Gå till innehåll

C303 Terrängbrandbil med släp


Braberg

Rekommendera Poster

Jag gjorde en A2, den var ju mycket begränsad kolla av chassinummer och att lamporna var borta  tror de tog 500:- 

Detta borde väl löna sig direkt och sen få pga av ålder få vartannat år bes?   ang triplex så sitter den kvar och kollas varje år med att snurra runt kroken.     Däremot satt det triplex liknade  på c202 som jag kapade bort men har kvar i pappren, och där tittar de bara och ser att allt fattas men kommenterar det inte.

 

Slog på din bil och självklart ska du ordna till pappren något måste ju ha missats , du har ju både larm och brandfordon inskrivet.  Men du har också 2 st klaffstolar i pappren men dock för lite diff på lastvikten pga tillbehör tex av vattentankens storlek vilken ska reserveras 450 kg lastvikt för ,  minska vattentanken och du får in 3 passagerare i pappren eller väg om och släng ut något annat så du får mer lastvikt,, förr 70kg per passagerare tror man höjde det för några år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, JDW säger:

Att ha kulan 42cm ovan asfalten är väl bara en bekvämlighetsgrej, JDW är iofs lastbil men betydligt högre ( o besiktat kärra samtidigt, som av naturen då blir låg i baken).

Triplex är ju inte helt ovanligt på King Cab mm, så det borde funka på P-bil.

 

 


Hittade svar på detta med höjden efter lite grävande. Kan va bra att kunna.

Dragkrok måste uppfylla kraven enligt en EG norm som heter 94/20/EG. 
Där specificeras att kulans centrum måste vara monterad 350mm-420mm ovanför marken.
Men där hänvisar man till att detta ej gäller för terrängfordon som definieras i "bilaga 2 till direktiv 92/53/EEG"

I "bilaga 2" direktiv 92/53/EEG säger man såhär:
"

4.2 Fordon av kategori N1 med en största vikt på mer än två ton och fordon av kategorierna N2, M2 och M3 med en största vikt på högst tolv ton skall anses som terrängfordon, om alla hjulen är konstruerade för samtidig drivning - inbegripet fordon som medger urkoppling av drivningen till en axel - eller om följande krav uppfylls:

- Minst en framaxel och minst en bakaxel är konstruerade för samtidig drivning, inbegripet fordon som medger urkoppling av drivningen till en axel.

- Det finns minst en differentialspärr eller minst en anordning med likartad funktion.

- De kan köras uppför en 25-procentig lutning som beräknats för enskilt fordon.

"
Detta gäller då N1 som är Lätt lastbil, säger en hel del mer om när fordon ska anses som terrängfordon, även för kategori M1 (Personbil) och även personbilsregistrarad TGB11 uppfyller detta och då behöver man inte följa kraven på 350mm-420mm höjd på kulan utan den kan sitta på annan höjd.

Vet att en del fått problem med detta på besiktning och att man då behövt en balk för sänkning av draget men detta men det ska då inte gälla våra bilar.

 

15 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Varför inte bara avlarma den med en regning, för du får inte framföra den eller försäkra den med utryckningskod. Hade samma problem med vardagsbilen som var brandbefälsbil tidigare, en(av) regning i pappren var bara en avgift och att de såg att ljusen inte satt på taket och detta fick göras i en separat besiktning inte ihop med den vanliga så jag fick göra två besök efter varandra.  Sen är väl din så gammal att den hade de röda ljusen från början vilka vad jag hört man får ha numera.  Lastskydd mm är bättre att åka in och be dem själva om förslag då får de som de vill, för var förskjutningskyddet för att skydda de i hytten. Man kunde ha öppet i mitten till viss del eller öppningsbart som i min bil men skydd bakom stolarna till nackhöjd.   Att du åker med 4.4 och tycker det är magert är märkligt kör du bara på en förgasare vid lågfart, måste vara helt galet osynkat. Har inget minne av att någon bensinare gick bra med så hög co, knappa 3 brukade det väl vara? 



