Gå till innehåll

Olzons Fordon


olzon

Rekommendera Poster

Bild uppdatering Volvo Viking, bland annat lite bilder från Bengtsfors 2017.. 

 

Nedanstående filmklipp, är från lite midsommar körning 2017. Farsgubben som är chaufför är uppklädd i sommrig rutig skjorta precis så som modern önskade. Att åka Viking till bygdegården var hon inte särskilt imponerad av. Förrän regnet kom och alla cabbarna såg mycket mindre lockande ut. :wub:

Fyra i kupén, fungerar korta sträckor. 

Ovanstående videoklipp är faktiskt första gången farsgubben tar Vikingen av vägen, detta skedde på Bengtsfors Military Meet(uppdaterat namn i år).

Därav den försiktiga maket jämfört med andra som la rökridåer över hela fältet. Men diffarna blev ilaggda för första gången och allt verkade att fungera. :excl:

 

 

Nedanstående bild var en sådan perfekt morgon bild som sambon lyckades knäppa från Camp Valhall på Bengtsfors Military Meet. Vi var tre som åkte och sov i Vikingen. (även om jag och sambon utvandrade till tält andra natten, farsgubben snarkningar är på en otrolig nivå :D)

Tanken var att grön valpen skulle varit med, men tändningen dog på gårdsplanen. Så det blev att omgruppera. I år tänkte vi köra Viking och två valpar, ev hänger köket med också. 

 

DSC_0774.JPG

 

Bild på Vikingen precis hemkommen. Står sig fint i regnet.

DSC_0619.JPG

 

 

Nedanstående är Vikingen med min poserande Sambo. Bilen är större än vad man tror.

Påväg hem från Bengtsfors behövde gubben göra ett akutjobb, så blev en drive-by. 

a2c189d0-a332-49a9-a1d3-e70c7286f751.jpg

 

Undertecknad intar morgonkaffet medan man promenerar runt och kikar på morgonen innan alla vaknat till liv. B)

92450d98-5483-4dbe-a66e-2a0658de7323.jpg

 

Hela vårt ekipage under körning i Bengtsfors. Sambo, jag och farsgubben. :ph34r:

DSC_0753.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Farsgubben tyckte givetvis att vi behövde ett bättre tält till höstens jakt.

Så till moderns stora glädje, blev det provmontering på gräsmattan, prov eldning i kaminen och riktigt bastu -_-

 

DSC_0810.JPG

 

Grönvalpen,när den precis kommit hem till farsgubben. Sambon är avundsjuk på att den är grön, så hon har gått med på att måla hela våran grön nu under sommaren. :D

20161015_120709.jpg

 

Rätta saker på rätta platser. Härlig bruks patina. 

20161015_120658.jpg

 

Underbar stämningsbild fångad av sambon, kan utan att säga för mycket konstatera att alla bilder här efter som är "fina" är tagna av henne. :lol:

20161015_120559.jpg

 

Här fraktades glada jägare ut på älgjakten i höstas. Var otroligt spännande att lägga i 4wd låg och ta sig igenom gamla skotarspår och annat ute på skogen. :excl:

20161015_120553.jpg

Redigerad av olzon
Lagt till text till bilderna.
  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Idag blev det lite uppdatering.

Grönvalpen kopplades ihop, startades upp, lösgjordes från kokvagnen och är redo för sommarens upptåg! :excl:

Så nu kan farsgubben komma och hämta den imorgon medan jag och sambon drar ner till götet för att åka karusell och dricka pilsner :wub:

Upplever viss skillnad på drift mellan svartvalpen och grönvalpen, troligen beror det på att svartvalpen har frihjulsnav fram.

 

Litet tomgångsklipp på den gröne i kvällssolen. 

https://youtu.be/OvvpWzPBIjA

 

Avtäckt från presenningar och redo för upptåg, fick bli en kort tur ner mot slussarna och mottaga de glada vinkningarna från allmänheten. ^_^

BF027257-B609-4ADB-8D4D-7218546A967D.jpeg

 

Dagens finjobb, då grön valpen har problemet att någon av de kvarvarande transformatorerna drar den tom på ström, så monterade jag in en batterifrånskiljare. Borde göra bilen mycket gladare när man inte använt den på några dagar. 

