Jump to content
Sign in to follow this  
Hultebergarn

Vi får se vart det här leder:)

Recommended Posts

12 timmar sedan, H.Hansen säger:

Blinkers skall blinka både en gång om du ej har släp vagns elen inkopplad, och sedan bara en av lamporna, har du släpvagns kontakt inkopplad och lamporna är hela skall båda fortsätta blinka

Lite konstigt att det funkar som det gör då. Har ju enbart indikering när jag blinkar vänster. Det är ju samma utgång på blinkdonet som skall gå åt båda håll. Och funkar det åt ena hållet borde det gå åt andra hållet eller? 

Kan inte riktigt komma fram till hur det kan bete sig som det gör.0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamporna måste dra tillräckligt med ström för att blink-indikeringen ska fungera. Kolla att det är rätt lampor. Skulle det vara rätt så prova att byta till ny.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är rätt lampor men du vill dubbelkolla är det kanske enklast att byta sida på lamporna, då vet du med säkerhet om det är lamporna som är problemet eller inte.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja som de andra säger kolla lamporna, eller hållaren till lampan, det kan vara den som spökar också. dålig kontakt mm i den som ej vill vara med 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-07-01 på 10:03, Hultebergarn säger:

Lite konstigt att det funkar som det gör då. Har ju enbart indikering när jag blinkar vänster. Det är ju samma utgång på blinkdonet som skall gå åt båda håll. Och funkar det åt ena hållet borde det gå åt andra hållet eller? 

Kan inte riktigt komma fram till hur det kan bete sig som det gör.0

Utan att ha sett schemat så funkar en indikeringslampa på två strömkällor så att man lägger bådas plus till indikeringslampan, lägger man bara på en plus och sen jordar eller drar felaktigt till andra minus indikerar den bara åt ett håll,  så kolla koppling eller om den tjuvjordar.  Tjuvjordar den kommer det ställa till blinkandet på andra sidan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan, eile säger:

Utan att ha sett schemat så funkar en indikeringslampa på två strömkällor så att man lägger bådas plus till indikeringslampan, lägger man bara på en plus och sen jordar eller drar felaktigt till andra minus indikerar den bara åt ett håll,  så kolla koppling eller om den tjuvjordar.  Tjuvjordar den kommer det ställa till blinkandet på andra sidan. 

Det sitter ju en dedikerad utgång för lampan på blinkersrelät, men internt i relät kan det ju vara precis som du skriver. Får se om jag hinner se över både lampor och jordkablar nu i helgen. Dock ligger nog avgassystem högre upp på listan då jag börjar bli lite svetssugen:) samt att det kanske brötar lite väl mycket just nu-_-

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avgas är tillåtet att utmynna under bilen framför bakaxeln , enklare att bygga, undviker att besiktningen orkar krypa under och hänga dit slangen för avgasmätning mm, samt tystare  vid landsvägskörning och man slipper avgaser in i ht delen om man har sidodörrar fönster öppna.  Kort lagom avstämt ger även lite bättre bottendrag. (mer luft ut mer luft in)

Tidigare fanns en regel att inget fick mynna ut mot trottoar sidan detta har gett vissa fordon onödigt tillkrånglade långa avgassystem som bara stal effekt och ökade på bränsleförbrukningen.

 

Ex: på enkelt system med en flex längst fram , mina burkar ser ut att hänga lågt, men jag har sänkt dubbelgolv samt lite högre upp dragana karossidor, på en 303 el 202 original döljs systemet helt

p7287817.jpgp7287814.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åkte till Biltema för att köpa lite delar och givetvis var ju det som jag hade i min plan slut, så det fick bli en snabb revidering av planen. Nu blir det en lösning ganska likt orginal, men jag börjar med en dämpare. Väsnas det för mycket är det bara att slänga på en dämpare till:) 

Kruxet tyckte jag var att få till ett rör som rundade balken under bilen och sedan gjorde att ljuddämparen hamnade hyfsat nära bilens golv. Men lyckades slutligen få till en lösning. Inbillade mig att ett flexrör vore bra vilket gjorde det lite mer tight med plats. Körde dock slut på avgasklämmor, så bygget fortsätter senare i veckan. Men slänger in några bilder på konstruktionen so far. Inte det snyggaste jag har gjort, men passformen blev faktiskt helt ok. 

21E93E9F-9B36-46BE-9DB0-A1486D349AC2.jpeg

A643C37D-1B8D-47EE-A6E5-7564E72DFD1B.jpeg

58FC826F-135B-424E-85CC-B28246C6E42A.jpeg

1B16B4AF-84C8-4D04-86B6-B90797ADD7E2.jpeg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick äntligen tummen ur, och pusslade ihop avgassystemet. Blev ju en helt annan bil:) Nu kan man ju till och med prata med varandra i vanlig samtalston när man är ute och åker. Frågan är vad bilprovning tycker om bara en ljuddämpare? -_-

Använde mig av lite delar från originalsystemet efter ljuddämparen, så just nu slutar ändröret inte riktigt jämns med karossen. Men det är ju lätt att justera vid behov.

