Gå till innehåll

Krok och kula


Rekommendera Poster

Nja, jag blir inte riktigt klok på det där. På min står inget om krok och jag ringde en sådan där besiktningsingenjör (eller vad det heter) för att fråga om det gick att regga med både krok och kula. Han sa att det skulle gå men att kroken bara fick användas för bogsering i det civila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla 303'a så hade jag militärkroken kvar, och 50 kula var byggd under på en konsol.

 

Har för mig det stog drag/kula i pappren? KMW315 fanns kvar i registret för nåt år sedan.

 

Militären har lite special på en del grejjer, spec drag så det kan vara nåt, men många här har väl bara milkrok o drar olika släp med ring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c202'n   DRAGKROK/DRAGKULA KOMBINERAD MED BOGSERBYGEL 

 

Hyndan    KULA 50 OCH 60MM OCH BOGSERANORDNING 

 

Idag regbesktias inte längre bilar när drag sätts dit, skulle du sätta krok, bygel eller kula så noteras nog inte detta.

 

Jag hade på regbesiktningen mitt drag avkapat så bara kulan är kvar trots att det var regning lät man ändå krok och bygel vara kvar i pappren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla 303'a så hade jag militärkroken kvar, och 50 kula var byggd under på en konsol.

 

Har för mig det stog drag/kula i pappren? KMW315 fanns kvar i registret för nåt år sedan.

 

Militären har lite special på en del grejjer, spec drag så det kan vara nåt, men många här har väl bara milkrok o drar olika släp med ring?

Det står bara kula på den. Jag tror nog kanske det är en del missuppfattningar kring den där kroken, sen tycker väl iofs jag att det borde duga civilt om den duger militärt. Men tyvärr tycker man ju inte alltid lika som lag och regel stadgarna. Jag vill gärna ha kroken men har nyss besiktigad valpen för vad jag tror och hoppas är sista gången och vill inte gärna ge någon nån anledning att få in mig på bilprovningen igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c202'n DRAGKROK/DRAGKULA KOMBINERAD MED BOGSERBYGEL

 

Hyndan KULA 50 OCH 60MM OCH BOGSERANORDNING

 

Idag regbesktias inte längre bilar när drag sätts dit, skulle du sätta krok, bygel eller kula så noteras nog inte detta.

 

Jag hade på regbesiktningen mitt drag avkapat så bara kulan är kvar trots att det var regning lät man ändå krok och bygel vara kvar i pappren.

Den nya regeln som gör att man inte behöver regbesikta känner jag till då jag monterade ett drag på min V70 förra sommaren, tyvärr gäller det bara de fordon som är EU-typgodkända (vad det nu kan innebära) vilket valpen tyvärr inte är.

 

Det landar väl på hur feg jag är gissar jag 😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man! Det låter ju precis som det jag vill åstadkomma. Egentillverkad kula sitter redan där från tidigare ägare. Är det en sådan militär krok som brukar sitta på valpen du också har? Hur gick du till väga vid regbesiktningen?

 

Edit: nu såg jag bilden också, stiligt ðŸ‘

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med personen som skulle registreringsbesikta draget och frågade vilka papper, ritningar och beräkningar han behövde.

När han funderat en stund sa han " om jag är nöjd med det jag ser behövs inga papper annars kan du komplettera med det senare".

Detta är gjort för några år sedan.

Kroken är original som sitter på 11:an.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med personen som skulle registreringsbesikta draget och frågade vilka papper, ritningar och beräkningar han behövde.

När han funderat en stund sa han " om jag är nöjd med det jag ser behövs inga papper annars kan du komplettera med det senare".

Detta är gjort för några år sedan.

Kroken är original som sitter på 11:an.

Låter som det gick precis så smidigt som man vill att det ska gå! Är det OK om jag använder din bil som exempel om de blir så att jag ger mig på en besiktning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänvisa till min om det är problem.

Jag byggde draget för ca. 10 år sedan och tänkte besikta redan då men de blev inte av.

Så jag tjuvkörde när jag behövde och var nervös varje gång att bli stoppad, hade jag vetat hur enkelt det var skulle jag besiktat på en gång.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej, jag har samma problem med registrering kulakrok på mina PV-Jeep Pvpjtgbil 9031 / Valp 3304. Jag behövs en bekräftelse från försvarsmakt / svensk militär at dej har uppgraderat PV-Jeepen med kulakrok i denna utförande jag har. Kan någon hjälpa mej med en kontakt till försvarsmakt. Eller har någon en registreringsbevis med kulakrok och kan sända mej en kopia. mvh Didi / Österrike

IMG_1767.jpg

IMG_1766.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...