Jo det blir så, ska ju va enkelt att bara byta karosserikod. Besiktningsingenjören på den stationen jag var på förklarade det som allt annat än enkelt dock, inte världens mest serviceinriktade person direkt. Men efter att läst på en hel del nu så är det inte speciellt märkvärdigt.

Nja blåljusreformen vart 1970 nånstans så denna har alltid haft blåa ljus tyvärr. Men kör i skogen emellanåt så att ha några lampor på taket är ingen idé ändå. 

Kontrollbesiktningen är ju gjord nu och han kunde inte göra reg.besiktning samtidigt såklart så får in en gång till helst inom 4 veckor för att slippa ombesiktning. Dock semestertider nu och ingenjörerna är få i tjänst så hoppas hinna med detta. Kontaktat flera lokala besiktningsorgan nu via mail och hoppas få hjälp med detta snart.

Angående CO så hitta jag felet :rolleyes: . Hade inte dragit åt fördelaren tillräckligt så den hade vandrat iväg lite, nollade allt och satte fast den ordentligt och nu går bilen som en raket igen. Upptäckte dock efter att jag skruvat upp nålarna i förgasarna så nu går den förmodligen alldeles för fett istället så får ställa ner dem igen.
Tror verkstadshandboken säger 2.5 eller nåt så 4.4 bör vara för högt det med.
Justerade även synkningen på spjällen i samband med detta då främre förgasarens trottel steg lite tidigare än bakre (Har ju inte blandningskammaren på insuget som vissa insug har så känns vettigt om de synkar bra redan på lågfart).


 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Jag gjorde en A2, den var ju mycket begränsad kolla av chassinummer och att lamporna var borta  tror de tog 500:- 

Detta borde väl löna sig direkt och sen få pga av ålder få vartannat år bes?   ang triplex så sitter den kvar och kollas varje år med att snurra runt kroken.     Däremot satt det triplex liknade  på c202 som jag kapade bort men har kvar i pappren, och där tittar de bara och ser att allt fattas men kommenterar det inte.

 

Slog på din bil och självklart ska du ordna till pappren något måste ju ha missats , du har ju både larm och brandfordon inskrivet.  Men du har också 2 st klaffstolar i pappren men dock för lite diff på lastvikten pga tillbehör tex av vattentankens storlek vilken ska reserveras 450 kg lastvikt för ,  minska vattentanken och du får in 3 passagerare i pappren eller väg om och släng ut något annat så du får mer lastvikt,, förr 70kg per passagerare tror man höjde det för några år sen.


Mja, jag har fortfarande besiktning vartannat år som vanligt i och med att den inte är registrerad som utryckningsfordon så det är lugnt.

Hittar olika uppgifter om passagerare på 68-75 kg, inte lyckats hitta vad man faktiskt ska räkna med idag.

Men säg att det är 75kg

3x75=225kg
Jag har max lastvikt på 560kg

560-225=335kg lastvikt kvar med 3st passagerare.
Då uppfylls ju fortfarande kraven för LB i och med att man har kvar mer än 50% lastvikt med 3 passagerare och man behöver inte regga om till PB pga detta.

Måste 450 kg vara reserverat åt vattentanken i och med att den står med i tilläggsinformationen? 
Är ju sällan man kör full vattentank och 3st passagerare. Tanken väger ju inget då den är invägd i bilen och vattnet är ju dynamisk last, kan ju va allt mellan 0-450 liter vatten i tanken.

