Gå till innehåll

2wd i låg vexel


Dkadventurer

Rekommendera Poster

Jeg ville "opdatere" min fremhjulsdrift knap så jeg kunne køre i låg med kun 2wd

 

Jeg søgte men kunne ikke finde. Jeg havde for mig at jeg havde set et billede hvor systemet var tegnet på oversigten for framhjulsdriften, jeg fandt billedet på min pc. jeg kan ikke huske hvem "forfatteren" til det var. 

 

Men nu er det altså her - let at finde. Og tak til "fortatteren" hvem du så end er?

 

 

4 Wd -knapp0001.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Svana säger:

Minns inte säkert, tror jag byglade ihop kablar med lika färger vid kontakten på fördelningslådan.

Do man kommer lättast åt att koppla bort den funktionen bak på växellådan, vid 4 vägs kopplingen mot handbrons trumman,  Ja lätt å lätt, det är trångt där :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl att brygga de två kablarna av de fyra som går ner till fd lådan lite högre upp om man har svårt att komma åt bakom skölden.   

 

Jag tolkar det så här och det är exakt samma som c202 koppling av fd51 samt 4x4 bromsning. Schemat visar att strömväljare no:3 har 15 som utgång och väljer jordpunkt från 49 eller 49a    49 är anslutet till bromskontakten som bryter jordförbindelsen vid inbromsning vid högdrift och då gör magnetventilen strömlös och 4x4 driften åker i.    49a är jordanslutet och ansluts när strömställaren är vald till 4x4.

 

Jag hade gjort så här:     sätt en direkt jordning  49 vid strömställaren dra sen en ny kabel från utgång 15 på strömställaren och ansluten på lämpligt ställe vid magnetventilen minus/jord matning.     På detta sätt slipper du ändra något i systemet och vid återställning bara klippa dessa kablar skulle du vilja ha kvar 4x4 bromsen så strunta i jordningen på 49.

  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
På 2018-06-09 på 21:25, Dkadventurer säger:

Jeg ville "opdatere" min fremhjulsdrift knap så jeg kunne køre i låg med kun 2wd

 

Jeg søgte men kunne ikke finde. Jeg havde for mig at jeg havde set et billede hvor systemet var tegnet på oversigten for framhjulsdriften, jeg fandt billedet på min pc. jeg kan ikke huske hvem "forfatteren" til det var. 

 

Men nu er det altså her - let at finde. Og tak til "fortatteren" hvem du så end er?

 

 

4 Wd -knapp0001.jpg

 

Tackar för detta schema!

Det funkade utmärkt att följa.

 

Allt fungerar som vanligt men man måste lägga i framhjulsdriften manuellt även i lågväxel med denna kopplingen. Inga brytare eller extra kabeldragning och 4wd-bromsen funkar som vanligt. Även indikatorlampan lyser och slocknar som den ska. 

 

Att kunna välja att ha enbart bakhjulsdrift i lågväxel hjälper oerhört mycket när jag ska smygbacka in i mitt trånga garage där porten ligger i en gränd som är lika bred som bilens längd. 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte hur jag gjorde men jag har för mig jag drog en kabel till vaccumventilen ovanför bakre värmepaketet.

Den inkopplingen tar ju bort all 4wd inkoppling på lågväxel/knapp eller hård inbromsning.

Skönt att kunna köra lågväxel och bara bakhjulsdrift, speciellt vid backning med tex släp

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart!,, att strömsätta kretsen till magnetventilen med en separat brytare(?). 
Antar att det inte finns någon konstig elektronik som inte mår bra av att kretsen är sluten i lågväxel-läge. Alla brytare är på eller av i standard utförande...
   Har du någon tanke kring vad som är den svagaste ”länken”. Klokoppling till 4wd, diffen, portalaxel eller något annat?

Eller någon annan tanke kring backning med 4wd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile, För att förtydliga...
Är 4wd i lagd delas momentet/motorkraften upp på två axlar som i sin tur delar upp på 4 hjul...

4wd borde ge lägre vridmoment på fram och bakaxel= 1/2 var men, 

Framaxel, =Fullt rattutslag = roterar ett hjul snabbare och det blir inte större moment på det andra hjulet, än det snabbare roterande hjulet erhåller, utan lägre. Större skillnad i rotation borde ge större skillnad i moment mellan hjul.
    Eftersom kardanaxel mellan fram och bak roterar lika snabbt överförs samma vrid till bakaxel som det snabbast roterande hjulet erhåller.
Mellan Drivaxlar till bakhjul är det inte lika stor skillnad på drivmomenten, rör sig inte lika mycket. Om nu det är möjligt att ta ut ett visst moment pga högre rotation av främre svängande hjul som fördelas mellan fram- och bakaxel ger det ett ” för stort” moment  på axlar till bakhjulen??:huh:

Såvida inte bakhjul kan slira, problemet uppkommer vid tillräcklig friktion under bakhjul, typ asfalt.

