Jump to content
Einhead

TGB11 eller inte TGB11 det är frågan..

Recommended Posts

Högt bromsljus bak ja..  funderar på att byta ut det som sitter och görasom på min förra TGB.. ha en bit snygg reflextejp ovan regnkanten på varge sida och gömma en bit RÖD LED strip på varje sida under samma regnkant..  som tänds och lyser på reflexen när man bromsar.. det var riktigt coolt..

 

 

 

 

 

Högt bromsljus bak.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snyggt, men hur länge överlever LED-stripen om den ligger i dropplisten? Jag tänker på allt vatten som samlas där med skräp osv. Visst att de ska vara vattentäta, men det brukar inte fungera så bra i längden om miljön är riktigt blöt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funderar själv på höga armaturer bak, men inte hottat några bra. Har även funderat "traktorblinkers" på sidan, ser bra ut men lite utsatt läge.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte dessa LED på Bauhaus lilla båthörna i Linköping (finns ej där längre).. antar att det var tilltänkta att användas på en båt..  så lite blöta borde inte ha varit något problem.. de var lixom inbakade i silicone på nått vis..

Jag har satt sidoblinker på min i hålet ovanför lilla fönstret bakom förardörrarna.. funkar kanon och ser nästan orginalmonterat ut.. på förra TGB:n var de tilltänkta som blinkers på BV202.. köpte dem nya på ebay då.. de som sitter på JRL hittade jag på Tradera.

/E

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blinkersen på 202 var samma som på alla andra produkter, dvs hjullastare, som lämnade Arvikaverken.

Finns liknande på Swedol, har vita/orangea på släpkärran fast de är lite mindre

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håhåjaja.. sommaren är faktiskt snart här igen.. utomhustemperaturerna kryper sakta men säkert uppåt.. så nu är det snart nästan drägligt att som en chimpans svinga mej runt i  TGB:n i bara kortärmat. :)

 

Som vanligt är det ju en massa som man vill antingen reparera, modifiera eller bara se över och fixa inför sommaren.. visserligen kör jag med min året runt så fort jag har legitim anledning, dvs. köra skräp till återvinnignen, ut i skogen och plocka svamp eller bara åka omkring å drälla.. :wub:

 

Håller för tillfället på med en omfattande el-genomgång och till vissa delar modifiering, hade tänkt mej att montera några extra instrument. Jag vill ju i så fall inte ha instrumenten utspridda lite här och där utan de skall in i panelerna snyggt och prydligt, helst på ett sätt som i alla fall nästan ser orginallikt ut.. -_-

 

Följande skall in; Varvräknare ovanför hastighetsmätare, oljetryck och tankmängd till vänster - oljetemp och vattentemp till höger. Dimmer för instrumentbelysning flyttas. Ampere och voltmeter installeras ovanför värmereglagen med laddlampan flyttad in mitt emellan dem. En vakummätare monteras till höger om inkoppling för framaxel. Sist men inte minst monteras en klocka och en yttertemperaturmätare in där askoppen satt. Alla extra instrument är tidsenliga VDO hittade antingen på Tradera eller ebay.. sensorerna är lite trixigare dock.. måste ju matcha instrumenten..  detta gäller för oljetryk, oljetemperatur och yttertemperatur.. Kommer att testa med en oljetrycksgivare från Biltema.. själva instrumentet är ju bara att kasta, men givaren (inte Bitemas) har rätt Ohm. Samma gäller oljetemp givare.

 

Ytterligare på agendan blir till att montera dörrswitchar till samtliga dörrar på det, att jag har vettig hyttbelysning i fram samt vettig skåpbelysning.

 

Tro mej, att dra alla kablar och gömma dem på ett snyggt sätt är inte det allra lättaste.. trångt och pyssligt som fasen.. men det går. Under arbetets gång får man ju även rensa ur hempabempas superfixar och fula elkablar.. tycker inte alls om kabelskor från OK, illa klämda på redan återanvända fula elkablar..  och hängsäkringar.. ush!  :angry:

 

Mitt i allt detta ser jag även över bromssystemet.. båda servona samt huvudbromscylindern är översedda och arbete med att byta ut kassa bromsrör pågår.. Jag vill ju inte helt plödsligt stampa bromspedalen i botten på väg ned för ett berg.. typ.. :unsure:

 

 

EL 2.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej skapa en instrumentbyggare-tråd och berätta mer i detalj vilka instrument och givare du köper hur du tänker med givare inkoppling mm.
    Mitt vakuum instrument såg mer ut att passa i en sån däringa bil som åker fort på 30 vägar, har rosa ljus i kupén och röd triangel skylt bak.

