Gå till innehåll

Vi får se vart det här leder:)


Hultebergarn

Rekommendera Poster

12 timmar sedan, H.Hansen säger:

Blinkers skall blinka både en gång om du ej har släp vagns elen inkopplad, och sedan bara en av lamporna, har du släpvagns kontakt inkopplad och lamporna är hela skall båda fortsätta blinka

Lite konstigt att det funkar som det gör då. Har ju enbart indikering när jag blinkar vänster. Det är ju samma utgång på blinkdonet som skall gå åt båda håll. Och funkar det åt ena hållet borde det gå åt andra hållet eller? 

Kan inte riktigt komma fram till hur det kan bete sig som det gör.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-01 på 10:03, Hultebergarn säger:

Lite konstigt att det funkar som det gör då. Har ju enbart indikering när jag blinkar vänster. Det är ju samma utgång på blinkdonet som skall gå åt båda håll. Och funkar det åt ena hållet borde det gå åt andra hållet eller? 

Kan inte riktigt komma fram till hur det kan bete sig som det gör.0

Utan att ha sett schemat så funkar en indikeringslampa på två strömkällor så att man lägger bådas plus till indikeringslampan, lägger man bara på en plus och sen jordar eller drar felaktigt till andra minus indikerar den bara åt ett håll,  så kolla koppling eller om den tjuvjordar.  Tjuvjordar den kommer det ställa till blinkandet på andra sidan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, eile säger:

Utan att ha sett schemat så funkar en indikeringslampa på två strömkällor så att man lägger bådas plus till indikeringslampan, lägger man bara på en plus och sen jordar eller drar felaktigt till andra minus indikerar den bara åt ett håll,  så kolla koppling eller om den tjuvjordar.  Tjuvjordar den kommer det ställa till blinkandet på andra sidan. 

Det sitter ju en dedikerad utgång för lampan på blinkersrelät, men internt i relät kan det ju vara precis som du skriver. Får se om jag hinner se över både lampor och jordkablar nu i helgen. Dock ligger nog avgassystem högre upp på listan då jag börjar bli lite svetssugen:) samt att det kanske brötar lite väl mycket just nu-_-

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgas är tillåtet att utmynna under bilen framför bakaxeln , enklare att bygga, undviker att besiktningen orkar krypa under och hänga dit slangen för avgasmätning mm, samt tystare  vid landsvägskörning och man slipper avgaser in i ht delen om man har sidodörrar fönster öppna.  Kort lagom avstämt ger även lite bättre bottendrag. (mer luft ut mer luft in)

Tidigare fanns en regel att inget fick mynna ut mot trottoar sidan detta har gett vissa fordon onödigt tillkrånglade långa avgassystem som bara stal effekt och ökade på bränsleförbrukningen.

 

Ex: på enkelt system med en flex längst fram , mina burkar ser ut att hänga lågt, men jag har sänkt dubbelgolv samt lite högre upp dragana karossidor, på en 303 el 202 original döljs systemet helt

p7287817.jpgp7287814.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte till Biltema för att köpa lite delar och givetvis var ju det som jag hade i min plan slut, så det fick bli en snabb revidering av planen. Nu blir det en lösning ganska likt orginal, men jag börjar med en dämpare. Väsnas det för mycket är det bara att slänga på en dämpare till:) 

Kruxet tyckte jag var att få till ett rör som rundade balken under bilen och sedan gjorde att ljuddämparen hamnade hyfsat nära bilens golv. Men lyckades slutligen få till en lösning. Inbillade mig att ett flexrör vore bra vilket gjorde det lite mer tight med plats. Körde dock slut på avgasklämmor, så bygget fortsätter senare i veckan. Men slänger in några bilder på konstruktionen so far. Inte det snyggaste jag har gjort, men passformen blev faktiskt helt ok. 

