Gå till innehåll

Dispenser, lätt lastbil, passagerare


Braberg

Rekommendera Poster

Tänkte hör mig för om lite erfarenheter gällande dispenser för passagerare/baksäte/stolar i lastutrymme på gamla bilar.

 

Har ju en C303a som är registrerad för 1 passagerare som lastbil brukar va.

 

Men jag har en dispens som låter:

"2 st klaffstolar i lastutrymme"

 

Kort sagt, hur tolkar man detta?

 

 

Vet att det ibland på tex gamla vanar gick att få liknande dispenser för passagerare bak trots att dem var lastbilsreggade.

 

Men stod det i deras specifikt att det var dispens för antal passagerare eller antal sittplatser?

 

Klaffstolarna är de bakåtvända orginalstolarna med midjebälten. Så det är ju definitivt avsedda och konstruerade för passagerare.

 

Men frågan är då om dispensen bara innebär att jag får ha stolarna i lastutrymmet eller om den innebär att jag får använda dem för passagerare?

 

Ska ta mig tid att ringa till lite olika myndighetspersoner för att få 100% klarhet i detta. Vill inte anta något och sen sitta i klistret resten av mitt liv för att någon skadas i baksätet och försäkringsbolag tvärvägrar ersättning då stolarna inte får användas.

 

Men tänkte det kunde va intressant att höra här om någon har liknande dispenser och följt upp dem nån gång?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för totalvikt på bilen enligt regbevis? Får jag veta det kan jag råda dig lite bättre... Har lättreggat 4 st tgb 13 genom åren och fått lära mig en hel del av detta både byråkrativägen och den "hårda" vägen via SBP. Min nuvarande tgb131a är reggad för 6 passagerare och med rätt argument bör även en C303 kunna få mer än 1 passagerare tänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för lite input. Står ej nånting om "ej för passagerare iallafall" men står ej heller att dem är till för passagerare.

 

Vikter:

 

Tjänstevikt (faktisk vikt)

2870 kg

 

Max lastvikt

560 kg

 

Totalvikt

3430 kg

 

Ursprunglig totalvikt

3450 kg

 

Skattevikt

3430 kg

.

 

Pratade med en trevlig norrländsk herre på Transportstyrelsens kundtjänst igår.

 

Han läste upp dispensen och jag frågade vad texten "2 st klaffstolar i lastutrymme" innebar i klartext.

 

Han svarade utan tvekan:

"Det innebär kort och gott att jag får sätta in två klaffstolar i lastutrymmet och använda för 2st passagerare till"

 

Jag sa att klaffstolarna är orginalmonterade och sitter där redan och frågade om jag får ha ytterliggare 2 passagerare utöver "Max 1st passagerare" som registreringsbeviset säger.

 

Han svarade än en gång utan tvekan att ja.

 

Du får åka fyra stycken i bilen med den dispensen, 1 förare en passagerare i fram och 1 på varje klaffstol.

 

Dispensen fungerar som ett tillägg utöver registreringsbevisets uppgifter. Han var mycket säker på sin sak och det var inget konstigt med det. Jag frågade igen om han var 100% säker för att jag vill kunna ta med mig familjen med gott samvete utan jobbiga påföljder och han svarar nåt i stil med.

 

"Jo men det faller även på sin egen rimlighet att du får bruka stolarna annars hade de inte varit inskriva som dispens"

 

Verkligen glädjande besked.

 

Läst runt lite på diverse andra forum och många som sagt cheva van ägare å liknande har också sådana dispenser.

 

Anledningen till att de hamnat under dispens verkar va att enligt lag får man inte färdas i lastutrymmet på en bil. Alltså bakom lastsäkringsväggen. Flyttar man lastgallret så att det inte räknas som lastutrymme blev lasturymmet för litet för att registrera som lastbil.

 

Min bil är dessutom registrerad som Brandfordon och specialbyggd som det, det kanske spelat en roll i varför det hamnat som dispens istället för inreggade passagerarplatser.

 

Har jag förstått rätt så måste jag räkna passagerarna bak som lastvikt och får därför lasta mindre med dem i.

 

Sen får man att större ansvar att se till att lasten är säkraf och inte kan skada personerna i lastutrymmet vid eventuell olycka. När jag fått detta bekräftat så tänker jag slå upp ett extra vikbart lastgaller i mitten av lasturymmet för att kunna ha kvar "lös" last längst bak.

 

Har nu talat med en part på ansvarig myndighet. Ska ringa igen till transportstyrelsen och se om jag får tala med ytterliggare en person där. Funderar även på att tala med mitt försäkringsbolag, polisen och bilprovningen och se om jag får lika svar där. De sistnämnda tre har nog lite sämre erfarenhet och insyn i dessa skrifter så svaren där bör inte bli lika pålitliga. Men vi får se. Återkommer med update.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått samma svar som du när jag gjort regbes hos Bilprovningen. Samt att passagerare räknas som last. Gällande totalvikten så är du ju under 3500 kg. Jag misstänkte att din Brandfordonsreggade bil med extra utrustning skulle väga över 3500 kg och då vara tung lastbil.

