Gå till innehåll

oljeläckage i framhjulet.


Malawie

Rekommendera Poster

Fick ett nytt projekt igår när jag var ute och rastade 11:an, insidan av höger framhjul är täckt av olja, ut på däcket och det blev en liten pöl på backen under natten, det är motorolja och inte bromsvätska. det droppade friskt efter jag hittade det. hela portalen och allt runt om är täckt så det syns inte var ifrån det kommer. diffen fram fungerar men får känslan av att det var när jag kopplade in den det hände någonting. 

damaskerna fram behöver bytas märkte jag med, men då är det väl fett som läcker och inte olja? 


Vad tror vi rent spontant kan vara problemet? har inte kollat någon nivå än ska göra det så fort jag får tillfälle, det låter lite skumt nu med, som ett väldigt dåligt hjullager. 

Tack igen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser du hålet i en av mina damasker innan byte, hål stort nog för hylsa nr ? Jag körde 20 mil med trasiga damasker. Stannade var 4 mil och fyllde på. Enligt expertisen går det att köra ca 4 Max 5 mil om transmissionsoljan rinner ut innan du måste fylla på!!!!

Har du toppat oljan och dagen efter är det en pöl eller olja på däcket om bilen ej är flyttad är det nog ... damasken?

post-10030-0-60580100-1515946362_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Det brukar droppa ner på fälgen och skvätta runt när man kör.

 

Håller tummarna att du får lös fyrkantspluggarna på axlarna så du kan byta oljan.

 

20 minuter varmluftspistol för varje plugg och skiftnyckel krävdes för mig. Ta inte i hårt för fyrkantspluggarna är mjuka så hellre mer värme.

 

Har även råkat ut för att bultarna som hålllet portalen mot axelröret skruvat upp sig med samma blöta fälg som resultat. Hade nog dragit åt för klent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pluggarna för påfyllning är kanske lite skadade, så skift nyckel är lösningen. Annars är det nog nr 12 eller tum nonting?svårt att veta med deformerade pluggar. Mr Tatanka hade funderingar på att ta fram nya pluggar, vilket nog kan behövas för somliga. Ev har har Mr T redan pluggar till försäljning - har ej kollat.

Som framgår av trådar finns det två metoder att byta damasker. Skruva isär portalen eller lyfta ut hela paketet med axel(ryggknäckar metoden) och portal. Det underlättar om du har ett verktyg för att slå ner hylsan i portalen, men allt det där kan du kanske redan...

./.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting har än så länge suttit fast så jag håller tummarna!

Någon som vet vad som hänt med guiden på framsidan? den blir väldigt osammanhängande och konstig utan bilderna, det talas om ett hemmabyggt verktyg? är det ett krav?

 

har aldrig varit längre in än bromsarna så det blir spännande, alla tips mottages gärna!

 

Tack igen för all hjälp! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 det talas om ett hemmabyggt verktyg? är det ett krav?

 

 

Det är absolut inget krav, bara att det blir lite enklare. Ett alternativ är att stålringen från den gamla damasken och lägga ovanpå den nya när den ska monteras. Då kan du slå på den gamla ringen och på så vis undvika skador på den nya damasken :wub:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inget krav, bara att det blir lite enklare. Ett alternativ är att stålringen från den gamla damasken och lägga ovanpå den nya när den ska monteras. Då kan du slå på den gamla ringen och på så vis undvika skador på den nya damasken :wub:

Okej, det låter som en sak som kan gå att lösa hyfsat enkelt då det lugnar mig. tack! :)

Sök på "damaskbyte" i sökrutan överst till höger. Välj "Forums". Sedan har du läsning hela kvällen... ^_^

Ja, jag kan inte säga att jag blev klokare.

Tack för tipset jag har nu ett hum om hur jag ska gå tillväga och det få räcka, jag klurar nog ut resten :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en skärmdump på verkstadshandbokens instruktion. Också en ritning på verktyget, som ligger under dokument, har glömt vem som gjorde den.

 

Det är egentligen rätt enkelt att byta själva damasken, den sitter ipressad ungefär som en packbox. Slå ut den gamla med en mejsel på ytterkanten, trä på den nya på axeln och knacka ner ytterringen i hålet, helst med rätt verktyg, annars med den gamla damaskens ring som mellanlägg.

 

De två metoderna som finns beskrivna handlar mest om hur man hanterar problemet med bromsledningarna.

 

Sedan finns det knep som underlättar isärtagning och hopsättning av portalerna (hjulväxelhusen). T ex att spänna ut bromsbackarna och att lägga i diffspärren, eller ett par bultar med kapad skalle, men de har inte med själva damaskerna att göra utan gör det enklare före och efter du har bytt damasken.

 

Allt ovan finns beskrivet i trådarna du hittar om du söker här på damaskbyte.

 

VHB Damaskbyte.pdf

 

Damaskverktyg.pdf

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malawie det är enkelt att göra själv, men lite klurigt första ggn.

 

Fixa en stadig pall där du kan lägga bromstrumman inkl ytte halvan av portalen.

 

Starta motorn, lägg i diffspärrarna. lyft ena hjulet och kolla att det är låst (går ej att rotera).

 

Bort med hjulet.

