Gå till innehåll

Instrumentbräda, elproblem.


gunnish

Rekommendera Poster

Jag skulle ta bort hastighetsräknaren för att den krånglade, men dum som jag är kopplade jag inte ur batterierna först och lyckades få kabelbrand. Har således sabbat lite kablar/kontakter som jag behöver komma åt. Hur gör jag för att komma åt ordentligt? Instrumentbrädan vill inte lyftas mer än någon centimeter.

Också: vilken är den inkommande sidan till säkringshållarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, besvärligt läge, men antagligen är det "bara" nån kabel som krokat i nåt. Fast ju mer du drar så ökar antalet kablar du drar loss. So lirka i kika underifrån så går det att få upp den en bit så du nästan kommer åt o ser vad du gör.....

 

Ingången är där det är få anslutningar, se bild:

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12302-jdw/?p=148946

 

post-4978-0-94228900-1513784961.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ta bort hastighetsräknaren för att den krånglade, men dum som jag är kopplade jag inte ur batterierna först och lyckades få kabelbrand. Har således sabbat lite kablar/kontakter som jag behöver komma åt. Hur gör jag för att komma åt ordentligt? Instrumentbrädan vill inte lyftas mer än någon centimeter.

Också: vilken är den inkommande sidan till säkringshållarna?

Hej Gunnish!

 

Förmodar att du redan tänkt på detta, men har du lossat vajern till hastighetsmätaren? Med tanke på att du bara kan lyfta panelen ett par centimeter. Det borde gå att som på min bil, att lyfta upp panelen och välta den framåt, har jag för mig, så att du kan se hela baksidan. Om jag inte lossar vajern går den inte att lyfta mer än ett par centimeter samma som på din bil.

 

Mvh

Håkan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, vissa saker funkar, vissa andra funkar inte. Parkeringsljus och varningsblinkers funkar, halvljus, helljus och blinkers gör det inte, men så ser jag att kabelskon från mörkerreglaget är sabbad. Jag ser underifrån att områden på kablar är smälta, dock aldrig hela kablar.

Startmotor funkar, men får ingen gnista.
Edit: startar, efter annan inkoppling av 12V-konverter till 123-tune. Halvljuset funkar, men glappigt, när motorn är på. Laddningslampan funkar, olja och broms gör det inte. Helljuset går inte att aktivera. Instrumentbelysningen funkar inte, inte heller tankmätaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

post-8850-0-85794400-1514826431_thumb.jpg
Det som varit nära hastighetsmätarvajers har uppenbart blivit skadat.

 

post-8850-0-73271700-1514826439_thumb.jpg
Ja mörkervredet har ju den där udda blå korrosionen lite överallt

 

post-8850-0-75016000-1514826450_thumb.jpg
Lite bränt, eventuellt kablar till ett relä.

 

post-8850-0-83090600-1514826461_thumb.jpg
Det som ser mest sabbat ut här är ju hastighetsmätarvajern, som fått sitt hölje bränt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorda batteri direkt i motorblocket och såna problem elimineras.  På gamel bilar brändes ibland chokvajrar och tempmätare med kapilärrör av när jordflätan var dålig, dyr onödig kostnad, kan tänka mig att dagens modernare lär bränna sönder stereon, navigatorn eller styrboxen eller div relän om bilen ska jorda genom dessa vid start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorda batteri direkt i motorblocket och såna problem elimineras.  På gamel bilar brändes ibland chokvajrar och tempmätare med kapilärrör av när jordflätan var dålig, dyr onödig kostnad, kan tänka mig att dagens modernare lär bränna sönder stereon, navigatorn eller styrboxen eller div relän om bilen ska jorda genom dessa vid start.

Om batteriet jordas direkt i motorblocket får man ha i beaktande att huvudströmbrytarens funktion då blir satt ur spel då denna är kopplad till batteriets minuspol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast så, (vilket jag själv oftast även gör)   inom marina världen så gäller plus brytning.   

Förklara gärna varför det är enklast. I min värld går de in EN kabel i plus och EN i minus, och det är exakt lika enkelt att sätta brytaren på ena som på andra stället.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt förekommande att det på batteriets pluspol sitter fler än en kabel medan det på minuspolen i regel bara sitter en kabel, i dessa fall är det kanske enklare att bryta på minussidan.

På båtar med lite seriösare elsystem, och alltid på yrkesjöfart så används 2-poliga huvudströmbrytare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnish..

Du kapar/skarvar eller handskas helst med minussidan då det är minst risk för ljusbågsr om nåt verktyg eller annat strömförande kommer åt kabelskor eller chassi eller liknande.

Samtliga pluskopplingar vill du ha mer skyddade eller gömda.. dels för fula lysröda färger på kablar men också för att skydda dem mot skador.

 

Monterar du också en brytare på minus sidan kan du dessutom enklare flytta den dit du vill ha den och jorda den direkt mot godset..dvs kortare kabeldragning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...