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått samma svar som du när jag gjort regbes hos Bilprovningen. Samt att passagerare räknas som last. Gällande totalvikten så är du ju under 3500 kg. Jag misstänkte att din Brandfordonsreggade bil med extra utrustning skulle väga över 3500 kg och då vara tung lastbil.

 

// Klas

Låter bra!

 

Har du passagerarplatser på dispens i dina fordon eller är de inreggade som passagerare?

 

Det bästa hade ju antagligen vart att försöka registrera in passagerarplatserna. Kanske hade kunnat gå att "bara" registreringsbesikta och få in 3 passagerare i regbeviset istället eftersom dispensen för stolarna redan finns? Antagligen inte så lätt men kan höra med besiktningsgubbarna.

 

Nu är den ju reggad som brandfordon så det lär krångla till det en del, lätt lastbil och passagerare verkar va halvkört att regga in i nuläget då lastytan blir för dålig. Personbil är förmodligen ännu värre.

 

Hade vart kul att ha kvar den som brandfordon, men ekonomiskt hade det vart smartast att regga om till lätt lastbil då brandfordon är dyrare att försäkra tydligen...

 

Nej den har precis klarat sig under 3,5tons gränsen som tur är.

 

 

 

Sitter och läser trafikförordningen nu.

Från kap 4.

 

"6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.

 

På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.

 

På en motorcykel eller i en sidvagn som kopplats till en motorcykel får passagerare tas med endast om föraren fyllt 18 år. Vid övningskörning med motorcykel tillämpas dock bestämmelserna i 4 kap. 2 och 3 §§ körkortslagen (1998:488) om förares ålder.

 

Transportstyrelsen får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena. Förordning (2008:1109)."

 

Så man får inte ta fler passagerare än angivet i registreringsbeviset enligt första stycket.

 

Men texten i botten av paragrafen säger att Transportstyrelsen kan lämna undantag. Vilket dispensen bör räknas som.

 

Kan ju vara bra att ha tillgång till en lagtext som stöder att man får ha mer passagerare än vad som står i regbeviset om det finns ett medgivet undantag om man blir stoppad eller det händer nåt.

 

 

Förr fanns ju ett kryphål att man fick ha så många passagerare man ville om alla hade sittplats, alla bälten användes, inte skymde sikten eller maxlasten överskreds.

Detta vet jag är borttaget sen en tid tillbaks vilket jag misstänker kan krångla till det när polis stoppar och snöar in sig på max 1 passagerare. Så lagtexten ovan kan va bra att känna till. Att det FINNS undantag för "max 1 passagerare".

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade min tgb 11 först reggad som lätt lastbil och hade då förare + 1 passagerare i papperen.

 

 

Var förbi sbp och ville regga om den för att få möjlighet att ta med fler passagerare, för att kunna göra det rätt och riktigt.

 

Fick då veta att om jag reggar om den till personbil så kunde jag få fler passagerare, men behövde då söka dispens för att bältena på soffans ytterplatser inte var tre-punktsbälten.

 

Fick igenom den ansökan vilket ger att jag nu har 1 förare och 6 passagerare i papperen.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande! Christer, har du mer information om vilka dispanser du behövde och hur dessa fixades fram? Hur länge sedan gjordes detta? Jag skulle gärna regga om min till personbil om det gick, om inte annat för att det är enklare med vissa parkeringsregler och fordonsförsäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dispensen vad för att slippa ha 3-punktsbälten på ytterplatserna i baksätet utan kunna använda originalbälten.

 

Jag skrev en ansökan i form av ett word-dok, som fokuserade på vad som skulle ske om jag inte fick dispensen. Det är tydligen vanligt för sk. 50-talsbilar från US.

 

Skillnaden var att jag hade reggat om den till pb som då blev underkänd. Därefter skickades ansökan in. Tekniker ringde och frågade lite och när jag förklarade att bilen var godkänd i övrigt och att allt nu hängde på denna dispens så vart allt klart och info skickades till SBP. Ett besök där och allt löst och klart.

 

Det var några år sedan. Jag gjorde en tråd här om detta, så det borde gå att söka fram.

 

Lycka till. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några dispenser ska ej behövas bara att hänvisa till regelverket.      På min har jag 3 dynor på varandra på varje sida och vid regningen för passagerare i skåpet lade sig stationschefen i pågående besiktning och hänvisade till att riktiga platsers saknades eftersom inget ryggstöd fanns, ansvarig besiktningsgubbe bad mig återkomma med en av sittdynorna på vadera sida upprest och fäst mot väggen för då fanns ju ryggstöd och inget kunde hindra att jag fick antal passagerare som lastvikten tillät.