 

Lossa de två skruvarna till den lilla plåtvinkeln som håller fast bromsslangarna.

 

Töm olja i portal, var försiktig med fyrkants-skallen, använd skiftnyckel och mycket varmluftpistol om den är svårt att få lös.

 

Klyv portalen (ett gäng bultar på baksidan portalen 17 mm?). Kan vara svårt att komma åt med blocknyckeln, kanske får du slipa blocknyckeln lite tunnare med vinkelslipen.

 

Drag loss bromstrumman och hela yttre halvan av portalen, den sitter fortfarande fast i bromsslangarna och är tung så lägg den åt sidan på pallen utan att pajja slangarna.

 

Drag lös resten av portalen inkl. drivaxeln som följer med (sitter med några ytterligare bultar genom flänsen på axelröret 19 mm?).

 

Sedan är det bara att ta lös damasken göra rent drivknuten (skölj med diesel) och fetta in lagret och sätta dit en ny damask. Använd avloppsrör eller skär ut metallringen från den gamla damasken och lägg på den nya när du bankar ner den så du inte gör sönder den nya. Mässingsringen kan du flytta enkelt från gammal damask till den nya.

 

Tryck in axeln med den nya damasken, kan vara lite klurigt att få den att passa i splinesen i diffklumpen men det brukar gå på ett par försök.

 

Sätt fast ett par bultar lite löst och pilla in gummikanten (inre tätningen) så den kläms mellan axelröret och den inre delen av portalen så kolla att den hamnar rätt innan du drar åt skruvarna helt. Om den inte sitter rätt fortsätter det droppa. och man får börja om igen. Dra åt bultarna hårt (knacka dem) eller sätt nån droppe loctite på portalbultarna, de vill gärna skruva upp sig själva annars har jag märkt...

 

Gör rent i portalen om det finns sand/lera. Skölj med diesel. 

 

På med äkta biltema packningsmassa runt portalen och sätt tillbaka bromstrumman.

 

Fyll på olja i portalen, vill minnas att det skall vara en halvliter motorolja eller kanske biltema 80w90 transmissionsolja.

 

Skruva fast fästet till bromsslangarna. På med hjulet.

 

 

Passa på att byta oljan i diffklumpen, den kan ha tappat i nivå när det har läckt ut i damasken. Många använder biltema 80w90 transmissionsolja i både axel och portal.

 

Ut å kör!  :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tusen tack allesammans!

Allting gjordes på lite under tre timmar i väldigt lugnt tempo och helt gröna inom området, det kändes som att alla skruvar var dragna med rätt moment sedan tidigare för ingenting satt löjligt hårt eller gick av!

 

Det som halvstrulade var när vi skulle föra in drivaxeln igen, den var ju hyfsat tung att hålla i luften medans man skulle passa in den i splinesen men vi fick idén att hänga på en längre bult i översta hålet och sedan vinkla in den och då gick det lätt, tack som fasen för tipsen om att ha i diffbromsen!  ^_^ 

Tusen tack för att guider, tips och bilder. Det är riktigt skönt att veta att det finns stor kunskap här att vända sig till om man har frågor.  :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Najs!

 

Hade själv blött i fälgen, NEEEJ!

 

Visade sig efter att ha monterat av hjul och kollat mer noga att det är urtappningspluggen för portalen som läcker. Där är det oljigt men det är helt torrt högre upp och även runt damasken. Blir att göra ett oljebyte i portalen bara så kan man rulla en bit till. :) Förra ägaren bytte damaskerna, men det var ju ett tag med "new old stock" där även damasker nya från hyllan gick rätt fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Najs!

 

Hade själv blött i fälgen, NEEEJ!

 

Visade sig efter att ha monterat av hjul och kollat mer noga att det är urtappningspluggen för portalen som läcker. Där är det oljigt men det är helt torrt högre upp och även runt damasken. Blir att göra ett oljebyte i portalen bara så kan man rulla en bit till. :) Förra ägaren bytte damaskerna, men det var ju ett tag med "new old stock" där även damasker nya från hyllan gick rätt fort.

 

Att själva pluggen är såpass otät att det bli blött på fälgen låter konstigt, har nån gång haft otät oljeplugg men det brukar bara bli nån enstaka droppe ibland. Det kan såklart vara så men jag gissar på annat..

 

Om det är helt torrt högre upp, kolla baksidan. Skulle gissa att några av bultarna som håller fast portalen i axelröret har vibrerat loss lite,  då börjar det droppa och rinna från axelröret nedåt längs baksidan. Är bara och kolla att damaskens inre tätning som skall vara klämd mellan axelrör och portal ligger rätt och sedan dra åt skruvarna igen.

 

post-6558-0-20759300-1519142915.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte jag kollade noga och följde det blöta områdets kant hela vägen runt för att inte missa något. Av vad jag kunde se var endast det orangemarkerade blött, och överallt där det är grönt var det torrt.

 

post-9208-0-59671900-1519217199_thumb.jpg

 

Vi bytte olja i portalen förra eller förrförra sommaren, tycker också det är konstigt att det börjat läcka vid pluggen, men jag kunde verkligen inte se hur annars oljan skulle kommit dit.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...