Gå till innehåll

Missljud i drivlinan


Tamaz

Rekommendera Poster

Behöver era råd!

Jag har fått missljud i drivlinan, det märks främst vid motorbromsande och backande. Som total lekman misstänker jag slitage på något/några kugghjul. Vad är troligast, och vad (och hur) kontrollerar jag det enklast? Går det att öppna upp fördelningslådan och titta när den sitter på plats? Hur är det med bakre diffen, är det att plocka bort kardan som gäller för att kunna öppna den?

Alla tipps är varmt uppskattade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle beskrivit själva missljudet också, det är ett vinande ljud, låter lite som grova  kugghjul i varandra.

 

 

Började med att inventera reservdelslagret. Fördelningslådan som kom extra med bilen trodde säljaren var okej. Han hade fått missljud och bytt fördelningslådan utan att bli av med missljuden, visade sig vara utgående lager på vanliga växellådan, så jag hade lite förhoppningar om en fin extra fördelningslåda, öppnade locket och tittade.

 

FD-01.thumb.jpg.c8791017006b9b5907c15732e062fe2d.jpg

 

FD-02.thumb.jpg.65e71f9c3b5acfb8f4ebf4c8997a40f3.jpg

 

Inte så snyggt!

Kollade i min andra reservlåda och det såg mycket bra ut, däremot är det mycket längsgående glapp utgående axel (5-6mm).

 

FD-03.thumb.jpg.db68afa725375be6123a69b2689a9a71.jpg

 

 

Växellådan i bilen har jag inte öppnat än, är inne och läser manualen för hur jag demonterar handbromsen så jag får bort vajern för att kunna lyfta på locket.

 

Har kollat i verkstadshandboken angående bakre diffen men det framgår inte där om det går att öppna diffen på plats i bilen, om så är fallet, vad måste man först demontera? Inte så sugen på att plocka av båda portalerna och ta ner hela axeln som i verkstadsmanualen. ;)  Någon som har några ful-knep på hur jag skulle kunna kontrollera skick på kugghjulen där på ett enklare sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tunt med svar så jag bidrar med hur jag gjorde med en helt annan bil för rätt länge sedan. Ställde bilen på pallbockar (plockade av hjulen) och lät drivlinan gå på tomgång. Om du inte hör var det kommer ifrån med bara örat kan du prova med ett stetoskop med pinne (finns fortfarande på BT tror jag). Funkade för mig.

 

I mitt fall var det ett stödlager till kardanaxeln som väsnades. Lånade en s.k. Tipp Girl av en kompis och välte bilen. sedan var det lätt att byta lager...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker fd51 samt även i mitt fall  M-lådan alltid låter en del, blir lite förvånad när man inte åkt bilen på länge.  Har du oljud vid backning och motorbroms kan det enklast vara något som ligger emot när drivpaketet då rör sig med kraft åt andra hållet.  tex avgas, vxlådsfäste, kardaner till pto vinch mm. vid backning ska lådor låta dels för det ofta rakskurna backdrev men även för att rotationsriktingen och inslitningen på övriga drev.   Misstänker du bakaxeln är det väl enklast att bara känna spelet eller lyft hjulen och backa med lite broms för att få rätt motstånd, då kan även ställen som ligger emot avslöja sig.   Dåliga knutar eller knutar där någon av misstag förlorat en nål vid montering kan ge upphov till märkliga ljud, en missad nål ger inget extra glapp men ger ljud och vibrationer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ljud som jag tycker blivit värre, att bilen väsnas en del är jag rätt van vid. Pallbockar och stetoskop var inte en dum idé, tack för den. Nu när jag redan rivit ner kardan kan jag lika gärna fortsätta så jag kan lyfta på locket och ta en titt i fördelningslådan. Diffen får vänta om det inte låter sjukt illa just där.

 

Tack för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på sprängskisserna över fd51 och med tanke på shimsen så borde det vara minst 5 hundradelar på fasta drevet men sen är utgående axels drev nålagrade så där lär det vara en del glapp, tycker bilden på din ser felfri ut.  Kollade även huvudlådan vilken jag aldrig skruvat i  men den ser ut som vanligt förutom backdrevet.  Skulle du bara ha backlach oljud och inte synkproblem så skulle det vara bottenstockens lagring men då borde även ljud funnits vid framdrift och magpluggen full av spån. Är det främre ingående så viner det men då får du även synkproblem.

Hur är det med vxlådsfästet på c202 fd51 kan småsten fastna vid fd fästet och då lär det höras i bilen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket fäste? ett av de mot ramen?