 

5C0D774C-3859-43BE-A60A-A46A4D749E5D.jpeg

 

Bifogar också med bild på ombyggnaden för 12V till tändningen. Då resterande delen av bilen går på 24V fortfarande. Inga ombyggnadsplaner på den delen.

 

76B3AD2D-E166-4CE6-AF0C-828D7A6287B6.jpeg

 

Svartvalpen fick sig också lite mer färg idag tills det att burken tog slut. Fick bli hjulboxen samt batteriboxen, mycket härligare att slippa se System Edströms gälla gröna eländesfärg. 

 

8899F193-415C-4C91-83EA-5759B1DDD2C5.jpeg

 

Fastmonterat i tidigare skruvhål som någon hade gjort. Gissar att allt mår bättre till eftervärlden av de nya skruven, syrafast rostfritt, hela vägen. 

 

A534CFA8-F613-4AA6-ADE8-5D8ECF7A86D5.jpeg

 

Monterade också fast batteriet med ett spännband, flera fästpunkter i tidigare håltagning i golvet.  Hade gärna haft den gamla infästningen, men den gick tyvärr inte att rädda och det hade varit svårt att få plats med den. 

 

E01913B7-16EF-4BB9-9FBA-CD8960E4F76B.jpeg

 

Nu blir det två dagar pilsner och karusell. Sen får vi se om bilarna får ut på fälten i helgen och spana efter nasse, eller om något annat hamnar i vägen. 

Nästa uppdatering ska jag försöka komma ihåg att få med bilder på kokvagnen också. :excl:

Redigerad av olzon
Lagt till text till bilderna.
  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Midsommar, inget dansande kring stången i år. :blush:

Sambon var ute med häcksaxen och fortsatte på sitt tema #NoMercy för vår övervuxna häck. 

Själv tog jag tillfället i att byta ut valpens dåliga spegel. Inte riktigt nöjd med infästningen, men kan åtminstone se när jag gör filbyten och kör rondeller nu.

Spegeln kom från Swedol. 

 Sedan fäste man upp ryggstöden mot skiljeväggen. Gjorde lite fästen för extra stuv utrymmen och förberedde lite lådor. 

Samt påbörjade en ny sittbänk, kommer täckas och målas rätt senare. Samt ha en hängande gardin som täcker ev förvarade metallföremål man har hängande på hjulhusets/batteroboxens sida.

 

Nu blir det sill och potatis, sedan blir det ut och spendera kvällen på fälten. Bonden har gris i fälten, så får göra en insats.:excl:

 

 

14DEB700-25EA-4F5B-B5A6-71A24FE70C03.jpeg

2DFA32FB-A67E-478A-910D-98110F37357B.jpeg

E2F55BA1-1D5E-4D8B-B867-5C6CED6035FD.jpeg

D708BAF9-EFCE-4D9E-AE1F-6BDC3E1397A2.jpeg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Legat lite lugnt i värmen sista veckan.

Eller ja, sambon gjorde ett gigantiskt jobb och gav svart valpen ett helt nytt utseende, finns lite mer att göra men vi har inte orkat med det i värmen än. 

Vi behöver nu ett nytt kodnamn på fordonet, då Svart Valpen inte längre stämmer in. :excl:

 

img-1537.JPG

 

Helgen fick vi i alla fall in en lite grönbilstur! Vi bestämde oss att åka ut till en jaktstuga nästan 1 1/2 timme bort. Sagt och gjort, packa och förbereda oss... Och så gick kopplingen i botten. Jaha tomt, nu läcker det i slavcylindern istället.. jaja, fyll på och sambon fick sitta inne och pumpa pedal medan jag luftade. Man får in rätt bra rutin på detta. Får bli att beställa en ny slavcylinder från VP-autparts / CVI eller nått. 

