Gå till innehåll

TGB 13 med flak original


max3

Rekommendera Poster

Hei

En kamerat av meg har en TGB 13 med det planet på. Som jeg har forstått så var det et prøveprosjekt av det Svenske forsvaret og han mente det bare var laget rundt 10 - 15 stk av dem. 

Her er da teltet også satt på, det hører til planet. Det teltet kan man justere høyden på etter hva man trenger. 

Dette er den eneste jeg har sett av denne typen.

 

Håper dette er interresant :) 

 

1618038839_InkedTGB3_LI.thumb.jpg.97e257161001ff902926b1ce8b65f314.jpg1674555188_InkedInkedTGB1_LI.thumb.jpg.067b26b03ec5d53eae8258221bba8dc5.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, TSJ säger:

Hei

En kamerat av meg har en TGB 13 med det planet på. Som jeg har forstått så var det et prøveprosjekt av det Svenske forsvaret og han mente det bare var laget rundt 10 - 15 stk av dem. 

Her er da teltet også satt på, det hører til planet. Det teltet kan man justere høyden på etter hva man trenger. 

Dette er den eneste jeg har sett av denne typen.

 

Håper dette er interresant :) 

 

 

Eller om det är en kasernjägarkompani variant? Har sett på skjutfält för målmaterieltransport osv. De jag sett har inte haft kapell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den bilen er på bilde er slik den var når den ble solgt ut av det svenske forsvaret. Men som jeg har forstått det så har den blitt bygd om av det svenske forsvaret på 90 tallet, den hadde ikke plan når den gikk ut ifra fabrikken. 

 

Legger ved et bilde ute kalesje på, fin til å frakte ved med :excl:

 

TGB 13.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja den var lite speciell, med det flak bygget, :excl:

Studerade ju den en del på Camp Grenland treffet som du kanske mins. Ja jag ser att foton är därifrån med :)

 

Såg inte riktigt ut som andra jag sett med original flak på.  Påbyggnaden var gjord av Floby om jag ej minns fel, vet att jag dokumenterade det och även försvarets anteckningar om det, ja när det var gjort, det satt ju en del märkningar på själva flaket mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

PGA sjukdom hinner jag inte med allt som skall göras på min 13 bil så jag funderar på att avyttra mitt flak.

Det är bytt en del balkar sen är den blästrad och målad. Det som e kvar är lägga själva flaket med nåt och återställa lastförskjutningsskyddet till original igen (lite svetsjobb). Vad kan man begära för pris på ett sånt här flak ? Lite unik verkar den ju vara.

 

flak.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt att värdera för någon som ej vill köpa det. Marknaden styr.

Även om det är väldigt ovanligt så är det " bara" en tillbyggnad. 

Men för en intresserad är det värt en del. Annars normalt flak pris. Från några tusen till hade de bjuder.

Det är ditt val men nästan bättre att sälja hela den ovanliga bilen och köpa det du vill ha för slantarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, H.Hansen säger:

Väldigt svårt att värdera för någon som ej vill köpa det. Marknaden styr.

Även om det är väldigt ovanligt så är det " bara" en tillbyggnad. 

Men för en intresserad är det värt en del. Annars normalt flak pris. Från några tusen till hade de bjuder.

Det är ditt val men nästan bättre att sälja hela den ovanliga bilen och köpa det du vill ha för slantarna. 

Nä , jag har ingen ovanlig bil, bara min 13 bil som jag även hade innan jag köpte flaket.

Och den är inte till salu.

Ja , det är väl bara att prova att sälja isåfall., kanske med budgivning .

Annars får den väl stå om jag blir bättre nån gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ok jag fattade det som du köpt den med det flaket på.

och den var reggad så från försvaret. 

 ja då blir bilden en annan, dock fortfarande svårt att värdera vad andra vill betala,  Dock är det ju en lite speciellt flak ej något hemma bygge.

Men har du köpt det själv separat så har du ku lite koll på vad du gett för det. och kan styra prisbilden där efter :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...