21E93E9F-9B36-46BE-9DB0-A1486D349AC2.jpeg

A643C37D-1B8D-47EE-A6E5-7564E72DFD1B.jpeg

58FC826F-135B-424E-85CC-B28246C6E42A.jpeg

1B16B4AF-84C8-4D04-86B6-B90797ADD7E2.jpeg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick äntligen tummen ur, och pusslade ihop avgassystemet. Blev ju en helt annan bil:) Nu kan man ju till och med prata med varandra i vanlig samtalston när man är ute och åker. Frågan är vad bilprovning tycker om bara en ljuddämpare? -_-

Använde mig av lite delar från originalsystemet efter ljuddämparen, så just nu slutar ändröret inte riktigt jämns med karossen. Men det är ju lätt att justera vid behov.

För att få lite mer frigång mot framhjulet fick jag dock vinkla upp ljuddämparen lite, så den hamnade inte helt horisontellt, vilket hade varit snyggast. Hade biltema bara haft de u-rör som jag tänkt använda hade det vart mer plats. 

 

I och med att bilen nu går så tyst så kan man även höra ett svagt ljud från vad jag misstänker är urtrampningslagret:(

306A2B5B-686F-42BA-B4B6-54B50089E954.jpeg

DEF805B0-C67E-4FCC-B517-A610828A0E45.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utblåset kan inte sbp ha något emot. 

Lite oskyddat för snö/lera sprutet från hjulen.  

Alltid skönt med tysta bilar men man upptäcker lätt andra ljud.

 

Urtrampningslager: dra back gaffeln så ev tryck/kontakt med tryckplattan försvinner så hör du om det är lagret.  Vinade ljud kan försvinna kan ha att göra med förslitningen på tryckplattans fingrars kontakt med lagret,  ett slitspår brukar bli där, kombinerar man olika tryckplatta till lager eller oanvänt med lite rost uppkommer lätt ljudet som sen försvinner med tiden.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ett första försök till besiktning gjort, med blandat resultat. Var en ung kille som besiktigade, och detta var hand första Tgb. Så han frågade om bromsprov, där jag förklarade att det görs på väg. Så ut på en liten sväng. Där konstaterades att tutan tydligen hade slutat fungera:angry: men bromsar torkare samt spolare funkade. Därefter avgasvärde, och där hade jag CO6,5( trots ca 25% E-85) In på lyften för att konstatera att höger halvljus stod lite högt. Han frågade därefter vart chassinumret satt. Och insåg då att jag inte hade en susning:rolleyes:.

 

Bilen hissade då upp för att se om vi kunde hitta något, vilket vi inte gjorde. Killen insåg då också att bilen pga portalaxlarna var för hög för att han skulle kunna lyfta den. Så han föreslog att vi avbröt besiktningen och att jag bokade en ny tid vilket jag gjorde.

 

Så nu har jag en liten arbetslista.

fixa tutan

fixa CO2

fixa halvljuset 

få fram chassinummer 

 

får nog även se över elen generellt då det känns lite ostabilt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassinummer sitter höger ramben fram. 

På höger sida högt upp.. strax under där kofångaren möter rambalken. 

 

Mitt tips till dig är att åka å besikta på bilprovningen i Vänersborg. Dom tar tgb på lastbilssidan där. Å fantastiskt bra killar, jag fick stå på utsidan med CO mätaren inkopplad å justera nålarna på förgasarna."säg till när du är klar så kollar vi" sa dom bara å gick.

Så fick tid på mig att justera, sen ropa jag bara på dom när den va bra, sen gick bilen igenom med blankt papper.

 

Sen har du Besikta på kardanvägen i Trollhättan. En av besiktningsmännen där är gamal mekaniker från försvarsmakten, dvs han tycker de är roligt när de kommer in sånna här fordon, han vet också hur dom funkar... på gott å ont kanske, men kanske lite överseende på vissa saker för han vet hur dom brukar va:D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, Gravander säger:

Chassinummer sitter höger ramben fram. 

På höger sida högt upp.. strax under där kofångaren möter rambalken. 