I med lite kungligt dyr 98 på Tanka, sedan brummade vi iväg. Efter några mil tog min kära sambo över ratten för första gången då hon äntligen tog körkort under veckan. Körkort är tydligen något som studenter inte behöver ha numera. Men men. Första officiella körningen, var lite nervöst och träningsvärk fick hon. Men stort leende hade hon! (bifogat filmklipp längst ned i posten) Bilen gick riktigt skönt.

Hon har inte vant sig ännu, vid alla herrar som kommer fram och drar lumpar historier så fort man har parkerat... :lol: Och givetvis den obligatoriska frågan som varje herre ställer. "Det é väl en b18 i den dära" 

 

img-1550.JPG

Väl framme vid stugan blev det lite grönarbete och förberedelser, bunkra vatten och allt som behövs i ett gammalt charmigt torp. Medan valpen vilade sig i skuggan efter sin tur.

 

img-1548.JPG

Därefter sattes valpen i arbete, ut och maskera så att den lede fi... samt ev snyltade vildsvin inte kan åskåda de hungriga jägarna och ilskna bönderna. Tyckte det var lite väl att använda ett av försvarets kamouflagenät. Men farsgubbens order, så bra blev det. 

Fick också passa på att provtäcka och experimentera lite över valpen samtidigt, så har en idé för Camp Valhall i Bengtsfors i slutet av sommaren nu. :ph34r:

Upptäckte också att efter all körning nu, närmar sig 150 mil med bilen sedan vi fick den i höstas. Så har nu packningarna börjat ge sig i huvudbromscylindern, så blir att åtgärda det också. Överväger om man ska byta cylindern eller om man försöka renovera den som är. Är skönt med nya grejer, men de gamla delarna känns så otroligt mycket mer robusta. 

 

img-1571.JPG

Avslutande, efter röjning vid torpet, så hade parkeringsytan vuxit sig. Dock får man väl varna dem, för de får ju skylla sig själva om de kör punktering på sly-stubbarna med sina Amaroker :D

 

bifogad glad sambo vid ratten.

 

Nu blir det vila i veckan (dvs jobb). Sen blir det ut och göra gemensam service på båda valparna. Farsgubbens behöver oljebyte + rundsmörjning. Min behöver rundsmörjning och nivåkontroll. (läcker inte annat än från slavcylindern under).  Sen ska vi sätta upp och leka lite med kokvagnen också, så blir äntligen lite bilder på den. Sen kanske vi baxar ut Vikingen för årets arbeten på den. 

Roger över, roger ut! ;)

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ibland blir det inte alltid som man tänkt. Lördagen spenderades med att skruva med farsgubbens valp. 

 

0105614f-9f5e-468e-a1e5-cc39b94e9df9.jpe

 

Helsmörjning, byte alla oljor osv. Mycket välbehövligt, bilen fick stryk av att dra kokvagnen i höstas. Får bli att byta lite slitna pluggar med i framtiden.

 

I samband med det, tyckte jag det glappade rejält på kardanen. Bakre knutkorset dog nog helt i höstas, men verkar som att fästen osv har klarat sig. Glappar nästan en cm...

d00c0590-c201-4478-843b-7ef1c08c7f05.jpe

 

Så följdfråga. Behöver jag ta loss kardanen i båda ändar för att kunna byta knutkorset? 

 

Har googlat hur själva bytet går till, men blev fundersam kring något som ingen verkar nämna. Är väl kanske helt uppenbart för de flesta? :blush:

 

Då servicen tog längre tid än planerat, han inte Vikingen komma ut. Men fick levererat lite nya skor till batterien samt lite batteripolsfett. Så får farsgubben fixa liv i den själv. 

Kokvagnen hann vi heller inte dra presseningen av och leka med :(

 

 

Men men, lördagen spenderad på farsgubbens valp.

Så inte mer rättvist att söndagen spenderades på våran :D.

Morgonen började med att byta slavcylinder till kopplingen, den gamla orkade inte med när huvudcylindern blev ny och fräsch.

