Gå till innehåll

Vi får se vart det här leder:)


Hultebergarn

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Johannes säger:

Det luriga med 4wd som plötsligt kopplas in är att man inte kan se det förutom att bilen rycker till lite. Min hoppade i och ur så det blev ett litet ryck var 30 sekund. Min amatörmässiga analys var att det var en liten läcka eftersom vakuumet ”nästan” räckte till. Stor läcka så borde det varit 4wd hela tiden.

 

I mitt fall hände det alltid vid 70 km/h, antagligen var motorvarvtalet eller kanske någon annan faktor som provocerade fram det hela (värme, fartvind, hemlängtan?).

 

Enkelt sätt å felsöka är att trycka in framhjulsdriften så upphör spontaninkopplingen, vet inte om det är så bra med olika hjuldiameter dock.

 

Jeg hadde samme problem, i motbakker der jeg måtte gi litt ekstra gass ble det mindre vakuum i systemet, og da begynte firehjulstrekkinnkoplinga å slå. Det er alltid litt forskjell på farta på fram og bakaksel. Derfor bankelyden. Jeg tok opp membranen, men den så heil ut. Satte så trykkluft på vakuumslangene for å finne lekkasjer, men fant ingen. Det var bare litt olje på begge sider av membranen. Etter jeg satt membranen på igjen så var problemet borte. Heldigvis.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju onekligen som en trolig felorsak även på min bil. Hoppas på lite mektid i helgen. Hade när jag körde ett vinande som jag inte riktigt kände igen. Samma vinande som när jag kör med fyrhjulsdrift på traktorn. Kanske skall palla upp alla hjul och se vilka hjul som snurrar? Är man modig så kan man ju palla upp den helt och lägga i växel med motorn igång. Då ser man ganska snart om fyrhjulsdriften går in när man jocksar på slangarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp nya slangar och sätt på slang klämmor. Ofta är slangarna bara på tryckta på anslutningar. Utan slang klammor

Att byta slang är inte så dyrt eller krongligt. Ja skall du ändå felsöka så lär du ju på alla slangarna ändå. 

Mycket billigare än att renovera eller byta det som kan gå sönder om det kopplar i vid färd speciellt med olika dimensioner på däckena .

Låter som ni hittat orsaken. Bäst att åtgärda så fort som möjligt med så lite körning som möjligt innan. Så tycker jag nog du skall fixa det med däcken. 2 begagnade borde gå att få fram på forumet. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...