Gå till innehåll

BV 206 Topplock


SweMob

Rekommendera Poster

Intressant.Ur FMV's tidning 2007.

 

"Lägesrapport topplock Bandvagn 206

Bandvagn 206 har en Ford V6 bensinmotor
konstruerad fcir 96-oktanig blyad
bensin.
Sedan 1994 finns endast blyfri bensin,
med eller utan blyersättningsmedel, att
tillgå på civila bensinstationer.
Försvarsmakten övergår också till blyfri
bensin, när motorbensin 20 har fcirbrukats.

Ventilsätena i topplocken fcirslits kraftigt
i bandvagnsmotom vid körning med
blyfri bensin, även med tillsats av blyersättningsmedel
(kaliumtillsats).
FMV:FordonB fcireslår därfcir att topplocken
byts i samband med motorreparation,
till sådana som är avsedda fcir
drift med blyfri bensin. En anskaffning
av 1150 topplock genomfcirdes, inte utan
en hel del svårigheter. Tillverkningen var
nedlagd men kunde emellertid återupptas,
och topplock med hårda ventilsäten,
anpassade fcir blyfri bensin började levereras
till RESMAT under juni månad
1996.
Priset låg tyvärr på en sådan nivå att
det sågs som nödvändigt att ta fram
alternativ till ett byte till nytillverkade
topplock.
FMV:FordonB har initierat prov och
fcirsök med att återvinna trasiga topplock,
men skadorna tillsammans med
konstruktionen på de utbytta topplocken,
gör att normala reparationsmetoder
inte fungerar. En av Europas
största motorrenoverare har åtagit sig
att modifiera en provserie och dessutom
pågår prov med metallpåläggning av
ventilsäten som verkar lovande och man
räknar med att kunna modifiera topplocken
till en väsentligt lägre kostnad
jämfcirt med anskaffning av nya.
RESMAT lagerhåller de nya topplocken
som har hårda ventilsäten och har en
tydlig märkning på fcirrådsbeteckning
F3340-001868. De ska bytas parvis, så
att hela motorn blir anpassad fcir den
blyfria bensinen.
Det är dessutom mycket viktigt att de
trasiga topplocken tas tillvara, redovisas
på fcirrådsbeteckning
F3340-001431DEF och uppsamlas på
MFD Nora. Där ska de finnas i väntan
på återvinning i form av modifiering
enligt någon av de metoder som provas
fcir närvarande.
Vi hoppas på detta sätt kunna minska
reservdelskostnaderna avsevärt, samt
göra anpassningen till blyfri bensin fcir
Bv 206, så problemfri som möjligt.
UlfAndersson "
 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är än mer intressant är att man trots byte av toppar tvingade förarna att slå i blyersättning i tankarna ändå, eller rättare sagt: man berättade inte hur man kunde se skillnaden på topparna.

 

Föga uppskattat när man som mek berättade det för förarna :)

 

*******

 

Hade en gruppchef i Libera som jobbade på P18:s markverkstad och hatade 206:orna över allt annat då "topparna sprack på löpande band" och ibland gjorde de inget annat än bytte toppar sa han, oklart om det bara rörde en av topp-typen eller bägge.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går snabbt å se skillnad på topparna.

Det finns borrade hål som visar om de är en topp som är moddad för blyfritt.

 

 

Vi har aldrig fått byta en topp av den "gamla" typen för den spruckit utan att gå varm. Eller nya toppen heller för den delen.

Däremot är topparna känsliga som sagt för om dom går varma. Då kan dom spricka. Men då måste maskin gå redigt varmt.

 

Sen så byter vi toppar för att alla ska gå å köra på blyfritt för att de finns teknisk order på de.

 

Tycker överlag att det är bra motorer med tanke på hur dom får arbeta :-)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går snabbt å se skillnad på topparna.

Det finns borrade hål som visar om de är en topp som är moddad för blyfritt.

Vi har aldrig fått byta en topp av den "gamla" typen för den spruckit utan att gå varm. Eller nya toppen heller för den delen.