Sedan fortsatte det med att plocka ner pedalstället och riva ner huvudbromscylindern. Den började läcka floder förra helgen, nytt renoveringskitt dök upp från Offroad. Slipa upp och byta. Gick förvånansvärt smidigt, straffade sig sen med luftningen, så får ”Göra om” en annan dag. 

 

Sambon hade jobbat natt, så hon ansträngde sig hårt i värmen. Byggde ihop bårarna och givetvis provliggde dem i skuggan, spelandes något mobilspel <_<

a1be2355-2569-4605-8088-16228223bdbb.jpe

 

Men fick henne att delta lite mer i skruvandet. Så hon satte upp lite hålmasonit på sidorna där vi renoverat lite och satt ny isolering och ljuddämpning.

Samt provmonterade och givetvis provlåg båren i bilen med :P även denna gång med mobilen i handen.

Montaget är mycket provisoriskt, ville bara se hur det fungerade och passade in.

 

f5798331-a9fd-46ff-b5ea-6053645675f5.jpe

 

Avslutade dagen med en valp tur till Ica, 

Roger över, Roger ut! :ph34r:

Redigerad av olzon
Fetmarkerat fråga för att förtydliga behov av hjälp.
  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dags för liten uppdatering då, även om inte mycket sker i värmen.

Farsgubbens valp led lite korsledsskada och det var påtok för varmt för att jag skulle orka med att ligga i solen och byta det.:blink: Så vi gjorde utflykt med Vikingen och min valp. Inget offroad utan besök på "hunduppfödarträff" Men grönbilar gör sig alltid bra. 

Vikingen var extra glad över att få komma ut från ladan. Inga direkta åtgärder behövdes för uppstart, borsta av batterierna lite, och trycka luft i ett däck. 

 

2119c993-3aff-4be2-8b53-e88c7d5eb0bd.jpe

 

Farsgubben har nu börjat på diverse småprojekt på Vikingen. Börjat skruva bort lite gamla radiostativ osv så han kan bygga upp köksdelen. Men det går i såpass sakta gemak att det inte är nämnvärt spännande att fotodokumentera än :lol:.

Han passade faktiskt på efter ett år nu att montera en startknapp, hittills hade han startat den genom att hålla ihop två kablar likt den bästa biltjyv. 

 

Men han hann också med att utöka den gröna fordonsflottan, eller ja åtminstone tillbehör till den. 

 

e7e670ee-033b-4f0f-a403-17b16653e958.jpe

 

Två stycken mindre vägvagnar, gissar att de varit till brandsprutor/pumpar tidigare. Vägdäck, märkta med max 20km/tim. Med tanke på torka, skogsbränder osv, så bearbetade han dem lite. Monterade på lite farmartankar så han kan hämta sjövatten till bevattning samt ha redo ifall det skulle ta fyr. 

Montering med skruv genom pall och metall med lite extra träram där det behövs. Sedan extra säkring med diverse spännband. 

 

Än så länge har han inte startat upp brandpumparna, saknas en sugslang som inte viker sig av trycket. Tror det är en Albin brandspruta han har stående hemma. :wub: Tyvärr orange istället för grön. Men man kan inte få allt. 

 

Under tiden som farsgubben byggde vattenvagnar, så bytte jag mitt första knutkors. Störde mig på att det inte fanns så mycket information på detta på förhand. Hittade någon härlig sydstatare på Youtube som förevisade varför det inte behövdes ytterligare förklaringar än hammare och skruvstäd -_-.

Men gick jättebra, så nu är farsgubbens valp rullande och har redan transporterat ett par kubik vatten med vagnarna. 

 

c170fb3c-acce-40e4-bdc0-7b6f3ecded5f.jpe

 

6e12234c-772b-4848-97e2-1efee2055777.jpe

 

Då vi inte haft ett moln sedan juni snart känns det som och våran uppfart är i helt söderläge. Så är det sällsynt att man orkar ut och vara kreativ efter jobbet. Men sakta men säkert arbetar vi vidare på bårupphängning, färdigmålande samt inredningsarbete i våran valp. Sugen på att montera lite ljus osv, men plånboken tillåter inga direkta extravaganser nu.

