Gå till innehåll

Starta en kall TP21


Rekommendera Poster

Hej alla! Jag körde upp min Sugga från Skåne till Borås för att få den renoverad in- och utvändigt. Bilen gick som Sören (80-90 knyck) hela vägen upp till verkstaden på småvägar genom Småland. När det väl blev min tur för två veckor sedan så lyckades de inte starta Suggan. Nu måste jag åka upp till Borås i mellandagarna och hjälpa dem få igång bilen. Vanligtvis när bilen har stått i ett par månader så brukar jag ta bort luftfiltret och hälla lite bensin rakt ner i förgasaren och sen startar bilen direkt. Om detta trick inte fungerar denna gång så skulle jag vara tacksam om någon av er kunde föreslå andra metoder att dra igång motorn (ED60). Tack på förhand ock en God fortsättning önskas! -Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När min Sugga har stått ett tag startar den bara med full choke och 10-15 sek på startmotorn, ibland längre. För lite choke eller om jag rör gaspedalen, kan jag glömma att få igång den.

 

Bränsle och gnista! Rätt mängd bränsle och bra gnista så startar den. För lite bränsle, t ex om choken inte fungerar, eller dålig gnista så blir den svårstartad.

 

Kolla gnistan genom att hålla tändkabeln en bit från gods och köra startmotorn. Ett friskt tändsystem slår lätt en gnista på 6-8mm. Har tändkablarna "tändhattar" får du stoppa in en spik, mejsel eller liknande i hålet och hålla på lämpligt avstånd från gods.

 

Håll handflatan över förgasaren och kör startmotorn med lite mer gas än tomgång några sekunder. Motorn ska då dra upp tydligt med bränsle i förgasarhalsen. Titta ner i hålet, ser du att bränsle har blött insidan på förgasaren men motorn inte startade  så har du nog problem med tändsystemet och/eller tändstiften.

 

Startar motorn lätt när den är kall om den bara har stått någon dag men är svårstartad om den stått länge, kan sugledningen mellan tanken och bränslepumpen ha en liten läcka, t ex små sprickor i en slang, som släpper in luft och låter bränslet rinna tillbaks till tanken. Läcker då en av backventilerna i pumpen så pumpar den luft och det tar tid innan den får upp bränslet i flottörhuset. Lätt att kolla om man lossar bränsleledningen vid förgasaren och kör startmotorn eller handpumpar.

 

Allt handlar som sagt om bränsle och gnista!

 

Lycka till!

 

Blev lite nyfiken på Borås. Finns det en verkstad där som renoverar gröna bilar?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan sagts: Bränsle och gnista. På en kall motor modell ä, som konstrar, skulle jag först kolla att gnista kommer till resp tändstift och sedan helt enkelt använda startgas. Eter (som är huvudingrediensen i startgas) har ett mycket stort explosionsintervall, dvs det tänder utan att vara så känsligt för fet eller mager blandning. Om den då startar men sedan stannar igen, är det ju nåt med ordinarie bränsletillförsel och då får man kolla detta, så som redan har beskrivits.

 

Jag hade en sugga med en motor som hade rätt usel komp, den ville inte starta utan full choke och halv gas, men då slog det lågor ur avgasröret när den kom igång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

FOLLOWUP:

 

Hej igen- Tack Wingflyer och 54ekstrom för utförliga svar och 'best practice'. Jag började med startgas; när det inte gick pumpade jag bränsle in i förgasaren, men motorn surnade snabbt. Solen gick ner och temperaturen sjönk allteftersom. Grannens fru hade en liten blåslampa <https://goo.gl/kkYZpM>, en sån där som används till matlagning (créme brûlée osv.) Jag bytte tändstiften och brände samtidigt ut allt bränsle i varje cylinder ('puff' sa det med ett liten rökslinga) sen startade bilen direkt utan choke! Nu ligger det alltid en kulinarisk blåslampa och en tändstiftsnyckel i handskfacket. 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...