Gå till innehåll

Förgasarmojäng?


Floa

Rekommendera Poster

Nu känner jag igen mig..... det kommer från en av de tunna svarta slangarna som syns till höger på bilden. De ventilerar flottörhuset och om nålventilen inte stänger (smutsig) eller om flottören är kass/felinställd blir det översvämning i flottörhuset som letar sig ut just där i mojängen. Den skall ventilera ut gaser i atmosfären förutom när man trycker ner gasen då den skall leda in gaserna i förgasarna för att hjälpa till vid start av varm motor (åtminstone tror jag det stod så).

 

lätt fixat ivf, skruva loss bottnarna på förgasarna, ryck bort flottörerna och skruva bort nålventilerna å sätt dit nya nålventilerna.

 

 

vill du veta vilken av förgasarna som är problemet kan du rycka loss de svarta slangarna och kolla från vilken förgasare soppan kommer ifrån genom att låta starten dra runt motorn några varv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon! Tack för hjälpen!

Har startat upp en C303:a idag som stått i va 6-8 år... ska testa om det räcker att plocka loss och smörja upp... men det blir ju lättare nu när man vet var man ska leta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väldans massa avlagringar, säkert en matsked med ”sand” i varje förgasare. 

 

Bäst är kanske att ta lös förgasarna och göra rent och mäta flottörnivåerna och byta alla slangar och filter hels vägen från tanken. Jag var lat och bytte bara filter så det kom nytt skräp i nålventilen flera ggr. Där gammal bensin stått kvar (slangar) blir det kristalliserade rester som letar sig fram till nålventilen och så blir det ny läckage igen och igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kör med färsk bensin direkt ur en trycktank till båt, kolla gärna tanken innan du ger dig på förgasarna.

 Botten skräpet i våra gamla bilars plåttankar brukar inte bara innehålla kottar och kondensvatten.. även sand, rost och färgflagor.

 Ett tips är iaf att minst lossa urtappnings pluggen på tankens högra sida och skölja igenom lite färsk bensin ner i ett rent kärl, så du ser om den kommer ut nån dynga.

 Då får du iaf ett hum om hur det ser ut i tanken.

 

 Jag kör med två universal bränslefilter från tex OK eller Biltema.. ett på slangen vid tanken och ett i motorrummet.

 Filtret vid tanken sätter igen sig en gång per år ungefär. Alltid bra att ha ett nytt med sig i bilen.

 

Sorry för massa dravvel här, tänkte bara i välmening att om du gör ett seriöst förgasarjobb kan det vara trist att mata dem med skitig soppa..

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla värdefulla tips! Det som behövdes var en liten rengöring av förgasare och putsa till nålen lite grann bara så funkade det hur bra som helst!

Nu blir det en veckas semester och sen ska jag hämta hem min "nya" C 303:a och fixa till lite finlir innan besiktning!

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...