Gå till innehåll

Vi får se vart det här leder:)


Hultebergarn

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Får vän starta en tråd jag med då jag precis har blivit en nybliven delägare i en TGB 11. Min svåger fick frågan strax innan jul om han var intresserad av att köpa en TGB 11 som skulle bort pga platsbrist. Jag själv har varit mer eller mindre sugen på sedan värnplikten, så efter lite grubblande kom vi fram till att vi skulle köpa den ihop. Bilen hade körts in och parkerats i ett kallgarage, och där stått i några år. Så den var inte körbar då batteri saknades och bensinen behöver bytas ut.

Lite av en chansning kanske, men det fanns en till spekulant som ville ha den, så vi slog helt enkelt till. Så vår plan är att i första hand få igång den samt byta oljor mm, därefter se över elen. Steg 2 blir att få den besiktigad. Och kanske även återställa den till grönt igen. Förra ägaren har påbörjat uppmärkningen för kamouflage målning samt även köpt färgen, men vi siktar nog på helgrön. Bilen hämtades hem med lastbil för två veckor sedan tillsammans med en hästtransport full med extradelar.

Efter lite baxande fick jag in den i min ladugård, där den nu väntar på lite mer mekvänllig temperatur.

 

post-10294-0-03836500-1520690668_thumb.jpgpost-10294-0-50051800-1520690689_thumb.jpgpost-10294-0-74629900-1520690716_thumb.jpg

  • Like 18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha fått fram ett par halvdana batterier så gav vi oss på ett startförsök idag. Tänkte först tömma ur den slatt med gammal bensin som är kvar i tanken och slå på ny, men pluggen satt så in i berget. Vi ville inte dra sönder den utan ska se om vi kan hitta en passande hylsa. Så vi körde med en dunk i stället. Körde helt slut på batterierna utan minsta antydan till tändförsök. Så vi la ner för dagen och satte batterierna på laddning. Efter lite gogglande läste jag att choken kunde vara svår att få ut helt. Så på med pannlampan och ut i ladugården. Och mycket riktigt så var den inte fullt ute. Så efter en serie med småtändanden hoppade den slutligen igång😀 Noterade dock att det droppade lite ur den främre förgasaren. Är ingen förgasarmästare, men kan det kanske vara alla startförsök som har fyllt upp den? Såg ut att sluta när man varvade lite, men började droppa igen på tomgång🤔

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99% säker på att det är en O-ring i botten på den droppande förgasaren som behöver bytas. Mycket vanligt. Förr när det var stora militärbilsauktioner så droppade det nog från 1/3 av alla bilarna. Lätt fixat och billigt. Jag betalade 5 kr för en ny O-ring.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enklare i verkligheten än på bilden

 

Det sitter en "mässingsknapp" i botten på förgasaren, dra rakt ner med polygrip eller tång..

 

Sen köp på dej en näve o-ringar, lätt o knäcka dom om man drar i snett. O är det INTE nitril så jäser de o du får absolut inte i dom gång 2.

 

Se propp flottörhus:

https://www.tatanka.nu/category/motor?sortBy=default&page=4

 

(O-ring finns på alla maskinfirmor o några länkar här på forat)

 

Kullagret.com:

Orderdatum: 2015-11-01 15:24:13
Fraktsätt: Brev Sverige2
Artikelnr Produktnamn Antal Belopp
OR-1554262-NBR 15,54 x 2,62 / O-ring NBR 16 st 80 :-
   
Frakt 15 :-
Varav moms 25 % 19,00 :-
Summa att betala 95 :-

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprängskissen stämmer inte riktigt, oringen sitter på nån plastkropp har jag för mig. Själva pluggen (locket) i mässing verkar saknas på bilden, eller så är den påpressad och sitter ihop med plasten. Jag köpte min kvantitet (100 st o-ringar) från Lundgrens Tekniska tätningar å betalade ca 95 kr för hela påsen.

 

Jag brukar lägga några pallar under bilen lägga mig på dom (har korta armar) och rycka pluggarna underifrån. Den främre pluggen är svår att komma åt från passagerarutrymmet...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade upp bilen igår och körde motorn några minuter. Kröp sedan under och tittade. Då var det snustorrt på den främre förgasaren, men däremot funkade det lite på den bakre. Så det blir i alla fall en ny packning på den. Men varför det droppade ur den främre blir jag inte riktigt klok på. Kan den ha blivit överfull på alla startförsök??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag brukar lägga några pallar under bilen lägga mig på dom (har korta armar) och rycka pluggarna underifrån. Den främre pluggen är svår att komma åt från passagerarutrymmet...

