Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Inte dumt alls.. förutom att du måste vända blicken långt från vägen om du ska byta skiva när du kör.

Jag kommer göra liknande i min men i en konsoll i taket nära vindrutan. Och i mitten så både jag och tjejen når strömbrytare och sterpan.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis som Svana satt en konsoll i taket ovanför vindrutan. Har ju hänt att det blivit vatten upp till armhålorna när man kört... och då vill man ju upp med all känslig utrustning så högt det går. Samt att jag brukar köra hytten invändigt med högtryckstvätten efter körning. Då är det enklare att hålla konsollen något så när torr.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klas och vi kör på samma typ av underlag.

Efter träffarna när andra putsar av dammet i bilen med vinylglans, kör vi med avfettning och högtryckstvätt haha.

Därför har även jag för avsikt att montera elprylar högt.

Micke har gjort ett liknande bad som Hansen gjorde.. där intstrumentbräda och säkringar kom under ytan.

Hans nya bil som vi pysslar med och där dieselpuffran ska ner i, den kommer han bli mycket mer försiktig med.

Som andra polarna i gänget sa "fan vi kommer sakna Micke vi svänger ut i skogen och han står och väntar vid vägkanten". ;-)

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch .. så djupt hade jag inte planerat att dränka bilen, där vi kör finns inte så djupa hål😀

Fast de vet man ju inte. . Men då kommer jag ha andra bekymmer också om det når upp till stereon ☺

tack för input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns stereos med extra korta chassin ca 70 mm tex pioneer . Att sätta något så det hindrar från att dels klättra bak i skåpet eller ha extra passagerare/barnstol eller annan last på mellan säten kan bli problem i framtiden samt den dagen då du inte längre är vig som en ormmänniska och har ögon i nacken kan radiorattande och knappande på knappar bakom ryggen bli ett problem vid färd.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår dig till fullo Gravander.

Du vill kunna manövrera både från skåp och hytt.

Jag ser scenariot framför mig;

En vacker kvinna, en flaska rödtjut, duk med levande ljus på motorluckan... då vill man ju kunna släcka lyset och byta skiva utan att behöva behöva klättra fram i hytten.....

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har till och med fått in en dubbel-DIN stereo i min uppe i taket.

Byggde en konsol av glasfiber med lite rundare form och vred fronten på stereon så man tittar rakt mot skärmen från förarplatsen.

Perfekt att köra google maps eller annan navigation, eller kolla film, eller senaste nytt på internet

Har även backkamerorna kopplade till den skärmen.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar bild på Vattenfalls teknikramp:

post-4978-0-41174500-1516363786.jpg

Och för er som fingrar på stereon när ni kör, SÄTT DET I SKUFFEN O SE VART NI KÖR i stället!

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick de nya reservhjulet på plats idag.

Eftersom däcket är lite bredare än orginal så passa de inte på reservhjulshållaren längre.

Så la en regel över orginal däcket å mätte ner till kanten vid centrum vid fälgen.

Gjorde likadant med de nya.

Skillnaden var 12mm.

Så kapa isär hållaren. La dit en 12mm remsa i 3mm plåt.

Svetsa å montera nya däcket

Orginal

20180121-085427.jpg

Plus 12mm punktat

20180121-093045.jpg

Hel svetsat å slipat

20180121-094659.jpg

Test montering

2018-01-21-14-03-13.jpg

Det går även montera tillbaka orginal hjulet om man vill. Blir 12mm spalt mellan däcket å anliggningsytan på luckan men de är ju omöjligt att hoppa av när bulten i fästet är draget.

Däcket Kanske skakar lite mer när man stänger luckan.. de tänkte jag inte på=)

20180121-095120.jpg

Övrigt så har jag börjat matta ner bilen på sidorna inför lack.

Även skrapat bort de gamla tätningsmassan i kaross skarvarna å lagt i ny sikaflex.

20180120-115616.jpg

Over and out

• Like 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åå hade gjort ett långt inlägg med bilder.. sen klantade jag mig..

Orkar inte göra om allt nu.

Här kommer något iallafall

2018-02-01-18-33-56.jpg

• Like 8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rollat!

Men jag är nog lite smått dum i huvudet som försöker få 100% lack med roller.. i ett dammigt garage på en skogsbil, som kommer användas!

Resultatet är allt helt okej. Men jag är lite smått nogrann av mig så blir inte resultatet helt perfekt så blir jag inte nöjd inombords..

Igår kunde jag inte somna på kvällen för hjärnan va på full varv.. så jag fick sovit 2.5 timme innan klockan ringde för nästa arbetsdag 😣

"Sämst" är panelerna bakom bakdörrarna. Där var ytan så ojämn sen innan.. så har försökt att inte va så jävla petig. .har slipat ut ojämnheterna å målat.

Jag måste förstå att bilen kommer att användas så den kommer bli repig osv.

Den kommer iallafall se bra mycket bättre ut än innan å de är väl målet iallafall=)

20180131-050939.jpg

20180201-174629.jpg

Här är några grejer till som blivit blästrade å grundmålade.

Kofångaren fram, reservdunks hållaren å en bränsletank är inne på blästring å termisksprutning också🙂

20180201-180418.jpg

• Like 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh. Härlig känsla!

Jag vet hur det är med höga krav.

När projektet innan jag målade min terrängbil var att polera / nykroma motorn i utställningsbilen.. det blir lixom ett overkligt steg att renovera 13-bilen sen. Och veckan efter ut och köra i meterdjup lera haha.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är tjusningen med bilhobbyn. Att det är så olika men ändå lika bilar.

Och att göra om, modda och förfina efter egen smak. Det är det bästa.

Och sen ut och köra, både på bilträffar eller ut i skogen.

Ovärderligt.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyfiken!

Hur ska jag göra för att rolla med sådär bra resultat? Min 9033 skulle vilja bli fin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipat med 240 papper.

Mattat ner å slipat ut ojämnheter.

Tvättat innan målning med t-röd.

Målat minst två omgångar med grön färg.

På ställen där de blivit plåtrent har jag använt en röd/brun grundfärg som jag ej minns namnet på. Men den är fantastisk bra!

Sen har jag rollat med skumgummi roller. Men skumgummit gillar inte så stark färg så den sväller i skumgummit så man får byta roller ofta.

Jag testade även med en annan typ av roller, lite mer luden typ.. men den löste upp sig å släppte massa skit i färgen.

Sista vändan fick jag tag på en annan roller typ från jula som inte löste upp sig eller släppte skit i färgen, utan den fungera skit bra!

Ska köpa fler sådana när jag åker dit nästa gång. Kan ta ett kort på dom då.

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev ju riktigt fint, ser sprutat ut.

Behövde du tunna färgen eller ?

Lackade båten i somras med skumgummirulle och det blev "spegelblankt" men precis som du, fick jag fick byta rullen ofta.

Kollade lite på jula och är det denna typen du använde?

Är alltid svårt att "hitta rätt" nivå på insatsen...... :) men på bruks så vill ja att prylarna är "spitze" på det mekaniska men kan

slira lite på finishen.... B)

post-6383-0-67822000-1517682636_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den rollern du skicka på bild där är den som jag fick byta ofta.

Den gav bra resultat men som sagt fick byta ofta..

Ska se om jag kan hitta den andra som höll i flera timmar av rollning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu