SweMob Postad 17 December , 2017 Rapport Share Postad 17 December , 2017 Intressant.Ur FMV's tidning 2007. "Lägesrapport topplock Bandvagn 206 Bandvagn 206 har en Ford V6 bensinmotorkonstruerad fcir 96-oktanig blyadbensin.Sedan 1994 finns endast blyfri bensin,med eller utan blyersättningsmedel, atttillgå på civila bensinstationer.Försvarsmakten övergår också till blyfribensin, när motorbensin 20 har fcirbrukats. Ventilsätena i topplocken fcirslits kraftigti bandvagnsmotom vid körning medblyfri bensin, även med tillsats av blyersättningsmedel(kaliumtillsats).FMV:FordonB fcireslår därfcir att topplockenbyts i samband med motorreparation,till sådana som är avsedda fcirdrift med blyfri bensin. En anskaffningav 1150 topplock genomfcirdes, inte utanen hel del svårigheter. Tillverkningen varnedlagd men kunde emellertid återupptas,och topplock med hårda ventilsäten,anpassade fcir blyfri bensin började levererastill RESMAT under juni månad1996.Priset låg tyvärr på en sådan nivå attdet sågs som nödvändigt att ta framalternativ till ett byte till nytillverkadetopplock.FMV:FordonB har initierat prov ochfcirsök med att återvinna trasiga topplock,men skadorna tillsammans medkonstruktionen på de utbytta topplocken,gör att normala reparationsmetoderinte fungerar. En av Europasstörsta motorrenoverare har åtagit sigatt modifiera en provserie och dessutompågår prov med metallpåläggning avventilsäten som verkar lovande och manräknar med att kunna modifiera topplockentill en väsentligt lägre kostnadjämfcirt med anskaffning av nya.RESMAT lagerhåller de nya topplockensom har hårda ventilsäten och har entydlig märkning på fcirrådsbeteckningF3340-001868. De ska bytas parvis, såatt hela motorn blir anpassad fcir denblyfria bensinen.Det är dessutom mycket viktigt att detrasiga topplocken tas tillvara, redovisaspå fcirrådsbeteckningF3340-001431DEF och uppsamlas påMFD Nora. Där ska de finnas i väntanpå återvinning i form av modifieringenligt någon av de metoder som provasfcir närvarande.Vi hoppas på detta sätt kunna minskareservdelskostnaderna avsevärt, samtgöra anpassningen till blyfri bensin fcirBv 206, så problemfri som möjligt.UlfAndersson " 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 17 December , 2017 Rapport Share Postad 17 December , 2017 Vad som är än mer intressant är att man trots byte av toppar tvingade förarna att slå i blyersättning i tankarna ändå, eller rättare sagt: man berättade inte hur man kunde se skillnaden på topparna. Föga uppskattat när man som mek berättade det för förarna ******* Hade en gruppchef i Libera som jobbade på P18:s markverkstad och hatade 206:orna över allt annat då "topparna sprack på löpande band" och ibland gjorde de inget annat än bytte toppar sa han, oklart om det bara rörde en av topp-typen eller bägge. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 17 December , 2017 Rapport Share Postad 17 December , 2017 Det går snabbt å se skillnad på topparna. Det finns borrade hål som visar om de är en topp som är moddad för blyfritt. Vi har aldrig fått byta en topp av den "gamla" typen för den spruckit utan att gå varm. Eller nya toppen heller för den delen. Däremot är topparna känsliga som sagt för om dom går varma. Då kan dom spricka. Men då måste maskin gå redigt varmt. Sen så byter vi toppar för att alla ska gå å köra på blyfritt för att de finns teknisk order på de. Tycker överlag att det är bra motorer med tanke på hur dom får arbeta :-) 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 19 December , 2017 Rapport Share Postad 19 December , 2017 Det går snabbt å se skillnad på topparna. Det finns borrade hål som visar om de är en topp som är moddad för blyfritt. Vi har aldrig fått byta en topp av den "gamla" typen för den spruckit utan att gå varm. Eller nya toppen heller för den delen. Däremot är topparna känsliga som sagt för om dom går varma. Då kan dom spricka. Men då måste maskin gå redigt varmt. Sen så byter vi toppar för att alla ska gå å köra på blyfritt för att de finns teknisk order på de. Tycker överlag att det är bra motorer med tanke på hur dom får arbeta :-) Har du nån ritning eller bild på hålen så man vet vad man ska titta efter? