Gå till innehåll

C303 Terrängbrandbil med släp


Braberg

Rekommendera Poster

www.motoroldies.se (Volvo 164A) har det mesta som inte www.tatanka.nu har i 12V. Reläer o sånt är mycket standard och lampor är inga bekymmer. Startmotor/generator finns också gott om....

 

Bara att lamporna i radion lyser är väl en grej...

 

Kan ju vara en civil variant så man "enklare" ska hitta N läget när man kör spelet?

 

Aha tack! Hade bekymmer när jag skulle köpa blinkrelä, ville ha original för att slippa klippa el och bygga om till ett vanligt. Men tatanka hittade tilslut ett begagnat som jag kunde köpa för halva priset. Nu visade sig det att det inte va reläet som var fel på utan bara kortis i baklampan så nu har jag ett i reserv.

 

Blinkreläet verkar aldrig suttit på någon annan bilmodell heller så väldigt ovanligt.

 

Ja det är förmodligen något sådant.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för trådkapning...

 

Så ser JDW's mellanpaneler ut. Den övre är gammal då choke o handgashålen (inkl mothållen på baksidan) sitter kvar.

På diff/4wd satt ett plastfäste som jag antar var fäste för en mic eller nåt, nu bara skruvhål kvar.

Den franska skruven döljer bara ett hål.

 

 

post-4978-0-72253300-1514816170_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett annat släp här på forumet som är höjt genom klossar mellan chassi och släpet. Visst, det ger inte mer markfrigång för chassit, men runt om kommer släpet högre och tar inte lika lätt i stock och sten på sidorna.

Så kan man göra. Just nu är jag mest ute efter att få upp hela släpet lite till för det ska hamna i bättre nivå efter bilen, så det inte lutar bakåt. Har fått upp det ganska bra genom högre däckprofil, men saknar fortfarande några cm.

 

Lättaste blir antagligen att förlänga dragstången i krökningen så handsken hamnar högre upp.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick lite garagetid idag äntligen.

 

Fick tag på en lös kontakt till komradioantennen för ett tag sen som jag fick pillat ihop idag. Nu behöver jag bara en vän med radio med så jag kan testa.

 

img-20180204-111033-4.jpg

 

img-20180204-111514-2.jpg

 

Fick även krånglat ut den gamla brända elfläkten och bytt mot en frisk en.

 

För att slippa demontera strumpan runt orginalfläkten för att demontera det gamla fästet, så fick jag in den nya fläkten bakom fästena och modifierade dem så den passa.

 

img-20180204-135543-4.jpg

Gammal fläkt

 

 

img-20180204-141639-1.jpg

Ny fläkt på plats.

 

 

Fick bytt oljorna i fördelningslåda och växellåda med. Blev lite obekvämt att utföra med småhjulen på.

 

img-20180204-115409-4.jpg

 

 

Även justerat in bromsarna bak då de va lite ojämna efter cylinderbytet sist. Nu slipper jag dubbeltrampa och det drar inget men har istället lite anliggning vänster bak. Får bli en omgång till frampå.

 

Var ju tvungen att varmköra bilen med för att se så elfläkten starta på termostaten, blev att ta ut den för att testa.

 

img-20180204-151003-1.jpg

 

 

Var ju även tvungen att köra lite för att testa bromsarna så de riktiga hjulen åkte på med.

 

 

img-20180204-154916-7.jpg

 

img-20180204-154930-2.jpg

Nyinköpta reservdunken pryder bakpartiet nu med, röd såklart.

 

 

Eftersom bilen ändå är ute och fått på sig sina riktiga hjul kan den lika gärna få va ute ett tag. Tog en tur genom stan med hela ekipaget och sen hem. Kan även va så att det blir en sväng i skogen på lördag så då står hon redo om jag får för mig att åka.

