Gå till innehåll

Pris c303?


Floa

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag funderar just nu på att införskaffa en 303:a som ska användas framförallt under jakt- och fiskesäsong. Den är just nu avställd och obesiktad. Inte varit besiktad de senaste 8 åren eller så men har stått inomhus iaf...

Jag har kollat lite lätt på den och den har en del lacksläpp samt lite ytlig rost på ramen under, men det verkar iaf som att det inte rostat hål någonstans.

Nu till mitt problem... jag har blivit ombedd att lägga ett bud på denna maskin, men jag har ingen aning vad den kan vara värd? Tänker mig nånstans runt 20-30 tusen (?) men vill ju varken lägga skambud eller betala överpris...

Vad tror den samlade expertisen?

Vet att det är svårt att värdera utan bilder och dylikt, men jag tänkte att nån kanske kan ge ett ett tips så jag hamnar på rätt 10 000-tal iaf!

Tack på förhand!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20-30 tkr betalar folk för axlarna.

 

Det är dels därför priset på dom stigit mycket de sista åren.

En annan orsak till prisökningar är att försvarsmakten inte säljer lika mycket som för.

 

Tillgång å efterfråga gör att priser ökar eller minskar.

 

Men som du säger de är svårt å kunna värdera något utan å se det i verkligheten. Bilder är inte alltid hela sanningen.

Provkörning och höra hur den går kan säga mycket om en bil.

Oljeläckage, missljud i axlar,lådor.

Går den bra, startar lätt, ryker vitt,svart?

Sen är ju alltid frågan. Är de "vanlig" kaross eller aluzink behandlad.

 

Jag personligen skulle hellre köpa en fin vanlig än en sliten aluzink. Men aluzink är ju betydligt mera eftertraktade då skicket på dom över lag är bättre... men de finns sunkiga aluzink också absolut.

 

Pris. .(allt beror ju på hur mycket köparen vill köpa,å hur akut säljaren vill sälja. Begärt pris på annonser är inte alltid realistiska priset)

 

En total Slut sönderrostad ej provkörde 11a 20-30tkr(bara axlarna värda å ta)

 

En hyfsad vanlig kaross,ej sönderrostad å fungerande skick 40-60tkr

 

En hyfsad aluzink kaross, ej sönderrostad men ev lite rost å fungerande skick 40-70tkr

 

En fräch vanlig kaross,rostfri i bra fungerande skick. Fin bil. 60-80tkr

 

En fräch aluzink kaross,rostfri i bra fungerande skick,en fin bil 60-90tkr

 

Det är den uppfattningen jag fått efter haft bevakning på blocket på alla tgb som kommer ut under de senare 2-3åren.

En del försvinner direkt... andra blir kvar länge till salu innan dom försvinner

 

Det är min uppfattning om pris läget, men mycket är ju beroende på bilen i sej själv.. däck,fälgar,vinch, kraftuttag,extra utrustning ,lull lull kan ju öka priset.

 

De finns dom bilarna som har blivit sålda för 100tkr plus också.

 

Utlandet är sugna på tgb också å dom betalar bra. Tråkigt att fordonen lämnar Sverige är min åsikt. Men jag förstår om man får mycket bättre betalt ner över Europa för tgb bilarna.

 

Nån annan får gärna säga sitt också , detta är min uppfattning å är själv intresserad över hur folk resonerar om värdet,det är alltid intressant =)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryggradsreflexen när jag läste Gravander var att han "ligger högt"...

 

Då minns man de stora auktionerna där TGB20 knappt kravlade över 20 o 11/13 låg 20-30, tillgången var god. Många direkt ut på blocket runt 40.

 

Men nu är de mer sälsynta på blocket, och det verkar vara en "original" (dvs stenhårda cross country, inte taket fullt av LED eller nån elwinch).

 

Så jag backar, men 100k i SE ska vara en fin bil, och vad vet säljaren om prisläge (= vad köpte han den för, koll på läget).

 

Du lär få byta en hel del gummi som torkat sänder, men provstarten viktig enligt ovan!

 

Rost på ramen gör inte så mycket, karossen värre med betoning på dörrar.. Finns massa leta kända fel poster på forumet, använd sök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen gör jag dock tvärtom mot Gravander..

Jag väljer hellre en risig alu/zink kaross som jag gör i ordning seriöst, än jämfört med en fin plåtkaross som blir skitdålig blixtsnabbt, om man inte vårdar den på heltid.

Jag renoverar hellre och målar upp lösa slitna detaljer eller allt mekaniskt, än att kapa och svetsa rost i eeeeevigheeeet.

Vår erfarenhet efter Mickes gamla 11-rost kaross.. rostlagad överallt i 7 års tid!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ni säger Alu/zink-kaross... menar ni karossen som består av aluminium i övre delen? Så är det iaf på den här bilen...

Bilen har gått hos Vattenfall tidigare, vad jag vet...

Vinsch, vinterdäck och en extra uppsättning sommardäck finns...

Tack för snabba svar och värdefulla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ni säger Alu/zink-kaross... menar ni karossen som består av aluminium i övre delen? Så är det iaf på den här bilen...