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 19 December , 2017 Rapport Share Postad 19 December , 2017 Har du nån ritning eller bild på hålen så man vet vad man ska titta efter? http://www.milmacsweden.com/spare-parts/ Nu får Gravander gärna rätta mig när jag tar fritt ur minnet: Kolla avgassidan (bortre delen av bilden) Ovanpå den vänstra porten i bild ser du ett vertikalt gängat hål. Det är den du ska leta efter om inte minnet sviker mig 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 19 December , 2017 Rapport Share Postad 19 December , 2017 Det stämmer mycket exakt Vinkon! Inget fel på ditt minne:-) Jag har zoomat in på samma bild som tidigare i tråden och där ser man hålen. (detta är alltså en topp som går å köra UTAN blyersättning, dvs blyfri bensin) Jag ska ta ett kort i morgon å lägga upp då jag har en blyfri bv inne nu å jobbar på så kan ni se hur de ser ut på plats. Och ett förtydligande. Med borrade hål så menar jag inte genomgående borrade hål. Utan de är endast ett par mm djupa försänkningar i ca 4-5mm diameter storlek. Enda funktionen markeringarna har är just att visa att topparna har ersatts till blyfritt 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 19 December , 2017 Rapport Share Postad 19 December , 2017 Jaha, men då mindes jag fel ändå Trodde det var det gängade hålet enbart (låter ju dumt nu när man skriver det). Utöver markerings-hålen, saknas det gängade på bly-toppar? (Vore kul om du kan ta kort på det också om tillfälle ges) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 19 December , 2017 Rapport Share Postad 19 December , 2017 Det är gängade hål på båda typerna av topparna. Både Bly å blyfritt har de gängade hålet Men är osäker på vad det gängade hålet är tänkt att användas till eller om de ska vara till för nått lyfthjälpmedel eller fixtur? Fixar foto under morgondagen En annan intressant sak man ser nu är placeringen på insug ventiler å avgas ventiler. Så de gäller å tänka till innan man ställer ventiler så man inte justerar på fel:-) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 19 December , 2017 Rapport Share Postad 19 December , 2017 Ni kanske redan vet de... men kanske fångar de någons intresse, och det är de som bygger ett starkt forum. Att vi delar med varandra:-) Dom markerade ventilerna är insugsventliler. Som ni ser så sitter dom inte symmetrisk. För att två avgasventiler delar ett grenrör. De kan ställa till de vid justering om man är trött eller inte så van :-) 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 19 December , 2017 Rapport Share Postad 19 December , 2017 Tack för att du delar med dig En annan fundering: hur ser det ut med bensin-bandvagnar i försvaret egentligen? Har armén kvar några alls som inte blev ombyggda eller beställda med diesel, eller är det bara hemvärnet som har bensinare nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 19 December , 2017 Rapport Share Postad 19 December , 2017 Hm.. Hemvärnet har mig vetligen enbart bv206(bensin) Men de kan hända någonstans i Sverige att de finns hemvärnsförband med bv208(diesel) Men hur många bv208 som finns i Sverige vet jag inte. Helt ärligt så har jag aldrig sett en bv208 i mina regioner. Däremot finns ju Bv410 å Bv309... Å det är diesel. Anledningen till att dom nyare bv är diesel (208,410,309) är att mängden drivmedel ska hållas så lika som möjligt för att underlätta för förbanden. Å de är idag hemvärnet som kör bensin, Tgb 11,13,20 bv206 mc258 å elverk bensin. Bortsett från tgb 30-40 å Pb8 då. Övriga försvarsmakten har ju försökt få diesel på samtliga. Tgb 14,15(geländewagen) tgb 16(galt) bv410,bv309, stridsfordon 90, stridsbåt 90, volvo å Scania lastbilar, diesel elverk, tgb 30-40 osv osv. Men även här finns ju vissa bensin fordon.. BMW 800gs,mc258, ktm400, polaris, G-båt osv Så de är blandat.. Men man har försökt att dela så mycket de går.. Så drivmedelsgruppen kanske behöver ha 70%diesel å 30%bensin med om de är åt förband i försvarsmakten. Å tvärtom om åt hemvärnet. (ja hemvärnet är en del av försvarsmakten, hemvärnet är de största insatsförband försvarsmakten har och dom har fått helt annan status på senare år. Dom är hälften av försvarsmakten å de säger en del.. Men ni förstår nog sammanhanget att jag delar på dom) 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 20 December , 2017 Rapport Share Postad 20 December , 2017 Fan... Jag han ju köra ut bandvagnen innan jag tog kort på den. Men tidigare i tråden så ser vi ju hur de ser ut när dom är blyfria. Två borrhåls märkningar. Denna är inte moddad å kräver alltså blyersättning, dvs utan borrhål 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
autorep Postad 21 April , 2018 Rapport Share Postad 21 April , 2018 Det är sånt jag kan fixa, sätta i härdade säten om någon är intresserad. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.