Gå till innehåll

Vilken grundfärg/rostskydd?


Tamaz

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, jag är på jakt efter en bra grundfärg/rostskyddsfärg. Original är min bil målad med en ganska matt röd färg under det gröna och jag tycker det är lite charmigt när det är den kulören som tittar fram efter lite slitage. Någon som har tips på vilken färg man bör använda? Främst är det tänkt att den ska målas över med 1-komponentsfärg 325, den som Per säljer på Blocket om det spelar någon roll.

 

Ibland lägger man en hel del energi på att göra rent och fint, då vill man ju att det ska hålla sig så, och att färgen sitter kvar så länge som möjligt. Jag är helt enkelt nyfiken på vad ni andra använder nu när jag inser att jag behöver inhandla ny färg, om ni köpt en burk av nån gammal gubbe som inte längre lever är det inte så relevant, jag vill hitta något bra som går att få tag i.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan starkt rekommendera en färg som heter Isotrol - enligt många världens bästa grundfärg, men inte så vanlig eller känd, men den används ofta till stora konstruktioner som broar och annat som står ute och rostar.

En väldigt tunnflytande genomskinlig färg som tränger in i alla springor och spalter, sen målar man täckfärgen uppe på precis som vanligt.

Men de har även andra produkter - lite dyrare, men bättre.

 

Googla på Introteknik som är tillverkaren och försök hitta återförsäljare.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, först på tapeten är det ett par nya fälgar till Tranellsläpet som behöver lite kärlek. Beställdes 2st sprayburkar Isotrol grund att testa med. Fungerar det bra blir det nog en större burk efter sommarens flytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och målar man på aluminium samt forszinkade (jag vet,det saknas två prickar men den tangenten har gett upp) detaljer bor man lägga en etsande washprimer  under grundfärgen

Sen det där med sprayburkar: Nä inge bra val, släng skiten och kop en färgspruta från självaste Biltema. Den räcker gott och väl till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smen, sprayburk är en nödlösning, just nu är det bara ett par fälgar som ska målas och det var enklaste sättet att få tag i färgen för tillfället. Inga krav på att det ska bli snyggt, bara det håller rosten borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...