Att "minska" den vattentanken är inget man gör, en specialbyggd glasfiberhistoria som sitter i där. Alternativt slänger man ut den helt och tar bort den från regbeviset, går ju fint att pumpa från en lös tank vid sidan av, och behöver man ha med vattnet så är tanken tillfällig last? Men helst av allt vill jag ha kvar allt i ursprungsutförandet, kanske får bli en kompromiss för att vinna 2 passagerare till.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man räknade passagerare +tillhörigheter 15 kg eller något sådant vid husbilregistering, men annars bara 75 kg.   jag fick endast öka på mina passagerare till 3+förare pga av för liten resterande lastvikt, bes mannen föreslog plocka bort winchen och väg om så blir det nog en till.  Åk till närmsta vågplats finns på större vägar poliskontrollplatser eller skroten eller soptippar och kolla vikten ev räcker det ju att jorda tankmätaren eller lägga av reservhjulet vilket inte är standar längre på fordon pumpen är väl lös och behöver väl inte vara i vid vägningen.    Ska du reg om är det väl sbp som gäller och de brukar ju var hjälpsamma.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Tror man räknade passagerare +tillhörigheter 15 kg eller något sådant vid husbilregistering, men annars bara 75 kg.   jag fick endast öka på mina passagerare till 3+förare pga av för liten resterande lastvikt, bes mannen föreslog plocka bort winchen och väg om så blir det nog en till.  Åk till närmsta vågplats finns på större vägar poliskontrollplatser eller skroten eller soptippar och kolla vikten ev räcker det ju att jorda tankmätaren eller lägga av reservhjulet vilket inte är standar längre på fordon pumpen är väl lös och behöver väl inte vara i vid vägningen.    Ska du reg om är det väl sbp som gäller och de brukar ju var hjälpsamma.  



Ja men 3 passagerare räcker fint för mig och det finns fortfarande bara två passagerarplatser extra som inte är inreggade.

Fick svar från ett besiktningsorgan förut att det är omöjligt om man inte kan få ett tillverkarintyg (knutet till chassinumret) som säger att bilen är byggd för att klara fler passagerare än 1st. Samt intyg på stolar bälten osv. Inte värst hjälpsam kille det heller.

Men tanken slog mig efteråt att, bilen har tre passagerarstolar. En fram och två bak, de bak finns med under tilläggstext/dispenser.
Jag får ha med 1st passagerare enligt regbeviset, men det står ingenstans i vilken stol han ska sitta. Så länge han sitter "lagligt" (bältad korrekt i avsett säte för passagerare).
Så borde vara orimligt att påpeka att de originalmonterade stolarna bak inte skulle va fullt dugliga för att öka passagerarantalet till 3st.
Men, att hitta ett intyg på att bilen är byggd för fler passagerare än 1 blir ju svårt. Man kan ju bara hänvisa till instruktionsmanualen som visar med bilder hur man ska använda de originalmonterade sätena och som även säger att denna bilmodell fanns i utförande om 2-4 personer. Samt alla andra C303er TGB11 som går med upp till tex 6 passagerare.
Detta kan man ju tycka att det räcker men enligt honom så ska det intygas av Volvo lastvagnar som en gång byggde bilen...
I frågan om att registrera den som personbil, om det skulle göra nåt åt saken (minska lastutrymme osv) så svarade han att en sån här bil går inte registrera som personbil. 
Då tröttna jag på att prata med honom.

Försökt nå fler idag men många besiktningsingenjörer är på semester så det finns inte mycket kompetens att nå just nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Braberg säger:



Ja men 3 passagerare räcker fint för mig och det finns fortfarande bara två passagerarplatser extra som inte är inreggade.

Fick svar från ett besiktningsorgan förut att det är omöjligt om man inte kan få ett tillverkarintyg (knutet till chassinumret) som säger att bilen är byggd för att klara fler passagerare än 1st. Samt intyg på stolar bälten osv. Inte värst hjälpsam kille det heller.

Men tanken slog mig efteråt att, bilen har tre passagerarstolar. En fram och två bak, de bak finns med under tilläggstext/dispenser.
Jag får ha med 1st passagerare enligt regbeviset, men det står ingenstans i vilken stol han ska sitta. Så länge han sitter "lagligt" (bältad korrekt i avsett säte för passagerare).
Så borde vara orimligt att påpeka att de originalmonterade stolarna bak inte skulle va fullt dugliga för att öka passagerarantalet till 3st.
Men, att hitta ett intyg på att bilen är byggd för fler passagerare än 1 blir ju svårt. Man kan ju bara hänvisa till instruktionsmanualen som visar med bilder hur man ska använda de originalmonterade sätena och som även säger att denna bilmodell fanns i utförande om 2-4 personer. Samt alla andra C303er TGB11 som går med upp till tex 6 passagerare.
Detta kan man ju tycka att det räcker men enligt honom så ska det intygas av Volvo lastvagnar som en gång byggde bilen...
I frågan om att registrera den som personbil, om det skulle göra nåt åt saken (minska lastutrymme osv) så svarade han att en sån här bil går inte registrera som personbil. 
Då tröttna jag på att prata med honom.

