JohnA Postad 25 April , 2018 Rapport Share Postad 25 April , 2018 Just när jag trodde det skulle vara nedförsbacke till kontrollbesiktningen efter byte av topplockspackning och bromsrenovering efter några års stillestånd så går spaken till fyrhjulsdriften plötsligt av! Det som lossnat är hävarmen i den mörka trängseln framför kylaren, och denna har uppenbarligen varit fulsvetsad på plats någon gång för många år sedan. Så djävlig som den gamla svetsfogen ser ut antar jag att någon precis som jag kliat sig i huvudet över hur illa placerad mekaniken är och helt fräckt stuckit in pinnsvetsen lite halvt på måfå med alla prylar på plats och hoppats på det bästa... Hur som helst verkar det vara en konstruktion som med tiden råkar ut för materialutmattning. Frågan är nu hur sjutton man får loss hela mekanismen för handbroms och fördelningslådans växelspak? Undersidan skyddas av en plåt mellan "vanliga" växelspaken och kylaren. Kylarlocket och dess "pip" sitter i vägen för att dra ut "spaklådan" bakåt, så jag antar kylaren måste demonteras. Detta verkar i sig inte vara ett helt kul arbete... Frågan är nu dels om det är ett vanligt problem att hävarmen i änden på det horisontella "spakröret" går av, och framför allt om det finns något fiffigt sätt att få loss prylarna så det går att svetsa ihop seriöst med MIG:en?Den långa manöverstången mellan växelspaken och fördelningslådan har jag fått loss under bilen, så om någon har tips på arbetsordning för att få loss "spaklådan" med FD-spaken och handbromsspaken är jag mycket tacksam! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
dma09 Postad 25 April , 2018 Rapport Share Postad 25 April , 2018 Hej samma sak hände för mig när jag precis köpt min valp. Jag lyfte ur motorn och plockade bort kylaren. Sen gick det att lossa spakarna. Handbromsen sitter inuti och fördelningsspaken är ett rör utanpå. När detta var ute så knackade jag ut gulmetallbussningen och tig svetsade ihop spaken igen. Sen monterade jag ihop allt igen. Gick ca 2 veckor så hadde jag ingen spak igen. Men den här gången hade jag glömt saxpinnen som håller bulten till leden du har bild på. Det gick att pilla dit men riktigt trångt så kom ihåg den... Hoppas att det fins något smidigare sätt. Har för mig att jag kollade med http://karlstorp.com när jag skulle ha. Han hadde någon begagnad men jag svetsade ju min. Lycka till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Puppe Postad 26 April , 2018 Rapport Share Postad 26 April , 2018 Ta bort kylaren är ett riktigt mög. Det bästa är att lyfta upp karossen. Försökte för ett tag sedan men gav upp, det löste sig på annat vis. Kanske bättre att lossa men inte ta bort kylare, se om du kan ändra läget på kylaren så du får bättre plats. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 26 April , 2018 Rapport Share Postad 26 April , 2018 Vet inte om det är trängre på valpen än c202 men kylet ska kunna gå att få ner efter man demonterat kåpor och fläkt. Jag har ombyggt kyl som är större och enklast då är att lossa bladfjädrarna rulla bak framaxeln och sen är det inga problem att få ner kylet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 26 April , 2018 Rapport Share Postad 26 April , 2018 Hittade en gammal semesterbild, från en europa tur med lite otur i Paris, kambyte. Kylaren går bra att plocka ut som synes på bilden, knepet var nog att lossa kylfläkten och ev adapter på vattenpumpen samt plåtkransen sen ska den gå att vinkla ut, utan att man behöver lossa framaxeln. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnA Postad 26 April , 2018 Författare Rapport Share Postad 26 April , 2018 Trodde dessa bilar var byggda för att lätt kunna servas i fält, men att lossa framaxeln för att plocka ur kylaren låter som rena skämtet! Jag förstår att någon för länge sedan lirkat in pinnsvetsen! Jag har länge funderat på att separera manövreringen av framhjulsdriften från hög/låg till två spakar som på PV-jeepen, och nu funderar jag på om det inte är enklare att bygga om till manövrering via el eller vakuumdosa än att få loss den förbaskade spaken...Hur som helst blev Fiona godkänd utan anmärkningar på besiktningen idag, så nu är det livstids besiktningsfritt enligt de nya reglerna (på gott och ont). 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 27 April , 2018 Rapport Share Postad 27 April , 2018 Jag har varken behövt lyfta kaross eller lossa framaxel när jag monterat ur kylare från ur-Valparna. Gör man på rätt sätt så går det utan att ens förstöra nått 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 April , 2018 Rapport Share Postad 27 April , 2018 Har man motorn framflyttad så remskivan går fri med 9 cm från frambalken och ska ha ut ett 7 cm tjockt påbyggt kyl som då måste helt rakt ner då är det framaxeln som gäller men original placering på grejerna så är det inget problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JohnA Postad 2 Maj , 2018 Författare Rapport Share Postad 2 Maj , 2018 Även om kylaren kan gå att plocka bort utan att lossa något stort, som en framaxel t.ex. har jag efter en närmare titt lätt att förstå att någon tidigare ägare svetsat hävarmen till FD-lådans växelspak på plats. Det är inte helt omöjligt att komma åt med MIG-svets, både underifrån/framifrån och uppifrån genom motorluckan, men fy så trångt. Jag känner mig mycket frestad att göra ett försök att svetsa armen på plats, men genom hålet i ytterröret där armen suttit tycker jag det ser ut att vara en mässingsbussning innanför kring handbromsspakens "manöverrör". Blir ju inte helt kul om jag råkar smälta sönder alltihop och jag begriper inte riktigt hur det är konstruerat egentligen. Med tanke på att båda spakarnas länkstänger för över ganska stora krafter borde det finnas något slags stödlager i motorrumsväggen på passagerarstolens sida så inte alltihop böjer sig när man drar i spakarna. Frågan är alltså om jag kan vara säker på att få loss kylaren utan att det tar flera timmar, och att det sedan går hyfsat lätt att skruva loss spakarna? Om inte känns det vettigare att försöka upprepa att svetsa skräpet på plats. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 2 Maj , 2018 Rapport Share Postad 2 Maj , 2018 Enl manualen som ligger på forumet så tar kylarbyte 2,5 timmar. Men den har väl gått av mot själva axeln och då borde du komma åt att svetsa utan att ta bort kylet, kolla reservdelskatalogen sidan 29 du har plåt som går att lossa dels i ovankanten på kylet men enklast att komma åt borde vara att lossa höger sidoplåt framför kylet . Bläddar du till sidan 87 så ser du var den gått av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.