Men tänkte ta en dag ledigt nästa vecka, när lite semestrande kollegor återkommer i tjänst för att besöka BJM i Nossebro. De har lite materiell och tillbehör jag har spanat in. 

Roger över, Roger ut.:ph34r:

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten snabb uppdatering. 

Efter en skogsbrand i grannskapet 12v konverterades en dränkpump och nu vet grannarna om att ekipaget står med nycklar i för akuta ärenden. 

Värme, bränder och missväxt.

Elände skapar sammanhållning på byggden. :)

Själv har jag gjort slut på tre brandsläckare längsmed vägarna sista två veckorna. 

 

Roger över, Roger ut. :ph34r:

F6CDCF43-5C22-4A0F-BE01-9C8457086329.jpeg

  • Like 6
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Varit några veckor med fullt upp.

Mängder med jobb, sedan försöka förbereda flera fordon inför Bengtsfors Military Meet. 

Helgen var lyckad, allt höll nästan. Vi konstaterade att dieselvärmaren till Vikingen drog betydligt mer ström än vi trodde, så får kompletteras med ett elverk.

Tyvärr ingen terrängslinga i år, men fick lagt i alla hjulen och klättrat upp och ner lite med bilen för första gången iaf bakom parken. 

Uppdaterar med lite bilder nedan, svårt att komma ihåg att ta kort i år. Hade fullt upp att prata med folk och krypa ner i motorhuvar. Fick stora nöjet att köra runt lite TGB30 för första gången, så C-kort lockar nu :D

 

img-1922.JPG

Välkommen till Dalsland gott folk! I år härjades det på "inhägnat område" -_-

 

img-1859.JPG

Vår del av campen med sällskap av träffens enda MB.

 

img-1860.JPG

Vår flotta.

 

img-1901.JPG

Vikingen uppställd med tillhörande värmeaggregat, drar mer ström än fotogen/diesel :blush:

 

img-1866.JPG

Farsgubben "Farbror Bertil" i sitt esse med att skapa lite bespisning. Skam för honom, att blanda vadmalsbyxor med m/59!  

 

img-1870.JPG

Trubadur på kvällen, han må ha spelat på kvarterskrogar och pizzerior.. Men aldrig i en trossvagn! 

 

img-1892.JPG

Flygbasledningen samt startgrup säve infann sig. 

 

img-1894.JPG

Intresant willys projekt med två drivande bakaxlar, lämnade ett tydligt rökmål i skogen! 

 

img-1895.JPG

Har en förkärlek för udda lastbilar, denna dragare var otroligt vacker.

 

img-1904.JPG

 

img-1905.JPG

Känns orättvist att behöva C kort för denna, min sambo har dessutom sagt att jag inte får köpa någon förrän vi flyttat till gård... typiskt. :D

 

img-1909.JPG

Två scanior, en startbil samt en ryss? 

 

img-1921.JPG

Före detta parkering, tur att de har gröna väghyvlar och bulldozers att återställa med -_-

 

img-1920.JPG

Inte alla hade samma tur, men det mesta löser sig tillslut efter band och hjulbyte.

 

img-1942.JPG

Bilen lastad för hemfärd med inköp. Teigen var otroligt hjälpsam som kom ner med ett lass åt oss. 

 

img-1947.JPG

Får avsluta uppdateringen från Bengtsfors med en hedersbild på Vikingen. 

Missat att fota och dokumentera lite om gubbens renovering i skåpet, golvet var helruttet så han har byggt om det. Får komma i en senare uppdatering. 

 

 

 

Komplettering.... Missade delarna nedanför.

Min första valp camping kan man ju inte bara låta bli att dokumentera!!

img-1891.JPG

Bårupphängningen jag gjorde klarade mig utmärkt. dvs +110kg. Så mer än nöjd faktiskt. Får se till att minska den siffran i framtiden. :lol:

Isoleringen gjorde sitt, men finns lite mer att jobba på. Bodde med fotogenlampa på, under natten samt försvarets sjukvårdstäcke. Hade inga bekymmer med att det blev rått eller kallt. Hade extra kamin ifall att, men den behöver jag inte gå upp och starta.