 

Tycker det är nog med bekymmer att bensinen rinner in i armarna när man tar dom bakifrån (jaja Svana, alla andra fattar ), men underifrån känns som given dusch???

 

Bra ide med pallarna, en inverterad smörjgrop, köra fram o ställa sig över pallar  :excl:

 

Se bild på propp via Tatanka länken ovan

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade upp bilen igår och körde motorn några minuter. Kröp sedan under och tittade. Då var det snustorrt på den främre förgasaren, men däremot funkade det lite på den bakre. Så det blir i alla fall en ny packning på den. Men varför det droppade ur den främre blir jag inte riktigt klok på. Kan den ha blivit överfull på alla startförsök??

När min läckte berodde det på trasig tryckregulator (grunkan i glaskoppen).

 

Jag drog åt slangklämmor, bytte packningar, och allt möjligt men lika fullt började det läcka någon annanstans. Det var lite som att försöka slå grodeländena som hoppar upp ut hålen på Liseberg....

 

Du har väl tryckregulator, flottörer och nålventiler att kolla om det inte slutar droppa. Det är ett ganska otrevligt ställe, det droppar förmodligen ner ner på grenröret..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flottörhusen är väl avluftade till luftburken så om det är knas i nålventilen och flottörerna eller på regulatorn så borde bränsleöverskottet hamna i luftburken och inte läcka ut under fuggarna? Kan ju vara läck ändå från slang eller luftburk, svårt å se kanske. Men om motorn går okej så bör bränsletryck, flottörer och nålventiler vara ok tänker jag. Läckande oring i bottenpluggen brukar tömma flottörhuset när man slår av maskin, kolla om det droppar efter du stannat motorn? Brukar krävas extra nötande på startmotorn för att fylla flottörhusen å få den att starta sen. Men då ska det läcka rejält... har haft så på några av mina maskiner iaf.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade upp bilen igår och körde motorn några minuter. Kröp sedan under och tittade. Då var det snustorrt på den främre förgasaren, men däremot funkade det lite på den bakre. Så det blir i alla fall en ny packning på den. Men varför det droppade ur den främre blir jag inte riktigt klok på. Kan den ha blivit överfull på alla startförsök??

Tycker du ska läsa igenom den här tråden så ser du hur det var för mig (m fl) och hur det löste sig:

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/4997-fl%C3%B6dande-f%C3%B6rgasare/?view=findpost&p=114428&hl=%2Bl%C3%A4ckande+%2Bf%C3%B6rgasare

 

I förhållande till vad du skrivit sätter jag en liten slant på att det är samma sak för dig och inte oringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efter att bilen har stått i någon vecka tog vi tag i den idag. Bytte o-ringar i förgasarna samt alla bränsleslangar. Så nu ser det riktigt torrt ut runt förgasarna:) Vi bytte även olja i motor samt växellådorna och kollade nivån på övriga oljor. vi konstaterad även att bromsröret på höger bak är trasigt. Förklarar varför jag tyckte det såg söligt ut runt hjulet sist jag parkerade in bilen. Bromsslangen sitter med en slangklämma runt bakaxelröret och har gått sönder precis vid klämman. Brukar det se ut så på dess bilar? Känns som att det är som gjort för att skavas sönder🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först skriver du att "bromröret" är trasigt.. sedan är det "bromsslangen"..

 

Rören sitter med slangklämmor av varierande kvalitet runt axelrören.

Ser lite tattarmässigt ut men fungerar bra. Visst skavs rören om dem rör sig, då kan man hellre välja stooora buntband att montera dit istället.

 

Största problemen med bromsrör har alltid varit pinnar och sly som sticker upp och bryter av rören under skogskörningar.

Därför är det bättre att ha för många slangklämmor än för få, för att rören skall ligga så tight det bara går mot axeln och således hindra grenar och fanskap att trä upp och slita av dem.

Jag har en plan att svetsa små rörbitar och dra rören igenom.. men har lite beslutsångest här.

Man vill ju helst se rörens skick.