 

img-20180204-161323-5.jpg

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Fastkörningspremiär. Dike modell stort och elakt i mörkret, och en hel del optimism gjorde en kort provkörning till en lång kväll med massa slit förgäves.

 

Ryckstropp i kroken på Gravanders gröna 11a löste problemet smärtfritt på morgonen.

 

 

photo0-2.jpg

 

photo0.jpg

 

 

Hiliften antog en ny form efter alla MacGuyver försök i mörkret

img-20180225-163416-1.jpg

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Blivit lite skruva i garaget ett par gånger sen sist. Först hade jag varselljus att byta ut samt lite plåt att rikta efter senaste dikeskörningen.

 

Efter det så började jag laborera lite med 8st led arbetsbelysningar som jag hade liggandes.

 

Ville inte ha dessa "moderna" lampor synliga utvändigt på bilen så därför fick de hamna under.

 

Ett i varje hjulhus, två under nosen och två under baken, förmodligen helt onödigt men eftersom de bara låg och skräpade så kunde jag lika gärna sätta dem nånstans.

 

I garaget

img-20180316-152640-4.jpg

 

Ute på marken blev ljusspridningen lite bättre.

 

snapchat-1928545326.jpg

 

Och en påskbild vid vänerviken

img-20180402-111007-6.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte dumt att ha lite ljus under bilen när man är ute i skogen och vill se vad man försöker köra över, frågan är hur lång tid det tar innan lamporna i hjulhusen är täckta med lera. :D

 

Om de nu bara är täckta av lera, så i vart fall före storastubben dyker upp.....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Lite blandade bilder från campingturen med Gravander här på forumet. 

 

En väldigt trevlig resa med mycket fin natur.

Bilarna fick gå rejält många mil i stekande hetta och på dammiga grusvägar, helt utan problem. 

 

 

 

 

 

IMG_20180609_190010_000.jpg

IMG_20180607_160918_8.jpg

IMG_20180606_142842_3.jpg

IMG_20180607_130919_6.jpg

IMG_20180607_161000_5.jpg

IMG_20180608_142120_2.jpg

IMG_20180606_151600_8.jpg

IMG_20180607_130953_9.jpg

IMG_20180607_160936_9.jpg

IMG_20180605_205352_0.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt grejer.

För någon vecka sen bytte jag ut mina spretiga bladfjädrar mot bättre begagnade. Fram visade det sig att det saknades ett blad i fjädrarna som satt på. Kanske ville brandkåren ha lite mjukare komfort i hytten. Eller var det nåt eget för de civilsålda bilarna tro?  Bilen kom i vart fall upp några cm till över golvet med dessa fjädrar. (Det irriterande sidlutet åt vänster är dock kvar)

 

Sen....

 

Tömde jag spargrisen och köpte mina drömmars däck. Creepy Crawler 37x12.5 16

 

Blev en väldans skillnad på utseendet, till det bättre ^^

 

Komforten blev dock en smula sämre med däck som blir platta när de står still osv. Men dessa känns mer lättstyrda och lättrullande än silverstonen.

 

 

IMG_20180629_160537_0.thumb.jpg.ca36d004b054e5c06fabd1ea43d923e0.jpg

IMG_20180629_200414_9.thumb.jpg.26cd4745c35176a90eb7391ca3cfe507.jpg

 

Fick hälsat på hos Gravander med så han fick bistå med lite esabsmälta. Reservhjulshållarn var ju tvungen att både höjas och förlängas ut. 

IMG_20180629_182538_9.thumb.jpg.bce6166a734fb205632fa9d43875839e.jpgIMG_20180629_184030_6.thumb.jpg.f894e998ac9151b1cd9623aef6f9e1b5.jpgIMG_20180629_191904_4.thumb.jpg.b1696f096b58729beeb421b8de11a6a4.jpg

 

Kom ändå inte över Gravanders takhöjd trots högre däck och bytta bladfjädrar...

