Gå till innehåll

Kamomålning TGB30


Rekommendera Poster

När jag köpte bilen var min plan att måla den ``panzergrau´´ men sen började jag köra lite studenter och märkte att kidsen tycker det är ganska coolt med kamouflage. Så den får fortsätta vara det. Dels var den lite sleten när jag köpte den och sen har jag kapat ner plåtlämmarna samt fixat om lite. Därför tänkte jag i mån av tid försöka måla den en omgång i vår.

 

Det kamomönster som är på den nu känns lite ``freestyle:at´´ och när man ändå ska ge sig på att skärpa till linjerna så vill man ju som vän av ordning att det ska bli helt rätt.

 

Jobbar på en civil båt, men har en gång i tiden fått se en plan för kamouflagemålning av den i händelse av krig och tänker att det därför bör finnas någon sorts standard för kamomålningen av våra bilar också. Nu har jag letat en del, men inte hittat något. Är det kanske så enkelt att det finns bland dokumenten här på sidan? Om det överhuvudtaget finns? Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få  :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Just det! Mönstermålning är ju den korrekta benämningen. I och med att det är militärt hade jag nog väntat mig något mer Preussiskt med måttangivelser etc, men då fyller jag nog bara i det som är och skärper till linjerna lite så får det vara bra så  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det norske forsvaret hadde (har) nøyaktige mønster som skulle brukes, en variant pr. kjøretøy.

 

Du skriver ut mønsteret på et lysark, og bruker en overheadmaskin til å projisere bildet på bilen. Så er det å merke opp avgrensingene med kritt og begynne å lakkere.

 

post-6519-0-89997600-1523648948_thumb.png

Til Volvo felt (valp).

 

 

post-6519-0-61573900-1523648985_thumb.png

Til M6.

 

 

post-6519-0-95450500-1523649006_thumb.jpg

Fins å få tak i enda.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jag har faktiskt en overhead stående som jag köpte när jag skulle hålla tal på brorsans bröllop, men det blir nog lite för avancerat. Tror jag nöjer mig med att fylla i och skärpa till det befintliga. Tack ändå. Kul tips  :wub:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...