Eller iaf bilprovningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

En liten uppdatering av läget. Bilen köptes ihop med svågern som ett gemensamt projekt, men det har inte riktigt blivit av att vi har skruvat som tänkt. Och jag har själv inte kännt mig helt motiverad att lägga tid och pengar på bilen när jag bara ägde ”halva”. Men nu har vi bestämt att jag köper loss hans halva, så förhoppningsvis får jag lite fart på projektet. Så första målet är att få den besiktigad. Och har då följande punkter som jag vet behöver åtgärdas. 

- Få ihop avgassystemet som har fått sig en så rejäl knäck att det inte går montera. Lutar åt lite Biltemadelar.

-Byta hastighetsmätarwiren som verkar vara nästan helt av. Mätaren ligger bara och studsar runt 20 km/h.

-Få fart på positionsljus och blinker som verkar vara det enda som inte fungerar just nu. Övriga lampor fungerar, men är omkopplade av tidigare ägare på diverse sätt. 

-ordentlig fastsättning av batterierna.

 

Sedan hoppas jag att den lite ojämna bromsverkan går igenom besiktningen, samt att det inte är något annat som jag helt missar. 

Har jag lite halvtur kanske jag klarar mig undan med några tvåor, så kan jag i alla fall köra någon vecka under sommaren utan att vara helt olaglig:)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ett litet steg framåt idag:) Blinkersen saknade mer eller mindre jord vilket gjorde att parkeringsljuset blinkande istället för blinkersen. Men förra ägarn har kopplat om elen på diverse sätt med både nya kablar, samt lämnat kvar gamla kablar. Är verkligen en salig röra. Noterade att parkeringsljuset enbart gick om motorn var igång och inte enbart med tändning på. Samma gällde varningsblinkers. Så här behöver det redas ut vad som spökar. Sedan funkar inte blinkersindikeringen/lamporna. Men de borde väl bara ligga parallellt med blinkersen? I så fall bör felsökning bli enkel hoppas jag.

 

Konstaterade även att hastighetswiren var helt rund upp mot mätaren. Inte konstigt att det slirar. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite framsteg gjorda idag. Fick efter någon timmes klurande loss hastighetsmätarvajern Antar att man skall ha någon form av specialhylsa som går att  trä vajern igenom? Lyckades i alla fall komma åt med en polygrip och fick muttern att röra på sig. Var dock lite för tight för att få loss den då jag bara kom åt att vrida knappt ett kvarts varv. Eftersom vajern var kass klippte jag helt sonika av den och trädde en hylsa över. Det gick då lite enklare att skruva på den. Men efter att ha skruvat en bra stund utan större motstånd samt utan att något lossade insåg jag att gängorna som muttern satt i gick runt. Gav då för en stund upp helt och tog mig en kopp kaffe framför verkstadshandboken. Där stod det att om muttern inte lossade skulle man lossa lagrets låsskruv. Hade inte sett någon låsskruv och antog då att den satt inuti växellådan. Men en skvätt Brake clean senare visade det sig att det satt en spårskruv som höll hela paketet. Skruven lossade jättelätt, så slutligen blev vajern utbytt:wub:

 

Och efter en provtur konstaterades det att hastighetsmätaren fungerade klockrent. Konstaterade även att den hastighet som jag trodde var 60-70 km/h i själva verket var 40km/h:wacko:

7EBAF5F7-83AE-4F89-B4A2-C025ACD13349.jpeg

BF4A7AD0-57E1-430F-A991-57CC51894EF0.jpeg

87123BA8-3DBB-4CA1-83CA-145F117FDD92.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kikat lite mer på hur elen i bilen beter sig och har konstaterat att blinkerindikeringen (som jag först trodde låg på två lampor) inte fungerar korrekt. Lampan blinkar när jag blinkar vänster. Blinkar jag höger blinkar båda lampor till en gång, sedan ingen mer gång. Har kollat och kablarna verkar vara rätt enligt elschemat. Direkt från blinkersreläts utgång till lampan. Är ju bara en utgång för indikering, så är konstigt att den går åt ena hållet?

 

Funderar även på hur hel/halvljus skall fungera. Just nu så är det kopplat på ena brytaren. Avslaget, halvljus samt helljus. Ljustutan är bortkopplad. Antagligen för att spaken är ganska glapp. Bakljusen är kopplade till auto knappen och fungerar enbart med motor igång. 

 

Det verkar inte som att allt funkar som det en gång gjorde när bilen var ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...