Men ett par cm högre frigång under axeln är det som räknas tycker jag. ^^

 

IMG_20180629_200428_8.thumb.jpg.866bf3748837d0f15d8cb9b2a5f275fe.jpg

 

Nästa utrustning att få in får bli kompressor nu, måste kunna fylla upp däcken innan hemfärd. 

 

 

En före bild från sidan. 

IMG_20180520_183140_9.jpg

 

 

 

 

 

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser mycket trevlig ut nu!

 

Såg ju as ballt ut med 37" bak när du körde iväg... en stor svart ost bak på bagaget ^_^

 

Men glöm inte... din bil är lägre...fast du har större däck:D

Men du hade 2.5cm högre markfrigång.. De får jag ge dig...

Bilen ser bra mycket tuffare ut nu. Blev en helt annan hållning på den.

 

Bra jobbat!

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Gravander säger:

Ser mycket trevlig ut nu!

 

Såg ju as ballt ut med 37" bak när du körde iväg... en stor svart ost bak på bagaget ^_^

 

Men glöm inte... din bil är lägre...fast du har större däck:D

Men du hade 2.5cm högre markfrigång.. De får jag ge dig...

Bilen ser bra mycket tuffare ut nu. Blev en helt annan hållning på den.

 

Bra jobbat!

 

Haha bra det! Tack för hjälpen än en gång! 

 

Jaja, skyller på att jag inte har nya fjädrar och att bilen väger några 100 pannor mer ^^ 

 

Nu längtar man något till nästa körning med så man får testa dem på riktigt med!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Var längesen jag uppdaterade något här. Vart hustillbygge samt tillökning i familjen, men nu har jag iallafall kommit igång med lite åtgärder. 

 

-Renoverade förgasare.

-Byte urtrampningslager.

-"Lagat" gaffeln för framhjulsdriften.

-Storservice med nya oljor i lådor och motor

-Bytt diverse dåliga slangar för bränsle och vakuum.

-Börjat förbereda bilen för rostlagning av kaross och kommande ommålning. 

-"Renoverat" en död torkarmotor

Osv.

 

Besiktning om ca 2 veckor så vart en hel del småfix för detta.

 

Även beställt 123 tändning som bör komma hem i veckan.

 

Fräscha förgasare

fd0cvbe7c33hxlmwh3xpu1lo


 

Lådan hänger i luften. Testade med ett urtrampningslager för volvo 164, såg väldigt annorlunda ut men det verkar göra sitt jobb ändå.

abu53ki5q3dhoupw57j2mwl


 

Mässingstapparna i gaffeln för framhjulsdriften var rejält söndertuggade. Bytta mot nya så nu fungerar det igen.

fi2eeknh46v9ds6gtr56u1kh


 

Nytt och gammalt urtrampningslager. Vet ej varför det blivit så här. Samma volvo-nummer men olika skf-nummer. Passade bra ändå och fungerat hittills samt att det var halva priset på detta för 164 jämtemot ett "original" tgb-lager. Kanske är nån förstärkt variant i tgb?

92nqqvxssdudzppvjphahksy' />

 

 

Passade även på att koppla om så det går att köra på lågväxel med enbart bakhjulsdrift efter ett principsschema jag hitta här på forumet. En mycket enkel modifikation som kommer va väldigt användbar för mig när jag backar in bilen i garaget som ligger i en trång gränd. 

 

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2020-07-10 på 20:43, Pvpjtgb1111 säger:

Renoverade du förgasarna själv eller lät du nån firma göra det? :)


Jag gjorde det själv, hade renoveringssatser liggandes och beställde även nya nålar och membran på KG trimning. Munstyckena fick vara kvar.

Det återstår att synka dem lite mer noggrant men det blir när jag besiktat klart bilen. Lånade även verktygen för justering av munstycken för att klara CO värden hos bilprovningen.