Dessutom får jag det inte att fungera!

Tar gärna emot lite goda råd och idéer 

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Återkommer med lite bilder och erfarenheter när jag fått det att funka.  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Einhead,  jag tycker du skall tänka om. Visa inte bara när du är klar med ditt projekt och allt fungerar. Det är lika intressant att ta del av dina tankar och lösningar under vägen fram till målet. Gripen nämnde något åt det hållet. Ett unikt forum med högt i tak, samarbete, hjälpsamhet och givande diskussioner och ett bra cyberkamratskap. Sen är det inte fel att visa på vad som är möjligt att göra - ge en och annan vision. Min ambition är att vara delaktig till ett innehåll i cybersamtalet.

Terrängbilsägandet och delaktigheten i forumet går i vågor. Jag har inte haft tid under period, men nu var det det dags. Ingen fråga är onödig alltid berör den någon. Undras hur många som äger gröna bilar?

Vänligen

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag senast snyggade till bensintanken med rengörning, primer och färg bytte jag ju dumt nog inte ut tankurluftnings slangen.. så det blev gjort i helgen som var.. ett litet helvete att göra utan att plocka ned tanken.. men det gick till slut att få på plats slangklamman, trä på slangen samt sedan dra  klamman.... en storslangen övning i tålamod.. :excl:

 

Tatanka hade en ny slangstump som passade perfekt.

 

Den gamla var torr och eländig som en hundra år gammal trädgårdsslang...

 

 

 

 

 

 

TGB slangstump.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Einhead säger:

När jag senast snyggade till bensintanken med rengörning, primer och färg bytte jag ju dumt nog inte ut tankurluftnings slangen.. så det blev gjort i helgen som var.. ett litet helvete att göra utan att plocka ned tanken.. men det gick till slut att få på plats slangklamman, trä på slangen samt sedan dra  klamman.... en storslangen övning i tålamod.. :excl:

 

Tatanka hade en ny slangstump som passade perfekt.

 

Den gamla var torr och eländig som en hundra år gammal trädgårdsslang...

 

 

 

 

 

 

TGB slangstump.jpg

 

 

Det borde jag oxå göra....  vanlig klar plastslang? Innerdimension ungefär?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Checkade precis..

 

Innerdiameter är ca. 20mm

Ytterdiameter ca. 25mm (tänk på att slangen ska igenom öglan på påfyllningsröret)

 

För att lyckas med trä upp slangen och lirka på den på tanken fick jag först knacka upp den plåtbit som sticker ned från karrosen närmast ramen i den "ränna" slangen följer, och sedan med varmluft värma slangen så jag kunde mjuka upp och utvidga änden på slangen.. annars hade helvetet hunnit frysa över innan jag fått på slangen på tankpipen.. 

 

Tog ju som sagt inte bort tanken, släppte bara ned den i bakkant.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2020-04-28 på 09:16, Einhead säger:

När jag senast snyggade till bensintanken med rengörning, primer och färg bytte jag ju dumt nog inte ut tankurluftnings slangen.. så det blev gjort i helgen som var.. ett litet helvete att göra utan att plocka ned tanken.. men det gick till slut att få på plats slangklamman, trä på slangen samt sedan dra  klamman.... en storslangen övning i tålamod.. :excl:

 

Tatanka hade en ny slangstump som passade perfekt.

 

Den gamla var torr och eländig som en hundra år gammal trädgårdsslang...

 

 

 

 

 

 

TGB slangstump.jpg

Vill inte göra dig ledsen.. men Tatankas nya slang kommer bli änny värre om bara ett år..

..egen erfarenhet!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja..  då har jag ju i alla fall ett år på mej att fundera på  vad jag skall använda i stället..  :mellow:

 

En sån här sillikon/plast slang torde som sagt inte hålla några längre tider.. undrar vad det är för matrial som sitter nytt.. ?

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan, Einhead säger:

Tja..  då har jag ju i alla fall ett år på mej att fundera på  vad jag skall använda i stället..  :mellow:

 

En sån här sillikon/plast slang torde som sagt inte hålla några längre tider.. undrar vad det är för matrial som sitter nytt.. ?

 

 

 

 

Allt med slang hänger ju på att de ändrat "recepten" på grund av miljöregler. De tål inte det som gamla slangar gjorde.

Jag lyckades komma över "gammal slang" som förvarats rätt. Den använder jag än. Kom från försvarets verkstadslådor. Trelleborg, Semperit mm

Den Slangen är ju av luftning vid tankning. Borde bara gå ångor i den om man inte topp fyller. . En som är godkänd för oljor borde fungera. En vettig maskinstation borde ha hemma. Eller  Hydroscand typ. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...