Försökt nå fler idag men många besiktningsingenjörer är på semester så det finns inte mycket kompetens att nå just nu.

 

Låter som du bra har haft otur och pratat med någon som saknar kompetens och därför stödjer sig på plattityder. Har ett fordon i en serie fått dispens gäller det alla i fordonserien.

Var detta verkligen sbp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

Låter som du bra har haft otur och pratat med någon som saknar kompetens och därför stödjer sig på plattityder. Har ett fordon i en serie fått dispens gäller det alla i fordonserien.

Var detta verkligen sbp?


Ja det känns så, inga lösningsorienterade individer direkt. Det känns genomgående som att de inte orkar med att läsa igenom lagar och föreskrifter för det de inte kan på rak arm och tar lätta vägen genom att säga att det är omöjligt. Efter att besiktningsmonopolet är borttaget så konkurrerar ju företagen om kunder och kunderna betalar för deras tjänster (som blivit svindyra) . 

Nej detta var Dekra som hörde av sig efter jag mailat dem, Sbp gjorde jag kontrollbesiktningen hos tidigare och den ingenjören ska jag ringa på Måndag igen för att han hade för fullt upp för att kolla över ärendet då. Väntar på svar från Opus och Besikta med men eftersom det är semestertider så går det trögt, går knappt ringa nån utan blir hela tiden hänvisad till formulär på internet och så hör någon av sig när de har tid.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten bilduppdatering på tidigare nämnda projekt.

7r7zsuuo4v2mxxa2nks2256
Karossbaljan som ska ersätta mitt durkslag, denna ska slipas och eventuellt blästras och sen ytbehandlas med diverse rostskydd samt målas i de rätta färgerna.
RAL3001 (Signalröd) blir det såklart utvändigt, men är det någon som kan färgkoden på den benvit-aktiga färgen på insidan som är original på de civila fordonen?


qly1mm6gnujj9fqi9xdjzm2i
Så här blev surfplattan placerad och skärmen för backkameran åkte ut.
Plattan sitter i sitt fodral som är skruvat och limmat på ett järn som viker in under plastkåporna och sitter i en av bultarna för fläktpanelen. Inga nya hål eller synliga ingrepp i instrumentpanelen. Detta blev väldigt stabilt och ska nog inte skaka för mycket i skogen samt är väldigt enkelt att plocka ut så att bilen ser original ut invändigt igen. Bakom panelerna ligger laddkabel, adapter för att omvandla den analoga RCA kontakten från backkameran till USB, samt en extra micro USB kabel för laddning av telefon, fast inkopplat vid säkringsplinten så att uttaget för sladdlampan fortfarande är tillgängligt.


9updy63hzqviyvot3kiiz9c
Så här ser startskärmen ut (db mätarn är borta, den fungera inge bra, visade mest 100db hela tiden -_-)


fruqjd2nje1n0jbn6faxuyn7

123 Appens Dashboard, med hastighetsmätare, varvräknare, voltmätare/laddström, vakuum/tryck i insug, temperatur i insug, samt mätare för varvtalsberoende tändförställning.


nn345zm173tx1zrk7cxsz0q
App för lutning som använder sig av surfplattans gyro. Riktigt rapp och fungerar väldigt bra, fel bilmärke bara.

o761ahzg4stdjswtxjg1irey
Waze och google maps för GPS/Vägbeskrivning

abofrc1edk51yw8kn80tu36h
Spotify för musik. Denna går ha på startskärmen. De två rutorna på startskärmen växlar till mellan olika funktioner om man petar på dem. Klocka, datum, musik, tripp, hastighet kan man växla mellan där. 