Däremot är topparna känsliga som sagt för om dom går varma. Då kan dom spricka. Men då måste maskin gå redigt varmt.

Sen så byter vi toppar för att alla ska gå å köra på blyfritt för att de finns teknisk order på de.

Tycker överlag att det är bra motorer med tanke på hur dom får arbeta :-)

Har du nån ritning eller bild på hålen så man vet vad man ska titta efter?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nån ritning eller bild på hålen så man vet vad man ska titta efter?

robin+295.jpg?format=1500w

http://www.milmacsweden.com/spare-parts/

 

Nu får Gravander gärna rätta mig när jag tar fritt ur minnet:

Kolla avgassidan (bortre delen av bilden)

Ovanpå den vänstra porten i bild ser du ett vertikalt gängat hål.

Det är den du ska leta efter om inte minnet sviker mig

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer mycket exakt Vinkon! Inget fel på ditt minne:-)

 

Jag har zoomat in på samma bild som tidigare i tråden och där ser man hålen. (detta är alltså en topp som går å köra UTAN blyersättning, dvs blyfri bensin)

 

Jag ska ta ett kort i morgon å lägga upp då jag har en blyfri bv inne nu å jobbar på så kan ni se hur de ser ut på plats.

 

Och ett förtydligande. Med borrade hål så menar jag inte genomgående borrade hål. Utan de är endast ett par mm djupa försänkningar i ca 4-5mm diameter storlek.

Enda funktionen markeringarna har är just att visa att topparna har ersatts till blyfritt

 

 

20171219-173009.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är gängade hål på båda typerna av topparna. Både Bly å blyfritt har de gängade hålet

 

Men är osäker på vad det gängade hålet är tänkt att användas till eller om de ska vara till för nått lyfthjälpmedel eller fixtur?

 

Fixar foto under morgondagen

 

En annan intressant sak man ser nu är placeringen på insug ventiler å avgas ventiler.

Så de gäller å tänka till innan man ställer ventiler så man inte justerar på fel:-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kanske redan vet de... men kanske fångar de någons intresse, och det är de som bygger ett starkt forum. Att vi delar med varandra:-)

 

Dom markerade ventilerna är

insugsventliler.

Som ni ser så sitter dom inte symmetrisk. För att två avgasventiler delar ett grenrör.

De kan ställa till de vid justering om man är trött eller inte så van :-)

 

snapchat-1910608416.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm..

 

Hemvärnet har mig vetligen enbart bv206(bensin)

Men de kan hända någonstans i Sverige att de finns hemvärnsförband med bv208(diesel)

 

Men hur många bv208 som finns i Sverige vet jag inte.

Helt ärligt så har jag aldrig sett en bv208 i mina regioner.

Däremot finns ju Bv410 å Bv309... Å det är diesel.

 

Anledningen till att dom nyare bv är diesel (208,410,309) är att mängden drivmedel ska hållas så lika som möjligt för att underlätta för förbanden.

 

Å de är idag hemvärnet som kör bensin,

Tgb 11,13,20 bv206 mc258 å elverk bensin.

Bortsett från tgb 30-40 å Pb8 då.

 

Övriga försvarsmakten har ju försökt få diesel på samtliga.

 

Tgb 14,15(geländewagen) tgb 16(galt) bv410,bv309, stridsfordon 90, stridsbåt 90, volvo å Scania lastbilar, diesel elverk, tgb 30-40 osv osv.

Men även här finns ju vissa bensin fordon..

BMW 800gs,mc258, ktm400, polaris, G-båt osv

 

Så de är blandat.. Men man har försökt att dela så mycket de går.. Så drivmedelsgruppen kanske behöver ha 70%diesel å 30%bensin med om de är åt förband i försvarsmakten.

Å tvärtom om åt hemvärnet. (ja hemvärnet är en del av försvarsmakten, hemvärnet är de största insatsförband försvarsmakten har och dom har fått helt annan status på senare år. Dom är hälften av försvarsmakten å de säger en del.. Men ni förstår nog sammanhanget att jag delar på dom)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...