 

 4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte.

5 § Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som skall vara försedda med upprullningsdon.
Lätt lastbil av 1986 eller senare års modell skall om den är försedd med permanent bostadsinredning (husbil) även ha bilbälten på övriga sittplatser. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten med upprullningsdon eller höftbälten.
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits behöver dock inte ha bilbälte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog följande text som ställer till det.

 

"Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon."

 

Rulldon har vi ju inte på ytterplatserna i baksätet.

Har för mig att det är skillnad om man gör reg-besiktning i nutid, och att det då är de reglerna som gäller.

 

Hursom så var det så jag gjorde, och det gick vägen för mig och jag tänker inte ifrågasätta bilprovningens och transportstyrelsens beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog följande text som ställer till det.

 

"Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon."

 

Rulldon har vi ju inte på ytterplatserna i baksätet.

Har för mig att det är skillnad om man gör reg-besiktning i nutid, och att det då är de reglerna som gäller.

 

Hursom så var det så jag gjorde, och det gick vägen för mig och jag tänker inte ifrågasätta bilprovningens och transportstyrelsens beslut.

Varför placera passagerarna  i färdriktningen?  Läser man färdigt hela paragrafen så finns undantaget för både personbil och lastbil.

 

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.

Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte.

 

5 § Lätt lastbil av 1984 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som skall vara försedda med upprullningsdon.

Lätt lastbil av 1986 eller senare års modell skall om den är försedd med permanent bostadsinredning (husbil) även ha bilbälten på övriga sittplatser. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten med upprullningsdon eller höftbälten.

Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits behöver dock inte ha bilbälte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile

 

Som du säkert vet så är originalsittplatserna enligt följande

fram, förare och passagerare

mitten, två klaffsitsar med rygg mot färdriktning och en tre-sits soffa i färdriktningen. Dessa fem har midjebälten.

 

Klart att man kan göra om sittplaceringen om man vill, med effekten att man tappar lastutrymmet och möjligheten att använda originalplaceringen av lastgallret som avdelare mellan last och sittplatser.

Detta är säkert görbart, frågan är ju bata hur mycket arbete man vill lägga ner på att flytta sittplatserna.

Det finns säkerligen regler avseende placering av lastutrymme i förhållande till passagerarutrymme.

Det är av dessa regler som gör att om fordonet är regbesiktat som lätt lastbil efter ett visst datum (som jag inte kommer ihåg nu) så måste du ha ett visst avstånd (170cm) mellan bakdörren och ryggstöd till baksäten. I praktiken skulle det innebära att lastgaller so avdelning mellan lastutrymme och sittplatser  måste placeras ca 30-40 cm från klaffsitsen. Då får man godkänt för förare och tre passagerare.

 

För min del är det för sittplatser samt att det blir riktigt trångt för de som ska sitta på klaffsitserna.

 

 

Ser inte varför man ska gå igenom allt arbete med att flytta sittplatserna om problemet löses genom en dispensansökan. Men det får varje fordonsägare avgöra. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är ju att göra på enklast sätt så funkar dispens utan ombyggnad så är ju det bäst .

 

Är din 3 sits soffa placerad som ett vanligt personbilsbaksäte?  Trodde det var sido/ längsgående placerad bänk och därför hänvisade jag till vad lagen säger. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passerade en Chevrolet G20 Van häromdagen.

Lastbilsreggad med 1st passagerare.

 

Tilläggsinformation säger att den får förses med säte för ytterliggare 3pers i lastutrymme.

 

screenshot-20180222-153046-2.png

 

 

Tanken är ju att man ska slippa regga om bilen till personbil och flytta lastgaller osv om bilen en gång försetts med en dispens för passagerare i lastutrymmet.

 

Läst på några forum för just amerikanare och många med vanar som importerades när de kom verkar ha fått dem lastbilsreggade med dispens för fler passagerare i lastutrymme.

 

Inte ringt några fler samtal till transportstyrelsen ännu men ska se om jag kan få bekräftat i veckan att jag faktiskt får ha passagerare utöver 1an i regbeviset med min tilläggs text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade gärna registrerat om min 11:a till PB. Just nu är den reggad som Lätt lastbil med 6st passagerare. Enda fördelen med lätt lastbil var väl lägre skatt på en så stor och tung bil, men det problemet är ju borta i och med att bilarna blev över 30 år och skattebefriade. Vet dock inte om jag vågar rulla in på någon regbesiktning, vill inte tappa några av mina passagerarplatser eller ställa till med något. Kanske får åka till lokala bilprovningen och tjöta lite med gubbarna efter sommarens flytt. De är kanske lite mer medgörliga.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...