Har en eberspächer liggande från en volvo 940 som har gått på just bensin. Funderar på om det är något att bygga in för framtiden. Vi får se.

img-1888.JPG

img-1889.JPG

img-1890.JPG

 

img-1899.JPG

Sen hittade vi lite bra ha saker. Farsgubbens valp ska få sig nytt avgas och Teigen hade svenskt liggande med utblås på rätt ställe, samt även takdelen. Så varför inte :wub: Fick mig också snökedjor till min bil, då farsgubbens har sina orginal kvar.

Övrigt smått och gott var.

* styrdämpare - till farsgubbens valp.

* Reservdunkar - 2 per fordon.

* Mörkerbelysning - till farsgubbens fordon.

* Slangar, dunkhållare, fästen diverse saker man inte kunde ungdå. 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valp-uppdatering! 

Farsgubben har fått på sina nya Petlas på sin valp. Gjorde under för honom i komfort. Jag skulle också till däcksverkstaden då jag tröttnat på att min hastighetsmätare visar 20km/h fel och att bilstackarn får varva så mycket extra. Men......

 

Varning varning, Varningstriangel! :mellow:

img-1988.JPG

Efter en skogshelg med farsgubbe, vovvar och en stor hög oförbrukade gyttorp så var vi påväg hemåt när vi råkar ut för vårt första militärbilshaveri. 

Generatorn är lös och fläktremmen har lossnat, visar sig att den enbart sitter med en bult i blocket samt justerarmen. Bulten har gått helt och hållet av, så fram med spännband.

Farsgubben hämtar vatten i en å, silar bort lite grodyngel osv så vi kan få koll på vattenniven igen. Kränger tillbaka den hårt slitna remmen, spänner fast allt med två spänband och en kofot. 

Olyckligt nog går remmen av helt strax utanför Tun. Men några stamanställda på F7 Såtenäs ser ju en grönbil på vägen och bogserar oss åtminstone till Macken där bilen kan stå över natten. För reservremmen, den låg givetvis i andra valpen. (notering till mig själv, reservdelar i båda bilarna!)

img-1990.JPG

Tillbaka på söndagen, ny rem på plats så makade den sig hem helt problem fritt i ca 50knyck de sista 6 milen. 

Sedan fick bilen bli parkerad på uppfarten i väntan på uppehåll i väderprognosen. ;)

 

img-2031.JPG

Fick flera bra tips både härifrån samt på jobbet. Tyvärr kom jag inte åt den satans bulten utan att ha lossat på allt det tråkiga framför motorblocket. Så en onödigt lång process med flera fel och misslyckanden innan tillslut kylaren med plåtar var ute. Fick t o m aktiverat min bror som från insidan satt och försökte hjälpa mig styra ut hela paketet ner under motorn. 

 

img-2035.JPG

Kylaren är fin och tät utan skador, så den åker in i sin fulla form. Men plåtarna var rejält fula, så det får lite övergång. Ska väl få en dust med lite grön / svart täckfärg sen också.

img-2047.JPG

 

img-2029.JPG

Men när det väl var tomt och fritt så kom bulten ur så himla fint och snällt. Trots hatet för "grispittar" så köpte jag en grövre variant på vår blåa varuhus (biltema). Värmde loss först lite, borrade ur och bara drog ur den oförskämt enkelt. -_-

Frågan nu: ska jag fästa den likadant eller använda de icke brukade fästhålen?

img-2037.JPG

Som sagt, funderar på om man ska bygga/köpa ett fäste eller montera det som det satt innan? Ska på jakt efter rätt tum bultar iaf oavsett.

 

img-2046.JPG

Kikade också på kylargardinen som satt kvar, trodde den var bortplockad. Men var bara kedjan som gått av. Funderar på att göra i ordningen den innan det blir återmontering. 