 

Mest är jag nog nojjig och vill kolla allt när jag får såndär magkänsla att det kanske inte står rätt till, så man kan hitta problem i tid och det inte är något som blir katastrofalt med tiden.

 

FD-lådan som är på bild är inte i bilen, den i bilen ska jag försöka ta en titt i imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla lådor låter mycket, minns när vxlåds dammasken var sönder på gamla pv /amzoner mm då trodde man lådan var på väg att skära ihop. En lite sten som ligger så inte gummibusningen tar upp resonasljuden från lådan kommer göra att vxlådsljudet hörs väl i bilen.

 

Kolla mag pluggarna efter spån innan du river ner saker i onödan.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering från igår:

Jag plockade isär handbromsen och öppnade locket till FD-lådan:

 

FD-04.thumb.jpg.e2f40000e487d70bec8998d46d152ae5.jpg

 

Såg helt okej ut, lite lite olja bara, men att den läcker är ingen nyhet. Använde flytande siliconpackning på locket när jag monterade tillbaks det, såg inte ut att vara någon där sen tidigare annat än gamla rester, hoppas det läcker lite mindre nu, men vi får se.

 

Pluggen till FD-lådan hade samlat lite men inte farligt mycket skräp.

 

FD-plugg.thumb.jpg.87f339d59022f815339f7168968b5439.jpg

 

 

 

Sen gjorde jag något dumt, jag tänkte man kunde öppna och titta in i diffen, typ som man sett folk göra på jänkarbilarna (som ofta har en lucka på baksidan av huset) men det gick ju såklart inte. Oljan i diffen var inte vacker (typ grå-brun). Huset gick att öppna några milimeter men inte mer. Nu har jag pajjat packningen och det läcker i skarven efter att ha skruvat ihop den igen. Idag ska jag riva ner kardan och försöka peta in flytande packning i skarven i hopp om att ful-fixa läckaget. När jag ändå behöver tappa ur den helt nya oljan tänkte jag först köra en liten sväng så den har chans att få spola ur mer av skiten. Det var inte så mycket spån på magneten, lite mer än i FD-lådan, men det känns inte som farligt mycket, och inga större bitar av något.

 

diff.thumb.jpg.45dd0c3882f8f6531fad8287b50380c6.jpg

 

Mitt i fixandet ringer frun och säger att det är dags att packa allt dyrt. Vi har precis (en månad sedan) flyttat från Stockholm till strax utanför Ljusdal och enligt rykte var branden strax här, men det visade sig som tur var inte stämma, den är fortfarande cirka 20km bort. Hoppas det mojnar, eller åt minstonne blåser åt andra hållet.


Inte en lugn stund här!
 

Fortsättning följer.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyfte upp bakaxeln på bockar och försökte köra drivlinan för att lyssna efter missljud som rekommenderat här men lyckades inte få ur framhjulsdriften, så frågan är om det inte är den som spökat och orsakat mer drivlineljud än vanligt. Har nog bara kört på grusvägar här uppe sen flytten, så det är fullt möjligt att jag inte märkt av det vid körning. Ny ledtråd att felsöka.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakaxel: gör rent med bromsrengörning låt torka och dit med blå silcon locktite, tunt lager dra ej åt hårt förrän silconet torkat och bildat packning.  För att lossa utvx måste drivaxlarna ut en bit.

 

Varför behövde du lossa handbromsen för locket på fd lådan?    FD lådan har nållager så var sparsam med silcone, packning klipps lätt av vad som helst tex paketet för morgonflingorna eller annat papper som håller några 10 dels tjocklek vill man sen ha riktigt superpackning gnider man tunnast möjligt ytan med blåsilcone. 

 

 I min fd låda har alla tänkbara oljor körts, syntet kan ge läckor, mineral får gummit att svälla något och tätar bättre, sen en tid tillbaks kör jag med classic olja i lådan med extra zink den känns något tyngre gång än synteten när den är kall,  kör samma olja i både huvudlådan samt Fd  ifall någon blandning kan förekomma.   Classicen är trevligare och skonsammare samt luktar även godare än hypoiderna (gl-5) som stinker svavel, tror även zink tillsatsen smörjer bättre än vanlig vxlådsolja dvs (gl1-4) olja och eftersom det är motorolja bör den inte kunna skumma.

 

 

Ang dina oljud hur låter det om du har fd i neutralläge och växlar igenom lådan?