För att komma åt internettjänsterna delar jag WiFi från telefonen och ansluter till, men funderar på att sätta i ett tvilling-simkort för att slippa det.

Appen för bil-interfacet heter Car Launcher och är gratis med några begränsningar, betalar man för den får man lite mer utseende funktioner. Finns tre olika teman med i gratisversionen och man kan ändra färger, textstorlekar, ikoner och en hel del annat. Mycket smidig app. Den startar direkt man startar plattan och ligger över android-interfacet så det ser man inte.

Ska införskaffa ett litet klent slutsteg och gömma nånstans och koppla till Aux-utgången alternativt via bluetooth för att kunna få Spotify ljudet ut i bilhögtalarna.

Måste även köpa en adapter för att kunna koppla in både laddkabel och usb-tillbehör (backkameran) samtidigt. Fungerar inte med en vanlig OTG hub till samsung då den vägrar låta plattan ladda samtidigt som det sitter en USB-dataenhet inkopplat. Försökt med att löda in motstånd i en vanlig y-kabel för att lura enheten att både ladda och ta emot data men det verkar inte fungera på samsung. Finns en tillverkare för en adapter anpassad för detta men den kostar runt 1000lappen på dustin, den får det bli frampå. Tills dess får jag skifta mellan laddkabel och usb-kabel för backkameran när jag ska använda den men batteriet är dåligt då detta är en gammal uttjänt platta och usb-tillbehör dränerar batteriet fort.

Appen OTG View som visar backkameran öppnas automatiskt när USB-adaptern för kameran får ström, man hade till och med kunnat koppla denna med relä som får signal från backljus för att kameran automatisk ska hoppa igång när man lägger i backen. Men så långt tror jag inte vi behöver gå... :lol:



 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang färgen, åk och scanna.  Större återförsäljare som blandar billack scannar men även vissa mindre vanliga färghandlare.   Har något ställe kvar på min och var lite åt amazon äggskal mixat med sandfärgat, den där ungraren på c202 facebook gruppen har säkert färgkoden han har allt om civilbilarna. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Liten update då lyckan är total.

Registreringsbesiktade ändringen från karosseri "Brandfordon" till "Skåpbil" idag. När jag ändå var där så frågade jag lite snällt om passagerarplatserna, hur man ska gå tillväga och vad som krävs för att dessa ska gå att registrera in.

Besiktningsingenjören tittade över klaffsätena och bältena och funderade lite. Jag förklarade att om han var osäker på om de var originalgrejer så kunde han få se på bilderna i originalmanualen för bilen osv. Samt att jag har uppgifter och bilder på flera gamla C303 brandbilar som är registrerade med 3 passagerare och att klaffstolarna sitter i.
Han hade redan koll på att dessa bilar kan ha uppemot 6 passagerarplatser och tyckte inte att det skulle va något konstigt att regga in dessa.

Jag fick skriva till på pappret för registreringsbesiktningen att jag önskade att få med detta i beviset med så skulle han forska lite i alla bestämmelser och se vad han kunde göra.
Nu tre timmar senare slog jag på bilen på transportstyrelsen och såg att det numera står 3 passagerarplatser här :wub:.

Efter att mötts av total ohjälpsamhet när jag ringt runt till diverse tekniska supporter hos besiktningsorganen så löste det sig helt fantastiskt bra av två hjälpsamma och kunniga besiktningsmän på stationen.

-Så nu är bilen inte längre en brandbil på pappret, vilket gör att jag lagligt får framföra den. 
-Samt är klaffstolarna inte längre bara är en vag text i "övriga uppgifter" utan dessa är registrerade som passagerarplatser och slipper då diverse dispyter med polis eller försäkringsbolag om det skulle vilja sig illa och man har någon placerad där.

Nu ska jag fira med att stoppa in bilen i garaget och skruva isär den för att byta karossbalja och laga rost. :lol:

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...