Gå till innehåll

24-12v Spänningsomvandlare


Rekommendera Poster

Hej!

 

Varit borta härifrån på tok för länge pga personliga skäl.

Men hoppas alla som var här för ett år sen eller mer är kvar och mår väl.

Tänkte ju att börja byta motor i min tgb förra året men det blev inte av utan stannade av totalt.

Tanken då var att ev bygga dubbla elsystem 12/24.

Nu håller jag på att fundera på en "budget" variant av 12v spänning då mest i form av tid inte pengar.

 

Tänkte jag skulle installera en 24/12v omvandlare för att ladda några batterin jag tänkte lägga beslag på från jobbet.

Problemet är att jag skulle vilja ha lite högre spänning för att dom batterina ska må så bra som möjligt.

Så frågan jag har till er som har Spänningsomvandlare i era bilar vad lämnar omvandlarna?

Går det att köra dom som batteriladdare dvs lämnar dom spänning upp mot 14-14,5v vid lägre strömuttag eller ligger dom konstant på 12v ?

Dom gelebatterin jag tänkte installera vill ju gärna laddas med upp mot 14.5v för att trivas som bäst

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan mäta på mina i kväll. har en fetare bak på flaket på m6an, samt 2 olika 10 amp i hytten, misstar jag mej ej ger de runt 13 v ut, men du skall få exakta uppgifter i kväll, skall ändå fixa med dem då, dags att koppla in 27 mhz radion, och då tar jag den som ger bäst av de två i hytten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De jag hittat ger runt 13.8V, antagligen för att motsvara ett laddat 12V-batteri och kunna driva prylar anpassat för det, vilket tyvärr är på tok för lågt för att ladda ett blybatteri från om man vill att det ska ha någon livslängd. Jag har en CTEK-laddare (250s dual) jag matar med en kina 24->12V converter på "generatoringång" (slår på konvertern så fort motorn är igång). Men jag har även solcell som laddar 12V-batteriet via samma laddare.

Tror inte det ger någon lösning på ditt problem, de billiga alternativen som jag ser det är:
-Driva allt direkt på en konverter utan batteri. (Får då inte vara så stor last om det ska bli billigt)
-Använda en Equalizer så man kan ta ut 12V på bara ena batteriet i 24V-batteribanken.
Lite dyrare alterantiv:
-Montera en 12V-generator som laddar 12V-systemet direkt (om du nu redan har batterier)
-Köpa en riktigt DC-DC-laddare som klarar av att ladda din 12V bank från 24V.
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en omformare som har något högre spänning (precis som du själv och andra är inne på) samt som är dimensionerad för att köra kontinuerligt på max-effekt. Själv hade jag inte förlitat mig på någon slumpvis no-name pryl från ebay för det utan skulle nog kört på någon känd märkespryl.

 

Utan att på något sätt vara affilierad, även om jag handlat därifrån några gånger, är här en jag skulle övervägt (beroende på vilka krav på effekt du har): http://24volt.eu/butik/omformare/DC-DC-omvandlare/omvandlare_24V-12V/Orion_9A

Jag har några andra Victron-prylar, om än inte denna, och de har fungerat felfritt hittills.

 

Ställ utspänningen på den float-spänning batterierna gillar, står säkert skrivet på dem om det är lite bättre grejjer. Det hade antagligen varit bra med någon riktig charge och eventuellt equalize-cykel emellanåt, men jag tror inte det är kritiskt så länge du inte gör några djupurladdningar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...