Gå till innehåll

Stopp i km räknaren


Rekommendera Poster

Häromdagen slutade plötsligt km räknaren att räkna km. Jag är lite osäker på om det hände i samband med off-roadingen i Säter i lördags, eller efter nollställning av trippen efter en tankning. Lutar åt det första...

 

Intressant nog så funkar hastighetesmätaren bara bra men de kanske har olika givare?

 

Är det någon som vet något mer om hur detta kan hänga ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne på hastighetsmätare #3 på C303... Och det har börjat med stopp i trippen på de båda jag bytt ut.

Samma sak på min gamla, där stannade km räknaren men hastigheten fortsatte.

 

Finns inte lämpliga på lastbilsskrotar? du behöver väl inte färdskrivare så det borde finnas många....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min hastighetsmätare funkar, men inte trippen. Har varit så sen jag köpte bilen. Tog tag i det för ett par år sen och hittade genom nåt forum en kille i Leksand. Han skulle tydligen vara nån sorts guru när det gäller mekaniska hastighetsmätare. Pratade med honom och jorå han trodde han kunde fixa det. Minns inte riktigt, men har för mig att det skulle kosta nånstans runt ett par tusen. Hade inte pengar just då och sen kom en massa annat i vägen.

 

Minns som sagt inte hur jag hittade honom och har tappat bort numret, men en googling gav det här och det är nog inte helt otroligt att det kan va samma.

 

https://www.instrumentjige.se/kontakt/

 

Har dåligt med cash nu oxå så jag får vänta, men kolla och skriv gärna hur det gick så man vet för framtiden.

 

Mvh Jonas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efter nollställning av trippmätaren på min Tgb 30 slutade både trippmätaren och vägmätaren att snurra här också :-( Hastighetsmätaren fungerar dock som den ska.

 

Frågeställning: 

  • Krävs fungerande vägmätare vid besiktning?
  • Är mätaren möjlig att öppna och ev åtgärda felet i mätaren? Antar att det är små nylonkugghjul i den som har hälsat hem
  • Kan man få tag på nya (eller begagnade) hastighetsmätare?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...