 

Mitt tips till dig är att åka å besikta på bilprovningen i Vänersborg. Dom tar tgb på lastbilssidan där. Å fantastiskt bra killar, jag fick stå på utsidan med CO mätaren inkopplad å justera nålarna på förgasarna."säg till när du är klar så kollar vi" sa dom bara å gick.

Så fick tid på mig att justera, sen ropa jag bara på dom när den va bra, sen gick bilen igenom med blankt papper.

 

Sen har du Besikta på kardanvägen i Trollhättan. En av besiktningsmännen där är gamal mekaniker från försvarsmakten, dvs han tycker de är roligt när de kommer in sånna här fordon, han vet också hur dom funkar... på gott å ont kanske, men kanske lite överseende på vissa saker för han vet hur dom brukar va:D

Antar att du menar Dekra på kardanvägen? Hade tid bokad där, men den blev ombokad då killen var sjuk. Tog då en tid i Lilla Edet då jag var så jädra sugen på att få det gjort. Tog till och med ledigt från jobbet...

 

Skall se över de punkter jag kan ordna själv. Sedan skulle jag vilja löst CO halten på rätt väg då jag upplever att den suger i sig lite väl mycket bensin. Är själv helt okunnig på förgasare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Börjar närma sig besiktning nr 2 nu:) har justerat ner halvljuset så det motsvarar det som var ok, tutan fick lite nya kablar, samt att jag såg över elen. Visade sig att kabel 5 hade lossat från mörkläggningsvredet och detta resulterade i att postitionsljus mm bara fungerade med motorn igång samt enbart på halvljus. 

Fick även bytt luftfiltret. Hade för mig att det var bytt när vi såg över bilen efter inköpet, men tydligen inte-_-. Filtret var helt igensatt.

Efter provkörning hade bilen märkbart mer ork. Så det borde nog göra gott för co halten. Enda orosmomentet nu är ett av bakhjulen. Är en gren eller sten som har fläkt upp en flik i däcksidan. Ser lite o bra ut. Desvärre har min extra uppsättning hjul ett udda däck, så jag får väl byta bakhjulen för besiktning. Vill minnas att besiktningen vill ha samma hjul på respektive axel?

725C2AD5-4AA6-4A05-BA21-44CE1D8773E0.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så blev det äntligen dags för besiktning nummer två. Lite nervöst måste jag säga. Hade som längs kört en mil utan att stanna. Nu var det två mil att åka. 

Men bilen höll ihop hela vägen, och gick igenom med blankt papper. Även på denna besiktningsstation var det inte möjligt att lyfta upp axlarna, men här jobbade det betydligt mer välvilliga killar.

Så med brytjärn konstaterades det att inget glapp fanns. Co var fortfarande lite hög, men även här gjorde grabbarna sitt bästa för att få den godkänd (läs varnade för kung och fosterland). Så den hamnade med nöd och näppe på rätt sida gränsen. 

 

 

 

 

9C8B90B2-C712-40BE-90CF-A8EA30AD6A06.jpeg

943F173B-CBBF-47B2-A578-D2B6A3983DD7.jpeg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har nu lagt några mil på mätaren(och några kronor på bensinkontot), utan några bekymmer. Har dock noterat en sak som gör mig lite orolig. Inför besiktningen slängde jag på pildäck bak då jag har en tveksam skada på ett av mina super swampers. Påväg hem från besiktningen lät det som att jag körde över en sten, körde i ett potthål eller liknande då det ”slog till” i bakvagnen. Såg dock inget i backspegeln. Samma sak hände igen påväg till bondens dag i morses, då han jag heller aldrig se något i spegeln. Påväg hem senkommen även samma klonk, smäll när vi körde ut från parkeringen. Denna gång konstaterade jag att det var slät asfalt. Har kollat däcken runt om nu och allt ser ok ut. Så vad sjutton kan det vara? 