Hur har ni på era bilar? Har ni dem kvar?

 

img-2039.JPG

Lite nya grejer som skall in i bilen i samband nu då. Sambon är extra glad över den nya baklampan istället för den trasiga som sitter där idag.

img-2041.JPG

 

img-2036.JPG

Fick också tag på två stycken rostfällor... Eller jag menar reservdunkshållare. Det ökända rosthotet som hängde under karossen bakom föraren. Tänkte göra mig ett projekt av att göra i ordning dem och montera på våra bilar på ett "rostsäkertsätt" Så har någon tips eller idéer för hur det ska skyddas från det bruna helsiket. Så tar jag tacksamt emot det :lol:

 

img-2033.JPG

(påminnelse till mig själv att köpa en Hi-lift!! samt skapa längre armar till pallbockarna för liknande jobb där chassiet behöver hänga löst.) 

Extra klossar bakom hjulen, samt tre punketer vilande fram så stod den riktigt still. Men kändes, si-sådär. Som sagt tvingade jag med mig bror ut ifall något hände. :wub:

 

Som nämnt ovan, härnäst ska det göras i ordning och sättas tillbaka kylare, generator osv. Byte lite packningar och smått och gott som vi fick med oss från Teigen samt oljebyte igen, krigaren har rullat tappert i sommar och nu blir det översyn sen inför höstens äventyr. Och så fort den brummar igen, lovar jag att byta däcken!!! 

Roger över, roger ut! :ph34r:

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bør nok få tak i en større jekk, ja. Og fallsikring.

 

https://www.nrk.no/trondelag/alvorlige-klemulykker-nesten-hvert-ar_-fagfolk-reagerer-pa-_livsfarlig-bilmekking_-1.14167523

bilmekking.thumb.png.f3edae500888fcd16c25fdc45cc2337f.png

 

16 timmar sedan, olzon säger:

 

 

img-2033.JPG

(påminnelse till mig själv att köpa en Hi-lift!! samt skapa längre armar till pallbockarna för liknande jobb där chassiet behöver hänga löst.) 

Extra klossar bakom hjulen, samt tre punketer vilande fram så stod den riktigt still. Men kändes, si-sådär. Som sagt tvingade jag med mig bror ut ifall något hände. :wub:

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
På 2018-09-15 på 20:20, olzon säger:

img-2046.JPG

Kikade också på kylargardinen som satt kvar, trodde den var bortplockad. Men var bara kedjan som gått av. Funderar på att göra i ordningen den innan det blir återmontering. 

Hur har ni på era bilar? Har ni dem kvar?

 

 

 

Ja, jeg har min montert. Veldig kjekt å dra opp gardina for å få bilen raskt god og varm på kalde vinterdager og holde temperaturen oppe.

Heilt opp med gardina til motoren får arbeidstemperatur. Så litt ned med gardina før jeg kjører videre.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Postad (redigerade)

Tillbaka på vägarna efter vinterns undanställning. Blev att fylla på och lufta bromsarna, sedan en stadstur i det fina vädret i helgen.:wub:

923c3245-513f-477a-8047-ee203abf7d6e.jpe

06d159ef-793e-4f26-9e6d-1fd9ea4fb932.jpe

 

Planer på G är.

- Färdigställa ljuddämpningen och isoleringen av skåpet.

- Köpa, måla och montera ny hålmasonite.

- Dra el och montera ny belysning i skåp. Samt 230V(landström) och 12V uttag i luckan till vänster om dörren, bland annat direktkopplat på "underhållsladdare" av batteriet. 

- Ny belysning i kupé (gamla armaturen ramlade isär) 

- Montera kontaktanslutningar i både kupé och skåp. (USB, Cigarettuttag m.m för laddning och annat) Finns lämpliga hål borrade sedan tidigare att använda.

- Montera ny sittbänk på högersidan i skåpet.

- Montera in den andra båren på högersidan i skåpet.

- Fixa så att man kan fälla upp bårarna och fortfarande använda sittbänkarna. 