 

Ang era bränder, varför kan inte skogsbönderna låta brandgator finnas med i sina bestånd?   Är det snålhet?      Hade rejält breda brandgator funnits hade dels bränderna inte spritt sig så enkelt och vid brand hade transporter underlättats. 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din framdrift är väl vaccumstyrd.  Har själv vid ett tillfälle letat märkliga missljud och den gången var det en magventil som inte drog tillräckligt, detta behöver inte var läck utan kan bero på spänninsfall eller kärvande ventil.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handbromsvajern går över locket till lådan, så det går inta att lyfta mer en ett par tre milimeter utan att lossda wiren = plocka isär handbromsen, det var min logik, jag vet inte om det går att göra på ett enklare sätt, men nu är det gjort och jag fick handbromsen justerad. :)

 

Har lossat muttrarna på bakaxeln och låter den sista oljan droppa ur medan jag felsöker framhjulsdriften. Det är också möjligt att jag strulat till något med elen till vacumet när jag pillat på FD-lådan. Ska kolla elen och att solenoiden verkar gå innan jag felsöker själva vacumet.


Angående branden. Det är så jäkla torrt, även med  brandgator (och vi sett där det går vägar) så har branden hoppat över utan problem, ibland flera hundra meter som jag förstått det. Allt är ju såklart bättre än inget, men personligen hade jag gärna sett att det fand ett brandflygplan stationerat i Norden även om det ingår i EU-sammarbetet. Bättre sätta in för mycket resurser på en gång, nu känns det som att man trappade upp lite i taget med resultat att branden hela tiden han bli okontrollerat stor även för de extra resurser som kom fram. Allt är ju en avvägning, hur stora bränder man tycker är okej kontra kostnaden att kunan ha snabbare respons.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sen avvecklade brandförsvaret vattenkanonbilar tex den jag tipsade Morgan om som han sen åkte till africa med, en så tar mer vatten en ett flertal helikoptrar.   Tror nog sån bilar hade varit användbara trots att de var 30 år gamla.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min misstanke var befogad, det var jag som lyckats pilla av en kabel i kontakten på FD-lådan:

kabel.thumb.jpg.29e9a49f36ad99f822fb10c1d349215d.jpg

 

 

Tätade diffen, hoppas det håller.

 

diff02.thumb.jpg.ded4e2c10d91ae6206b028c200ce79f9.jpg


Nu när jag framhjulsdriften hoppar ur som det ska kunde jag torrköra med bakhjulen i luften. Det låter mer som ett ledset lager än ett kugghjul tycker jag. Testade frikoppla FD-lådan men tyckte ljudet fans kvar.

 

 

 

 

Så här ser det ut när ena hjulet är stoppat, bör det anses som normalt med dessa ryck i diffen? Det andra hjulet rullar fritt.

 

 

 

Angående branden så fläg planen skytteltrafik mellan branden och vår närmsta badsjö i förmiddags.

 

 

flyg.thumb.jpg.c774aefb7286553f500d94bf4d833846.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som lös/vobblande handbromstrumma dvs kardanen är inte dragen eller något ligger emellan så den vobblar, ev lös mutter till medbringaren, kör du med den lös och glapp går packboxen rätt snart. Inget ovanligt att muttern behöver efterdras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte ljuden är alarmerade. Men misstänker du något på ingången i fd så lossa vid uttaget för pto och du ser hur överföringen ser ut, på c202 fd kan muttern lossa på 11 tror jag ingen mutter finns. Första drevet i fd sitter med kraftiga lager. 

 

 

Så här ser det ut när du lossat pto invändiga splinsen och utgående från huvudlådan ska inte glappa mycket och finns mutter ska den vara låst, obs det är inte blåanlöpt av värme utan det är  märkfärg som syns på bilden.

DSC02252.thumb.JPG.4cd2108988805c8ae2d0cfc54e0e2044.JPG

 

Så har kan det se ut innan se ut när sakerna fått lite för mycket vridmoment och börjar bli uppslitna, dock inte troligt att åstadkomma med någon originalmotor.

DSC02256.thumb.JPG.89028e4d458c6301d0ebd6de9df654fa.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Upptäckte också missljud på min fd låda efter Gotlandsturen och härledde det till ett tidigare packbox byte där jag felaktigt gjort en packning och lagt vid utgående lagerhus vilket då ökad upp spelet istället för som tänkt minska det något.  Ingen packning ska vara vid utgående endast limning.  Efter packningen 1/10 dels mm var borttagen försvann ljudet. 

 

Standar shims finns som passar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...