Någon som har varit med om något liknande? Har ju lite olika dimension fram och bak på bilen, men borde ju inte göra något så länge man enbart kör på bakhjulsdrift. Eller gör jag en tankevurpa här? Fyrhjulsdriften går ju in vid bromsning. Den kanske har hängt sig? Hör dock hur ventilen pyser. Någon som har tips vart jag skall börja leta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft bekymmer med vakuum läckage och då kopplas 4 hjulsdriften in så snart man tappar vakuum. Det krävs alltså vakuum för att hålla i 2wd.

 

Skulle gissa på samma bekymmer för dig.

Jag bytte nåt membran och några torrspruckna slangar så vart det ok. Min ville koppla in 4wd i 70 km/h vilket inte kändes något vidare smart.

 

Det är gissningsvis lite extra dumt med olika stora hjul om man har vakuum läcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Johannes säger:

Jag har haft bekymmer med vakuum läckage och då kopplas 4 hjulsdriften in så snart man tappar vakuum. Det krävs alltså vakuum för att hålla i 2wd.

 

Skulle gissa på samma bekymmer för dig.

Jag bytte nåt membran och några torrspruckna slangar så vart det ok. Min ville koppla in 4wd i 70 km/h vilket inte kändes något vidare smart.

 

Det är gissningsvis lite extra dumt med olika stora hjul om man har vakuum läcka.

Ja, det låter ju som en trolig problemkälla. Hur är det med indikerings lampan för fyrhjulsdriften, lyser den alltid om fyrhjulsdrift är inkopplad, alltså även vid vacuumläcka? Eller är det enbart när man trycker på knappen alternativt kör på lågväxel? Fick inte lampan att tändas varken på knapp eller lågväxel för ett tag sedan. Men när jag löste elfelet funkade lampan igen. Blev lite fundersam på varför, då felen enligt elschemat inte hängde ihop. Samt att elfelet nog har funnits sedan jag köpte bilen, men lampan för fyrhjulsdrift har fungerat i alla fall sporadiskt. 

 

Får börja rota i slangarna till att börja med:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Mats1111 säger:

Lampan tänds med strömställaren för 4-hjulsdrift och av en brytare när lågväxeln läggs i. Inte när du bromsar eller om vakuumet "försvinner".

 

Bara så att jag är helt med. Lyser lamporna för diff samt fyrhjulsdrift enbart när funktionen är faktiskt aktiverad? Med andra ord, när man saknar vacuum så går det inte att få lamporna att för diffspärr att lysa. Eller aktiveras lampan när man vrider på vreden oavsett om vacuum finns eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Difflamporna aktiveras av en vakuumkontakt och framhjulsdriften av  knappen på panelen och kanske av kontakten i fördelningslådan men det har jag inte hundra på.

Med andra ord behöver diffarna vakuum för att lamporna ska tändas medans framhjulsdriften enbart behöver en elektrisk signal

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Fredrik L säger:

Difflamporna aktiveras av en vakuumkontakt och framhjulsdriften av  knappen på panelen och kanske av kontakten i fördelningslådan men det har jag inte hundra på.

Med andra ord behöver diffarna vakuum för att lamporna ska tändas medans framhjulsdriften enbart behöver en elektrisk signal

Kanon:) då får felsökningen påbörjas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det luriga med 4wd som plötsligt kopplas in är att man inte kan se det förutom att bilen rycker till lite. Min hoppade i och ur så det blev ett litet ryck var 30 sekund. Min amatörmässiga analys var att det var en liten läcka eftersom vakuumet ”nästan” räckte till. Stor läcka så borde det varit 4wd hela tiden.

 

I mitt fall hände det alltid vid 70 km/h, antagligen var motorvarvtalet eller kanske någon annan faktor som provocerade fram det hela (värme, fartvind, hemlängtan?).

 

Enkelt sätt å felsöka är att trycka in framhjulsdriften så upphör spontaninkopplingen, vet inte om det är så bra med olika hjuldiameter dock.

 

Kolla slangarna ovanpå insuget, membranen på axlarna och kanske backventilerna. I mitt fall läckte ett av diffmembranen samt några stenhårda slangar vid insuget som inte var täta.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...