Bilen har gått hos Vattenfall tidigare, vad jag vet...

Vinsch, vinterdäck och en extra uppsättning sommardäck finns...

Tack för snabba svar och värdefulla tips!

Nei, alle C303 har noen karosserideler i aluminium. Alu-sink er en type overflatebehandling av stål så det ikke kan ruste (teoretisk). Både militære og sivile biler i C300-serien fikk bytta karosserier på 90-tallet til nye alu-sink-behandla karosserier.

 

For å se om du har alu-sink-karosseri kan du bl.a. sjekke:

 

Er det stigtrinn for å komme opp på taket (bak førerdøra)?

Er det lyktepussere?

Er det trelist på de fremre dørene?

Er det choke (+ handgass) på dashbordet?

 

Hvis svaret på disse spørsmåla er NEI så har du alu-sink-karosseri. Gratulerer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattenfall karossbytte 200st C303 (inkl JDW), handgas + choke är flyttat från instrumetbrädan till på motorhuven (dvs bakom växelspaken)

 

Har du tur ingår  tillsattsvärmare ( fyrkantig låda på taket) + mek winch ( ++++), kanske tom ebersprakare, JDW hade matlådevärmare. Ofta lite lampor på taket.

"Risken" är många mil mot de militära där många stått mesta tiden i mob förråd.

Samt 12V ger mer tillgång till reservdelar!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor halvvägs Johannes...  :D

 

Med reservation för provstart o provkörning UA

 

Det pris du hade i budget (?) är ett jättebra pris för dig.

Det dubbla är antagligen riskfritt även om du får byta lite slang, membran o annat söndertorkat....

 

Som jaktbil perfekt, både att dra älg o "parkera".

 

Bjud 30 o se vad reaktionen blir (jag köpte JDW av Eltel för 25k 2006).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är för sent att flika in nu så kan jag tillägga:

Om den går bra och det viktiga fungerar( diffar, motor, lådor, inget läckage i diverse axlar och lager) så kommer den kosta åtminstone 50.

Är den reggad för 7 pers blir den dyrare, aluzink är dyrare, originallack är också viktigt.
 

sitter det skitdäck på så kvittar det, det byter man i regel ändå.

 

Ge ett bra pris, känns det dåligt så sälj den på blocket och tjäna lite pengar :)

Bjud 40.000-ish? du får tillbaka det sen i alla fall. :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Köp den fort innan nån annan här listar ut var den finns o hinner före...

Skämt åsido; känner du killen, så känn dig för med priset lite..

Köp fort; för dom pengarna du nämner och upp till det dubbla, bör det vara säkert pengarna tillbaka iaf, om du skulle ångra dig.

I övrigt tror jag Gravanders prisbild stämmer ganska bra.

Dom försvaret säljer nu är ofta sönderplockade och ganska risiga, och ändå går auktionspriserna upp ordentligt..

 

Du måste rapportera hur det gick snart! VI ÄR NYFIKNA!! (Iaf jag...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit tvungen att prioritera lite andra saker först och sen har han som ska sälja varit borta på jobb, så jag har inte haft möjlighet att prata med honom....

Förhoppningsvis blir det tid till det nu under helgen!

Jag återkommer så snart jag har några nyheter! :-) 

Ni får hålla tummarna för mig! ;-)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hej!

 

Införskaffade min första TGB 11 härom veckan. Skicket är väl sådär, lite rost här och där i golvet bak, och på diverse småställen samt att förr förra ägaren målade om den röd. Bilen har gått i skogen en del antar jag så diverse bucklor följde med på köpet ;) . Sitter helt ok super swampers på samt rejäl winch.

 

Fick med en hel hög med delar, bland annat 4 hjul, extra dörrar runt om, koppling, fördelningsväxellåda, pedalställ, massvis med instrument, säten och ett helt gäng delar till. Bilen hade körts in i garaget för några år sedan, så den har stått några år. Så projekt nr 1 blir att få liv i den.

 

Så som prisreferens fick vi ge 40 000:- för den(delar den med min svåger). Vart ingen prutmån, då det fanns ytterligare en köpare.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FLOA: Hur går det? Skulle vara synd om nån annan snöt bilen för dig. Åk dit en snabbis o kolla, Bjud det du känner för, och får du den inte, så be han sätta ut den här på forumet. Så blir han nog av med den illa kvickt. 

Eller så läcker du till MIG var den finns (he-he).

Nej då jag har redan en, men som sagt var: Åk o kolla.

Du blir nog ledsen om han säljer den "bakom ryggen" på dig.

 

Som visare män (än jag) sagt här på forumet: Börjar bli ont om bra bilar av denna typ. Och fantasipriser för riktigt fina.

Blir väl ingen prisuppgång  i stil med Suggorna precis... Men om några år är säkert 11:orna inte billigare...

 

Btw: Tänk om man köpt ett par Suggor för 10-15 årsen...

Snacka pensionsförsäkring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu är affären nära förestående iaf!

Har startat upp kärran idag för testkörning var det tänkt. Tyvärr läckte det bensin från luftfiltret ner på grenröret så det måste åtgärdas först... Räknar med fortsatt skruvande imorgon... 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...