Gå till innehåll

Frakta lastbils hjul


Rekommendera Poster

Jag hoppas ha napp på en uppsättning original Trelleborg hjul, bättre begagnade, till min 30:a.

 

Men de kommer från nord norge och verkar kunna levereras till Luleå.

Är det någon som vet något bra, billigt och effektivt sätt att få 6 hjul levererade från Luleå till Arboga/Köping trakten?

Eller kanske direkt från Nord Norge?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte super bråttom, jag är inte ens tillbaka i Sverige förrän slutet på Juli i alla fall ;)

 

Säljaren håller just på att undersöka om de kan ordna transport hela vägen så det beror på vad det kommer att kosta.

Så håll gärna ”lite” plats ledigt på ditt flak så hör jag av mig så fort jag vet hur det står till, det borde inte ta så länge. 

 

Tack för erbjudandet, mycket uppskattat :wub:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har härjat lite med arrangerandet av hjul köpet från Norge och det börjar närma sig affär.

Att betala c:a 1500:- per hjul (inkl. Moms och tull) med c:a 15 - 18 mm mönster låter ganska rimligt tycker jag. I praktiken kommer varje par däck räcka minst 1000 mil för mig, baserat hur originalen slitits hittills, vilket motsvarar minst 4 års körning per par med mitt tempo ;)

Enligt fotona ser däcken ut att vara i gott skick, jämt slitna med fint mönster och endast begränsade torr sprickor, betydligt mindre än på mina nuvarande däck.

 

3 par däck skulle bli två uppsättningar framhjul och en uppsättning bakhjul (som slits mindre på min bil) så borde bli uppåt 8 års körning. Så långt framåt kan jag knappt tänka mig :wacko:

 

Fast det tillkommer frakt från Nord Norge till Luleå (c:a 1500:-  ) och sedan frakten från Luleå till Arboga blir runt 2000 vilket kanske inte är så farligt? (jag kan inget om frakt priser).

 

Hasse, har du fortfarande plats på flaket för 6 st TGB 30 hjul?

Vad skulle en @H.Hansen transport kosta från Luleå till Arboga i slutet på Juli? B)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har plats, Tror jag, det är stora de där däckena

Kommer ha 2 st fat med diesel med mej på resan uppåt, och dumpar det första så fort det är tomt vid en återvinnings station,

Ett fat skall med i i Ryssland, då jag på en sträcka måste ha bränsle för minst 25 mil tung offroad. Upp för ett berg mm. där räknar jag ej att en tank räcker, men det måste vara tomt vid inresan, så det får jag tanka upp väl inne i Ryssland dock behöver jag nog ej det med hem, och kan dumpa det i Finland på vägen hem, jag kommer ändå inte över gränsen till Sverige med billig traktor diesel i det fatet om jag tänkt ta hem till "båten" . 

Ja då har jag 2 fatplatser tom väl i Sverige igen, och jag har ju räknat med att både bo och laga mat på flaket på vägen upp, så en lite mindre yta sista dygnet hem borde jag nog stå ut med, 

Det blir en liten omväg till Arboga på vägen hem men  det skall jag nog orka med. Last hjälp i Luleå är dock ett måste, jag får inte upp de på flaket för hand,  och 4 st högt borde gå att lasta  samt 2 ståendes brevid, så det tar lite mer plats än 2 fat, 

 

Hm ursäkta utläggningen men jag tänkte högt, lättare att se om jag har plats om jag ser det fram för mej,, 

Ja går de på så tar jag ner dem åt dej, helt klart under de 2000 kr du har pris på. Nu har jag ingen 40 bil att mäta på så får jag bara måtten på dem så har du ett svar direkt, jag har en yta längst bak som borde räcka, tänker att 6 st av mina 11.00/20 skulle få plats där, och de är ca 42 tum höga, "107 cm " men inte lika breda som 40 bilens däck.

Jag borde vara i Luleå den 26/7 vid lunch tid. men som sagt last hjälp upp på det 120 cm höga flaket är ett måste, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja @H.Hansen, det är standard TGB 30/40 däck så c:a 46 tum höga och 40 cm breda, väger runt 180 kg styck.

Hoppas de får plats, det verkar ju lite trångt på ditt flak enligt din beskrivning ;)

 

Adressen i Luleå verkar vara:

 

Betongvägen 3

973 45

Luleå

tel:+46 920 200 815

lulea@wiiks.no

http://wiiks.no

 

Lastning ska enligt uppgift inte vara några problem för de utför omlastningar där enligt webb sajten (och enligt säljaren).

 

Sedan blir det leverans till Arboga, jag skickar den adressen och kontakten på PM.

Verkar det ok?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj ja de är så stora, då får jag bara plats med 3 på höjden. och måste klämma in 3 st i gången mellan sängarna i rad bakåt, .

Ja min passagerare kommer ju till sin säng om han klättrar över kylen, värre för mej som skall in bakom skafferiet, 46 tum är nästan 120 cm i höjd, så jag kommer inte över dem och in till sängen heller, 

Skall mäta och se en sista gång, men det ser faktiskt trångt ut med de på, sängarna är ju 70 cm, så är blir det ca 1 meter till 90 cm mellan sängarna, och stående däck där gör 40 breda och 120 höga, borde gå med 2 i bredd längst fram mot elverket, , så ett ensamt bakom, men om jag har 2,4 meter fritt bakom elverket och innan de tre på höjden, ja det blir jäkligt trång, 20 cm att röra sej vid kökslådan och spishyllan, för att komma ut där de tre staplade måste stå, .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ärligt tror jag det blir problem, insåg inte hur stora de är, har mätt och kollat på olika alternativ, men vi kommer inte att få plats att bo och laga mat där de sista 2 nätterna när vi kör hem, om jag tar med dem. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...