- Montera backbelysning/arbetsbelysning bakåt. Men känner lite som Hansen med sin REO. Bäst ljus ger de högt upp, men vet inte om man vill ha de sittande så "synligt"

- Monter extraljus fram. Velar om att införskaffa typ 5" extraljus och sätta på samma plats som mörkerbelysningen brukade sitta på. Eller om man ska "smyga" in en ledramp fram på något vis. 

- Bocka/böja till höger framdörr, är en två cm stor glipa där nere som drar rätt upp i byxbenet när man kör. 

- Rengöra och behandla underredet. 

- Skaffa jutesäckar till snökedjorna.

- Montera diverse praktiska fästen i såväl skåp, kupé samt bakdörr. 

- Dunkhållare, lösa detta på något sätt. Har en orginal dunkhållare som ska hänga under. Men vet inte om jag vill hänga dit den rostfällan innan underredet är tip-top -_-

 

Jag och sambon skall köra dalsland/värmland på lagom sån där camping semester med valpen i sommar. :D

Också lagom långt bort när saker krånglar... :blush: Dalsland är man bekant i och känner gott om vänliga själar. 

Annars blir det väl lite lagom småturer och lämpliga skogsäventyr, lär synas kring tvåstad-dalsland-kålland till och från. Älskar att köra valpen! 

Annars för övrigt så har jag smått kikat runt på nätet efter ett släp till valpen samt att bygga en carport att bilen i. Men bara tillstånd i stadsbebyggelsen hamnar kring 7000:- så känns sisådär tråkigt att tömma hela nöjeskontot på en carport. 

 

På de andra fronterna.

Farsgubbens valp, behöver lite ytterligare elektroniskt och mekaniskt överseende. Han funderar också på något typ av oljebehandling av bef patina för att "konservera" han hade fått något tips men minns inte om det var linolja eller hur det var. Annars så skall den kompletteras med takavgasröret samt att bef skall bytas ut mot en helt ny sats. Han bytte också däck i höstas. 

Farsgubbens Viking, skall väl skåpet sakta fortsätta sin renovering. Ett rostfritt.. (man tager vad man haver) kök påbörjades ifjol och användes under såväl träffen i Bengtsfors som Älgjakten. Annars är det väl smärre översyner, den har rullat två säsonger nu rätt friskt utan något krångel. Så lite smörjning och kärlek hade säkert suttit på sin plats.

 

Annars är min tanke att slå upp Kokvagnen och faktiskt göra något storkok med den. Den har ju tyvärr blivit stående sedan vi släpat hem den, så hade varit kul att sätta igång den och lära sig hur den fungerar. 

Redigerad av olzon
  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. generatorbulthålet: det är nog inget större fel på just hålet,men släng bulten åt h#####e och dra dit en pinnbult,dra fast generatorn med mutter  (nu menar jag en

riktig pinnbult och ingen gängstång eller annan skit )

Fick det tipset efter ett antal haverier på B20-tiden. Med pinnbult monterad var det aldrig några problem mer. Har än idag ingen förklaring, men kanske bättre stål i pinnbulten??

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick satt in ny kupé belysning. 

Återstår att se om den tömmer batteriet. 

Den släcks av att man trycker på den, men anpassad till båt och från hyllan på biltema. Så kan man inte klaga, lite färg. Så såg det nästan ut som att mobförådet själva satt dit den. 

c98b9250-9500-4346-bb46-37fd2d4bd813.jpe

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite felvända bilder från gårdagens pyssel.

dörren går lite lågt, vad tror ni. Räcker det att lyfta sprintarna och lägga under en bricka? 

 

665282a8-89bc-44d6-ab69-b28491e03f8e.jpe

 

också gjort en kopplings/laddningsbox. Sådär lagom valpig. 

Ska till lite fler uttag och brytare samt en voltmätare. 

b189149b-19ee-43b0-9f0b-71ca9fc444d9.jpe

 

Också hittat läckage tjuven på bromsarna. Luftningsnippeln vänster bak är kass, tar ca 4 dagar för den att läcka ut hela systemet. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...