  Det kanske inte är så viktigt men kul att verkligen förstå vad som händer!:excl:

    Är det 2wd kommer hela momentet att hamna på bakre kardan men fördelning mellan H+V hjul blir mer lika... men större kraft. På en Landrover sa någon att man skulle lägga i 4wd för att minska vridet på axlarna.

 

Eller har jag missat något i funderingarna?

(Lång uppsats blev det...)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja efter att tänkt lite till så resonerar jag som så; Det är tre olika problem:

Motor, rörelse och kombinationen...

    -att motorns kraft fördelas på två axlar vid 4wd och (-)lägre kraft erhålles/kardan (+)utväxling via lådan på respektive kardanaxel. Backväxel är väl inte 1:1 ?

    -vid rörelse, tex backning på lutande underlag, fordonet dras bakåt (tung båt) och med fullt rattutslag och rörelsen bakåt fortplantas kraften via diffen till kardan och klokopplingen från det hjul som rör sig fortast. Kan inte bakre kardan röra sig med samma hastighet pga för stor friktion på bakhjul tas skillnaden upp av klokoppling.

      Ja - som du sa vid något tillfälle att med fullt rattutslag på ratten och tex backa ner på en slip kan få konsekvenser!

Sen vet man inte hur moderna SUV 4wd:s växellådor helt fungerar...:) och är tänkta att användas. Många fordon har 4wd men var ligger en säker hantering. En isfläck på plan väg? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så att lågväxel är tänkt för terräng, bilarna är terrängbilar men numera används även på asfalterade vägar.  Om du rullar lite fram och tillbaks med fullt rattutslag och lägger i lågen känns inte ett konstigt motstånd som om något vill låsa, märks inget är det inget problem.   Men jag upplevde problem innan montering av frinav vid parkeringar.   Har man frinav och kabeln skakar loss vid lådan så vet jag exakt hur det känns. Mina torkare hängde sig på autobahn och gick inte stänga av eftersom de gick över p läget pga av att farten var hög.

Så jag slog snabbt av tändningen, jag kan med skräck fortfarande minnas hur det kändes och lät, trodde jag skulle bli bombarderad av drev.   Vad jag sett på tyska forumen rekommenderas att ej montera frinav för att undvika ofrivilligt 4x4 haveri. Fler felkällor till 4x4 missöden finns på c202, säkringar mm. 

Backväxel är väl inte 1:1?

Backen på c202 är rätt hög      1'an.= 4,03  backen 3,68   2'an=2,16 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-13 på 12:31, Lasse303 säger:

Smart!,, att strömsätta kretsen till magnetventilen med en separat brytare(?). 
Antar att det inte finns någon konstig elektronik som inte mår bra av att kretsen är sluten i lågväxel-läge. Alla brytare är på eller av i standard utförande...
   Har du någon tanke kring vad som är den svagaste ”länken”. Klokoppling till 4wd, diffen, portalaxel eller något annat?

Eller någon annan tanke kring backning med 4wd?

Jag har inte varit ett dugg orolig över hurvida det inte skulle hålla eller inte, men iomed att framaxel och bakaxel inte följer varandra vid tvär sväng utan får olika lång färdväg så uppstår varvtalsskillnad mellan axlarna tex på torr asfallt så går det tungt om man svänger tvärt med mina stora hjul.

Samt på mjukt underlag tex gräsmattor så blir det att hjulen river i underlaget (kundbesök med mingrävar bakom på släpvagn tex).

Blir betydligt mycket mindre kopplingsslir också har jag märkt för att komma iång både bakåt o framåt men just då vid stora rattutslag. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,, inte jag heller, innan Eile påpekade detta. En bekanting med Landrover köpte sin gamla Landrover- klenod just med trasig drivaxel och lådan full med trasiga splineskugg så visst fog finns för att vara aktsam vid vissa uppgifter.Tex backning med tungt släp i lutning. 
Nyttigt att fundera lite som amatör, och lära sig hur man gör.
   Eiles fadäs med tändningen på Autobahn pekar på en annan risk med 4wd på c202/303. Egentligen kanske man skulle låsa axeln i dosan i 2wd läge for alla vanliga asfalt åkare;). Förlängde man axeln i dosan ut genom hålet för justerskruven kunde man kanske lägga i och ur 4wd mekaniskt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra pickuppen de hade på jobbet. En  Narvana 2010 årsmodell tror jag det var.

Där var det livsfarligt att backa på asfalt med 4x4 inkopplad. 

Både hög och låg.

Det blev sådant motstånd i kardanen bak så man slet bokstavligen av örona som knutkorset var fäst i bakaxeln. 

Det kändes i hela bilen att det gick tungt. Så motorn nästan lade av. Men med lite gas var det inga problem att dra sönder kardanen. 15 papp + moms för en ny.

 

Ja att koppla ur framhjulsdrift när man backar på fast underlag är nog en bra förbättring. 

 

Tror det var diffen i lådan som var boven där.

Min 2002 årsmodell har inte samma tendenser. 

Ja eller ärlig har jag inte backat med fullt rattutslag och fyrhjulsdrift inkopplad på asfalt varken med eller utan vagn. 

4x4 använder jag bara när det är nödvändigt. Och halt. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...