Besiktade idag med ett CO på 4.4 och då är munstyckena långt uppressade från sitt ursprungsläge, vita stift och bilen är ganska trött. Åkte dock på att göra ombesiktning på ett par andra grejer så det får va så här tills det är klart.

Men i övrigt så tyckte jag förgasarna var väldigt lättskruvade så tyckte inte det var några bekymmer att göra det själv. 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten update igen då.

Var hos bilprovning idag och fick lite nya saker att bita i. 
Hann inte ens komma ur helt bilen innan besiktningsingenjören påpekade att bilen inte kommer bli godkänd. -.-

-"Du saknar komplett larmanordning" 
-"Ja blåljusen ligger i garaget, kan bli jobbigt att åka runt med dem på" 

Summan av detta blir att bilen har hamnat i en gråzon/dödläge.
1. I och med att bilen fortfarande har karosserikod 75 brandfordon och att det står i regbeviset att det finns komplett larmanordning så blev det nedslag på att larmanordningen inte var komplett.
2. Skulle jag haft blåljusen påmonterade så hade bilen uppfyllt kraven för karosserikod 75 (där det står att larmanordning SKA finnas)
3. Dock finns en fin lagtext i nån fordonsförordning kapitel 26 paragraf nånting som säger att larmanordning endast får finnas på "Utryckningsfordon" och den texten finns inte med i regbeviset sen den togs ur tjänst 1987. 
4. Av förklariga skäl kan jag inte registrera fordonet som utryckningsfordon och får definitivt inte framföra ett sådant, kan då ej heller ha den registrerad som karosserikod brandfordon. 

Det betyder alltså att när denna togs ur tjänst missade man den lilla detaljen eller så har lagarna ändrats under årets gång.

Detta kom inte direkt som en överraskning då jag läst lite om detta innan och vart i tankarna att tidigare registrera om den till lätt lastbil så det är vägen att gå nu.

Det som är att göra nu är att rensa ur signalhorn, diverse kablage och strömställare som tillhörde larmanordningen för att registrera om den som.

Men så slog tanken mig att kanske passa på att få registrerat in de bakre klaffstolarna som finns till passagerarplatser.
Har snart läst igenom alla relevanta föreskrifter, förordningar och lagar om fordon gällande detta och kommer fram till detta:

-Lastutrymmets längd till den närmsta passagerarplatsen ryggstöd måste vara minst 1.7m detta uppfylls ju, för klaffstolarna då de sitter bakåtvända (har ca 1.9m till knäna när man sitter där.) 
-Lastutrymmet är i registreringsbeviset 2.4m så det styrker ju  detta. (Skulle detta behöva sänkas till 1.9m för att göra utrymme för passagerare så är det med OK)
-Föreskrifterna om utrustning för för säkring av last (TSVFS1978:9) är upphävd sen 2009-04-29 enligt TSFS2009:20  . Hittar inte någon annanstans att det ska finnas krav på lastförskjutningskydd mellan passagerarplatser och lastutrymme. Någon som vet vart detta i sådanafall står?
-Om man mot förmodan behöver ha lastgaller i bilen för att besiktningsingenjören ska klassa fordonet som lastbil så är där ju heltäckande lastgaller bakom förar-/passagerardelen, dock hamnar då de bakre klaffstolarna i lastutrymmet. Men eftersom kravet på fast lastsäkringsutrustning är borta så är ju ansvaret hos föraren att man har säkrad last alternativt inga passagerare bak samtidigt som man har lös last bakom gallret. 
-Jag har för mig att jag nånstans läst att passagerarutrymmet skall vara "samma volym" att gallret mellan förare och passagerare inte får va heltäckande men hittar inget om det och förstår inte varför det skulle va relevant då dörrar finns. (Har heltäckande lastgaller i min bil då hela bakutrymmet använts som lasturymme) Någon som vet nåt om detta?
-Klaffstolarna är ju originalmonterade med midjebälten (ej rullbälte) men vad jag kunnat läsa mig till så finns ej bälteskrav för dessa i LB då det är bakåtvända.

