Gå till innehåll

Spiral fjäder kit


Rekommendera Poster

Gjorde ett  spiralfjäder kit, hörde mig för och svetsen kan plocka fram fler om intresse finns, laserskurna bottnar och rör allt i 4 mm kit med 4 tallrikar kommer ligga på en tusing + frakt vikt ca 3 kg.   Svetsen kit kommer se bättre ut jag beställde lite för små tallrikar till rören och fick därför fula svetsar.  Ett pm eller mejl vid intresse.  eile(at)vmomail.se

 

post-5279-0-09747800-1525810168_thumb.jpg

 

övre talrik bultas i orginalfästet

nedre fästes enklast med några svetspunkter eller bult om man föredrar det. Tallrikarna har 12 mm centrumhål så man lätt kan centerar dem till varandra med en axel innan den nedre svetsas eller borras hål för bult.

 

post-5279-0-17466100-1525810371_thumb.jpg

 

post-5279-0-37305800-1525810409_thumb.jpg

 

Jag valde biltema fjäder 67548   399:-    Hade hoppats på 18 cm men fick 20cm mellan tallrikarna vilket gör lite väl lite rörelsereserv utåt för stötdämparna.   Räknar dock med att de sätter sig lite förhoppningsvis en hel tum.

ev justerar jag till fjädern eller flyttar upp övre fästet något

 

post-5279-0-70014600-1525811048_thumb.jpg

Jag kommer att höja bilen något bak så luften i hjulhusen stämmer med fram.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tankevurpa i konstruktionen, använder man endast spiralfjäder för hela fjädringstrycket dvs ingen direkt bärighet från bladfjädern  och spiralen inte är centrerad på axel innebär detta att axeln vrider sig någon grad vid infjädring och då kommer castervinkeln  öka till mer positiv , ökas den för snabbt kan vobbel uppstå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Slipade väck de svetsade fjäderskålarna mätte om allt men sen åkte de dit igen på nästan samma ställe detta eftersom det trots allt blev enklaste lösningen, men nu kortades fjädrarna något och smides till samt  alla längre blad fick vara kvar i dubbel uppsättning och väl krampade, nu blev gången och höjden perfekt ,  dock fanns lite vobbelkänsla vid 60 km så mätning gjordes och eftersom höjde nu ändrats hade även toein ökat,  en justering till nollan på toein och bilen gick perfekt igen.

Idag fick även bakfjädringen en genomgång,  ville få lite mjukare gång samt någon cm högre, så istället för de sista paren korta styva bladen åkte de dit två något längre framblad vilka är mer krummade och mjuka vilket då ger då ett mjukt lyft och sen tar de mer raka bakbladen vid när belastningen ökar.

 

Resultatet blev mycket bra, betydligt bättre komfort än tidigare  samt lite snyggare utseende med lika mycket luft i hjulhusen bak som fram.

 

DSC02983.thumb.JPG.a332e478d9eea4571d5902a05cde7255.JPG

 

Tips: När man bultar om bladpaket så går det att få dessa lite skeva dvs bulten kan luta något och då blir axen på den sida förskjuten något , ett bra hjälpmedel kan vara en smygvinkel som hålls mot bladen så man ser att bulten håller samma vinkling från båda håll.  Blir det lite fel får man en bil som drar åt något håll och inte går helt rakt när man släpper ratten.  

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...