsk får en liten påminnelse att man ska kolla vredet/knappen innan man börjar fundera på vad som är fel. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett "enkelt" trick är ju att lossa nån kabel på tändspole eller liknande, hände mig av misstag en gång när jag stängde motorluckan och en kabelsko hoppade av tog. Skulle man ha en extra kabel med kabelsko kan man ju lossa kabeln och trycka dit den falska kabeln utan att det syns nämnvärt. Motorn går runt utan att tända... så eventuell tjuv har ju många saker att felsöka innan han kommer på att kabeln til spolen är en luring.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryter aldrig bara huvudström, pga att inget hörs då.

Allt går ju att fulkoppla bara tjuven har tillräckligt med tid.

Tid har han dock inte om varje startförsök hörs.

Jag har tidigare både brutit tändström OCH bränslekran.

Då hörs varje startförsök och tjuven blir nervös ju längre tid det tar.

 

En bonus är att koppla en switch så startknappen kopplas till ett signalhorn också :-D

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...