Läst en hel del forumtrådar här med registrering av passagerare i 11 bilar med blandade resultat och olika tillvägagångssätt. Vill slippa personliga dispenser och för stora ombyggnationer av bilen, samt att jag vill behålla all brandbekämpningsutrustning i bilen för det "historiska värdet". Tanken är att bilen ska återställas till sitt originalutförande men med komfort så att man kan ta med hela familjen på korta campingutflykter och träffar ibland.

Alternativt så går det ju registrera som personbil istället, verkar som att man även kan ha triplexdrag på personbil igen som jag har för mig var borttaget?
Kan dock åka på problem med draget med då det sitter alldeles för högt, då behövs i så fall raggas tag i en original dragbalk som satt på de civila (modell jordankare). 

Återkommer med uppdateringar i denna utmaning så fort jag kommit vidare, input, ideér och tips mottages gärna! :D

I övrigt så fick jag bara en anmärkning på ett trasigt helljus, vilket bara var en säkring som satt löst. 
CO vart som nämnt tidigare 4.4 (med ny 98 utan en droppe K-sprit eller etanol extra) nätt och jämt under gränsen på 4.5 vilket är lite småtråkigt då bilen är alldeles för snålställd nu, tänder fint med den nya 123 tändningen jag monterat men är märkbart tröttare än innan när förgasarna gick fett. Men vad gör man inte för miljön... 

Kommer göra en till uppdatering här på övriga åtaganden som påbörjats senaste veckorna.
-123-tändingen med bluetooth gjorde att jag starta ett nytt projekt med en gammal surfplatta som "huvudenhet" för bilen. Tanken är att ljud, gps, bluetooth appen för 123-mätarna, backkamera, lutningsvarnare osv ska övervakas/skötas ifrån denna. Snart i mål med detta och uppdaterar med bilder inom kort.
-Rostlagningen som påbörjats smått tog en helvändning när jag fick tag på en upplagad och fräsch bakre balja som ska på. Spar en hel del rostlagningsjobb genom byta hela baljan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man registrerade diesel personbilar till lastbilsskatt så brukade gallret hamna bakom förarstolen, vet inte om det gäller än. Kan ju bli kinkigt vid flygande, men funkar för att rulla genom SBP.

Finns fordon med blå lampor på taket men utan knapp, lika så med siren-horn. Alla veteranbrandbilar har ju de yttre larmanordningarna sittandes kvar. 

 

Att ha kulan 42cm ovan asfalten är väl bara en bekvämlighetsgrej, JDW är iofs lastbil men betydligt högre ( o besiktat kärra samtidigt, som av naturen då blir låg i baken).

Triplex är ju inte helt ovanligt på King Cab mm, så det borde funka på P-bil.

 

Utryckningsfordon är det dessutom besiktning var 6:e månad på, så det blir ju tröttsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara avlarma den med en regning, för du får inte framföra den eller försäkra den med utryckningskod. Hade samma problem med vardagsbilen som var brandbefälsbil tidigare, en(av) regning i pappren var bara en avgift och att de såg att ljusen inte satt på taket och detta fick göras i en separat besiktning inte ihop med den vanliga så jag fick göra två besök efter varandra.  Sen är väl din så gammal att den hade de röda ljusen från början vilka vad jag hört man får ha numera.  Lastskydd mm är bättre att åka in och be dem själva om förslag då får de som de vill, för var förskjutningskyddet för att skydda de i hytten. Man kunde ha öppet i mitten till viss del eller öppningsbart som i min bil men skydd bakom stolarna till nackhöjd.   Att du åker med 4.4 och tycker det är magert är märkligt kör du bara på en förgasare vid lågfart, måste vara helt galet osynkat. Har inget minne av att någon bensinare gick bra med så hög co, knappa 3 brukade det väl vara? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...