För att få lite mer frigång mot framhjulet fick jag dock vinkla upp ljuddämparen lite, så den hamnade inte helt horisontellt, vilket hade varit snyggast. Hade biltema bara haft de u-rör som jag tänkt använda hade det vart mer plats. 

 

I och med att bilen nu går så tyst så kan man även höra ett svagt ljud från vad jag misstänker är urtrampningslagret:(

306A2B5B-686F-42BA-B4B6-54B50089E954.jpeg

DEF805B0-C67E-4FCC-B517-A610828A0E45.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utblåset kan inte sbp ha något emot. 

Lite oskyddat för snö/lera sprutet från hjulen.  

Alltid skönt med tysta bilar men man upptäcker lätt andra ljud.

 

Urtrampningslager: dra back gaffeln så ev tryck/kontakt med tryckplattan försvinner så hör du om det är lagret.  Vinade ljud kan försvinna kan ha att göra med förslitningen på tryckplattans fingrars kontakt med lagret,  ett slitspår brukar bli där, kombinerar man olika tryckplatta till lager eller oanvänt med lite rost uppkommer lätt ljudet som sen försvinner med tiden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett första försök till besiktning gjort, med blandat resultat. Var en ung kille som besiktigade, och detta var hand första Tgb. Så han frågade om bromsprov, där jag förklarade att det görs på väg. Så ut på en liten sväng. Där konstaterades att tutan tydligen hade slutat fungera:angry: men bromsar torkare samt spolare funkade. Därefter avgasvärde, och där hade jag CO6,5( trots ca 25% E-85) In på lyften för att konstatera att höger halvljus stod lite högt. Han frågade därefter vart chassinumret satt. Och insåg då att jag inte hade en susning:rolleyes:.

 

Bilen hissade då upp för att se om vi kunde hitta något, vilket vi inte gjorde. Killen insåg då också att bilen pga portalaxlarna var för hög för att han skulle kunna lyfta den. Så han föreslog att vi avbröt besiktningen och att jag bokade en ny tid vilket jag gjorde.

 

Så nu har jag en liten arbetslista.

fixa tutan

fixa CO2

fixa halvljuset 

få fram chassinummer 

 

får nog även se över elen generellt då det känns lite ostabilt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chassinummer sitter höger ramben fram. 

På höger sida högt upp.. strax under där kofångaren möter rambalken. 

 

Mitt tips till dig är att åka å besikta på bilprovningen i Vänersborg. Dom tar tgb på lastbilssidan där. Å fantastiskt bra killar, jag fick stå på utsidan med CO mätaren inkopplad å justera nålarna på förgasarna."säg till när du är klar så kollar vi" sa dom bara å gick.

Så fick tid på mig att justera, sen ropa jag bara på dom när den va bra, sen gick bilen igenom med blankt papper.

 

Sen har du Besikta på kardanvägen i Trollhättan. En av besiktningsmännen där är gamal mekaniker från försvarsmakten, dvs han tycker de är roligt när de kommer in sånna här fordon, han vet också hur dom funkar... på gott å ont kanske, men kanske lite överseende på vissa saker för han vet hur dom brukar va:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan, Gravander säger:

Chassinummer sitter höger ramben fram. 

På höger sida högt upp.. strax under där kofångaren möter rambalken. 

 

Mitt tips till dig är att åka å besikta på bilprovningen i Vänersborg. Dom tar tgb på lastbilssidan där. Å fantastiskt bra killar, jag fick stå på utsidan med CO mätaren inkopplad å justera nålarna på förgasarna."säg till när du är klar så kollar vi" sa dom bara å gick.

Så fick tid på mig att justera, sen ropa jag bara på dom när den va bra, sen gick bilen igenom med blankt papper.

 

Sen har du Besikta på kardanvägen i Trollhättan. En av besiktningsmännen där är gamal mekaniker från försvarsmakten, dvs han tycker de är roligt när de kommer in sånna här fordon, han vet också hur dom funkar... på gott å ont kanske, men kanske lite överseende på vissa saker för han vet hur dom brukar va:D

Antar att du menar Dekra på kardanvägen? Hade tid bokad där, men den blev ombokad då killen var sjuk. Tog då en tid i Lilla Edet då jag var så jädra sugen på att få det gjort. Tog till och med ledigt från jobbet...

 

Skall se över de punkter jag kan ordna själv. Sedan skulle jag vilja löst CO halten på rätt väg då jag upplever att den suger i sig lite väl mycket bensin. Är själv helt okunnig på förgasare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...