Gå till innehåll

Kylare och funderingar


Rekommendera Poster

Tröttnat på att lappa min kraftigt ombyggda kylare där elementet börjar ge sig vart efter man lagar.

Fördelen har varit varmvatten beredaren som varit inbyggd och därför har kylaren fått hänga kvar trots lite små läck.

 

Någon som har någon helfrisk c202 kyl till salu? frisk paket anslutningar gavlar måste ändå bytas så där kan skador finnas.

 

Tittat lite på kina kylarna och alu kylare känns lockande från https://shop.klracing.se/sv/artiklar/modellanpassat/reservdelar/pv/kylsystem-39-2/index.html

 

Är dock fundersam hur mycket man med alu förlorar i kyl förmåga och hur blir det galvansikt mot värmepaketet som är i koppar eller mässing?   

 

Min är så kraftigt ombyggd att det inte går att utröna om det var amazonkylare som satt i c202 från början men måtten på kyltuneln verkar stämma, eller har någon någon annan uppgift på vad som passade i hålet i bred ca 50 cm.

 

Min är framflyttad något och har hängfäste så höjden kan ökas upp mot 50-55 cm men effektiv element höjd för kyltuneln är runt 31 cm och runt 7 cm tjocklek för frigåendet från remskivor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den här angående kylförmågan:

https://wizardcooling.com/blog/brass-vs-aluminum-radiator-thermal-properties/

 

Jag har inte hört förut att en aluminiumkylare skulle vara sämre, tvärtom.

 

*****

 

Sen är aluminium oädlare än koppar (mässing också antar jag) så en galvanisk korrosion skulle kunna uppstå. Men å andra sidan har du väl stålrör innan värmepaketet i kupén, så kylarens materialval är nog försumbart ändå.

Redigerad av Vinkon
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JKPG kylarfabrik nämnde att ur kylsynpunkt var det sämre med alu men inte hur mycket, kl som säljer dem menar på att de är bättre. Nuvarande klara ju av kylning utan fläktar och tanken skulle vara att även i fortsättningen slippa ha fläkt.

 

Tingat möjlighet till tig ifall det blir kylarbygge och klart billigast är att köpa en som nästan passar och sen bara svetsa om.

Mässingskylare är ju lättare att jobba i men nästan dubbelt så dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite märkligt. I såna fall borde ju inte folk som trimmar v8-bilar byta kylare så fort de kan och folk med mindre motorer borde ju mer än gärna försöka komma över deras gamla.

 

Enligt länken jag länkade är inte kopparkylare rent koppar utan en blandning med lägre värmeavledning än aluminium.

 

Sen finns det ju även en hel uppsjö med olika sorter; flerraders, dubbel/trippel-flöde osv.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Materialet i kopparkylet är nog tunnare, blir nog en alu trots man måste tiga istället för kopparloda eller tenna rätt, stor prisskillnad. 

 

Denna gång blir det nog ingen varmvatten slinga utan ett u rör längs toppen eller liknade.  Lösa slingor i kylare och man glömmer tappa färskvattnet på vintern och så har man fryst sönder slingan.

 

Ska måtta vidare och se vad som kan passa in, min är ju ändrad och har bara ett hängfäste i ovankant och max framflyttad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...